Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Іоганн Генріх фон Тюнен

КЛАСИЧНІ ТЕОРІЇ РОЗМІЩЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ

Передусім необхідно розглянути розвиток теорії розміщення підприємств і обговорити важливість факторів транспортування в розвитку цієї теорії. Ця дискусія надає базу для транспортних рішень при розміщенні підприємств і включає теорії, які розробили фон Тюнен (von Thunen), Вебер (Weber), Гувер (Hoover) і Грінхарт (Greenhurt).

Іоганн Генріх фон Тюнен

Одним з перших авторів, хто розробив теорію виробничих факторів щодо розташування виробничих підприємств, був Іоган Генріх фон Тюнен. Німецький агроном фон Тюнен досліджував місце розміщення сільськогосподарського виробництва, і в його теорії мінімальні витрати (витрати транспортування) були основним фактором, що визначає місце розміщення виробничих сил.

Фон Тюнен використовував допущення, що спростили складність проблеми розміщення і дозволили зосередитися на такому впливовому факторі, як транспортування. По-перше, він припустив, що є ізольоване місто-країна, що розташовано на рівнині з однаковою родючістю. Рівнина закінчується дикою місцевістю, і місто є єдиним ринком для продажу сільськогосподарських продуктів. Виробництво будь-якого продукту може початися на рівнині де завгодно, за однаковими витратами. Фон Тюнен припустив, що припустимі витрати на транспортування однакові для будь-якого місця розташування на рівнині і що транспортні витрати залежать від ваги і відстані перевезення, тобто що транспортні витрати були постійними на т/милю для всіх продуктів, що продаються.

Сільськогосподарське виробництво необхідно розміщати там, де фермер зможе дістати максимальний прибуток. Фон Тюнен визначив прибуток у такий спосіб: прибуток дорівнює: «ринкова ціна мінус виробничі витрати і витрати транспортування». При певній ринковій ціні й однакових виробничих витратах для будь-якого місця розташування виробництва фактор «транспортні витрати» був головним фактором-детермінантом, що визначає місце розташування виробництва.

Відповідно до теорії фон Тюнена, чим далі знаходиться місце розміщення виробництва від міста (ринку), тим більше будуть транспортні витрати. Таке місце розташування буде економічно невигідним для виробництва продуктів з великою вагою і низькою ціною, що буде викликати дуже високі транспортні витрати, які вони не зможуть винести через їхнє низьке співвідношення ціни до ваги. Таким чином, фон Тюнен прийшов до висновку, що робити ці продукти треба поруч з містом, щоб звести до мінімуму транспортні витрати.

Іншим фактором, який фон Тюнен вважав визначальним при розміщенні виробництва, був час перебування в дорозі (англ. transit time). Швидкопсувні продукти (свіжі овочі) треба робити поруч з містом; визначальним фактором були не транспортні витрати, а час, необхідний виробникам для доставки продуктів на ринки. Такі швидкопсувні продукти можуть не витримати тривалий час перебування в дорозі, і тому їх треба виробляти близько до міста.

Фон Тюнен поширив аналіз на різні сільськогосподарські продукти і в остаточному підсумку розробив серію концентричних кілець навколо міста. Ці кільця, чи пояси, фон Тюнена схематично описували продукти, що треба виробляти на різних відстанях від міста. Швидкопсувні продукти і продукти з низьким відношенням «ціна/вага» треба виробляти на більш прилеглих до міста поясах. Продукти з високою пропорцією «ціна/вага» треба було виробляти на поясах, віддалених від міста.

Певно, що спрощені міркування і концентрація на розміщенні сільськогосподарського виробництва роблять теорію фон Тюнена нереалістичною для сучасних комерційних підприємств. Але його робота залишається основною частиною фундаменту, на якому заснована сучасна теорія розміщення виробничих сил і формується початок для схематичного опису залежностей між транспортними витратами і теорією розміщення. Його головні висновки залишаються обґрунтованими і сьогодні. Наприклад, земельні ділянки, прилеглі до міських зон, є дуже коштовними, і компанії повинні інтенсивно їх використовувати, можливо, шляхом будівництва багатоповерхових складів чи центрів дистрибуції.


Читайте також:

  1. Іоган Генріх Песталоцці (1746-1827)




Переглядів: 424

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаток А | Альфред Вебер

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.