Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ролі тренера

Роль Коментар
Активний керівник Бере на себе роль інструктора, режисера, ініціатора, опікуна, матері/батька.
Коментатор Дозволяє безперешкодно розвиватися груповим подіям, активно ним» не керуючи. Коментує процес, події та ролі учасників, і найчастіше обирає такі методи роботи як аналіз випадків. спостереження, рольові ігри, ігри із зміною ролей тощо.
Посередник, експерт Планомірно та цілеспрямовано використовує свої знання для досягнення конкретних цілей. Дає зрозуміти учасникам, що не бере на себе повної відповідальності за події в групі, поділяє її з членами групи. Проте може тактовно втрутитися в хід подій і спрямувати розвиток групи в конструктивне русло. Надає інформацію та показує напрям і спосіб дій. Найчастіше обирає такі метоли як міні-лекція, демонстрація, відео перегляд тощо. Припиняє свою активність при досягненні в групі бажаного результату.
Член групи Виступає як учасник групи із своїми рисами характеру та проблемами. Ця роль корисна за виникнення необхідності встановлення атмосфери взаємодовіри та взаєморозкриття. Приклад саморозкриття ведучою допоможе учасникам перейти на обговорення більш особистісних тем свого життя. Ця роль особливо доречна для малих групи, коли необхідно установити в групі високий рівень довіри.
Еталонний учасник Виконує роль моделі поведінки учасників у групі, мірила припустимого рівня саморозкриття людей під час тренінгу. Може також слугувати стимулятором досягнення групою бажаної згуртованості.
Фасилітатор Допомагає учасникам у процесі їх власного пошуку шляхів вирішення проблем. Підтримує процес вироблення нового досвіду (досвід учасників завжди несе в собі зерна нового, а завдання фасилітатора – допомогти їм прорости. Результат тренінгу буде усні им, коли учасники дізнаються, як досягти його самостійно). Спрямовує обмін інформацією між учасниками, допомагає процесу здобуття учасниками нового досвіду. встановлення сфери його застосування.

 

Прийнято розрізняти такі стилі управління тренінговою груповою: авторитарний (директивиий), демократичний та ліберальний (анархічний). При цьому слід розуміти, що не існує якогось одного найкращого стилю ведення групи. Тренер комбінує їх у ході тренінгу, застосовуючи до кожної ситуації найбільш доречний стиль. Деякі фахівці інколи категорично заперечують доцільність використання авторитарного стилю, проте існують такі ситуації, в яких цей стиль керівництва є найефективнішим, зокрема:

- коли перед групою поставлене жорстко структуроване завдання;

- коли члени групи відчувають сильний стрес;

- коли надзвичайно стрімко розвивається динаміка групи і її подальший розвиток слід терміново призупинити.

На початку тренінгу учасниками позитивно сприймаються елементи директивного стилю в роботі ведучого. їм подобається, що тренером надаються чіткі вказівки, а їх діяльність структурується та спрямовується. Проте в подальшому ведучому слід змінити директивний стиль на демократичний і передати функції управління самим учасникам групи.

Демократичний стиль є найбільш доцільним в основній чистині тренінгу, коли досягнуто згуртованості групи і вона вступила в стадію зрілості.

Можливі дві базові моделі поведінки тренеравід яких залежить напрям інформаційного потоку.

У разі авторитарної моделі поведінки тренера чи під час лекції маємо першу модель - “віяло” (рис. 6).

Використовуючи цю модель, тренер чітко відіграє роль лідера групи, підкреслює однакове ставлення до учасників і не сприяє їх спілкуванню між собою.

Друга модель - “сітка" (рис. 7) - виникає у згуртованій групі в разі демократичного стилю поведінки тренера. Переважає активне спілкування між усіма учасниками.

 

4. Особливості роботи тренерів у парі

Разом з тим можуть виникати особливо складні ситуації, які потребують одночасного виконання кількох різних ролей з боку ведучого, а це перевершує його можливості. Тоді можна залучити до проведення тренінгу інших людей, які виконуватимуть певні ролі на допомогу тренеру. Найчастіше у цих випадках застосовується метод роботи в парі.

Групу ведуть або два тренери з приблизно однаковим рівнем досвіду, або основний тренер та помічник, що відповідає за організаційні питання тренінгу. Робота в парі доцільна коли:

- група велика - більше 15-20 учасників;

- треба водночас з веденням групи здійснювати аудіо- чи відеозапис;

- в групі існують два або більше «проблемних» учасників, кожний з яких потребує особливої уваги тренера;

- тренер прагне до самовдосконалення шляхом обговорення процесу тренінгу з компетентною людиною;

- існує потреба навчання іншої людини проведенню тренінгу.

Робота в парі висуває певні умови, має свої переваги, але й деякі ризики.

УМОВИ:

- особистісна психологічна сумісність ведучих;

- однакове розуміння ними мети та завдань тренінгу;

- попереднє погодження ними норм і правил спільної роботи;

- попередній розподіл повноважень І обов’язків кожного ведучого.

ПЕРЕВАГИ РОБОТИ В ПАРІ:

- можна краще простежити особистісну та групову динаміку;

- можна розподілити обов’язки (наприклад, один проводить міні-лек-пію, інший - рольову гру);

- можна розподілити ролі (наприклад, один виконує функції інформаційного лідера, інший - створює позитивну емоційну атмосферу в групі);

- підвищується ефективність роботи в малих групах за великої кількості учасників тренінгу;

- існує можливість порадитись з компетентною людиною під час перерв та обговорити результати по закінченню тренінгу;

- учасники мають наочний приклад спілкування, розуміння та взаємодії між тренерами.

РИЗИКИ:

- неповна особистісна сумісність між тренерами, розбіжність поглядів щодо ведення тренінгу;

- різний (нерівномірний) темпоритм роботи ведучих, що негативно впливає на засвоєння матеріалів учасниками групи,

- прагнення тренерів справити враження один на одного або перебрати на себе більшу частину повноважень («поборотися за владу» в групі);

- прагнення групи внести розлад у взаєморозуміння тренерів.

 

 


Читайте також:

  1. Вимоги до особистості тренера: освіта, особистісні якості, рівень знань
  2. Вимоги до тренера
  3. Роль тренера у групі.




Переглядів: 1881

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Спрямовані на окремого учасника та всю групу | Вимоги до особистості тренера: освіта, особистісні якості, рівень знань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.