МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Договір підряду на капітальне будівництвоДоговір підряду на капітальне будівництво відіграє важливу роль в сфері господарювання, оскільки спрямований на створення нових, реновацію (відновлення) або консервацію діючих будівель, споруд (об'єктів), що використовуються суб'єктами господарювання в процесі здійснення своєї діяльності як основні фонди. За договором підряду на будівництво (капітальне будівництво) підрядчик зобов'язується побудувати і передати замовнику у встановлений строк обумовлений договором об'єкт або виконати обумовлені договором роботи відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва), а замовник зобов'язується надати підрядчику будівельний майданчик (забезпечити фронт робіт), передати йому затверджену проектно-кошторисну документацію (інвестиційний проект будівництва), забезпечити своєчасність фінансування будівництва, прийняти завершені будівництвом об'єкти та оплатити їх. За своїм предметом договір підряду на капітальне будівництво є універсальним договором. Він укладається на нове будівництво, на всі види реновації (реконструкцію, розширення, технічне переозброєння, капітальний ремонт), на консервацію об'єктів, на виконання передбачених проектно-кошторисною документацією комплексів робіт, пов'язаних із місцем знаходження об'єкта (сантехмонтаж, оздоблювальні, опоряджувальні, земляні роботи тощо). Існують різні критерії класифікації договорів підряду на капітальне будівництво. В залежності від предмета договору розрізняють: • договори підряду на капітальне будівництво (нове будівництво, реновацію, консервацію основних фондів); • договори на виконання будівельних і пов'язаних із ними робіт (спеціальних будівельних: монтажних, пусконалагоджувальних, земляних, а також опоряджувальних та інших робіт); • договори на шефмонтаж — на виконання пусконалагоджувальних робіт виробником відповідного устаткування (обладнання), що монтується на об'єкті. В залежності від сторін-виконавців і обсягу виконуваних ними робіт розрізняють: • договори підряду на будівництво об'єкта (на виконання всього комплексу будівельних та пов'язаних з ними робіт на об'єкті силами підрядчика); • договори генерального підряду на будівництво об'єкта (на забезпечення генеральним підрядчиком виконання всього комплексу робіт на об'єкті — власними силами і з залученням субпідрядників); • договори субпідряду (договори підряду на виконання частини будівельних та пов'язаних з ними робіт, що виконуються на об'єкті); укладаються між генеральним підрядчиком і субпідрядчиками за наявності договору генерального підряду. В залежності від розподілу між сторонами обов'язків, характеру та обсягу останніх розрізняють: • генпідрядний (підрядний) договір на капітальне будівництво: укладається на підставі готової проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва) і передбачає забезпечення підрядчиком (в т. ч. із залученням інших виконавців — субпідрядчиків) усього комплексу будівельних та пов'язаних із ними робіт на об'єкті відповідно до наданої йому замовником проектно-кошторисної документації; • проектно-будівельний договір: укладається з організацією, здатною суміщати дві стадії капітального будівництва — проектування і будівництво, на виконання і проектних, і будівельних робіт. Підрядчик при цьому може виконувати весь обсяг обумовлених договором робіт власними силами, а може залучати для цього інших виконавців на підставі договору субпідряду. Використання такого виду договору підряду на капітальне будівництво забезпечує скорочення строків будівництва; • договір на управління будівництвом: укладається інвеститором з посередницькою, консалтинговою або інжиніринговою організацією, яка здійснює управління будівництвом об'єкта, тобто визначає виконавців, укладає з ними договори, координує їх діяльність, контролює хід та якість виконуваних ними робіт, забезпечує приймання замовником завершених будівництвом об'єктів і відповідає перед ним за якість і своєчасність будівництва об'єкта в цілому. Цей вид договору застосовується у випадках, коли замовник власними силами не спроможний здійснювати контроль за будівництвом. В залежності від кількості сторін в договорі розрізняють: • двосторонні договори підряду на капітальне будівництво, тобто договори, в яких беруть участь лише дві сторони — замовник і підрядчик; • багатосторонні договори, в яких нарівні із замовником та підрядчиком виступають як сторони в договорі