Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



РОЗГОРТКИ

Мета:розвити здатності подумки оперувати предме­тами у просторі.

Матеріали: зображення кількох об'ємних предме­тів і їх "розгорток" на площині.

Слід визначити, до якого пред­мету відноситься конкретна "розгортка". Розглянемо приклади. На рисунку 10 зображені 3 "розгортки" і 9 об'ємних фігурок.

Запропонуйте малюкові уважно подивитися спершу на "розгортку" А і знайти серед об'ємних фігурок ту, яка може ви­йти, якщо цю "розгортку" склеїти по лініях згинів. Пізніше те саме слід зробити з "розгортками" Б і В.

Якщо у малюка виникнуть труднощі у виконанні цього за­вдання (а вони, мабуть, виникнуть, оскільки гра справді важка, навіть для дітей 7 років), рекомендуємо вирізати з аркуша папе­ру "розгортку" А і продемонструвати, як її можна склеїти. Потім дайте склеєну (чи зібрану) фігурку дитині і запропонуйте знайти таку ж на рисунку. Зверніть її увагу на те, які частини "розгортки" зникають після того, коли фігурка склеєна, в яких місцях слід її згинати, і як про це можна здогадатися, дивлячись на рисунок.

Правильні відповіді. А — 9,Б — 8, ВІ,

 
 


РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ

Що ж таке «творчі здібності» або «креативність»? «Це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях; це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення свого досвіду». /американський психолог Фромм/

Основними показниками творчих здібностей є:

швидкістьдумки — кількість ідей, яка ви­никає за одиницю часу.

гнучкістьдумки — здатність швидко і без внутрішніх зусиль пере­ключатися з однієї ідеї на іншу; бачити, що ін­формацію, отриману в одному контексті, можна використати і в іншому. Гнучкість — це добре розвинутий на­вик переносу (транспозиції). Вона забезпечує вміння легко пе­реходити від одного класу явищ, що вивчаються, до іншого, до­лати фіксованість методів вирішення, своєчасно відмовлятися від скомпрометованої гіпотези, бути готовим до інтелектуаль­ного ризику і до парадоксів.

оригінальність— здатність до генерації ідей, які відріз­няються від загальноприйнятих, до парадоксальних, несподіва­них рішень. Вона пов'язана з цілісним баченням усіх зв'язків і залежностей, непомітних під час послідовного логічного аналі­зу.

допитливість— здатність дивуватися; відкритість та ін­терес до усього нового.

сміливість — здатність приймати рішення в ситуаціях не­визначеності, не лякатися власних висновків і доводити їх до кінця, ризикуючи особистим успіхом та репутацією.

Орієнтовні ігри для тренування творчих здібностей

Способи Розвиваючі ігри
Виділення протилежних властивостей   "І добре, і погано" "Протилежності"  
Ставлення запитань   "Чомучка" "Що в кулаці?" "Без слів"  
Переформулювання   "Винахідник" "Золоті руки"  
Генерування ідей   "Настрій в кольорі" "Пантоміма для кмітливих" "Уяви собі" "Склади речення" "Чарівні кола" "Прямокутне королівство"  
"Включення" об'єкта в нові зв'язки   "Дорисуй фігурку" "Незакінчений рисунок" "Придумай історію" "А що далі?"
Вибір найоригінальнішого образу "На що схожа фігурка?" "Ляпки" "Подорож хмарами" "Найсмішніше"

ПРОТИЛЕЖНОСТІ

Мета: розвивати вміння знаходити протилежні якості в одному й тому ж об'єкті. Вчити здогадуватись які предмети чи явища можуть мати протилежні властивості чи озна­ки.

Матеріали: дидактичні картки

Наприклад:

Гострий – тупий /ніж/

Гарячий – холодний

/праска, холодильник/

Добра – зла /собака/

Весела — сумна /людина/

глибоке — мілке /море, озеро/

слабкий — сильний

/вітер, людина, тварина/

Швидкий — повільний

/автомобіль, поїзд/

йти — стояти

(годинник, людина)

В дужках наводиться, в основному, один варіант відповіді, а ви в грі намагайтеся, щоб дитина називала якнайбільше таких варіантів. Не страшно, якщо вони не зовсім підходитимуть. Ва­жливо, щоб малюк почав розглядати оточуючі його предмети і явища під різними (в тому числі і протилежними) кутами зору.

ЩО В КУЛАЧКУ?

Мета: тренувати навики дітей ставити запитання з метою дослідження невизначеної ситуації.

