МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПАРИ КАРТИНОКФОРМИ Мета: розвивати сприйняття форми. Матеріали: квадрат, прямокутник, ромб, трикутник, круг, овал, п'ятикутник чи трапецію. Завдання гри - за 1 хвилину назвати 3 предмети, які мають подібну форму. Наприклад. Ви вибрали прямокутник, дитина може назвати такі предмети: книга, телевізор, шафа. Той малюк, який виконав завдання правильно, отримує 1 бал. Тепер називати предмет може наступний учасник гри. Повторювати предмети не можна. Гра стане складнішою, якщо встановити за правило називати не 3, а 5 предметів аналогічної форми за той же час. Другий варіант гри - використання зображень предметів, які нагадують різні форми. Покажіть дитині картинки з такими предметами і запитайте, на які форми вони схожі. ЗВІРЯТА ШИКУЮТЬСЯ Мета: вдосконалювати вміння розрізняти і впорядковувати предмети за величиною. Матеріал: 10 кольорових картонних смужок однакової ширини, які відрізняються за довжиною на 1 см (від 1 до 10 см). Смужки розкладіть перед дитиною на столі вертикально (тобто так, щоб "ширина" була по горизонталі, а довжина - по вертикалі; див. мал.) і розкажіть про них дитині казку: "В одному лісі жили-були звірята. Усі вони були різні: і маленькі, і великі. Одного разу лев, цар звірів, вирішив зібрати усіх мешканців лісу і визначити, хто з них якої висоти: хто найвищий, а хто найнижчий. Зібралися звірі біля лева і почали шикуватися в ряд від найнижчого до найвищого. Штовхалися, сопіли, а вишикуватися так і не змогли. Допоможи їм виконати це завдання." Порадьте дитині вибрати спершу найменшу смужку, потім - найменшу серед тих, що залишилися і т.д. Якщо виникнуть труднощі, запропонуйте дитині поміряти смужки. Коли усі звірі вишикуються в ряд, запитайте малюка, хто з тварин, на його думку, міг би потрапити у цей ряд; нехай назве звірів маленьких, середніх і великих на зріст (за висотою). Ту ж гру можна провести, запитуючи, для прикладу хто найширший (чи найтовстіший) незалежно від зросту. У цьому випадку слід повернути смужки на 90 градусів, щоб вони відрізнялися одна від одної за шириною. ТРЕНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ Пам’ять - це запам'ятовування, збереження і, пізніше, відтворення людиною власного досвіду. У пам'яті розрізняють такі процеси як запам'ятовування, збереження, відтворення і забування. Залежно від мети діяльності пам'ять поділяють на мимовільну і довільну. Мимовільна пам’ять - це запам'ятовування і відтворення, під час яких відсутня спеціальна мета щось запам'ятати чи при гадати. Запам'ятовування і відтворення здійснюються неопосередковано під час діяльності і не залежать від волі і свідомості. Довільна пам’ять — це мнемічна (від грецького mneme - пам'ять) діяльність, спрямована на запам'ятовування визначеного матеріалу. Вона передбачає самостійно поставлену мету запам'ятати і згадати цей матеріал і пов'язана з використанням особливих способів і технік запам'ятовування. Розрізняють також пам'ять образну і словесно-логічну. 0бразна пам’ять забезпечує запам'ятовування наочних образів, кольору предметів, звуків, запахів, смаку, облич і т.п. Вона буває зоровою, слуховою, дотиковою, нюховою і смаковою. Словесно-логічна пам'ять- це пам'ять на окремі слова, поняття, думки. Залежно від того, на який час запам'ятовують і протягом якого часу зберігається матеріал, пам'ять поділяють також на короткочасну і довготривалу.Окрім того, виділяють і оперативну пам’ять, що обслуговує безпосередньо здійснювану людиною діяльність. Вона використовує інформацію як з короткочасної, так і з довготривалої пам'яті і має важливе значення для здійснення будь-яких дій, пов'язаних з утриманням в думці проміжних результатів діяльності (наприклад, під час читання, усного рахунку і т.д.) Орієнтовні ігри для тренування пам'яті
