Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ex. 2 Read out utterances. Note the difference in the accentual-rhythmic structure of the compound adjectives.

1 She’s ‘always so well-`dressed. 2 They’re ‘well-behaved `children really. 3 He’s so narrow-minded, isn’t he? 4 The police are looking for a clean-shaven youth who was spotted at the scene of the crime. 5 Samantha’s got a really good-looking boyfriend. 6 I’m not going to marry an overweight businessman. 7 Are you left-handed, Marjory? 8 Don’t be so self-centered! 9 It’s difficult working for a bad-tempered boss. 10 Jason’s our teacher’s blue-eyed boy. 11 She is good-looking, but her red-brick shoes are dirty. 12 The man was badly-dressed but self-confident. 13 A broad-shouldered gorilla was standing behind the tree. 14 A soft-voiced but eagle-eyed teacher told me to go away. 15 He shouldn’t be over-anxious about his situation.

 

Ex. 3 Transform the sentences from the previous exercise in such a way, that stress in the compound adjective shifts after the transformation. Example:

She’s ‘always so well-`dressed. – She’s a ‘well-dressed `girl. Now you go on.

 

Ex. 4 Read the article from a local newspaper. Note how context can influence the utterance stress placement. When stress is moved from its usual final position it is often contrastive. It changes the focus of the conversation or corrects information.

A tall, dark-haired man in his mid-thirties wearing an expensive-looking white suit and carrying a gun, last night robbed Springfield village post-office and got away with £ 10,000 in cash.

Now read this dialogue between a local newspaper reporter (A) and a witness (B):

A: … so he was a `short man? – B: No, he was a `tall man.

A: … and fair-haired, you said? – B: No, dark-haired.

A: … and he’s in his mid-forties? – B: In his mid-thirties.

A: … and he was carrying a knife, wasn’t he? – B: No, he was carrying a gun.

A: … and you saw him going out of the post-office? – B: No, he was going into the post-office.

A: … and he got away with five thousand pounds? –B:No, he got away with ten thousand pounds.

A: … Well, thank you very much for your help. – B: Not at all.

 

Ex. 5 Read the dialogue making use of contrastive stress where appropriate.

a)

Andy: I'm going to the store.
Kris: What are you going to buy?
Andy: A book.
Kris: Oh. So you're going to the bookstore.
Andy: Yeah.
Kris: What kind of book are you getting?
Andy: A cookbook.
Kris: What do you want to cook?
Andy: I'm going to cook a pot roast.
Kris: Do you have a pot roast?
Andy: No, I'll have to go to the store to get one.

 




Переглядів: 505

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Rhythmic factor | B) Read the conversation making sure you stress all the syllables printed in block letters.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.