гаранти або поручителі (з боку замовника та/або підрядчика), страхові, проектні та інші організації. За принципом визначення ціни в умовах ринкової економіки розрізняють: • контракти з ціною типу "вартість плюс контроль" ("The cost plus control"), які передбачають виконання обумовлених договором робіт в межах запланованої кошторисної вартості з урахуванням поточних цін; вони не гарантують заздалегідь визначеної вартості будівництва, в зв'язку з чим існує значний ризик для замовника; • контракт типу "гарантований максимум або перевищення ціни контракту" ("Guaranteed maximum or price control"), який передбачає виконання робіт у межах запланованої кошторисної вартості з урахуванням поточних цін, але з встановленням максимальної вартості обумовлених договором робіт, що сплачується замовником; у цьому випадку є гарантія для замовника, що узгоджена з ним певна максимальна вартість будівництва об'єкта не буде перевищена; • контракт з фіксованою ціною ("Lump sum control") вимагає наявності затвердженої проектно-кошторисної документації і гарантує замовнику виконання обумовлених договором робіт в межах кошторисної вартості. Сторонами традиційного двостороннього договору є замовник і підрядчик, а в багатосторонньому договорі можуть брати участь гаранти або поручителі (з боку замовника та/або з боку підрядчика), проектні організації, постачальники устаткування, кредитні установи, інжинірингові, страхові та інші організації. Замовником може бути сам інвестор (особа, яка приймає рішення про вкладення власних або залучених коштів в основні фонди) або уповноважена інвестором особа. Функції замовника виконують: по об'єктах, що фінансуються за рахунок державних коштів, — дирекції підприємств, які будуються; діюче підприємство (на реновацію виробничих потужностей); місцеві державні адміністрації в особі своїх управлінь капітального будівництва; господарські міністерства та відомства, державні господарські об'єднання в особі своїх управлінь капітального будівництва (якщо функції замовника в галузі централізовано); по об'єктах, що фінансуються за рахунок місцевих бюджетів, — виконкоми місцевих рад в особі управлінь капітального будівництва. Основні обов'язки замовника: передати підрядчику будівельний майданчик (забезпечити фронт робіт) і затверджену належним чином проектно-кошторисну документацію (інвестиційний проект будівництва), забезпечити безперервність фінансування будівництва, прийняти завершений будівництвом об'єкт в експлуатацію, а також окремі види і комплекси робіт, здійснювати проміжні (за окремі види, етапи і комплекси робіт відповідно до графіку їх виконання) та остаточні розрахунки за виконані підрядчиком роботи. Підрядчиком можуть бути фізичні та юридичні особи, зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, за наявності у них ліцензій, необхідних для виконання передбачених законом видів будівельних і пов'язаних із ними робіт. Ліцензуванню підлягають окремі види проектних та будівельно-монтажних робіт, інженерних вишукувань для будівництва, надання інжинірингових та інших послуг, які потребують відповідної атестації виконавців, згідно з переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. № 451, у загальному порядку, визначеному Законом України від 1 червня 2000 р. "Про ліцензування певних видів господарської діяльності". Обов'язки підрядчика: виконати та/або забезпечити виконання обумовлених договором будівельних та пов'язаних із ними робіт відповідно до державних будівельних норм і правил, проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва) та вимог договору щодо якості робіт; забезпечити виконання зазначених робіт і передачу їх замовнику своєчасно, тобто у передбачені договором строки; якщо підрядчик забезпечує організацію обумовлених договором робіт, підбираючи їх безпосередніх виконавців, то він має здійснити підбір виконавців та координувати їх діяльність, а також забезпечити приймання виконаних робіт замовником. Основні нормативні акти, що регулюють порядок укладення та виконання договорів підряду на капітальне будівництво: Цивільний кодекс України; Господарський кодекс України; Закон України від 18 вересня 1991 р. "Про інвестиційну діяльність", який передбачає основні права та обов'язки учасників інвестиційної діяльності в будівництві; Закон України від 6 квітня 2000 р. "Про майнову відповідальність за порушення умов договору підряду (контракту) про виконання робіт на будівництві об'єкта" (далі — Закон від 6 квітня 