МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Суфізм.Ісмайлізм. Мутазілізм. · атрибути знання – воля Бога. · Підкорення волі Бога його знанню. · Трансцендентальний характер Бога. · Канони – опис нового методу міркування і предмету. · Мова стає предметом дискусії. · Канони – логіка, божественний атрибут мови, що передував Корану. · Філософські проблеми: суто релігійні, філософські, релігійно-філософські. · Раціоналізм.
Ашарити (гілка мутазілізму). · Представник: Аль-Ашарі (873-935). · Заперечення свободи волі людини. · Атомарне вчення. · Вічний Коран існує в Бозі, а словесна форма – в часі.
· Захір – зовнішній екзотеричний смисл слова Божого. Батін – езотеричний смисл. · Бог створив світовий розум, з якого витікає світова душа, що творить і живить природу.
· Апофатична теологія. · Три ступені пізнання: 1) шаріат (вдосконалення через віру), 2) тарікат (інтуїція, уповання на Бога, Дух), 3) хакікат (просвітлення, людина як мікрокосм зливається з макрокосмом). Тільки після досягнення Стану фата він отримує безсмертну душу.
Алькінді(9 ст.) (801-873) · Наукове знання –> теологічне. · Був за Арістотеля. · Твори: «книга про п’ять сутностей», «про першу філософію», «трактат про кількість книг у Арістотеля». · нерозривність філософії і природознавства. · Визнавав перевагу пророцького знання. Знання: чуттєве і розумне. «Чисті брати». «Трактат чистих братів і вірних друзів» «Держава добра» і «держава зла». Аль-Газалі(11-12 ст.) (1059-1111) · «Спростування філософів». · Три помилки філософів: вічність світу, Аллах знає тільки універсальне, чисте духовне безсмертя. · Створення з нічого. · Філософія не може застосовуватися до Корану.
Ібн Баджа (Авемпаус)(11-12 ст.)(1070-1138) · поет при дворі халіфа аль-Давла. Був візирем. · Твори: «про образ життя самітника», «про душу», «трактат про поєднання людини з діяльним розумом». · В його поезії вбачалась можливість відділення Бога від атрибутів. · «Про образ життя самітника»: протиставлення релігійного і філософського знання. · Філософія езотерична. Інші приречені існувати в анти розумній релігійності.
Аль-Фарабі(9-10 ст.) (870-950) · впорядкував «Органон» Арістотеля. · Від класифікації наук до соціальної філософії. · Класифікація наук: 1) наука про мову, 2) логіка , 3) математика, 4) фізика і метафізика, 5) суспільні науки (юриспруденція, теологія). · Проблема Бога: можливо суще і необхідно суще. · Можливо зовнішня причина існування, можуть і не бути. · Позачасове – єдине і «перший сущий» - Бог, немає роду, виду, матерії, форми, неділимий. · Неоплатонічна еманація. · Знання – воля Бога. · «Перший розум», «другий розум», «світова душа», поява небесної сфери, творення людської душі і чотирьох елементів. · Перший розум пізнає Бога і сам себе. · Чим більше матеріального, тим менше душі. · Епістемологія: душа відмінна від тіла, але залежить від нього. Тільки розум осягає форму свого буття. · чотири види розуму: 1) пасивний (узагальнення на основі чуттєвості), 2) актуальний, набутий (акт, що зрозумів дещо з загальної форми), 3) діяльний (осягає найвище). · Етико-соціологічн іпогляди: щастя, воля, свобода. Щастя – головна мета. Обмеженість людського і людських здатностей і необмеженість потреб породжувати соціальне життя. Ідеальне місто схоже на здорове тіло.
Ібн Туфейль (Абубацер)(12 ст.) (1110-1185) · лікар при дворі халіфа. · Єдиний вцілілий твір – «Хаші, син Якзана». · природний розвиток людини та її мислення. · єдність живої і неживої природи, останнє джерело якої – Бог. · нездатність людини до розумної релігії. · релігія є умовою співіснування людей.