ЯКА ГРУПА ЗНИКЛА? Мета: тренувати мнемічний спосіб "групування". Матеріал: картинки із зображенням предметів декількох груп, наприклад, це можуть бути велосипед, автомобіль, літак (транспорт), яблуко, груша, слива (фрукти), шкарпетки, сукня, шорти (одяг) і т.д. Перший варіант гри. Він застосовується на першому етапі навчання мнемічного способу "групування". Тут дітям ще не потрібно здійснювати класифікацію (чи групування) як мисленнєву дію, оскільки групи даються їм у готовому вигляді. Розкладіть картинки на столі так, щоб було три ряди по три картинки, а в одному ряді - картинки одної групи (або запропонуйте подивитися на рис.). Попросіть малюка назвати одним словом і запам'ятати кожну групу. Після того він відвертається, ви забираєте (або закриваєте аркушем паперу) якусь одну групу картинок і пропонуєте дитині визначити, яка група зникла. Другий варіант гри вже складніший. Він може застосовуватися на другому етапі навчання "групуванню". Тут ви розкладаєте картинки вже впереміш, щоб групи не були розділені просторово. Потім пропонуєте дитині самостійно визначити і назвати узагальнюючими словами групи, які можуть бути утворені з картинок, які є у розпорядженні малюка. Після того дитина повинна запам'ятати всі картинки і відвернутися (або закрити очі), а ви забираєте 2-3 картинки одної групи і пропонуєте дитині пригадати, які це були картинки і до якої групи вони належали. Складність гри залежить від загальної кількості картинок і груп, які вони утворюють Мета: навчати мнемічного способу "змістове співвідношення". Правда, є одна обов'язкова умова: до цього моменту дитина повинна вже оволодіти "змістовим співвідношенням" як мисленнєвою дією. Матеріал 5-6 пар картинок із зображеннями предметів, пов'язаних один з одним за змістом, наприклад: олівець-альбом, ложка—ножик, автомобіль-потяг, вишня-малина, книжка-окуляри. Розкладіть їх попарно, в два ряди: "олівець" - зверху, "альбом" - під ним, "ложка" — зверху, "ножик" — під нею і т.д. (дав. рис.). Запропонуйте малюкові роздивитися і запам'ятати всі картинки. Особливу увагу зверніть на змістовий зв'язок, що існує між картинками кожної пари. Дитина повинна помітити і назвати, в чому полягає цей зв'язок. Відразу попередьте малюка, що після того, як він все запам'ятає, один ряд картинок буде накритий аркушем паперу і, щоб відновити з пам'яті цей ряд, йому потрібно буде використати той, що залишиться. Через 2-3 хвилини закрийте картинки верхнього ряду. Дитина повинна сказати, які це були картинки. Щоб під час гри відбувалося тренування саме мнемічного способу "змістове співвідношення", попросіть малюка не кори стуватися якимись іншими способами, котрими він вже володіє (наприклад, "повторенням" або "групуванням"). Ця умова дуже важлива, оскільки без неї дитина так чи інакше у процесі запам'ятовування замість нового способу буде застосовувати старий - більш знайомий і тому легший для неї. ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ КАРТИНКИ Мета: розвивати образну пам'ять, а також закріпити мнемічний спосіб "повторення". Матеріали: 8-10 картинок із зображеннями різноманітних предметів, тварин чи людей (бажано, щоб ці картинки не були пов'язані між собою за змістом), наприклад, як на рисунку. Малюкові слід показати картинки, він повинен їх уважно роздивитися і запам'ятати. Через 2-3 хвилини закрийте картинки і попросіть його відтворити, що на них було зображено. Якщо будуть відтворені не всі картинки, відкрийте їх і запропонуйте йому визначити ті, які не були названі. З допомогою цієї гри можна тренувати не лише короткочасну, але й довготривалу пам'ять. Для цього слід запропонувати дитині пригадати ці картинки через довший проміжок часу, наприклад, наступного дня або через тиждень. Поясніть дитині, що важливо вміти запам'ятовувати не лише на короткий час, але й надовго. Наведіть декілька прикладів. Складність гри можна змінювати з допомогою зміни кількості картинок, призначених для запам'ятовування, а також часу їх експонування. 