Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Договір підряду на капітальне будівництво

Договір підряду на капітальне будівництво відіграє важли­ву роль в сфері господарювання, оскільки спрямований на створення нових, реновацію (відновлення) або консервацію діючих будівель, споруд (об'єктів), що використовуються суб'єктами господарювання в процесі здійснення своєї діяль­ності як основні фонди.

За договором підряду на будівництво (капітальне будів­ництво) підрядчик зобов'язується побудувати і передати за­мовнику у встановлений строк обумовлений договором об'єкт або виконати обумовлені договором роботи відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації (інвес­тиційного проекту будівництва), а замовник зобов'язується надати підрядчику будівельний майданчик (забезпечити фронт робіт), передати йому затверджену проектно-кошто­рисну документацію (інвестиційний проект будівництва), за­безпечити своєчасність фінансування будівництва, прийняти завершені будівництвом об'єкти та оплатити їх.

За своїм предметом договір підряду на капітальне будів­ництво є універсальним договором. Він укладається на нове будівництво, на всі види реновації (реконструкцію, розши­рення, технічне переозброєння, капітальний ремонт), на кон­сервацію об'єктів, на виконання передбачених проектно-кошторисною документацією комплексів робіт, пов'язаних із місцем знаходження об'єкта (сантехмонтаж, оздоблювальні, опоряджувальні, земляні роботи тощо).

Існують різні критерії класифікації договорів підряду на капітальне будівництво.

В залежності від предмета договору розрізняють:

• договори підряду на капітальне будівництво (нове будів­ництво, реновацію, консервацію основних фондів);

• договори на виконання будівельних і пов'язаних із ними робіт (спеціальних будівельних: монтажних, пусконалагоджу­вальних, земляних, а також опоряджувальних та інших робіт);

• договори на шефмонтаж — на виконання пусконалаго­джувальних робіт виробником відповідного устаткування (об­ладнання), що монтується на об'єкті.

В залежності від сторін-виконавців і обсягу виконуваних ними робіт розрізняють:

• договори підряду на будівництво об'єкта (на виконання всього комплексу будівельних та пов'язаних з ними робіт на об'єкті силами підрядчика);

• договори генерального підряду на будівництво об'єкта (на забезпечення генеральним підрядчиком виконання всього комплексу робіт на об'єкті — власними силами і з залученням субпідрядників);

• договори субпідряду (договори підряду на виконання частини будівельних та пов'язаних з ними робіт, що викону­ються на об'єкті); укладаються між генеральним підрядчиком і субпідрядчиками за наявності договору генерального підряду.

В залежності від розподілу між сторонами обов'язків, ха­рактеру та обсягу останніх розрізняють:

• генпідрядний (підрядний) договір на капітальне будів­ництво: укладається на підставі готової проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва) і пе­редбачає забезпечення підрядчиком (в т. ч. із залученням ін­ших виконавців — субпідрядчиків) усього комплексу буді­вельних та пов'язаних із ними робіт на об'єкті відповідно до наданої йому замовником проектно-кошторисної докумен­тації;

• проектно-будівельний договір: укладається з організа­цією, здатною суміщати дві стадії капітального будівництва — проектування і будівництво, на виконання і проектних, і бу­дівельних робіт. Підрядчик при цьому може виконувати весь обсяг обумовлених договором робіт власними силами, а може залучати для цього інших виконавців на підставі договору субпідряду. Використання такого виду договору підряду на капітальне будівництво забезпечує скорочення строків будів­ництва;

• договір на управління будівництвом: укладається інвес­титором з посередницькою, консалтинговою або інжиніринговою організацією, яка здійснює управління будівництвом об'єкта, тобто визначає виконавців, укладає з ними договори, координує їх діяльність, контролює хід та якість виконуваних ними робіт, забезпечує приймання замовником завершених будівництвом об'єктів і відповідає перед ним за якість і своє­часність будівництва об'єкта в цілому. Цей вид договору за­стосовується у випадках, коли замовник власними силами не спроможний здійснювати контроль за будівництвом.

В залежності від кількості сторін в договорі розрізняють:

• двосторонні договори підряду на капітальне будівництво, тобто договори, в яких беруть участь лише дві сторони — за­мовник і підрядчик;

• багатосторонні договори, в яких нарівні із замовником та підрядчиком виступають як сторони в договорі гаранти або поручителі (з боку замовника та/або підрядчика), страхові, проектні та інші організації.

