Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Види екологічної безпеки

Класифікацію екологічної безпеки можна провадити за різни­ми критеріями: за джерелами небезпеки, територіальним принци­пом, масштабами шкідливого впливу, за способами і заходами за­безпечення (які будуть розглянуті в § 4 цього розділу). Деякі з видів екологічної безпеки мають внутрішню диференціацію.

За територіальним принципом розрізняють: глобальну (міжна­родну), національну (державну), регіональну, місцеву, об'єктову екологічну безпеку.

За способами забезпечення виокремлюють — техногенно-еко­логічну, радіоекологічну, соціально-екологічну, природну, еко-номіко-екологічну безпеку та ін.

За об'єктами охорони можна вирізнити: загальну екологічну без­пеку довкілля, яка включає: а) глобальну; б) національну; в) локаль­ну; г) особисту екологічну безпеку громадян.

Залежно від причин порушення екологічної безпеки розрізняють таку, що виникла: внаслідок впливу на природний об'єкт людської діяльності (соціально-політичного, військового, техногенного ха­рактеру); під впливом самих природних процесів (землетрус, вивер­ження вулкану, повінь тощо).

Екобезпека диференціюється залежно від екологічно небезпечних видів діяльності, об'єктів на: технічну, хімічну, токсичну, біологічну, радіаційну, ядерну, гідротехнічних споруд, транспортних засобів тощо.


 





Загальна частина

У поресурсовому законодавстві на суб'єктів екологічного пра­ва покладений обов'язок при здійсненні діяльності вживати не­обхідних заходів щодо запобігання та недопущення підвищення встановлених рівнів акустичного, електромагнітного, іонізуючого та іншого шкідливого фізичного впливу на природне середовище, життя та здоров'я людини в населених пунктах, рекреаційних та заповідних зонах. Наприклад, під час розроблення та встановлен­ня нормативів екологічної безпеки (гранично допустимої концен­трації забруднюючих речовин у навколишньому природному сере­довищі, гранично допустимого вмісту забруднюючих речовин у кормах, гранично допустимих рівнів акустичного, електромагнітно­го, радіаційного та інших шкідливих фізичних і біологічних факторів, гранично допустимих викидів і скидів у навколишнє природне сере­довище забруднюючих хімічних речовин тощо) повинні враховува­тися щодо охорони тваринного світу та середовища існування тва­рин (ст. 52 Закону України «Про тваринний світ»).

Радіаційна безпека є дотриманням допустимих меж радіаційно­го впливу на персонал, населення та навколишнє природне сере­довище, встановленого нормами, правилами та стандартами з без­пеки1, а ядерна безпека — дотримання норм, правил, стандартів та умов використання ядерних матеріалів, що забезпечують радіаційну безпеку2.

Норми, правила та стандарти щодо ядерної та радіаційної без­пеки — це критерії, вимоги та умови забезпечення безпеки при ви­користанні ядерної енергії. їх дотримання є обов'язковим при здійсненні будь-якого виду діяльності у сфері використання ядер­ної енергії.

Екологічна безпека при поводженні з виробничими, побутовими та іншими відходами* — додержання встановлених нормативів, лімітів, стандартів, правил та умов використання при додержанні вимог екобезпеки, санітарних норм, які забезпечують можливість подаль­шого господарського використання цих територій.

Радіаційна безпека під час поводження з радіоактивними відхода­ми — це неперевищення допустимих меж радіаційного впливу на персонал, населення та навколишнє природне середовище, встанов-

1 Закон України від 8 лютого 1995 року "Про використання ядерної енергії
і радіаційну безпеку" // Відомості Верховної Ради України. - 1995. - № 12. -
Ст. 81.

2 Там само.

3 Закон України від 5 березня 1998 року "Про відходи" // Офіційний віс­
ник України. - 1998. - № 13. - Ст. 483.


Розділ VII. Правове забезпечення екологічної безпеки

лених нормами, правилами, стандартами безпеки, а також обмежен­ня міграції радіонуклідів у навколишнє природне середовище1.

