Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Техніки сімейної поведінкової терапії

 

Техніка „поведінкових тренінг батьків”.

Терапевт спочатку переформульовує уявлення клієнта про сутність проблем та можливих шляхів її розв’язання. Поведінкові психотерапевти, на відміну від більшості сімейних психотерапевтів, що вважають, що сім'я є проблемою і тому всі члени сім'ї повинні проходити лікування разом, приймають точку зору батьків, що дитина і є проблема. Тому на сеанси запрошують дитину і кого-небудь з батьків. Поведінковий тренінг батьків переслідує мету підвищення їх компетентності в питаннях виховання дітей, розпізнавання і модифікації патернів емоційно-поведінкового реагування.

Граціано розділив поведінкові проблеми дітей, які добре коригуються в результаті тренінгу, на шість категорій:

1)соматичні симптоми — проблеми живлення, навики охайності і т. д.;

2)складні синдроми — психози, відставання в розвитку, синдром мінімальної мозкової дисфункції і др.;

3)негативізм і агресивна поведінка — гіперактивність, забіякуватість, вербальна і невербальна агресивність і др.;

4)страхи і фобії;

5)порушення мови — елективний| мутизм;

6)загальні поведінкові проблеми, спостережувані будинки, — прибирання приміщень,
слухняність, одяг і ін.

Вся техніки сімейної поведінкової психотерапії розділена три

групи:

1) техніка, заснована на використанні оперантного обумовлення;

2)техніка, заснована на респондентному| обумовленні;

3)когнітивно-афектна техніка.

найбільш популярна техніка психотерапії першої групи:

шейпінг (формування) — полягає в тому, що бажана поведінка
досягається невеликими порціями через послідовне підкріплення,
що поступово наближає мету;

жетонна системавикористовує гроші або балли, щоб винагородити
дітей за успішну поведінку;

| контрактна система — включає угоду з батьками про
те, що, як тільки дитина зрадить свою поведінку, вони також зрадять
своє;

обмін змінами за винагороду— різні зразки поведінки
підкріплюються як нагородами, так і покараннями;

тайм-аут(переривання) — має на увазі покарання у вигляді ізоляції
(поставити дитину в кут).

Як підкріплюючі чинники виступають речовинні стимули (гроші, цукерки) і соціальні стимули — усмішка, похвала, увага і т.д.

До методів поведінкової психотерапії, які використовують респондентное| обумовлення і викликають модифікацію фізіологічної відповіді, відносяться:

систематична десенсибилизация| ;

тренінг самоствердження;

аверсивная| терапія;

сексуальна терапія.

Більшість цих методів були апробовані на дорослих пацієнтах, потім їх використовували в роботі з батьками, щоб ті в свою чергу застосовували їх на дітях — так звана «делегуюча терапія».

До когнітивно-афектної техніки відносять наступні:

«зупинка думок»;

RЕТ| раціонально-емоційна терапія;

RЕВТ| — раціонально-емоційна поведінкова терапія;

моделювання;

реатрибуция| (перевизначення) Конферса і Філіпса (1974).

Батьки проходять тренування індивідуально або в групах, відвідують лекції, одержують допомогу для самостійного читання, займаються на сесіях дискусіями, моделюванням і тренуваннями.

Тренінг батьків проводиться після того, як проведена процедура оцінки по моделі 5ОКК5 (Канфер, Філіпс, 1970): 5 — стимул, Про — організм, До — відповідь, реакція, К5 — суть і очікувані наслідки.

Майкл Николі наводить такий приклад (випадок 35). Зрозуміло, ця модель застосовна щодо простих ситуацій, але за наявності численних взаємозв'язаних поведінкових актів у членів сімей, її застосовність вельми обмежена.

Сімейна поведінкова психотерапія відноситься до найпопулярніших методів психотерапії унаслідок її простоти і дешевизни, але ми згодні з Гурманом і Кніськерном (Оїгтап А., Кшзкегп, О., 1981), які не без єхидства відмітили: «Психотерапевти поведінкового напряму говорять подружжю: станьте ввічливими один з одним, замість того щоб лаятися».

Зрозуміло, ця психотерапія досягає тих цілей, які вона ставить — відбувається редукція симптомів, змінюється функціонування частини системи, але не відбувається поліпшення функціонування всієї сімейної системи. Часто не вдається досягти «трансферу» — тобто навик, виправлений, наприклад, для умов школи, в сім'ї вже не виявляється. Досягнуті результати носять короткочасний характер (Оїгтап А., Кшзкегп, О., 1981).




Переглядів: 1660

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Одиницею психотерапії є участь на всіх сесіях всіх членів сім'ї, які живуть під одним дахом. | Сімейне консультування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.