2000 р.), який встановлює майнову відповідальність сторін за невиконання умов договору, в т. ч. підрядчика — щодо порушення строків завершення виконання робіт, замовника — щодо порушення строків здійснення платежів за виконані роботи; є обов'язковим до застосування у випадках фінансування будівництва за рахунок коштів Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, коштів державних та комунальних підприємств, установ, організацій; Правила про договори підряду на капітальне будівництво, затверджені постановою Ради Міністрів СРСР від 26 грудня 1986 р. № 1550, які визначають порядок укладення цих договорів, права та обов'язки сторін, гарантійні строки в сфері будівництва, відповідальність за порушення сторонами умов договору. Норми про відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договірних зобов'язань застосовуються в обов'язковому порядку (в частині, що не суперечить вищеназваному Закону від 6 квітня 2000 р.) лише щодо об'єктів державного замовлення, а в решті випадків — тільки за умови, якщо в договорі зроблено відповідне посилання на використання передбачених цим нормативним актом санкцій; постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів державного замовлення"; Положення про проведення торгів (тендерів) у будівництві, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 1 вересня 1998 р. № 1369; Положення про підрядні контракти в будівництві України, затверджене науково-технічною радою Мінбудархітектури України (протокол від 15 грудня 1993 р. № 9), яке має рекомендаційний характер щодо порядку укладання, змісту та порядку виконання цих договорів; державні будівельні норми та правила, регіональні будівельні норми та правила, державні стандарти, технічні умови; інші нормативні акти. При укладенні договорів підряду на будівництво застосовуються такі способи встановлення договірних зв'язків: конкурси, торги-тендери, переговори (прямі та конкурентні), традиційний спосіб, передбачений нормами глави 14 Цивільного кодексу та ст. 10 Арбітражного процесуального кодексу України. До неконкурентних способів належать укладення договорів шляхом прямих переговорів і відповідно до порядку, передбаченого ст. 10 Арбітражного процесуального кодексу. Ці способи використовуються у випадку недоцільності організації конкурсу або торгів (якщо закон не передбачає обов'язковість застосування останніх), в тому числі з причин: наявності довгострокових та довірчих відносин між замовником і підрядчиком; довгострокового поетапного освоєння інвестицій підрядчиком на певній будові; необхідності уточнення у процесі виконання договору складу робіт і ціни; у разі виконання незначних за обсягами ремонтних, відновлювальних та інших подібних робіт; безрезультатності раніше проведених торгів (тендерів); терміновості виконання робіт; неможливості проведення торгів (тендерів) через специфічність робіт, монопольне становище підрядчика. Укладення договору підряду на будівництво шляхом прямих переговорів може завершитися підписанням за результатами переговорів або основного договору, або протоколу про наміри (передконтрактної угоди). В останньому випадку процедура укладення договору передбачає наявність кількох етапів: 1) проведення прямих переговорів між замовником та Майбутнім виконавцем робіт і укладення за результатами цих переговорів передконтрактної угоди (або протоколу про наміри); 2) виконання сторонами передбачених передконтракт-ною угодою підготовчих дій щодо укладення основного договору; 3) укладення основного договору. Передконтрактна угода (або протокол про наміри) укладається в письмовій формі і містить такі умови: - перелік учасників переговорів; - назву об'єкта та його основні характеристики; - орієнтовні строки початку та закінчення будівництва; - строки передачі будівельного майданчика підрядчику; - зобов'язання сторін щодо підготовки проектно-кошторисної документації; - джерела фінансування; - предмет застави та інші гарантії сторін щодо належного виконання основного договору; - зобов'язання сторін щодо забезпечення об'єкта устаткуванням, обладнанням та іншими матеріальними ресурсами; - ризики, що підлягають обов'язковому страхуванню; - порядок і строки укладення основного договору; - відповідальність сторін за порушення передконтрактної угоди (протоколу по наміри); - умови відмови від укладення основного договору. Передконтрактна угода є обов'язковою для виконання. У разі порушення однією із сторін взятих на себе зобов'язань за цією