Матеріал: невеликі предмети різного призначення.

 
 

 


Візьміть якийсь невеликий предмет і заховайте його в руці (стисніть руку в кулак). Дитина повинна відгадати, що це за предмет, ставлячи найрізноманітніші запитання про нього. Пе­ред початком гри поясніть малюкові, що запитання є якби ключами від дверей, за якими сховане щось невідоме. Кожний та­кий ключ відчиняє певні двері. Цих ключів багато. Ними мо­жуть бути розмір предмета, його форма, з чого він зроблений, на що впливає, як його можна змінити, до якого виду предметів він належить і т. д. Дошкільня повинне навчитися користувати­ся цими ключами, щоб визначити, який це предмет. Так воно поступово засвоїть усе багатоманіття запитальних форм, кожна з яких дозволяє відкрити щось нове.

На основі отриманих від вас відповідей дитина буде робити різні здогади, висувати свої гіпотези. Звертайте увагу, чи нема протиріч між її гіпотезами і тою інформацією, яку вона вже отримала про предмет. Якщо такі протиріччя є, вкажіть на них малюкові. Не нехтуйте цією можливістю, оскільки це дуже ва­жливо для розвитку його мислення.

Якщо потрібно взяти предмет великого розміру, можна ви­користати інший варіант гри. Розмістіть предмет на столі чи на підлозі і чимось накрийте. Або знайдіть фотографію чи малю­нок із зображенням цього предмета.

НА ЩО СХОЖА ФІГУРКА?

Мета:розвивати творчу уяву, вчити створювати кілька образів і вибирати з них найоригінальніший, а також вчити виділяти різні ознаки предмета.

Матеріал: картки з зображенням різноманітних фігурок.

В грі бажано, щоб жодне не нагадувало якийсь конкретний предмет, а могло бути елементом одночасно кількох предметів, наприк­лад, як нарис..

Попросіть дитину придумати, на що схожі ці фігурки. Схвалюються будь-які версії. І чим їх більше, чим вони оригі­нальніші, тим краще. Коли всі версії приготовані, слід якнай­більше розповісти про придуманий предмет: для чого він при­значений, чий він, як виглядає, якого кольору. Якщо ці завдання виконуються легко, запропонуйте про кожний з предметів при­думати історію — що з ним може статися? Наприкінці гри спи­тайте малюка, який предмет видався йому найцікавішим. Чому?

Якщо дитині важко щось придумувати чи версій дуже мало (1-2), навчіть її дивитися на фігурку з різних боків. Нехай по­крутить перед собою аркуш і подивиться на фігурку під іншим

верхню чи нижню. Можливо, при такому сприйнятті рисунка з'являться нові, оригінальні ідеї. Обов'язково відзначте їх.

Для прикладу можете виконати це завдання самі. Одночас­но обов'язково поясніть, чому ви вважаєте фігурку схожою на той чи інший предмет. Виділіть ті ознаки фігурки і предмета, які свідчать про їх подібність. Дуже важливо також показати ракурс, з якого ви їх сприймаєте. Наприклад, "тролейбусна лі­нія" — це вигляд знизу, а "рейки" — вигляд зверху. Такі пояс­нення допоможуть дитині навчитися розрізняти в предметі його елементи.

Аналогічні рисунки ви можете придумати самі. Майте лише на увазі, чим менше фігурки схожі на якісь предмети, тим скла­дніше завдання і більші вимоги до творчої уяви.

Коли малюк стане впевнено виконувати завдання гри, за­пропонуйте йому самостійно придумати подібні рисунки і пока­зати їх для "відгадування" дорослим. Дуже цікаво потім порів­нювати версії малюка і дорослого.

 

- рейки, веселка, тролейбусна лінія, дорога, ріка, міст

 

- гора, ковпак, абажур лампи, дах будинку

 

- сонце, що сходить; шапочка грибочка, берет

 

- шапка шурупа, крила жука, ручка газової плити, м'ячик

 

- морквина, ракета, сопілка, крило літака

 

- голова птаха, морозиво, голова клоуна в ковпаку, тенісна ракетка

 

- нога слона, перекинутий ковпак кухаря, основа букви "Т"

 

- квітка, парасолька, половина яєчної шкаралупи, перекинута ваза для цукерок

 

- пеньок, перекинута корона, частина виделки

 

- листочок, краплина, пелюстка квітки, бурулька, висунутий язик




Переглядів: 1052

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТРЕНУВАННЯ УЯВИ | ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЧИТАТИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.