Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психічне здоров'я школярів як результат освіти

Освіті належить провідна роль у забезпеченні людсько­го здоров'я. Психічне здоров'я залежить від якості, її пов­ноти та відповідності природним потребам дитини, підліт­ка, юнака, вираженості освітньої процесуальності протя­гом усього їх життя.

Психічне здоров'язбалансованість внутрішнього (духовні, моральні, когнітивні, емоційні, фізіологічні, фізичні потенції) і зов­нішнього (вимоги соціального оточення, відповідність стилю на­вчання і виховання дітей особливостям розвитку їх особистості) у життєдіяльності індивіда.

Психічне нездоров'я означає незбалансованість, асин-хронність внутрішніх і зовнішніх характеристик особи-стісних змін.

Освіта є сферою, де внаслідок помилок взаємодії дорос­лих з дітьми виникають психічні травми — негативні переживання з приводу невдач, неподоланих психологіч­них бар'єрів. Невдачі, що переживаються, залишають слід. Чим значущішою була діяльність, чим більше пере­шкод і труднощів доводилось долати, тим сильніша трав­ма, якщо не було задоволення результатом діяльності. Такі травми негативно впливають на формування емоцій­но-ціннісної структури особистості школяра, свідчать про неблагополуччя освітнього процесу.

Освітній процес нерідко супроводжують дидактогенїі — психічні травми, одержані дітьми у процесі або в результаті навчання. Вони породжують очікування невдач і покарання за незадовільні показники у навчанні. За таких обставин учень не очікує від школи нічого доброго («Те, чому мене навчають у школі, мені у житті не згодиться», «Хлопці, які не вчилися, часто живуть краще, ніж ті, хто вчився», «Мені вчитися дуже важко»). Він боїться перевірки знань, пере­живає тривожність від перебування у школі, страх самови­раження, невідповідності своїх результатів очікуванням учителів, батьків.

Негативне застрявання на невдачах і пов'язані з ними переживання зумовлюють страждання дитини, які емоцій­но виражаються у побоюванні («Як би це зробити, щоб мене не лаяли», — думає школяр біля дошки, не наважуючись виконувати завдання); неспокої («Що буде, якщо викли­чуть відповідати?»); незадоволеності («Усе відповів, а вчи­телька знову поставила низький бал»); засмученні («Трохи не дотяг до високого балу, бо не там поставив кому»); боязні і нервозності (не написав домашній твір і боїться, що нічого здавати вчителю); гніві і роздратованості (на несправедливе, на думку учня, зауваження вчителя); горі і печалі (розлу­чення батьків, переведення приятеля в іншу школу; улю­блена дівчина не відповідає взаємністю); страху і паніці (після здійснення непристойного вчинку хлопець боїться, що класний керівник при всіх учнях з'ясовуватиме причи­ни того, що трапилося, викличе батьків); люті і злості (ху­лігани відібрали гроші, які збирав для придбання мобільно­го телефону); відчаї і депресії (у табелі за чверть буде 1 бал, немає настрою, нічого не хочеться робити).

Навчально-виховний процес відбувається ефективні­ше, якщо фонова психогенність знижується за рахунок якомога ширшого охоплення педагогом навчально-вихов­ної діяльності учнів, вихованців. У такому разі зменшу­ються енергетичні витрати учнів, необхідні для адаптації До особистісно-професійної діяльності кожного з багатьох педагогів, кількість яких у старших класах сягає 14—23 осіб. Збережені при зменшенні кількості міжособистісних пристосувань зусилля спрямовуються на оволодіння сутні­стю навчання, а не на пристосування до інших осіб. Дотри­мання принципу особистісної цілісності у психогігієнічно­му забезпеченні навчання і виховання дає змогу обмежити прояви предметного егоїзму та егоцентризму, які нерідко трапляються в освітній практиці.

Концептуальною основою психогігієни освітнього про­цесу є розвиток творчого потенціалу особистості учня, який ґрунтується на вираженій її індивідуалізації, актив­ності та здатності до саморегулювання. Психогігієнічна спрямованість освіти полягає не тільки у зниженні інтен­сивності психогенних чинників, захисті особистості від психотравматичних впливів, а й у цілеспрямованій підго­товці дітей до напружень, вихованні у них культури психологічної самооцінки і самоконтролю, формуванні взаємоузгодженості сенсоутворення і самоздійснення, осо­бистісної самодостатності.

 




Переглядів: 2435

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика освітнього процесу | Взаємодія педагога і психолога

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.