Екологічна безпека транспортних засобів — додержання правил, лімітів, нормативів викидів і скидів забруднюючих речовин, які за­безпечують екобезпеку всіх видів транспорту (автомобільного, повітряного, трубопровідного тощо).

Виходячи з масштабів шкідливого впливу і наслідків аварій і ка­тастроф в конкретній місцевості, можна виокремити зовнішню і внутрішню екологічну безпеку. Під внутрішньою розуміють діяль­ність працівників підприємств, установ, організацій, які виконують роботи, пов'язані з джерелом підвищеної небезпеки, та завідомо йдуть на екологічний ризик, ставлять себе в залежність від негатив­ного екологічного впливу. Для населення територій, на яких роз­ташовуються об'єкти підвищеної небезпеки, останні є джерелом зовнішньої екологічної небезпеки.

= § 3. Правові заходи забезпечення екологічної безпеки

Екологічна безпека на території України забезпечується здійс­ненням широкого комплексу взаємопов'язаних політичних, еко­номічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. За своїм змістом державно-правові заходи не однорідні. їх можна розподілити на кілька видів залежно від спрямованості дій: організаційно-превентивні, регулятивно-стимулюючі, розпорядчо-ви­конавчі, охоронно-відновлювальні та забезпечувальні. Вони утворю­ють своєрідний правовий механізм, який слід розуміти як систему державно-правових засобів, спрямованих на регулювання діяль­ності, спроможної посилювати рівень екологічної безпеки, попе­редження погіршення екологічної обстановки та виникнення не­безпеки для населення і природних систем, локалізацію проявів екологічної небезпеки2.

Організаційно-превентивні заходи. Вони спрямовані на виявлен­ня екологічно небезпечних для навколишнього природного середо­вища та здоров'я людини територій, зон, об'єктів і видів діяльності, а також здійснення певних заходів для попередження виникнення екологічної небезпеки. До них належать: 1) обліково-установчі;

1 Закон України від ЗО червня 1995 року "Про поводження з радіоактивними
відходами" // Відомості Верховної Ради України. — 1995. — № 27. — Ст. 198.

2 Див.: Андрейцев В. І. Екологічне право: Курс лекцій в схемах. Загальна час­
тина. - К.: Вентурі, 1996. - С. 94.


 


Загальна частина

2) реєстраційні; 3) експертно-оцінювальні; 4) інформаційно-прогностичні. Крім цього, в Україні розвиваються екологічний ау­дит, екологічне страхування.

Обліково-установчізаходи передбачають виявлення, інвентари­зацію, класифікацію небезпечних зон, об'єктів, територій і джерел.

Реєстраційні заходи включають паспортизацію екологічно не­безпечних об'єктів1, сертифікацію, підтвердження відповідності, лі­цензування, реєстрацію екологічно небезпечних джерел. У разі ви­пуску екологічно небезпечної продукції вона підлягає сертифікації"2. У процесі сертифікації видається сертифікат відповідності, що підтверджує відповідність продукції українським стандартом. На такій продукції ставлять знак відповідності встановленому зразку. Обов'язковість сертифікації продукції передбачена безпосередньо Законом України від 15 грудня 1993 року «Про захист прав спожи­вачів»3. Закон України від 17 травня 2001 року «Про підтвердження відповідності»4 визначає правові та організаційні засади підтвер­дження відповідності продукції, систем управління якістю, систем управління довкіллям, персоналу та спрямованого на забезпечення єдиної державної технічної політики у сфері підтвердження від­повідності.

Об'єкти, які підлягають приватизації, повинні відповідати ви­могам екологічної безпеки згідно з наказом Фонду державного май­на та Мінекобезпеки від 19 серпня 1999 року «Про порядок визна­чення відповідності діяльності об'єктів, які підлягають привати­зації, вимогам екологічної безпеки»5.