За принципом визначення ціни в умовах ринкової еконо­міки розрізняють:

• контракти з ціною типу "вартість плюс контроль" ("The cost plus control"), які передбачають виконання обумовлених договором робіт в межах запланованої кошторисної вартості з урахуванням поточних цін; вони не гарантують заздалегідь визначеної вартості будівництва, в зв'язку з чим існує знач­ний ризик для замовника;

• контракт типу "гарантований максимум або перевищен­ня ціни контракту" ("Guaranteed maximum or price control"), який передбачає виконання робіт у межах запланованої кош­торисної вартості з урахуванням поточних цін, але з встанов­ленням максимальної вартості обумовлених договором робіт, що сплачується замовником; у цьому випадку є гарантія для замовника, що узгоджена з ним певна максимальна вартість будівництва об'єкта не буде перевищена;

• контракт з фіксованою ціною ("Lump sum control") ви­магає наявності затвердженої проектно-кошторисної доку­ментації і гарантує замовнику виконання обумовлених дого­вором робіт в межах кошторисної вартості.

Сторонами традиційного двостороннього договору є за­мовник і підрядчик, а в багатосторонньому договорі можуть брати участь гаранти або поручителі (з боку замовника та/або з боку підрядчика), проектні організації, постачальники уста­ткування, кредитні установи, інжинірингові, страхові та інші організації.

Замовником може бути сам інвестор (особа, яка приймає рішення про вкладення власних або залучених коштів в ос­новні фонди) або уповноважена інвестором особа. Функції замовника виконують:

по об'єктах, що фінансуються за рахунок державних кош­тів, — дирекції підприємств, які будуються; діюче підприєм­ство (на реновацію виробничих потужностей); місцеві дер­жавні адміністрації в особі своїх управлінь капітального бу­дівництва; господарські міністерства та відомства, державні господарські об'єднання в особі своїх управлінь капітального будівництва (якщо функції замовника в галузі централізовано);

по об'єктах, що фінансуються за рахунок місцевих бюдже­тів, — виконкоми місцевих рад в особі управлінь капітального будівництва.

Основні обов'язки замовника: передати підрядчику будівель­ний майданчик (забезпечити фронт робіт) і затверджену на­лежним чином проектно-кошторисну документацію (інвести­ційний проект будівництва), забезпечити безперервність фі­нансування будівництва, прийняти завершений будівництвом об'єкт в експлуатацію, а також окремі види і комплекси робіт, здійснювати проміжні (за окремі види, етапи і комплекси ро­біт відповідно до графіку їх виконання) та остаточні розра­хунки за виконані підрядчиком роботи.

Підрядчиком можуть бути фізичні та юридичні особи, за­реєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, за наяв­ності у них ліцензій, необхідних для виконання передбачених законом видів будівельних і пов'язаних із ними робіт. Ліцен­зуванню підлягають окремі види проектних та будівельно-монтажних робіт, інженерних вишукувань для будівництва, надання інжинірингових та інших послуг, які потребують від­повідної атестації виконавців, згідно з переліком, затвердже­ним постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. № 451, у загальному порядку, визначеному Законом України від 1 червня 2000 р. "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

Обов'язки підрядчика: виконати та/або забезпечити вико­нання обумовлених договором будівельних та пов'язаних із ними робіт відповідно до державних будівельних норм і пра­вил, проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва) та вимог договору щодо якості робіт; за­безпечити виконання зазначених робіт і передачу їх замовни­ку своєчасно, тобто у передбачені договором строки; якщо підрядчик забезпечує організацію обумовлених договором ро­біт, підбираючи їх безпосередніх виконавців, то він має здійс­нити підбір виконавців та координувати їх діяльність, а також забезпечити приймання виконаних робіт замовником.