угодою інша сторона вправі застосувати передбачені законом та договором санкції, в тому числі вимагати в судовому порядку відшкодування завданих таким порушенням збитків. До конкурентних способів укладення договору підряду на будівництво належать: конкурси, торги (тендери), конкурентні переговори. Конкурс — це спосіб, за яким договір укладається з переможцем конкурсу, тобто виконавцем-претендентом, який запропонував найоптимальніше для замовника рішення (спосіб виконання замовлення). У зв'язку з тим, що вимагає значних коштів, цей спосіб виправданий при укладанні проектно-будівельного договору, що передбачає проектування та будівництво складної чи унікальної споруди і відповідно — застосування неординарних проектних рішень та новітніх технологій. Розрізняють такі види конкурсів: відкритий, тобто із заздалегідь необмеженою (невизначеною) кількістю виконавців, і закритий, участь в якому беруть лише спеціально запрошені виконавці. При застосуванні торгів (тендерів) договір укладається з тим претендентом (підрядчиком), який запропонував найкращі для замовника умови виконання (ціну, строки виконання та ін.). Порядок проведення торгів (тендерів) у будівництві регулюється Положенням про проведення торгів (тендерів) у будівництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 вересня 1998 р. № 1369. Зазначене Положення в обов'язковому порядку застосовується під час укладання будівельних контрактів на нове будівництво та усі форми реновації, що здійснюються за рахунок бюджетних коштів, бюджетних позик, державних позабалансових фондів, коштів підприємств та організацій, понад 50 відсотків статутного фонду яких належить державі, іноземних кредитів, залучених під гарантії Кабінету Міністрів України, а також може застосовуватися у разі укладення підрядних будівельних договорів на підставі торгів (тендерів) підприємствами та організаціями недержавних форм власності. Передбачені зазначеним Положенням тендерні процедури не застосовуються, якщо: замовлення не можна було заздалегідь передбачити і воно вимагає негайного виконання; замовлення становить державну таємницю або пов'язано з інтересами національної оборони та національної безпеки; об'єкти будуються господарським способом; міжнародними договорами України встановлені інші правила, які відрізняються від передбачених згаданим Положенням; будівництво здійснюється за угодами щодо іноземних кредитів, які надаються під гарантії Кабінету Міністрів України міжнародними фінансовими організаціями, іноземними фінансово-кредитними установами, що вимагають застосування спеціальних тендерних процедур; очікувана (розрахункова) вартість будівництва менше 200 тисяч гривень; в інших передбачених законодавством випадках. Розрізняють такі види торгів: відкриті торги — це основний вид торгів, в яких мають право брати участь і подати тендерні пропозиції усі зацікавлені підрядчики; відкриті торги з попередньою кваліфікацією виконавців (претендентів) — це такі торги, в яких тендерні пропозиції можуть подавати лише ті претенденти, котрі за результатами попередньої кваліфікації допущені до участі в торгах (тендерах); закриті торги — це торги, в яких тендерні пропозиції мають право подавати лише ті підрядчики, які отримали від замовника персональну пропозицію на участь у таких торгах (тендерах). Процедура проведення торгів (тендерів) складається з таких етапів: 1) організаційна робота щодо проведення торгів (тендерів), яка полягає у підготовці проведення торгів (тендерів), і .насамперед, у формуванні тендерного комітету, основним призначенням якого є оцінка тендерних пропозицій претендентів і визначення переможця торгів (тендерів); 2) публікація в офіційних періодичних виданнях та, в передбачених законом випадках в іноземній пресі, оголошення про відкриті торги (тендери) або запрошення підрядчиків до участі в закритих торгах (тендерах). В цій публікації або запрошенні визначаються умови проведення торгів (тендерів); 3) проведення попередньої кваліфікації претендентів (у разі проведення відкритих торгів (тендерів) з попередньою кваліфікацією претендентів). На цьому етапі тендерний комітет визначає спроможність підрядчиків виконати замовлення та доцільність їх запрошення до участі в торгах (тендерах); 4) направлення претендентам, що були включені до списку підрядчиків, допущених до участі у торгах (тендерах), тендерної документації у строки, передбачені умовами проведення торгів (тендерів); 5) підготовка та подання