Послідовна реєстрація екологічно небезпечних джерел здійс­нюється відповідно до чинного законодавства. Екологічно небез­печні види діяльності підлягають ліцензуванню, яке включає захо­ди, спрямовані на регулювання і обмеження екологічно небезпечних видів діяльності шляхом впровадження системи дозволів та встанов­лення ліцензійних умов здійснення такої діяльності. Екологічне ліцензування регламентується Законом України від 1 червня 2000 року «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»6, по-

1 Наказ МНС від 18 грудня 2000 року "Про затвердження Положення про
паспортизацію потенційно небезпечних об'єктів" // Офіційний вісник Укра­
їни. - 2001.-№ 4. - Ст. 164.

2 Закон України «Про стандартизацію» від 17 травня 2001 року № 2408-3 //
Відомості Верховної Ради України. — 2001. — № 31. — Ст. 145.

3 Відомості Верховної Ради України. - 1994. - № 1. - Ст. 1.

4 Офіційний вісник України. - 2001. - № 24. - Ст. 1055.

5 Там само. - 1999. - № 38. - Ст. 1921.

6 Відомості Верховної Ради України. - 2000. - № 36. - Ст. 299.


Розділ VII. Правове забезпечення екологічної безпеки

становою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 року № 459 «Положення про порядок видачі дозволів на спеціальне використан­ня природних ресурсів»' та іншими нормативно-правовими актами.

Третю групу організаційно-превентивних заходів забезпечення екологічної безпеки становлять експертно-оцінювальні. До них вхо­дять проведення екологічної експертизи об'єктів і комплексів, у тому числі військових та оборонних, що являють екологічну небез­пеку для навколишнього природного середовища, життя та здо­ров'я населення, запровадження попередньої оцінки екологічного впливу цих об'єктів, проведення відкритих громадських слухань, обговорення населенням проектів екологічно небезпечної діяль­ності, що їх передбачають реалізувати. Проведення екологічної ек­спертизи таких об'єктів регламентується законами України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 27), «Про екологічну експертизу»2 (ст. 7) тощо.

Порядок проведення громадських (публічних) слухань з питань використання ядерної енергії встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 1998 року № 1122 «Про затверджен­ня Порядку проведення громадських слухань з питань використан­ня ядерної енергії та радіаційної безпеки»3.

Найбільш детально проведення громадських слухань регламен­тується ратифікованою Україною в 1999 році Орхуською кон­венцією. Висновки та пропозиції, висловлені в процесі цих слухань, мають рекомендаційний характер і можуть бути враховані під час прийняття уповноваженими центральними органами виконавчої влади рішень з предмета громадських слухань, підготовки аналітич­них матеріалів, доповідей тощо.

Остання група — інформаційно-прогностичні заходи. До них нале­жать прогнозування, планування, моніторинг, інформування та інші заходи, що розглядаються як функції управління в галузі екології.

Слід звернути увагу на екологічне страхування. Відповідно до ст. 49 Закону України «Про охорону навколишнього природного се­редовища» здійснюється добровільне і обов'язкове державне та інші види страхування громадян та їх майна, майна і доходів підпри­ємств, установ і організацій на випадок шкоди, заподіяної вна­слідок забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Однак досі ще не сформу-

1 ЗП України. - 1992. - № 9. - Ст. 217.

2 Відомості Верховної Ради України. — 1995. — № 8. — Ст. 54.

3 Офіційний вісник України. - 1998. - № 29. - Ст. 1096.

Лі


Загальна частина

вали спеціальну нормативно-правову базу, що регламентує еко­логічне страхування. Тому при застосуванні страхових заходів забез­печення екологічної безпеки слід керуватися загальними положен­нями Закону України «Про страхування»1 від 4 жовтня 2001 року.

Регулятивно-стимулюючі закот. Вони являють собою систему юридичних норм і правил, спрямованих на регулювання відносин, забезпечення дотримання пріоритетів, нормативів, стандартів, лімітів та інших вимог у галузі екологічної безпеки. Згідно з при­писами чинного законодавства розробляються: екологічні стандар­ти (ст. 32 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища); екологічні нормативи (ст. 33); екологічні ліміти2; пра­вила проектування та експлуатації небезпечних об'єктів, поводжен­ня з екологічно небезпечними речовинами та джерелами тощо.