Основні нормативні акти, що регулюють порядок укладен­ня та виконання договорів підряду на капітальне будівництво:

Цивільний кодекс України;

Господарський кодекс України;

Закон України від 18 вересня 1991 р. "Про інвестиційну діяльність", який передбачає основні права та обов'язки учас­ників інвестиційної діяльності в будівництві;

Закон України від 6 квітня 2000 р. "Про майнову відпові­дальність за порушення умов договору підряду (контракту) про виконання робіт на будівництві об'єкта" (далі — Закон від 6 квітня 2000 р.), який встановлює майнову відповідаль­ність сторін за невиконання умов договору, в т. ч. підрядчика — щодо порушення строків завершення виконання робіт, за­мовника — щодо порушення строків здійснення платежів за виконані роботи; є обов'язковим до застосування у випадках фінансування будівництва за рахунок коштів Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, коштів державних та комунальних підприємств, установ, організацій;

Правила про договори підряду на капітальне будівництво, затверджені постановою Ради Міністрів СРСР від 26 грудня 1986 р. № 1550, які визначають порядок укладення цих дого­ворів, права та обов'язки сторін, гарантійні строки в сфері бу­дівництва, відповідальність за порушення сторонами умов до­говору. Норми про відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договірних зобов'язань застосо­вуються в обов'язковому порядку (в частині, що не супере­чить вищеназваному Закону від 6 квітня 2000 р.) лише щодо об'єктів державного замовлення, а в решті випадків — тільки за умови, якщо в договорі зроблено відповідне посилання на використання передбачених цим нормативним актом санкцій;

постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів державного замовлення";

Положення про проведення торгів (тендерів) у будівницт­ві, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 1 вересня 1998 р. № 1369;

Положення про підрядні контракти в будівництві України, затверджене науково-технічною радою Мінбудархітектури України (протокол від 15 грудня 1993 р. № 9), яке має реко­мендаційний характер щодо порядку укладання, змісту та по­рядку виконання цих договорів;

державні будівельні норми та правила, регіональні буді­вельні норми та правила, державні стандарти, технічні умови;

інші нормативні акти.

При укладенні договорів підряду на будівництво застосо­вуються такі способи встановлення договірних зв'язків: кон­курси, торги-тендери, переговори (прямі та конкурентні), традиційний спосіб, передбачений нормами глави 14 Цивіль­ного кодексу та ст. 10 Арбітражного процесуального кодексу України.

До неконкурентних способів належать укладення догово­рів шляхом прямих переговорів і відповідно до порядку, пе­редбаченого ст. 10 Арбітражного процесуального кодексу. Ці способи використовуються у випадку недоцільності організа­ції конкурсу або торгів (якщо закон не передбачає обов'язко­вість застосування останніх), в тому числі з причин:

наявності довгострокових та довірчих відносин між замов­ником і підрядчиком;

довгострокового поетапного освоєння інвестицій підряд­чиком на певній будові;

необхідності уточнення у процесі виконання договору складу робіт і ціни;

у разі виконання незначних за обсягами ремонтних, відновлювальних та інших подібних робіт;

безрезультатності раніше проведених торгів (тендерів);

терміновості виконання робіт;

неможливості проведення торгів (тендерів) через специ­фічність робіт, монопольне становище підрядчика.

Укладення договору підряду на будівництво шляхом пря­мих переговорів може завершитися підписанням за результа­тами переговорів або основного договору, або протоколу про наміри (передконтрактної угоди). В останньому випадку про­цедура укладення договору передбачає наявність кількох ета­пів: 1) проведення прямих переговорів між замовником та Майбутнім виконавцем робіт і укладення за результатами цих переговорів передконтрактної угоди (або протоколу про намі­ри); 2) виконання сторонами передбачених передконтракт-ною угодою підготовчих дій щодо укладення основного дого­вору; 3) укладення основного договору.

Передконтрактна угода (або протокол про наміри) укла­дається в письмовій формі і містить такі умови:

- перелік учасників переговорів;

- назву об'єкта та його основні характеристики;

- орієнтовні строки початку та закінчення будівництва;

- строки передачі будівельного майданчика підрядчику;

- зобов'язання сторін щодо підготовки проектно-кошто­рисної документації;

- джерела фінансування;

- предмет застави та інші гарантії сторін щодо належного виконання основного договору;

- зобов'язання сторін щодо забезпечення об'єкта устатку­ванням, обладнанням та іншими матеріальними ресурсами;

- ризики, що підлягають обов'язковому страхуванню;

- порядок і строки укладення основного договору;

- відповідальність сторін за порушення передконтрактної угоди (протоколу по наміри);

- умови відмови від укладення основного договору.

Передконтрактна угода є обов'язковою для виконання. У разі порушення однією із сторін взятих на себе зобов'язань за цією угодою інша сторона вправі застосувати передбачені законом та договором санкції, в тому числі вимагати в судо­вому порядку відшкодування завданих таким порушенням збитків.

До конкурентних способів укладення договору підряду на будівництво належать: конкурси, торги (тендери), конкурентні переговори.

