Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Характеристика освітнього процесу

В освітньому процесі представлені три аспекти — розвиток і саморозвиток, навчання і самонавчання, вихо­вання і самовиховання. Повноцінно організована освіта має поєднувати ці аспекти, створювати умови для активно­сті і самоактивності педагогів і школярів.

Виховання як складова освіти. Освіта є процесом освоєння світу особистістю, яка перебуває під впливом багатьох зовнішніх (суспільних) чинників. Одним із напря­мів цього впливу є виховання.

Вихованнядіяльність педагогів-вихователів, спрямована на зміну свідомості, світогляду, психіки, ціннісних орієнтацій, знань і способів діяльності особистості, що сприяє її моральному, духов­ному зростанню і вдосконаленню.

Метою виховання є очікувані зміни особистості в результаті реалізації системи виховних дій, становлення різнобічно, гармонійно розвиненої особистості. Досконала особистість володіє національними, загальнолюдськими цінностями, самовладанням, реалізує стратегію життя, що передбачає творення усе нових, складніших задумів, результати яких приносять користь не тільки їй, а й усім людям. Вона активно творить умови свого розвитку, твор­чо відображає дійсність і взаємодіє з нею.

Виховання є багатоаспектним процесом, який за­лежить від об'єктивних (соціально-історичні особливості, культурні традиції країни, система освіти) і суб'єктивних (особистісні якості, рівень майстерності педагогів, психо­логічні особливості та ціннісні орієнтації учасників вихов­ного процесу) чинників.

Ядром виховної норми у педагогічній культурі кожно­го народу є його виховний ідеал — певна модель досконалої людини, що відображає мету виховної системи в країні.

Навчання як складова освіти. Шкільна освіта, реалізуючи свою пізнавальну функцію (забезпечення засвоєння учнями системи наукових знань про навколишню дій­сність, опанування методів наукового пізнання), повинна дбати і про психологічну функцію (створення умов для формування внутрішнього суб'єктивного світу особистості кожної дитини).

Навчання - спільна діяльність педагога і дитини, зорієнтована на засвоєння знань, умінь і навичок, способів пізнавальної діяльності.

У центрі навчання перебуває особистість. Відповідно, освіта, зосереджуючись на учневі, його особистості, стає антропоцентричною за метою, змістом і формами організа­ції. Критеріями ефективності форм і методів навчання повинні бути не тільки показники сформованості знань, умінь і навичок, а й показники конкретних якостей особи­стості.

Цій меті повинні слугувати шкільні підручники принци­пово іншого типу, виконуючи роль інтелектуального самовчи­теля. За змістом і формою вони повинні не тільки трансформу­вати наукові знання, а й проектувати основні психологічні лінії інтелектуального та особистісного розвитку дитини. У сучасній школі вчитель повинен проектувати індивідуальний розвиток кожної дитини, дбаючи про розробку і здійснення індивідуальних стратегій навчання, навчально-педагогічну діагностику, індивідуальне консультування тощо.

Шкільне навчання може відігравати ключову роль у становленні особистості, якщо вибудовуватиметься відпо­відно до закономірностей інтелектуального (розумового) та особистісного розвитку учня.

Психічний та особистісний розвиток учня як складова освіти. Критерієм оптимальності освітнього процесу є осо­бистісний розвиток учнів, здатність організувати свій вну­трішній світ, усвідомити себе. Дитина приймає і бере із середовища тільки те, що відповідає її потенційним схиль­ностям, і ставить бар'єр на шляху тим виливам, що не від­повідають її природі.

Особистісно зростаючи, дитина виявляє у собі те, що вимагає самозаглиблення, відповідальності перед собою, готовності до щоденної, наполегливої праці, спрямовує на самоактуалізацію задля творення добра.

Самоактуалізаціяпрагнення людини до найповнішого вия­влення і розвитку своїх можливостей.

Процес самоактуалізації передбачає здатність вірити у цінності і сприймати інших як неповторних, цілісних осо­бистостей, уміння напружено працювати і досягати висо­ких результатів.

Щоб особистісне зростання було гармонійним, необхід­ний належний психофізіологічний «старт» (нормальні психофізіологічні передумови), а також адекватні сензи-тивним періодам психологічні, соціальні, моральні і Духовні умови, які б створювали мотиви для моральної амоактуалізації. Не менш необхідні психічні утворення, свідчили про сформовані норми поведінки, естетичну rvvr,-bTypy Дітей, засвоєння ними морального елементу соціального досвіду.

Суб'єкти освітнього процесу. Кожен педагог і учень, будучи суспільними суб'єктами (педагогічне співтовари­ство, учнівство), водночас с сукупним суб'єктом освітнього процесу. У кожній освітній системі (установі) він репрезен­тує суспільні цінності і представлений її адміністрацією, учительським та учнівським колективами. Діяльність цих сукупних суб'єктів спрямовується, регламентується нор­мативно-правовими і програмними документами. Кожен конкретний суб'єкт як складова сукупного суб'єкта має свої узгоджені із загальними цілі.

Специфічною особливістю суб'єктів освітнього процесу є особливості їх спонукальної сфери (потреби, цінності, ідеали, наміри, мотиви). Суб'єкт педагогічної діяльності (учитель) в ідеальній схемі працює заради досягнення загальної мети, тобто заради учнів, а потім заради себе. Учень як суб'єкт навчальної діяльності діє ніби у зворотно­му напрямі цієї схеми: для себе, а потім заради досягнення загальної мети. Предметом освітнього процесу як діяльно­сті сукупного суб'єкта є цінності суспільної свідомості, система знань, способи діяльності.

У будь-якій педагогічній системі освітній процес пред­ставлений різними людьми, групами, колективами (викла­дацьким, учительським, класним тощо), між якими існують різноманітні стосунки. Його суб'єкти характеризуються загальними (пізнання, діяльність, життя) і специфічними (суб'єкти освітнього процесу) властивостями.

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. Вимоги безпеки під час проведення практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології загальноосвітнього навчального закладу
  4. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  5. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  6. II. Поняття соціального процесу.
  7. IV. План навчального процесу.
  8. V.3. Общая характеристика кадрового состава муниципальной службы в республике Коми на 2004 год.
  9. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  10. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  11. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  12. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист




Переглядів: 4967

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Освіта як об'єкт педагогічної психології | Психічне здоров'я школярів як результат освіти

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.