3. РОЗВИТОК УВАГИ ТА НАВИКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Розвиваючи ігри ІІ розділу допоможуть тренувати у дитини увагу та навички навчальної діяльності, сформувати у неї надзвичайно важливі для старшого дошкільника навики приймати навчальне завдання , дотримуватися встановлених правил, здійснювати контроль за власними діями ЩО ТАКЕ УВАГА? У психології увагою називають спрямовану психічну діяльність людини, зосереджену на об'єктах, які мають для неї певне значення. Увага може бути спрямована як на об'єкти зовнішнього світу, так і на власні думки й переживання. Основні види уваги— мимовільна і довільна. При мимовільній увазі ваша психічна діяльність здійснюється якби сама по собі, без свідомих вольових зусиль особистості, без попереднього наміру. За своїм походженням ця увага біологічна. Вона може виникати під впливом зовнішніх і внутрішніх факторів. Сильний звук, яскравий колір, гострий запах; щось, що пульсує, рухається, що є незвичним — все це зовнішні фактори. Відчуття, інтереси, потреби, які є для вас постійно або тимчасово значимими, — фактори внутрішні. На відміну від мимовільної, довільна увага за своїм походженням соціальна. Вона не є продуктом дозрівання організму а формується у дитини лише у процесі спілкування з дорослими. Розвиток довільної уваги у малюка спершу забезпечує реалізацію лише тих цілей, які ставлять перед ним дорослі, а вже потім і тих, які він ставить самостійно. Це увага, пов'язана із свідомо поставленою метою, з вольовим зусиллям. Тому такою увагою ви можете керувати самі. Тут формула проста: "Мені потрібно бути уважним, я можу примусити себе бути уважним, я уважний, і ніщо мені не може перешкодити бути уважним." К.Д. Ушинський колись правильно зазначив, що увага — це "ті двері, через які проходить все, що входить в душу людини із зовнішнього світу." Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вища ефективність навчання. Неуважність — одна із найпоширеніших причин поганої успішності дітей старшого дошкільного віку. Чим викликане це явище? Виявляється, навчання ставить перед дитиною нові завдання, несхожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитині потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою ігор і спеціальних вправ. Наприкінці дошкільного періоду починають з'являтися паростки більш активної, довільної уваги. її виникнення — важливе психічне новоутворення цього віку. Дитина ще не може "примусити себе" бути уважною, тому їй необхідна допомога дорослого. Така допомога може полягати, наприклад, в організації спільних ігор, що сприяють тренуванню уваги. ЩО ОЗНАЧАЄ БУТИ «УВАЖНИМ»? Щоб максимально спростити відповідь на це запитання, можна сказати так: щоб "бути уважним", потрібно мати добре розвинуті якості уваги — сконцентрованість, сталість, обсяг, розподільність і переведення. Сконцентрованість — це ступінь зосередження на одному й тому ж предметі, об'єкті діяльності. Сталість— це характеристика уваги в часі. Вона визначається тривалістю збереження уваги на одному й тому ж об'єкті чи на одному й тому ж завданні. Обсяг уваги— це кількість об'єктів, які людина здатна сприйняти, охопити під час одно миттєвого пред'явлення. До 6-7 років дитина може з достатньою деталізацією сприймати одночасно до 3 предметів. Розподільність— це властивість уваги, яка виявляється у процесі діяльності, що вимагає виконання не одної, а хоча б двох різних дій одночасно, наприклад, слухати вихователя і одночасно письмово фіксувати якісь фрагменти пояснень. Переведення уваги— це швидкість пересування фокусу уваги від одного об'єкта до другого, переходу від одного виду діяльності до другого. Такий перехід завжди пов'язаний з вольовим зусиллям. Чим вищий рівень концентрації уваги на одній діяльності, тим важче перевести її на іншу. Орієнтовні ігри для тренування уваги
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|