Конкурс — це спосіб, за яким договір укладається з пере­можцем конкурсу, тобто виконавцем-претендентом, який за­пропонував найоптимальніше для замовника рішення (спосіб виконання замовлення). У зв'язку з тим, що вимагає значних коштів, цей спосіб виправданий при укладанні проектно-бу­дівельного договору, що передбачає проектування та будів­ництво складної чи унікальної споруди і відповідно — засто­сування неординарних проектних рішень та новітніх техноло­гій. Розрізняють такі види конкурсів: відкритий, тобто із заз­далегідь необмеженою (невизначеною) кількістю виконавців, і закритий, участь в якому беруть лише спеціально запрошені виконавці.

При застосуванні торгів (тендерів) договір укладається з тим претендентом (підрядчиком), який запропонував най­кращі для замовника умови виконання (ціну, строки вико­нання та ін.).

Порядок проведення торгів (тендерів) у будівництві регу­люється Положенням про проведення торгів (тендерів) у бу­дівництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів Ук­раїни від 1 вересня 1998 р. № 1369. Зазначене Положення в обов'язковому порядку застосовується під час укладання бу­дівельних контрактів на нове будівництво та усі форми реновації, що здійснюються за рахунок бюджетних коштів, бюд­жетних позик, державних позабалансових фондів, коштів під­приємств та організацій, понад 50 відсотків статутного фонду яких належить державі, іноземних кредитів, залучених під га­рантії Кабінету Міністрів України, а також може застосовува­тися у разі укладення підрядних будівельних договорів на підставі торгів (тендерів) підприємствами та організаціями недержавних форм власності.

Передбачені зазначеним Положенням тендерні процедури не застосовуються, якщо:

замовлення не можна було заздалегідь передбачити і воно вимагає негайного виконання;

замовлення становить державну таємницю або пов'язано з інтересами національної оборони та національної безпеки;

об'єкти будуються господарським способом;

міжнародними договорами України встановлені інші правила, які відрізняються від передбачених згаданим Поло­женням;

будівництво здійснюється за угодами щодо іноземних кре­дитів, які надаються під гарантії Кабінету Міністрів України міжнародними фінансовими організаціями, іноземними фі­нансово-кредитними установами, що вимагають застосуван­ня спеціальних тендерних процедур;

очікувана (розрахункова) вартість будівництва менше 200 тисяч гривень;

в інших передбачених законодавством випадках.

Розрізняють такі види торгів:

відкриті торги — це основний вид торгів, в яких мають право брати участь і подати тендерні пропозиції усі зацікавле­ні підрядчики;

відкриті торги з попередньою кваліфікацією виконавців (пре­тендентів) — це такі торги, в яких тендерні пропозиції мо­жуть подавати лише ті претенденти, котрі за результатами по­передньої кваліфікації допущені до участі в торгах (тендерах);

закриті торги — це торги, в яких тендерні пропозиції мають право подавати лише ті підрядчики, які отримали від замовника персональну пропозицію на участь у таких торгах (тендерах).

Процедура проведення торгів (тендерів) складається з таких етапів:

1) організаційна робота щодо проведення торгів (тенде­рів), яка полягає у підготовці проведення торгів (тендерів), і .насамперед, у формуванні тендерного комітету, основним призначенням якого є оцінка тендерних пропозицій претен­дентів і визначення переможця торгів (тендерів);

2) публікація в офіційних періодичних виданнях та, в передбачених законом випадках в іноземній пресі, оголошення про відкриті торги (тендери) або запрошення підрядчиків до участі в закритих торгах (тендерах). В цій публікації або за­прошенні визначаються умови проведення торгів (тендерів);

3) проведення попередньої кваліфікації претендентів (у разі проведення відкритих торгів (тендерів) з попередньою кваліфікацією претендентів). На цьому етапі тендерний комі­тет визначає спроможність підрядчиків виконати замовлення та доцільність їх запрошення до участі в торгах (тендерах);

4) направлення претендентам, що були включені до спис­ку підрядчиків, допущених до участі у торгах (тендерах), тен­дерної документації у строки, передбачені умовами проведен­ня торгів (тендерів);

5) підготовка та подання претендентами тендерних пропо­зицій, в яких визначаються умови, на яких претенденти пого­джуються виконати замовлення;

6) вивчення, оцінка і співставлення тендерним комітетом поданих претендентами пропозицій (оферт);

7) визначення тендерним комітетом переможців торгів (тендерів) за заздалегідь визначеними критеріями (ціна, стро­ки виконання замовлення; експлуатаційні витрати, пов'язані з використанням завершеного будівництвом об'єкта; рівень використання місцевих матеріальних та трудових ресурсів; рентабельність, технічний рівень нових виробничих фондів; інші показники);

8) укладення з переможцем торгів (тендерів) договору під­ряду на капітальне будівництво.

