Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Preferred ways of saying things

Formulaic language is the heart and soul of native-like language use. In fact this is what makes language use native-like. Languages and their speakers have preferred ways of saying things (cf. Wray 2002). English native speakers shoot a film, dust the furniture, or ask you to help yourself at the table. Having said that, if we want to find out how much non-native speakers stick to the rules of the game when no native speakers are present, we should look into the differences in the use of formulaic language.

Keeping the preferred ways of native speakers means that LF interlocutors try to keep the original rules of the game. These preferred ways lead to the use of prefabricated expressions. The knowledge of these expressions gives a certain kind of idiomaticity to language use. Our everyday communication is full of phrasal expressions and utterances because we like to stick to preferred ways of saying things. Why is this so? Three important reasons can be mentioned:

Formulas decrease the processing load

There is psycholinguistic evidence that fixed expressions and formulas have an important economizing role in speech production (cf. Miller and Weinert 1998; Wray 2002). Sinclair’s idiom principle says that the use of prefabricated chunks “…may…illustrate a natural tendency to economy of effort” (Sinclair 1991). This means that in communication we want to achieve more cognitive effects with less processing effort. Formulaic expressions ease the processing overload not only because they are “readymade” and do not require the speaker/hearer any “putting together” but also because their salient meanings are easily accessible in online production and processing.

Phrasal utterances have a strong framing power

Frames are basic cognitive structures which guide the perception and representation of reality (Goffman 1974). Frames help determine which parts of reality become noticed. They are not consciously manufactured but are unconsciously adopted in the course of communicative processes. Formulaic expressions usually come with framing. Most fixed expressions are defined relative to a conceptual framework. If a policeman stops my car and says Step out of the car, please, this expression will create a particular frame in which the roles and expressions to be used are quite predictable.


Читайте також:

  1. A mixture of gratitude and shame welled up in Harry. Had Lupin forgiven him, then, for the terrible things he had said when they had last met?
  2. B. Write down four things from the text that you think are surprising or interesting. Compare with your partner.
  3. But Slughorn had gone. Disappointed, Harry emptied the cauldron, packed up his things, left the dungeon, and walked slowly back upstairs to the common room.
  4. C. Listen to three people planning a day trip. Write down three things they decide to do.
  5. Company? I've got much more important things to do than that, my girl. And
  6. Disappointment was burning in his throat; he got up and began throwing his things pell-mell into the trunk on top of the broken mirror—
  7. Do you use the Internet? If not would you like to? Which of these things do you (or would you like to) use the Internet for?
  8. Exercise 4. In pairs, make a list of five things you think are important when speaking about the WCO. Compare it with other pairs. How many of your points are the same?
  9. Harry did not know what was worse, the things that Neville was saying or the matter-of-fact tone in which he said them.
  10. Harry had the distinct impression that he was not alone in concealing things at the moment.
  11. Harry sat in thought for a long time, or perhaps seconds. It was very hard to be sure of things like time, here.
  12. Harry swore under his breath. He had always liked Percy least of Ron’s brothers, but he had never imagined he would say such things to Mr. Weasley.




Переглядів: 474

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
The formulaic continuum | Formulaic units create shared bases for common ground in coordinating joint communicative actions

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.