Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЧИТАТИ

Цей розділ містить добірку цікавих ігор, які дозволять легко навчити читати навіть 3-4 віку, а також удосконалити і відкоригувати вже здобуті початкові навички читання у 5-7 річних дітей.

Формування інтересу до читання

Навчившись читати у 5-6 років, дитина має можливість, не поспішаючи, вдосконалювати свій навик, регулюючи цей про­цес відповідно до своїх бажань і можливостей. Але перед тим як починати вчити дитину читати необхідно, щоб у неї з'явився до цього хоч якийсь інтерес. Без наявності - такого інтересу навчання або вдасться, або стане для малюка справжньою мукою. Психологи кажуть: потрібно сформувати мотивацію для читання.

Дуже важливо вияснити, які мотиви у дитини вже сформувалися, а які ще потрібно буде сформувати.

Слід прагнути до того, щоб у дитини були сформовані такі п'ять мотивів:

1. Пізнавальний мотив— бажання навчитися читати для того, щоб дізнатися багато нового і цікавого про навколишній світ (наприклад, про тварин і птахів, динозаврів, космонавтів, про рослини і т.п.).

2. Перспективний мотив прагнення навчитися читати для того, щоб було легко і цікаво вчитися в школі.

3. Мотив особистісного росту— бажання навчитися читати, щоб стати таким /-ою/, як дорослі, щоб мама, тато, бабуся здивувалися і сказали: "Який молодець наш Дмитрик, вже вміє читати. Незабаром він сам зможе прочитати книжку "Пригоди Буратіно", яку ми йому подарували".

4. Діяльніший мотив— бажання навчитися читати, щоб потім можна було пограти в ті ігри, де потрібно читати якісь слова, придумувати різні захоплюючі історії або казки і т.п.

5. Мотив спілкування з ровесниками— прагнення навчитися читати для того, щоб розповідати про прочитане своїм друзям і знайомим.

Коли ви побачите, що у малюка добре сформовані хоча б деякі з наведених вище мотивів, можете сміливо починати вчи­ти його читати.

Наводимо основні етапинавчання із зазначенням відповідних їм ігор.

На першому етапідитину слід навчити робити зву­ковий аналіз слів, які вона вимовляє. Малюк повинен навчитися виділяти і називати за порядком звуки, з яких складається слово, а також розрізняти звуки голосні і приголосні, тверді і м'які.

Другий етапнавчання — це знайомство з літерами.

Третій етап— виділення складів у словах і читання скла­дів.

Четвертий етапспрямований на те, щоб навчити дітей читати слова різної довжини, а також закріпити цей навик. Починати краще із слів, які складаються з 2-3 букв, і потім поступово переходити до слів з 6-8 букв. А коли ви відчу­єте, що малюк легко справляється з довгими словами (чи, у ко­жному разі, не боїться їх читати), можна переходити до читання текстів.

Підготовка ігрового матеріалу

Приготуйте такий матеріал для ігор:

Кубики із зображенням літер на гранях (або використайте готові з якої-небудь гри). Якщо кубики зробити складно, тоді виріжте картонні картки розміром 4x4 см. На кожній з них напишіть одну друковану букву алфавіту. Голосні букви виді­літь червоним фломастером, а приголосні — синім.

Фанти (наприклад, обгортки від жуйок чи цукерків, фігурки з кольорового паперу або що-небудь інше). Вони будуть використовуватися як призи за хорошу гру.

Картонні картки однакового розміру — 6x10 см. На одну сторону наклейте малюнок предмета (можна використати картки від лото і малюнки із старих порваних книг, або нама­лювати самостійно), а на другій стороні напишіть великими (висотою 2-3 см) друкованими літерами його назву. Приголосні виділіть синім фломастером, голосні — червоним. Необхідно зробити по 7-10 карток з три-, чотири-, п'яти- і шестибуквеними словами.

       
   
 

 


Орієнтовні ігри для навчання читання

Етапи навчання Розвиваючі ігри
Звуковий аналіз слова "Який звук виділений ?" "3 яких звуків складається слово ?" "Підійдіть, звуки!" "Звуки різні і однакові" "Заміни звук" "Чи є такий звук ?" "Голосний - приголосний" "Назви слова з першим зву­ком ..." "Тверді і м'які приголосні"
Знайомство з буквами "Назви букву" "Назви слова на задану букву" "Придумай слова" "Почни з останньої букви" "Смішні букви-чоловічки" "Веселі рими" "Скільки букв у слові?"
Читання складів "Хто так може говорити ?" "Поміняй голосну" "Продовж склад" "Найсмішніший склад" "Відгадай слово" "Склади склад"
Читання слів різної довжини   "Слова з трьох букв" "Склади слово" "Слово з картинок" "Слово з чотирьох букв" "Зашифроване слово" "Слово з п'яти букв" "Перевернуті слова" "Друга половинка слова" "Знищені букви" "Зачаровані картки" "Замасковане слово" "Анаграми" "Хто перший прочитає ?" "Книжковий хробачок" "Чи є такий предмет ?" "Вкрадені слова" "Де друга половинка слова ?" "Прочитай загадку" "Слово-лабіринт" "У королівстві перевернутих літер" "Кросворд в картинках"

 

ЯКИЙ ЗВУК ВИДІЛЕНИЙ?