Забезпечення виконання вимог у галузі екологічної безпеки га­рантується певними стимулюючими заходами, які є складовою ча­стиною економічного механізму в галузі охорони навколишнього природного середовища, Так, підприємства, установи, організації та громадяни мають право на отримання податкових, кредитних та інших пільг при здійсненні ефективних заходів та виконанні вимог екологічної безпеки.

Розпорядчо-виконавчі заходи. Вони полягають у реалізації пев­них функцій у сфері забезпечення екологічної безпеки з боку спеціально уповноважених органів. Найбільш важливі положення в цій сфері закріплені в Конституції України, згідно з якою на ви­конавчі органи, включаючи Президента України, покладений обов'язок у здійсненні політики в галузі екологічної безпеки. Пре­зидент України зобов'язаний вживати заходів до забезпечення національної безпеки, в тому числі й екологічної, оскільки вона є її складовою частиною. Однією з основних у цій галузі є контроль­но-наглядова функція державних органів, яка спрямована на до­гляд і перевірку дотримування підприємствами, установами, ор­ганізаціями і громадянами вимог екологічного законодавства і за­стосування заходів попередження екологічних правопорушень.

Охоронно-відновлювальні заходи. Ці заходи спрямовані на ло­калізацію проявів екологічної небезпеки, здійснення ліквідаційних робіт, визначення правового режиму територій відповідно до рівня екологічного ризику, встановлення статусу осіб, які потерпіли від

1 Відомості Верховної Ради України. - 2002. - № 7. - Ст. 50.

2 Постанова Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 року № 459
"Положення про установлення лімітів використання природних ресурсів за­
гальнодержавного значення" // ЗП України. — 1992. — № 9. — Ст. 217.


Розділ VII. Правове забезпечення екологічної безпеки

наслідків екологічної небезпеки1. Вони передбачають встановлен­ня, наприклад, правового режиму зон надзвичайної екологічної си­туації. Ліквідація надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру передбачає проведення комплексу заходів, які містять аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи, що здійснюються в разі виникнення надзвичайної ситуації і спрямовані на припинен­ня дії небезпечних факторів, рятування життя та збереження здо­ров'я людей, локалізацію зон Надзвичайної ситуації.

Забезпечувальні заходи. Вони спрямовані на попередження еко­логічних правопорушень в галузі забезпечення екологічної безпе­ки, захист права людини на безпечне для життя і здоров'я довкілля та пов'язані з ним інші екологічні права, а також застосування до винних осіб засобів державно-правового примусу в разі порушення вимог і норм екологічної безпеки.

Екологічне законодавство закріплює можливість судового захис­ту порушених прав громадян внаслідок недотримання вимог еко­логічної безпеки. Не виключається і самозахист, при якому дії по­винні бути правомірними, відповідати змісту та характеру правопо­рушення, не суперечити вимогам закону. Зокрема, в судових органах розглядаються справи щодо захисту права громадян на безпечне для життя і здоров'я навколишнє природне середовище, справи про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог і пра­вил екологічної безпеки, а також справи про відмову від надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан навколишньо­го природного середовища, а також про джерела забруднення, при­ховування випадків аварійного забруднення навколишнього природ­ного середовища або фальсифікацію відомостей про стан екологічної обстановки чи захворюваності населення.

= § 4. Юридична відповідальність


Читайте також:

  1. Cистеми безпеки торговельних підприємств
  2. I. Організація класу до уроку та повторення правил техніки безпеки.
  3. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  4. II. Вимоги безпеки під час проведення практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології загальноосвітнього навчального закладу
  5. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  6. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  7. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  8. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  9. IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці
  10. IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи
  11. IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи
  12. V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях




Переглядів: 1115

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правове забезпечення екологічної безпеки | За правопорушення в галузі екологічної безпеки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.