Можливість застосування конкурентних переговорів пе­редбачена Положенням про проведення торгів (тендерів) в будівництві у випадках, якщо після проведення торгів (тенде­рів) замовлення залишилося не розміщеним (торги визнані такими, що не відбулися; усі тендерні пропозиції відхилені замовником; контракт із переможцем тендеру було укладено, але внаслідок непередбачених обставин виникла необхідність виконання на об'єкті додаткових робіт, обсяг яких більш ніж на 50 відсотків перевищує суму первісного контракту; умова­ми проведених торгів передбачалася можливість визначення в подальшому виконавців замовлення шляхом проведення кон­курентних переговорів). До участі в таких переговорах запро­шуються щонайменше два претенденти, що брали участь у про­ведених торгах. Під час проведення конкурентних переговорів:

• замовник розглядає тендерні пропозиції претендентів, які беруть в них участь, та проводить з кожним з них окремі переговори щодо остаточного з'ясування переліку робіт;

• претенденти, які беруть участь у таких переговорах, по­дають у визначений строк остаточні тендерні пропозиції з урахуванням усіх аспектів переговорів та ціни тендерної про­позиції;

— після цього замовник визначає найкращу пропозицію за правилами, що діють для визначення переможця у торгах (тендерах).

Зміст договору підряду на капітальне будівництво складають права та обов'язки його сторін, а також інші умови, що регулю­ють пов'язані з виконанням договірних зобов'язань питання.

Істотні умови договору підряду на капітальне будівництво визначаються ст. 353 Цивільного кодексу. До них відносяться:

— визначення предмету договору (відповідні будівельні ти пов'язані з ними роботи) та об'єкта, на якому або щодо якого здійснюватимуться ці роботи;

— строк дії договору;

— сума договору;

— зобов'язання замовника передати у визначений строк підрядчику будівельний майданчик або трасу будівництва та проектно-кошторисну документацію (а для проектно-буді­вельного контракту — завдання на проектування та будів­ництво);

— майнова відповідальність сторін за порушення умов до­говору (щодо договорів, визначених вищезгаданим Законом від 6 квітня 2000 р.).

Положенням про підрядні контракти в будівництві Украї­ни, затвердженим науково-технічною радою Мінбудархітектури України (протокол від 15 грудня 1993 р. № 9) рекомендовано включати до підрядних будівельних контрактів такі розділи:

1. Визначення та терміни: розкривається значення термі­нів та понять, які застосовуються в контракті, з метою ви­ключення розбіжностей їх трактування сторонами та попере­дження пов'язаних з цим спорів.

2. Предмет договору: передбачаються роботи та послуги, замовлення на виконання яких приймає підрядчик (будівель­ні, монтажні, пусконалагоджувальні роботи, передбачені проектною документацією, випробування змонтованого уста­ткування тощо на певному об'єкті, а також передача замов­нику підготовленого для експлуатації об'єкта).

3. Сума (ціна) предмету договору: визначається розмір до­говірної ціни, можливість та умови її коригування в процесі виконання робіт; при поетапному введенні об'єкта в екс­плуатацію ціна встановлюється, як правило, на перший етап (чергу, пусковий комплекс) будівництва з визначенням в контракті порядку розрахунку ціни на наступні етапи; в бага­тосторонніх контрактах загальна ціна робіт по договору ви­значається з виділенням ціни робіт, що виконуються кожним учасником контракту.

4. Строки виконання договору та окремих етапів робіт (згідно з календарним планом будівництва): визначаються на підставі вихідних умов, встановлених інвестором і передбачених інвестиційним проектом; зазначаються також умови та підстави зміни строків будівництва (виконання робіт).

5. Розрахунки та платежі: передбачається забезпечення, як правило, замовником, безперервності та своєчасності фінан­сування будівництва об'єкта, а також проведення остаточних розрахунків з підрядчиком за виконані роботи після підпи­сання акта приймання об'єкта в експлуатацію; можливість за­стосування авансування замовником підрядчика.

