Соціальна ситуація розвитку визначається тим оптимальним оточенням, яке забезпечує успішний розвиток особистості. Вона охоплює спілкування із світом дорослих, в якому виділяються близькі дорослі та ті, що є представниками суспільства і спілкування із світом однолітків. Спілкування з дорослими змінюється в бік збільшення тієї категорії дорослих, які є носіями соціальних функцій по відношенню до підлітків. У спілкуванні з батьками прояв самостійності та незалежності у вирішенні певного кола проблем. Той прошарок соціальної ситуації розвитку підлітків, який стосується спілкування з однолітками, характеризується більшою диференціацією у порівнянні з попереднім віковим періодом, тобто виділяються різноманітні групи спілкування: друзі, групи за інтересами, групи симпатії та антипатії, статусні групи тощо. Для підлітка важливе входження в певну референтну групу однолітків, спілкування з якими, віддаляє важливість навчання, спілкування з рідними.
Провідна діяльність є тим оптимальним видом активності, який спричиняє успішний розвиток основних психічних новоутворень у підлітків – це інтимно-особистісне спілкування, суспільно-корисна діяльність, навчальна діяльність.
Навчальна діяльність підлітків відрізняється від такої у молодших школярів, по-перше, зміною у мотивації через збільшення відсотку та урізноманітнення соціальної мотивації, а по-друге, збільшенням вимог до організації і самоорганізації навчальної діяльності. У ставленні до навчання розвивається прагнення до самоосвіти з метою оволодіти знаннями, необхідними для майбутньої професії.