МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Література1. Савельєв І. В. Курс загальної фізики т. 3. 2. Яворський В. М. , Детлаф А. А. Курс загальної фізики т . 3. 3. Фріш С. Е. , Тімофеєв А. В. Курс загальної фізики т. 3.
Методичні вказівки розробила доц. Серпецький Б.О. Рецензент доц. Правда М. І.
LABORATORY WORK № 64.1 STUDY OF DIFRACTION FRAUNHOFER ON DIFRACTION GRATING (COMPUTER VARIANT ) The aim: definition of wave length λ ruled spectrum. Instrumentation and appliances: computer; computer programm “dr”.
Order of performance
1. Choose gap d1 or d2. Enter this value using push button switch (d1 or d2 , while d1 less the d2). 2, Display the standard range. Push the button ‘Standard’. The diffraction pattern with a ruler define the diffraction angles far the first three positive and negative orders. To move the ruler put the cursor outside the frame and press the left button of the mouse. 3. Measure with a ruler distance x1 between the central and 1,2,3 maximum. The main peaks formula calculate its diffraction grating period for all three orders. Write the average result. Wave length of standard source is 640 nm. 4. Define lattice constant based on the formula d xk = k λ L where=1, 2, 3…– order diffraction maximum, L=1m – distance from the slit to the screen, λ=640 nm – wavelength. To do it push the button “spectr”. This measuring contains 4 spectral lines with different wavelengths. 5. Display lined spectrum. With ruler define the diffraction angles for all 4 spectral lines in 2 positive and 2 negative spectrum orders. Pay attention on the overlap of the diffraction spectra of large orders. 6. Measure the distance with a ruler xk for blue, green, yellow and red lines. Calculate the wavelengths of spectral lines by the formula of major maxima. Grating period d was determined earlier. Do calculation for the first and second orders for each spectral line. Write average result.
For guidance teacher enter another value grating period by pressing the appropriate button. Then, fully do all the experiments described above for this case. 8. Explore continuous spectrum. Push the button ”continuous”. A diffraction spectrum for an ordinary white light will appear. Watch as colors in spectrum of small orders alternate. Pay attention on the overlapping spectra of large orders. How will spectrum change for another meaning d?
Authors: Serpetsky B.A., the reader, candidate of physical and mathematical sciences. Reviewer: Loskutov S.V., professor, doctor of physical and mathematical sciences.
Читайте також:
|
||||||||
|