6. Проектна документація (інвестиційний проект будів­ництва): розмежовуються зобов'язання сторін щодо підготов­ки проектно-кошторисної документації (інвестиційного проекту будівництва), отримання позитивного висновку обов'язкової комплексної державної експертизи в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1308 "Про Порядок затвердження інвес­тиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи"; визначаються склад цієї документації, порядок узгодження та передачі, кількість примірників, права сторін щодо зміни проектних рішень та інші питання; при укладенні традиційного двостороннього дого­вору відповідальність за забезпечення будівництва проектною документацією покладається на замовника, при укладенні ба­гатостороннього договору за участю проектувальника цей обов'язок покладається на проектувальника, а при укладенні проектно-будівельного контракту — на підрядчика.

7. Будівельний майданчик: обов'язки замовника — щодо вибору будівельного майданчика, звільнення його від існую­чих забудов та насаджень та оформлення відповідної доку­ментації на будівельний майданчик, передача підрядчику за актом в обумовлені договором строки будівельного майдан­чика та документації на нього, забезпечення підрядчику віль­ного, безперервного та безпечного доступу для виконання ро­біт в умовах діючого виробництва; обов'язки підрядчика — утримання в належному стані, а також після завершення бу­дівельних та пов'язаних з ними робіт звільнення території бу­дівельного майданчика від будівельної техніки, використаних матеріалів та відходів, допоміжних будівель.

8. Матеріально-технічне забезпечення: визначається поря­док забезпечення будівництва та виконання інших будівель­них і пов'язаних з ними робіт матеріально-технічними ресур­сами (матеріалами, конструкціями, машинами, устаткуванням), а також розподіл обов'язків щодо цього між сторонами — замовником і підрядчиком.

9. Страхування ризиків: з метою зменшення можливих втрат від пошкодження об'єкта будівництва, устаткування, техніки, матеріалів тощо та пов'язаних з працею найманих працівників визначаються види ризиків, що підлягають стра­хуванню (які виникають під час транспортування матеріалів, устаткування тощо від місця їх відвантажування до будівель­ного майданчика; пов'язані із захистом робіт, що виконують­ся, матеріальних цінностей на будівельному майданчику від вогню та стихійного лиха з моменту початку робіт на об'єкті до моменту передачі його замовнику; які виникають відповід­но до законодавства про охорону праці; інші ризики за домо­вленістю сторін); розподіл між сторонами обов'язків щодо страхування ризиків; визначення страхової організації та на чию користь відбувається страхування.

10. Виконання робіт: визначаються: а) порядок виконання робіт підрядчиком та забезпечення виконання цих робіт від­повідно до проектної документації, будівельних норм та пра­вил, графіку виконання робіт; б) можливість здійснення за­мовником контролю і технічного нагляду за якістю, обсягами та вартістю будівництва, відповідністю виконаних робіт проектам, кошторисам та вимогам чинного законодавства, а використаних матеріалів та конструкцій — державним стан­дартам та технічним умовам; в) представники замовника і підрядчика, які уповноважуються вирішувати оперативні пи­тання з будівництва об'єкта та здійснювати контроль за вико­нанням договірних зобов'язань; г) форма, зміст та порядок ведення документації, пов'язаної з веденням будівництва; д) порядок повідомлення підрядчиком замовника про припинення будівництва з вини замовника; е) порядок використання підрядчиком приміщень об'єкта, що будується; є) порядок І здійснення контролю за будівництвом; ж) обов'язки сторін Щодо залучення до виконання обумовлених договором робіт робочої сили.

11. Передача та приймання робіт: визначається порядок передачі-приймання завершеного будівництвом об'єкта в 11 експлуатацію відповідно до вимог чинного законодавства та з врахуванням специфіки об'єкта і конкретного договірного зв'язку.

12. Гарантійні строки експлуатації об'єкта: визначається тривалість гарантійних строків по об'єкту в цілому та/або по окремих видах робіт, порядок фіксації виявлених протягом гарантійного строку недоліків і дефектів та усунення їх під­рядчиком.

13. Фінансові гарантії: передбачаються для захисту фінан­сових інтересів сторін; можуть здійснюватися у формі застави (як щодо підрядчика, так і щодо замовника), в т. ч. з вико­ристанням як предмету застави об'єкта будівництва, майбут­ніх доходів від експлуатації об'єкта та ін.), надання гарантій фінансової спроможності сторін з боку, наприклад, обслуго­вуючого банку.

