Проблемне навчання – система методів і засобів, що забезпечують можливості творчої участі учнів в процесі засвоєння нових знань, формування творчого мислення і пізнавальних інтересів особистості.
Етапи проблемного навчання:
• усвідомлення проблемної ситуації;
• формулювання проблеми на основі аналізу ситуації;
• вирішення проблеми, що включає висунення, зміну і перевірку гіпотез;
• перевірка рішення.
Проблемноюназивається така ситуація, виконання практичного чи теоретичного завдання при якій раніше засвоєних знань виявляється недостатньо і виникає суб’єктивна потреба в нових знаннях.
Три рівні складності проблемного навчання:
- викладач сам ставить проблему і знаходить її рішення, учень запам’ятовує рішення проблеми;
- викладач ставить проблему, а пошук її рішення іде разом з учнями;
- разом формулюються проблема і пошук рішення.
Типи проблемних ситуацій:
1) Проблемна ситуація виникає, коли виявляється невідповідність між знаннями засвоєними і новими.
2) Проблемна ситуація виникає коли є необхідність вибору одного знання із системи засвоєних знань;
3) Проблемна ситуація, коли є пошук шляхів практичного використання засвоєних практичних знань;
4) Проблемна ситуація, коли є протиріччя між теоретично можливим шляхом рішення і практичною неможливістю його реалізації;
5) Проблемна ситуація, коли є протиріччя між реальним предметом чи явищем і його схемою;
6) Проблемна ситуація, коли статична схема динамічного процесу.