Виходячи на ринок, споживач повинний вибирати, як краще задовольнити свої потреби, не витрачаючи при цьому більше грошей, чим дозволяє його бюджет. Тому незалежно від специфіки власних переваг споживач змушений обмежити свої потреби і робити вибір, з огляду на не тільки свої побажання, але і свої доходи, а також брати до уваги ринкові ціни на потрібні йому товари і послуги.
Для аналізу впливу бюджетних обмежень на споживчий вибір уведемо деякі обмеження:
- весь свій бюджет споживач витрачає на придбання тільки двох товарів (А и В), що мають фіксовані ціни;
- доход споживача не міняється протягом досліджуваного періоду;
- споживач не робить заощаджень і не витрачає попередні заощадження;
- споживач не дає і не берет кредити.
Отже, за. даний період часу доход споживача дорівнює його витратам, і рівняння бюджетного обмеження має вид:
Вирішивши його відносно QA, одержимо лінійне рівняння виду:
у = а - bх:
яке є рівнянням бюджетної лінії (мал.3.7).
Бюджетна лінія (лінія споживчих альтернатив, чи бюджетних обмежень) - усі доступні споживачу при даному бюджеті комбінації двох благ. Вона одночасно характеризує реальну купівельну спроможність споживача і співвідношення цін благ, що здобуваються.