Баластні системи призначені для прийому і переміщення водяного баласту з метою зміни опади, крену і дифферента судна. До групи баластних систем входять баластні, кренові, дифферентні і системи заміщення витраченого палива. Згідно з Правилами РМРС баластова система повинна обслуговуватися автономними насосами. В якості баластного насоса можуть додатково використовуватися осушувальний, пожежник або резервний насос охолоджуючої води. Забороняється використовувати в якості баластного насоса пожежний та резервний насоси охолоджуючої води, якщо баластова система обслуговує паливні цистерни, систематично використовувані для прийому баластної води. Баластова система повинна прокладатися так, щоб забезпечити відкачку води при крені судна до 5°. Баластні цистерни суден з льодовими посиленнями обладнуються обігрівом, передбачається також обігрів цистерн, розташованих в районі вантажних трюмів.
Баластову систему збирають з суцільнотягнених оцинкованих сталевих труб, з’єднаних фланцями з гумовими або паронітовими прокладками, застосовується бронзова або сталева арматура. На трубопроводах встановлюють цинкові протектори поблизу бронзової арматури. На баластної системі монтуються запірні клапани, на осушувальної – незворотно-запірні.
На нафтоналивних судах використовуються танки чистого баласту і дві баластні системи: кормова і носова. Носова баластних система може обслуговуватися насосом осушувальної системи.
Рисунок 1 - Баластова система, виконана по централізованому принципу
Подачу баластного насоса підбирають з таким розрахунком, щоб весь баласт судна відкачувався за 6 ... 8 г. Для обслуговування баластної системи крім самостійного насоса потрібно не менше одного резервного. В якості резервного використовують пожежний, осушувальний, охолоджуючий та інші насоси. Кількість баласту залежить від водотоннажності судна. Так, для суден водотоннажністю 300 ... 5000 т. його кількість може становити 9 ... 13% водотоннажності судна, а для суден водотоннажністю 10 ... 15 тис. т. – 13 ... 17%.
Баластні системи розвиваються у зв’язку зі спеціалізацією судів і зростанням їх дедвейту. У баластних рейсах судна зазвичай балансовані на 15 ... 20 %, а судна для навалочних вантажів – на 40 ... 60 %. Для прийому та видалення цього баласту необхідні системи з великою подачею води.