14. Відповідальність сторін за порушення договірних зо­бов'язань: визначається розмір неустойки за порушення сто­ронами конкретних договірних зобов'язань або робиться по­силання на застосування відповідних положень Закону від б квітня 2000 р. та/або Правил про договір підряду на капі­тальне будівництво, що передбачають розмір неустойки. У ра­зі фінансування робіт за договором за рахунок коштів Дер­жавного бюджету України, республіканського бюджету Авто­номної Республіки Крим, місцевих бюджетів, коштів держав­них та комунальних підприємств, установ та організацій передбачені в договорі санкції мають відповідати вищезазна­ченому Закону від 6 квітня 2000 р.

15. Порядок розгляду спорів; передбачається можливість залучення до розгляду таких спорів консалтингових, інжинірингових організацій; визначається згідно із вимогами чин­ного законодавства юрисдикційний орган, а якщо однією із сторін є іноземна організація, то додатково зазначаються; найменування та місцезнаходження юрисдикційного органу, що розглядатиме спори щодо виконання договору; законо­давство конкретної країни, відповідно до якого має здійсню­ватися розгляд спору; мова судового розгляду; порядок роз­поділу пов'язаних з розглядом спору витрат.

16. Призупинення робіт та розірвання договору: визна­чаються випадки, за яких може відбутися призупинення робіт або розірвання договору ( відсутність коштів для фінансуван­ня будівництва; недоцільність продовження інвестування в об'єкт будівництва; банкрутство підрядчика; тривала затри­мка замовником передачі підрядчику будівельного майданчи­ка, проектно-кошторисної документації або оплати викона­них робіт; тривале відставання у виконанні підрядчиком обу­мовлених договором робіт), порядок призупинення робіт та . розірвання договору; обов'язок сторони, з вини якої зупи­няються роботи або розривається договір, відшкодувати ін­шій стороні пов'язані з цим збитки.

Порядок прийняття завершених будівництвом об'єктів ре­гулюється постановою Кабінету Міністрів України від 5 серп­ня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуатацію за­вершених будівництвом об'єктів державного замовлення", ДБН А.3.1-3-94 "Прийняття завершених будівництвом об'єк­тів в експлуатацію. Загальні положення", затвердженими на­казом Держкоммістобудування України від 5 жовтня 1994 р. № 48, а також затвердженими Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київським і Севастопольським міськими виконкомами за погодженням з Держбудом Украї­ни положеннями про порядок введення об'єктів в експлуата­цію, будівництво яких здійснюється за рахунок недержавних коштів.

Порядок прийняття в експлуатацію завершених будів­ництвом об'єктів залежить від джерел фінансування. Якщо об'єкт фінансується за рахунок державного бюджету і здій­снюється на підставі державного замовлення, то діє порядок, передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р. № 449 "Про порядок прийняття в експлуата­цію завершених будівництвом об'єктів державного замовлен­ня", який складається з двох етапів:

1. Перевірка готовності об'єкта до експлуатації сформова­ною замовником/забудовником із заінтересованих осіб та представників компетентних органів робочою комісією, яка повинна перевірити: відповідність об'єкта встановленим за­конодавством санітарно-гігієнічним, протипожежним, радіа­ційним, екологічним, архітектурним та іншим вимогам; ре­зультати комплексного випробування устаткування; підготов­леність об'єкту до нормальної експлуатації.

Прийняття робочими комісіями зазначених об'єктів в екс­плуатацію оформляється відповідними актами, які пере­даються на розгляд державної приймальної комісії.

2. Прийняття в експлуатацію завершеного будівництвом об'єкта (після усунення виявлених робочою комісією недолі­ків) державною приймальною комісією, яка призначається органом, що затвердив проектно-кошторисну документацію, а об'єктів житлово-цивільного призначення — державними приймальними комісіями, які призначаються районними, ра­йонними міста Києва, Севастопольською міською державни­ми адміністраціями та виконкомами місцевих рад.

До складу державної приймальної комісії включаються представники заінтересованих осіб (експлуатаційної органі­зації, замовника, генерального підрядчика, генерального проектувальника), представники компетентних органів (державного архітектурно-будівельного контролю, державного са­нітарного нагляду, державного пожежного нагляду, охорон навколишнього природного середовища, Мінпраці, Держав­ної інспекції з енергозбереження, Держатомнагляду (на під­контрольних об'єктах), відповідного профспілкового органу (органів), а також місцевих органів державної виконавчої влади та виконкомів місцевих рад, на території яких розташова­но побудовані об'єкти).