Перед початком гри розкажіть малюкові, що будь-яке слово складається із звуків. Продемонструйте декілька звуків, наприклад, "ж-ж-ж" — так дзижчить бджола, "з-з-з" — так ле­тить комар, "у-у-у" — так виє вовк і т.д. Запропонуйте малюкові зобразити звуки "р-р-р", "п-п-п", "ш-ш-ш" і відгадати, що чи ко­го вони нагадують. А потім запропонуйте пограти у таку гру.

Попросіть малюка відгадати, які звуки ви будете виділяти голосом та інтонацією. Розпочніть гру з коротких слів, які скла­даються з 3, а потім з 4 звуків: д-и-и-и-м, к-к-к-і-т, с-и-р-р-р, р-а-а-а-н-а і т.п. Головним тут є не зміст слова, а його звуковий склад. Тому старайтеся, щоб дитина засвоїла спосіб виділення звуку, вимовляти слово не як звичайно, а так, щоб один звук у ньому був виділений, вимовлявся довше, ніж інші.

Пізніше, коли малюк навчиться безпомилково називати звуки, які ви виділятимете, запропонуйте йому самому загаду­вати звуки в словах і виділяти їх. І тепер їх відгадуватимете ви. Спробуйте використати цю роль з користю для дитини. Буде дуже весело, якщо ви будете навмисно помилятися і називати звуки неправильно. Дозвольте малюкові поправляти вас і вчити. Навчаючи вас, він буде вдосконалювати і свої знання та вміння.

Особливо ефективна ця гра в групі дітей. У цьому випадку гру можна організувати так, щоб один малюк виділяв звук в слові, а решта відгадували. Той, хто робить це правильно і швидко, отримує фант. В кінці гри переможця можна похвалити і привітати веселою дитячою пісенькою.

ПІДІЙДІТЬ, ЗВУКИ!

Мета: закріпити звуковий аналіз слова.

Матеріал: дидактичні картки

Гру можна провести лише в групі дітей. Назвіть слово, наприклад, "кіт". Три гравці повинні вибрати, якими зву­ками вони хотіли б бути: першим, другим чи третім (не назива­ючи самі звуки). Поставте для них три стільці. Потім почергово запросіть їх: "Підійди до мене, звук "і". Для того, щоб виконати це завдання, дитина, яка отримала лише номер звука в слові, повинна вимовити слово і визначити, яким звуком вона є. Потім вона повинна підійти і сісти на стілець, який відповідає її номе­рові (у цьому випадку — на другий). Так само потрібно запро­сити звуки "т" і "к". Вони сідають на свої стільці. Таким чином звуки розміщуються за тим порядком, за яким вони стоять в слові. В кінці слово "читають".

На початку навчання діти кожного разу вимовляють слово і старанно шукають в ньому "свій" звук. З часом це завдання во­ни виконують все швидше й швидше.

ЗВУКИ РІЗНІ Й ОДНАКОВІ

Мета: сприяти розвитку фонематичного слуху, а також найважливіших мисленнєвих операцій — аналізу і порівняння.

Матеріал: ілюстрований матеріал в картинках

Попросіть малюка визначити, які звуки в словах різні: жир-шир, жив-шив, пив-лив, коза-коса, коса-роса, роса-руса, стіл-стіг, мак-рак, білка-булка, слива-слава, рибка-рубка, ферма-форма, пічка-річка, ворона-ворота і т.д.

Другий варіант гри полягає в тому, що дитині пропонують знайти однакові звуки в словах: дим-мак, лев-ліс, луна-небо, тигр-лис, вовк-вода, щука-щупак і т.п. Буде цікаво і корисно, якщо ви дасте завдання, яке не має вирішення. Наприклад, знайти однакові звуки в словах м'яч-бик, рів-лис, дим-рак, оса-ніч, рука-сіно, діра-вухо та ін.

Можна дати малюкові завдання виявити, який новий звук з'явився у словах: бір-збір, оси-коси, оса-роса, мити-змити, бра-ти-обрати, рама-брама, раб-краб, мак-смак, зуб-зуби і т.п.

У кожному варіанті цієї гри правильна відповідь винагоро­джується фантом. Наприкінці гри визначають переможця, який, безсумнівно, вартий солодкого приза.

 


Читайте також:

  1. Завдання і місце в системі наук про дитину.
  2. Методика формування уміння читати прямі склади
  3. Обов’язок матері, батька утримувати дитину та його виконання.
  4. Одночасно з позбавленням батьківських прав суд може на вимогу позивача або за власною ініціативою вирішити питання про стягнення аліментів на дитину.
  5. Прочитати текст.
  6. Щодо припинення права на аліменти на дитину у зв’язку з набуттям права власності на нерухоме майно.
  7. Щодо участі батьків у додаткових витратах на дитину.




Переглядів: 979

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗГОРТКИ | НАЗВИ СЛОВА НА ЗАДАНУ БУКВУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.