претендентами тендерних пропозицій, в яких визначаються умови, на яких претенденти погоджуються виконати замовлення; 6) вивчення, оцінка і співставлення тендерним комітетом поданих претендентами пропозицій (оферт); 7) визначення тендерним комітетом переможців торгів (тендерів) за заздалегідь визначеними критеріями (ціна, строки виконання замовлення; експлуатаційні витрати, пов'язані з використанням завершеного будівництвом об'єкта; рівень використання місцевих матеріальних та трудових ресурсів; рентабельність, технічний рівень нових виробничих фондів; інші показники); 8) укладення з переможцем торгів (тендерів) договору підряду на капітальне будівництво. Можливість застосування конкурентних переговорів передбачена Положенням про проведення торгів (тендерів) в будівництві у випадках, якщо після проведення торгів (тендерів) замовлення залишилося не розміщеним (торги визнані такими, що не відбулися; усі тендерні пропозиції відхилені замовником; контракт із переможцем тендеру було укладено, але внаслідок непередбачених обставин виникла необхідність виконання на об'єкті додаткових робіт, обсяг яких більш ніж на 50 відсотків перевищує суму первісного контракту; умовами проведених торгів передбачалася можливість визначення в подальшому виконавців замовлення шляхом проведення конкурентних переговорів). До участі в таких переговорах запрошуються щонайменше два претенденти, що брали участь у проведених торгах. Під час проведення конкурентних переговорів: • замовник розглядає тендерні пропозиції претендентів, які беруть в них участь, та проводить з кожним з них окремі переговори щодо остаточного з'ясування переліку робіт; • претенденти, які беруть участь у таких переговорах, подають у визначений строк остаточні тендерні пропозиції з урахуванням усіх аспектів переговорів та ціни тендерної пропозиції; — після цього замовник визначає найкращу пропозицію за правилами, що діють для визначення переможця у торгах (тендерах). Зміст договору підряду на капітальне будівництво складають права та обов'язки його сторін, а також інші умови, що регулюють пов'язані з виконанням договірних зобов'язань питання. Істотні умови договору підряду на капітальне будівництво визначаються ст. 353 Цивільного кодексу. До них відносяться: — визначення предмету договору (відповідні будівельні ти пов'язані з ними роботи) та об'єкта, на якому або щодо якого здійснюватимуться ці роботи; — строк дії договору; — сума договору; — зобов'язання замовника передати у визначений строк підрядчику будівельний майданчик або трасу будівництва та проектно-кошторисну документацію (а для проектно-будівельного контракту — завдання на проектування та будівництво); — майнова відповідальність сторін за порушення умов договору (щодо договорів, визначених вищезгаданим Законом від 6 квітня 2000 р.). Положенням про підрядні контракти в будівництві України, затвердженим науково-технічною радою Мінбудархітектури України (протокол від 15 грудня 1993 р. № 9) рекомендовано включати до підрядних будівельних контрактів такі розділи: 1. Визначення та терміни: розкривається значення термінів та понять, які застосовуються в контракті, з метою виключення розбіжностей їх трактування сторонами та попередження пов'язаних з цим спорів. 2. Предмет договору: передбачаються роботи та послуги, замовлення на виконання яких приймає підрядчик (будівельні, монтажні, пусконалагоджувальні роботи, передбачені проектною документацією, випробування змонтованого устаткування тощо на певному об'єкті, а також передача замовнику підготовленого для експлуатації об'єкта). 3. Сума (ціна) предмету договору: визначається розмір договірної ціни, можливість та умови її коригування в процесі виконання робіт; при поетапному введенні об'єкта в експлуатацію ціна встановлюється, як правило, на перший етап (чергу, пусковий комплекс) будівництва з визначенням в контракті порядку розрахунку ціни на наступні етапи; в багатосторонніх контрактах загальна ціна робіт по договору визначається з виділенням ціни робіт, що виконуються кожним учасником контракту. 4. Строки виконання договору та окремих етапів робіт (згідно з календарним планом будівництва): визначаються на підставі вихідних умов, встановлених інвестором і передбачених інвестиційним проектом; зазначаються також умови та підстави зміни строків будівництва (виконання робіт). 