Прийняття державною приймальною комісією завершено­го будівництвом об'єкта оформляється актами, які є підста­вою для введення такого об'єкта в експлуатацію.

Прийняття завершених будівництвом об'єктів, що фінан­суються за рахунок недержавних (переважно власних) коштів інвестора, здійснюється в один етап — державною технічною комісією, яка призначається виконкомом місцевої ради на­родних депутатів. До складу комісії входять: представники за­мовника, підрядчика, проектувальника, а також компетент­них органів (державного архітектурно-будівельного контро­лю, державного санітарного нагляду, державного пожежного нагляду, охорони навколишнього природного середовища, Мінпраці, Державної інспекції з енергозбереження, Держатомнагляду (на підконтрольних об'єктах), відповідного профспілкового органу (органів) — щодо об'єктів виробничо­го призначення). Рішення державної технічної комісії є під­ставою для введення об'єкта в експлуатацію.

У разі порушення сторонами зобов'язань за договором підряду на капітальне будівництво застосовуються такі види господарсько-правової відповідальності:

1) відшкодування збитків. Відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України збитки, заподіяні підрядчиком в результаті порушення договору підряду на капітальне будівництво, під­лягають відшкодуванню лише у вигляді прямих збитків, що виразилися у зроблених другою стороною витратах, у втраті або пошкодженні її майна (не отриманий з вини правопо­рушника прибуток залишається непокритим, що не відпові­дає інтересам замовника і засадам ринкової економіки); од­нак Законом України від 6 квітня 2000 р. передбачається від­шкодування збитків в повному обсязі (ч. 2 ст. 2);

2) стягнення неустойки. Використовується залікова неус­тойка, яка сплачується за передбачені законом та/або догово­ром порушення договірних зобов'язань. Так, Правила про до­говори підряду на капітальне будівництво (застосовуються лише в частині, що не суперечить чинному законодавству Ук­раїни, а щодо санкцій — лише при посиланні на них в договорі, за винятком договорів, що укладаються на підставі держзамовлення і не потребують спеціального посилання на ці Правила) встановлюють неустойку:

за прострочку передачі замовником устаткування для мон­тажу та інших матеріальних ресурсів, забезпечення якими по­кладається на нього — в розмірі 8 відсотків вартості не пере­даних в строк устаткування та інших матеріальних ресурсів;

за передачу замовником некомплектного устаткування — в розмірі 20 відсотків його вартості;

за затримку прийняття замовником об'єкта в експлуатацію — пеню в розмірі 0,05 відсотка вартості будівельно-монтажних робіт за кожний день прострочки, але не менше 150 крб. і не більше 500 крб. в день (п. 33);

за порушення підрядчиком строків виконання робіт — пеню в розмірі 0,05 відсотка кошторисної вартості цих робіт, але не більше 1000 крб. в день до фактичного введення об'єк­та в експлуатацію;

за порушення строків передачі об'єкта під монтаж устатку­вання підрядчик повинен сплатити пеню у розмірі 0,03 від­сотка вартості устаткування, але не більше 1000 крб.

Законом від 6 квітня 2000 р. щодо договорів, які фінан­суються з вищеназваних джерел, передбачено обов'язкове за­стосування майнової відповідальності, в т. ч. сплата залікової неустойки (пені), розмір якої за кожний день прострочення обчислюється від договірної ціни робіт (у разі порушення з вини підрядчика строків виконання робіт) або від суми про­строченого платежу (у разі порушення з вини замовника строків платежів за виконані роботи), визначеної з урахуван­ням офіційного рівня інфляції, з розрахунку облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується неустойка (пеня), збільшеної у 1,5 раза.

Крім того, підрядчик зобов'язаний усувати недоліки про­тягом гарантійних строків, встановлених п. 35 Правил про договори підряду на капітальне будівництво:

по загальнобудівельних роботах — один рік, а щодо житлових об'єктів — два роки;

по змонтованому устаткуванню — шість місяців;

по системі центрального опалення — протягом опалювального сезону;

по зовнішніх мережах водопостачання і каналізації — один по системах вентиляції, внутрішнього водопостачання — шість місяців.

 




Переглядів: 1347

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Договір поставки. | Договір на перевезення вантажів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.028 сек.