МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
The Falling-Rising Tone Pattern
The basic meaning of the pattern is implicatory. The most common contours are: 1 Stepping (Sliding) Head + Fall-Rise Unit Contour. 2 Stepping (High) + Fall-Rise Divided Contour. The Sliding Head increases the overall prominence of an utterance making it more emotional and expressive. The meaning of the contour: In statements: contradicting, correcting, warning, reproachful, astonished, grudgingly admitting. E.g.: It’s bitterly cold. I think you’re ‘rather un fair. It’s ‘quite a ‵distance from ,here. In Yes/No and Wh-questions: interested, concerned, appealing, surprised. E,g.: ‵Couldn’t you ,say that earlier? ‵Why didn’t you ,call me? In imperatives (warnings, suggestions, greetings): suggesting, polite, reproachful. E.g.: ‘Put on your ‘warm overcoat! ‵Don’t let it get you ,down. You could ‘always advertise. Hello! Bye!
The FR tone pattern may be used in its referring function to refer to something already stated or which is or has become part of the speakers’ common knowledge, experience. In statements: A: I need advice on taxes. – B: Mr ‵Brown is the man to ,talk to. A: Here’s the milkman, Harriet. – B: Good. We ‵need some ,cream. In Yes/No questions: the FR is used to check something is as is assumed, e.g. Did you ‘go for the interview yesterday? Were they ‵happy to ,see you?
Speech Exercises Ex. 1 Read out the mini-dialogues using FR in A’s part to check what A presumes is true. Follow the model: A: Did you go for the `interview ,yesterday? – B: `Yes, I did. – B: ‘How did it `go? 1 A: Is that the police station? – B: Yes, madam. – A: I want to report a robbery. 2 A: Are these eating apples? – B: Yes, they’re French. – A: I’d like a kilo please. 3 A: Did you hear the news this morning? – B: Yes, I did. – A: What do you think about it? 4 A: Have you been to the exhibition? – B: I did. – A: Isn’t it interesting? 5 A: Did you hear what she just said? – B: I did. – A: That’s really incredible. 6 A: Did you learn Spanish in Spain? – B: I didn’t. – A: But how can you speak it so well? 7 A: Do you work here? – B: Yes, sir. – A: Then please call your manager.
Ex. 2 Supply B’s part using the prompts. Use the Fall-Rise to refer to the facts already stated in the conversation, and the Fall to introduce new information. Model: A: We don’t agree with you. – (right)– B: I `know you don’t a,gree with me, but I am `right. 1 A: The island’s beautiful. – (too far) – B: I’ve heard it‘s … . but … . 2 A: She likes diamonds. – (expensive) 3 A: That’s hat a bargain. – (need it) 4 A: He’s a difficult person to work with. (very important) 5 A: The dress is expensive. – (like it) 6 A: You can’t type! – (quick learner) 7 A: His behaviour was scandalous. – (my boss) 8 A: His handwriting is awful. – (type the letter) 9 A: She’s afraid of mice. – (mousetrap) 10 A: Jack was a policeman. – (retired).
|
||||||||
|