5. Розрахунки та платежі: передбачається забезпечення, як правило, замовником, безперервності та своєчасності фінансування будівництва об'єкта, а також проведення остаточних розрахунків з підрядчиком за виконані роботи після підписання акта приймання об'єкта в експлуатацію; можливість застосування авансування замовником підрядчика. 6. Проектна документація (інвестиційний проект будівництва): розмежовуються зобов'язання сторін щодо підготовки проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва), отримання позитивного висновку обов'язкової комплексної державної експертизи в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1308 "Про Порядок затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи"; визначаються склад цієї документації, порядок узгодження та передачі, кількість примірників, права сторін щодо зміни проектних рішень та інші питання; при укладенні традиційного двостороннього договору відповідальність за забезпечення будівництва проектною документацією покладається на замовника, при укладенні багатостороннього договору за участю проектувальника цей обов'язок покладається на проектувальника, а при укладенні проектно-будівельного контракту — на підрядчика. 7. Будівельний майданчик: обов'язки замовника — щодо вибору будівельного майданчика, звільнення його від існуючих забудов та насаджень та оформлення відповідної документації на будівельний майданчик, передача підрядчику за актом в обумовлені договором строки будівельного майданчика та документації на нього, забезпечення підрядчику вільного, безперервного та безпечного доступу для виконання робіт в умовах діючого виробництва; обов'язки підрядчика — утримання в належному стані, а також після завершення будівельних та пов'язаних з ними робіт звільнення території будівельного майданчика від будівельної техніки, використаних матеріалів та відходів, допоміжних будівель. 8. Матеріально-технічне забезпечення: визначається порядок забезпечення будівництва та виконання інших будівельних і пов'язаних з ними робіт матеріально-технічними ресурсами (матеріалами, конструкціями, машинами, устаткуванням), а також розподіл обов'язків щодо цього між сторонами — замовником і підрядчиком. 9. Страхування ризиків: з метою зменшення можливих втрат від пошкодження об'єкта будівництва, устаткування, техніки, матеріалів тощо та пов'язаних з працею найманих працівників визначаються види ризиків, що підлягають страхуванню (які виникають під час транспортування матеріалів, устаткування тощо від місця їх відвантажування до будівельного майданчика; пов'язані із захистом робіт, що виконуються, матеріальних цінностей на будівельному майданчику від вогню та стихійного лиха з моменту початку робіт на об'єкті до моменту передачі його замовнику; які виникають відповідно до законодавства про охорону праці; інші ризики за домовленістю сторін); розподіл між сторонами обов'язків щодо страхування ризиків; визначення страхової організації та на чию користь відбувається страхування. 10. Виконання робіт: визначаються: а) порядок виконання робіт підрядчиком та забезпечення виконання цих робіт відповідно до проектної документації, будівельних норм та правил, графіку виконання робіт; б) можливість здійснення замовником контролю і технічного нагляду за якістю, обсягами та вартістю будівництва, відповідністю виконаних робіт проектам, кошторисам та вимогам чинного законодавства, а використаних матеріалів та конструкцій — державним стандартам та технічним умовам; в) представники замовника і підрядчика, які уповноважуються вирішувати оперативні питання з будівництва об'єкта та здійснювати контроль за виконанням договірних зобов'язань; г) форма, зміст та порядок ведення документації, пов'язаної з веденням будівництва; д) порядок повідомлення підрядчиком замовника про припинення будівництва з вини замовника; е) порядок використання підрядчиком приміщень об'єкта, що будується; є) порядок І здійснення контролю за будівництвом; ж) обов'язки сторін Щодо залучення до виконання обумовлених договором робіт робочої сили. 11. Передача та приймання робіт: визначається порядок передачі-приймання завершеного будівництвом об'єкта в 11 експлуатацію відповідно до вимог чинного законодавства та з врахуванням специфіки об'єкта і конкретного договірного зв'язку. 12. Гарантійні строки експлуатації об'єкта: визначається тривалість гарантійних строків по об'єкту в цілому та/або по окремих видах робіт, порядок фіксації виявлених протягом гарантійного строку недоліків і дефектів та усунення їх підрядчиком. 