Ібн Сіна (Авіценна)(10-11 ст.) (980-1037) · «князь вчених». · Головна праця – «Книга зцілення» (Кітаб аль-Шіфа). · Епістемологія: можливість пізнання світу силами людини. · Логіка як вступ до філософії. · Теорія загальних понять (універсалій): форма важливіша за матерію, форма реально дана в одиничних речах. · Метафізика: вона грунт всього. · Чотири роди буття: 1) безтілесні істоти; 2) менш духовні – небесні сфери з душами,; 3) іноді тілесні; 4) іноді безтілесні – субстанція, акциденція, необхідне, матеріальне. · Проблеми сутності та існування: необхідно суще існування Бога, еманація, одиничні речі – можливо сущі. · Божественна діяльність – логічна. Через це люди здатні пізнавати. · Психологія – умоглядна і практична сили розумної душі. · Рослинна, тваринна і розумна душа. · Душа безсмертна, але вищий смисл життя – в максимальному вдосконаленні пізнання. · Дієва причина – те, що робить дійсним окремо від сутності
Ібн Гібероль (Авіцеброн)(11 ст.) (1021-1058) · прославився як поет. · Праці: «Джерело життя»: форма діалогу між учнем і вчителем; неоплатонічні уявлення про еманацію та утворення множинності з єдиного; · матерії є чистою потенцією; універсальна матерія (загальна для всіх речей) і універсальна форма (нус, космічна інтелігенція). · «Удосконалення якостей душі.»
Мойсей Маймонід (1135-1204) · представник перипатетизму. · «Путівник розгублений», «Путівник». · Бог Маймоніда не має множинності. · Приписуючи Богу атрибути, ми маємо на увазі його дії. · Вічність світу як засновок існування Бога. Існування першорушія.
Ібн Рушд (Аверроес)(12 ст.) (1126-1198) · 38 коментарів «Арістотель пояснював природу, а Аверроес - Арістотеля». Не прокоментував тільки «Політику», бо вона була недоступна. · Почав відділяти Арістотеля від неоплатонізму. · Чистий перипатетизм. · Особливості: умовиводи строго наукові. Аподектика, діалектика, риторика (софістика – лише видимість пояснень). Теологія поза законом. · Протистояв Аль-Газалі, вважаючи, що філософія може застосовуватися до Корану. · «Про вічність світу»: 1) божественна воля не може бути причиною творіння, 2) відмова від антропоморфних атрибутів Бога, Бог створив всі речі. Помисливши їх, Бог є мисленням, яке мислить саме себе. 3) Бог віддалений від світу, трансцендентний. 4) Питання про матерію і форму: матерія самостійна по відношенню до Бога, є головним носієм і джерелом всіх природних процесів. Форма потенційно є в матерії. 5) Бог актуалізує потенцію. 6) Причинність: ідея світу як єдиного цілого. 7) Божественний розум сприймає тільки власну сутність. 8) Перша здатність людини – пізнання. · «Про душу»: 1) душа пов’язана з тілом як форма – з матерією. 2) Активний і пасивний розум. 3) Душа смертна, активний розум – безсмертний. 4) Смерть – повернення людського духу до вічного і безликого активного космічного інтелекту. 5) Активний розум є небесною інтелігенцією. · Після Аверроеса теологія витіснила філософію.
Переклад Арістотеля (Константинополь): Яків Венеціанський (1028) – перша і друга «Аналітика», «Про софістичні спростування». logica nova, logica vetus (категорії, про витлумачення, вступ Порфирія, коментарі і власні роботи Боеція). Сігер Брабантський та Боецій Дакійський. · Теорія «подвійної істини»: вічність світу,єдність розуму, жорсткий детермінізм. · Аристотелівський всесвіт розбігався з Біблією, пояснював атрибути Бога без християнської віри, · розрив шаблону від потенція-акт, форма-матерія.
Бонавентура(13 ст.) (1221-1274) · доктор теології, · боротьба з вченням Йоахима Флорського. · Прийняв періодизацію Августина, де епоха Одкровення вже закінчена. · Твір – «Путівник душі до Бога».
|
||||||||
|