Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ex. 5 Tones for comparison.

 

Yes. Yes. Yes. Yes.
No. No. No. No.
Why? Why? Why? Why?
Good. Good. Good. Good?
Wait. Wait. Wait. Wait?
Stop. Stop. Stop. Stop?
All. All. All. All?
Try. Try. Try. Try?
Mine. Mine. Mine. Mine?
Fine. Fine. Fine. Fine?

 

Have you? Have you? Have you? Have you? Haven’t you? Haven’t you? Haven’t you? Haven’t you?   Does he? Does he? Does he? Does he? Aren’t they? Aren’t they? Aren’t they? Aren’t they?   Isn’t it? Isn’t it? Isn’t it? Isn’t it?

 


Unit 9 Falling-Rising Tone

These always fall then rise, the end pitch being lower than the start. Unit FR can occur on a monosyllable or may extend over several syllables. Only the one on which it starts (falls) is important and the rise may begin on a weak syllable. It is used to link one clause to ano­ther; make polite contradictions; or (very commonly) to imply something beyond what is actually said.

 

e.g.: It's not at five. Sorry

________________ ____________

 

________________ ____________

I haven't got a big kitchen. (implies: I've got a small one.)

I haven't got a big kitchen. (implies: But I've got a big bathroom/lounge/bedroom)

The choice of which syllable carries the nuclear tune can have a crucial effect on meaning.

Divided PR is always split across words. Both fall and rise begin on strong syllables, focusing attention on two words instead of one.

The syllables between the fall and the rise are always on a very low level.

 

e.g.: That's all right.

________________________

 

________________________

 

Fall-rises are used sometimes to make your reading not so monotonous or to make your conversation livelier. FR is used also in non-final intonation-groups to emphasize the pro­minent words or for the purpose of contrast to another part of the utte­rance.

Ex.1 Model:Yes. ___________

 

___________

 

 

No. Well. Move. Right
Do. Pull. Red. Quick.
Me. Run. Good. Six.
True. Tom. Beg. Wait.
More. John. Read. Look.

 

Ex.2 Model: Show me. ________________________

 

________________________

 

 

Always. I did. Tuesday.
Slowly. They can. Morning.
Quickly . Have one. Seldom.
Often. This time. Take it.
Thursday. Help. me. Give me.
Sorry. Catch him. Pity.

Ex. 3 Model: Yousaid she was. ________________________

 

________________________

 

He can’t hear me. You can’t go without a hat.
It isn’t steady. I doubt if she ever will.
You won’t see him. We know where it is.
I’m not wanted. I know he is very well read.
John can hear us. It must be finished in time.

 

He’s the last person to want to hurt you.
We oughtn’t to keep it in the cupboard.
I know there isn’t very much time.
You must admit it wasn’t very successful
You needn’t make up your mind at once.

 

Ex. 4 Model: That's right ________________

 

_________________

Do be quick ________________

 

_________________

All-right.   Jolly good.   Here you are.
That's good. Yes, please. Many thanks.
Come on. That's enough. We don't mind

Ex. 5 Model: I beg your pardon. ________________

 

_________________

He asked me to do it. What shall I do, Paul?
You told me to ask her. Well, what's the time, please?
How are you, Mr. Richards? Oh, why can’t you come on time for once?

 




Переглядів: 492

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Low Rising Tone | Ex. 6 Read the following sentences according to the stress-marks. Comment on the usage of FR.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.056 сек.