13. Фінансові гарантії: передбачаються для захисту фінансових інтересів сторін; можуть здійснюватися у формі застави (як щодо підрядчика, так і щодо замовника), в т. ч. з використанням як предмету застави об'єкта будівництва, майбутніх доходів від експлуатації об'єкта та ін.), надання гарантій фінансової спроможності сторін з боку, наприклад, обслуговуючого банку. 14. Відповідальність сторін за порушення договірних зобов'язань: визначається розмір неустойки за порушення сторонами конкретних договірних зобов'язань або робиться посилання на застосування відповідних положень Закону від б квітня 2000 р. та/або Правил про договір підряду на капітальне будівництво, що передбачають розмір неустойки. У разі фінансування робіт за договором за рахунок коштів Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, коштів державних та комунальних підприємств, установ та організацій передбачені в договорі санкції мають відповідати вищезазначеному Закону від 6 квітня 2000 р. 15. Порядок розгляду спорів; передбачається можливість залучення до розгляду таких спорів консалтингових, інжинірингових організацій; визначається згідно із вимогами чинного законодавства юрисдикційний орган, а якщо однією із сторін є іноземна організація, то додатково зазначаються; найменування та місцезнаходження юрисдикційного органу, що розглядатиме спори щодо виконання договору; законодавство конкретної країни, відповідно до якого має здійснюватися розгляд спору; мова судового розгляду; порядок розподілу пов'язаних з розглядом спору витрат. 16. Призупинення робіт та розірвання договору: визначаються випадки, за яких може відбутися призупинення робіт або розірвання договору ( відсутність коштів для фінансування будівництва; недоцільність продовження інвестування в об'єкт будівництва; банкрутство підрядчика; тривала затримка замовником передачі підрядчику будівельного майданчика, проектно-кошторисної документації або оплати виконаних робіт; тривале відставання у виконанні підрядчиком обумовлених договором робіт), порядок призупинення робіт та . розірвання договору; обов'язок сторони, з вини якої зупиняються роботи або розривається договір, відшкодувати іншій стороні пов'язані з цим збитки. Порядок прийняття завершених будівництвом об'єктів регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів державного замовлення", ДБН А.3.1-3-94 "Прийняття завершених будівництвом об'єктів в експлуатацію. Загальні положення", затвердженими наказом Держкоммістобудування України від 5 жовтня 1994 р. № 48, а також затвердженими Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київським і Севастопольським міськими виконкомами за погодженням з Держбудом України положеннями про порядок введення об'єктів в експлуатацію, будівництво яких здійснюється за рахунок недержавних коштів. Порядок прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів залежить від джерел фінансування. Якщо об'єкт фінансується за рахунок державного бюджету і здійснюється на підставі державного замовлення, то діє порядок, передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів державного замовлення", який складається з двох етапів: 1. Перевірка готовності об'єкта до експлуатації сформованою замовником/забудовником із заінтересованих осіб та представників компетентних органів робочою комісією, яка повинна перевірити: відповідність об'єкта встановленим законодавством санітарно-гігієнічним, протипожежним, радіаційним, екологічним, архітектурним та іншим вимогам; результати комплексного випробування устаткування; підготовленість об'єкту до нормальної експлуатації. Прийняття робочими комісіями зазначених об'єктів в експлуатацію оформляється відповідними актами, які передаються на розгляд державної приймальної комісії. 2. Прийняття в експлуатацію завершеного будівництвом об'єкта (після усунення виявлених робочою комісією недоліків) державною приймальною комісією, яка призначається органом, що затвердив проектно-кошторисну документацію, а об'єктів житлово-цивільного призначення — державними приймальними комісіями, які призначаються районними, районними міста Києва, Севастопольською міською державними адміністраціями та виконкомами місцевих рад. До складу державної приймальної комісії включаються представники заінтересованих осіб (експлуатаційної організації, замовника, генерального підрядчика, генерального проектувальника), представники компетентних органів (державного архітектурно-будівельного контролю, державного санітарного нагляду, державного пожежного нагляду, охорон навколишнього природного середовища, Мінпраці, Державної інспекції з енергозбереження, Держатомнагляду (на підконтрольних об'єктах), відповідного профспілкового органу (органів), а також місцевих органів державної виконавчої влади та виконкомів місцевих рад, на території яких розташовано побудовані об'єкти). Прийняття державною приймальною комісією завершеного будівництвом об'єкта оформляється актами, які є підставою для введення такого об'єкта в експлуатацію. Прийняття завершених будівництвом об'єктів, що фінансуються за рахунок недержавних (переважно власних) коштів інвестора, здійснюється в один етап — державною технічною комісією, яка призначається виконкомом місцевої ради народних депутатів. До складу комісії входять: представники замовника, підрядчика, проектувальника, а також компетентних органів (державного архітектурно-будівельного контролю, державного санітарного нагляду, державного пожежного нагляду, охорони навколишнього природного середовища, Мінпраці, Державної інспекції з енергозбереження, Держатомнагляду (на підконтрольних об'єктах), відповідного профспілкового органу (органів) — щодо об'єктів виробничого призначення). Рішення державної технічної комісії є підставою для введення об'єкта в експлуатацію. У разі порушення сторонами зобов'язань за договором підряду на капітальне будівництво застосовуються такі види господарсько-правової відповідальності: 1) відшкодування збитків. Відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України збитки, заподіяні підрядчиком в результаті порушення договору підряду на капітальне будівництво, підлягають відшкодуванню лише у вигляді прямих збитків, що виразилися у зроблених другою стороною витратах, у втраті або пошкодженні її майна (не отриманий з вини правопорушника прибуток залишається непокритим, що не відповідає інтересам замовника і засадам ринкової економіки); однак Законом України від 6 квітня 2000 р. передбачається відшкодування збитків в повному обсязі (ч. 2 ст. 2); 2) стягнення неустойки. Використовується залікова неустойка, яка сплачується за передбачені законом та/або договором порушення договірних зобов'язань. Так, Правила про договори підряду на капітальне будівництво (застосовуються лише в частині, що не суперечить чинному законодавству України, а щодо санкцій — лише при посиланні на них в договорі, за винятком договорів, що укладаються на підставі держзамовлення і не потребують спеціального посилання на ці Правила) встановлюють неустойку: за прострочку передачі замовником устаткування для монтажу та інших матеріальних ресурсів, забезпечення якими покладається на нього — в розмірі 8 відсотків вартості не переданих в строк устаткування та інших матеріальних ресурсів; за передачу замовником некомплектного устаткування — в розмірі 20 відсотків його вартості; за затримку прийняття замовником об'єкта в експлуатацію — пеню в розмірі 0,05 відсотка вартості будівельно-монтажних робіт за кожний день прострочки, але не менше 150 крб. і не більше 500 крб. в день (п. 33); за порушення підрядчиком строків виконання робіт — пеню в розмірі 0,05 відсотка кошторисної вартості цих робіт, але не більше 1000 крб. в день до фактичного введення об'єкта в експлуатацію; за порушення строків передачі об'єкта під монтаж устаткування підрядчик повинен сплатити пеню у розмірі 0,03 відсотка вартості устаткування, але не більше 1000 крб. Законом від 6 квітня 2000 р. щодо договорів, які фінансуються з вищеназваних джерел, передбачено обов'язкове застосування майнової відповідальності, в т. ч. сплата залікової неустойки (пені), розмір якої за кожний день прострочення обчислюється від договірної ціни робіт (у разі порушення з вини підрядчика строків виконання робіт) або від суми простроченого платежу (у разі порушення з вини замовника строків платежів за виконані роботи), визначеної з урахуванням офіційного рівня інфляції, з розрахунку облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується неустойка (пеня), збільшеної у 1,5 раза. Крім того, підрядчик зобов'язаний усувати недоліки протягом гарантійних строків, встановлених п. 35 Правил про договори підряду на капітальне будівництво: по загальнобудівельних роботах — один рік, а щодо житлових об'єктів — два роки; по змонтованому устаткуванню — шість місяців; по системі центрального опалення — протягом опалювального сезону; по зовнішніх мережах водопостачання і каналізації — один по системах вентиляції, внутрішнього водопостачання — шість місяців.
|
||||||||
|