МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Договір на перевезення вантажівЗа договором на перевезення вантажу транспортна організація (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй відправником вантаж до пункту призначення і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (одержувачу), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Отже, договір про перевезення вантажу є реальним (він вважається укладеним в момент здачі вантажу транспортній організації для перевезення), сплатним та двостороннім. Слід звернути увагу на особливості договору на перевезення вантажів. Перш за все, це особливий суб'єктний склад. Відповідно до ст. 6 Закону України від 10 листопада 1994 р. "Про транспорт" перевезення вантажів, надання інших транспортних послуг, експлуатація і ремонт шляхів сполучення здійснюються залізницями, пароплавствами, портами (пристанями), автомобільними, авіаційними, дорожніми підприємствами та організаціями, якщо це передбачено їхніми статутами. Господарська діяльність суб'єкта з надання послуг виробничого характеру має ту особливість, що надання перелічених послуг складає зміст такої діяльності, є невіддільним від цієї діяльності. Таким чином, перевізником є орган транспорту (залізниця, пароплавство, порт (пристань), автомобільне, авіаційне, дорожнє підприємство та організація), якому надано право укладати договори перевезення безпосередньо або через свої підрозділи транспортними статутами та кодексами, тобто суб'єкт господарської діяльності, який має спеціальну правосуб'єктність. Ліцензії на здійснення транспортної діяльності видаються в порядку, встановленому Законом України від 1 червня 2000 р. "Про ліцензування певних видів господарської діяльності". Перелік органів ліцензування визначено постановою КМУ від 14 листопада 2000 р. № 1698 "Про затвердження переліку органів ліцензування". Відправником вантажу є зазначена у документі на перевезення вантажу (накладній) юридична чи фізична особа, яка довіряє вантаж органу транспорту для його перевезення, і якій цей вантаж належить на законних підставах. Якщо перевезення відбуваються у прямому або прямому змішаному сполученні, договір перевезення укладає та організація, яка сама або через свої підрозділи приймає вантаж у пункті відправлення. У відносинах перевезення беруть участь також одержувач» вантажу — зазначені у документі на перевезення вантажу юридичні чи фізичні особи, які за дорученням вантажовідправника отримують вантаж. Як правило, такі особи перебувають у договірних відносинах із відправником вантажу (купівлі-продажу, контрактації, поставки тощо). Якщо у відносинах перевезення бере участь одержувач вантажу, договір на перевезення вантажу є договором на користь третьої особи, для якої виникають певні права (зокрема, вимагати видачі вантажу) та обов'язки (зокрема, прийняти вантаж). Поряд із договорами перевезення законодавство передбачає укладання вантажовідправниками із перевізниками особливих договорів на організацію перевезень — організаційних договорів. Основною метою таких договорів є узгодження обсягів перевезень та регулювання взаємовідносин сторін по створенню сприятливих умов для майбутніх перевезень. В таких договорах зазначаються обсяги та умови перевезень, що не передбачені транспортними статутами та кодексами; інші умови з урахуванням місцевих особливостей та специфіки транспортування вантажів конкретних вантажовідправників. Незважаючи на те, що за останні роки різко скоротився обсяг перевезення вантажів на основі централізовано встановлених планових завдань, значення договорів на організацію перевезень суттєво зростає, оскільки на автомобільному, повітряному та внутрішньому водному транспорті вони стають основним документом, що визначає обсяги перевезень вантажів і права сторін щодо організації їх виконання. До таких організаційних договорів відносяться річні договори на перевезення вантажів автотранспортом. Відповідно до ст. 36 Статуту автомобільного транспорту за річним договором на перевезення вантажів автомобільним транспортом автотранспортне підприємство або організація зобов'язується в установлені строки приймати, а вантажовідправник — пред'являти до перевезення вантажі в обумовленому обсязі. В річному договорі встановлюються обсяги і умови перевезень, порядок розрахунків і визначаються раціональні маршрути і схеми вантажопотоків, а також взаємна майнова відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов'язань. У відповідності з річним договором автотранспортне підприємство або організація і вантажовідправник за десять днів До початку кварталу визначають у межах квартального плану місячні плани та декадні планові завдання на перший місяць кварталу. На морському транспорті перевізник і вантажовласник у разі необхідності здійснення систематичних перевезень вантажів можуть укладати довготермінові договори про організацію морських перевезень (ст. 128 Кодексу торговельного мореплавства). На річковому транспорті укладаються річні (навігаційні) договори (ст. 60 Статуту внутрішнього водного транспорту). Таким чином, в межах єдиного організаційного договору ,на транспорті виникає, реалізується і припиняється ряд відносно незалежних одне від одного правовідносин щодо погодження специфікацій, відвантаження окремих партій продукції, її приймання, оплати тощо. В чинному законодавстві Україні закріплено планові засади перевезення вантажів. Так, відповідно до ст. 6 Закону "Про транспорт" підприємства транспорту здійснюють перевезення та надання послуг на основі державних контрактів і договорів на перевезення вантажів з урахуванням економічної ефективності провізних та переробних можливостей транспорту. Принцип планування перевезень закріплено і в інших нормативних актах, що регулюють окремі види перевезень. Так, місячне планування перевезення вантажів здійснюється залізницями на основі поточних або довгострокових договорів про організацію перевезення вантажів та замовлень відправників. Замовлення на перевезення за встановленою номенклатурою вантажовласники або за їх дорученням експедиторські організації, а також морські та річкові порти подають відповідним залізницям. Вантажі у прямому змішаному сполученні приймаються до перевезення згідно з планом, затвердженим у встановленому порядку на підставі замовлень та договорів на організацію перевезень. Слід пам'ятати, що організаційні договори на транспорті є консенсуальними, а тому вони вважаються укладеними в момент, коли сторони досягай згоди з усіх істотних умов договору. В залежності від виду транспорту перевезення поділяються на залізничні, автомобільні, річкові (по внутрішніх водних шляхах), морські, повітряні. За територіальною ознакою виділяються перевезення: у місцевому сполученні; двома або більше організаціями одного виду транспорту — у прямому сполученні; у прямому змішаному сполученні (за єдиним транспортним документом організаціями різних видів транспорту). Морські перевезення поділяються на каботажні (між портами України) та міжнародні (між іноземними портами). Необхідно звернути увагу на те, що транспортування нафти, газу, води, аміаку тощо трубопровідним транспортом регулюється спеціальним законодавством про постачання через приєднану мережу (та відповідними договорами постачання). Правове регулювання перевезення вантажів здійснюється низкою нормативних актів, зокрема, Повітряним кодексом України, затвердженим Верховною Радою України 4 травня 1993 р., Законом України від 10 листопада 1994 р. "Про транспорт", Кодексом торговельного мореплавства від 23 травня 1995 р., Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. № 457, Статутом внутрішнього водного транспорту СРСР, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 15 жовтня 1955 р., Статутом автомобільного транспорту УРСР, затвердженим постановою Ради Міністрів УРСР № 401 від 27 червня 1969 р., Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 363 від 14 жовтня 1997 р. та ін. Крім того, необхідно знати роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 21 липня 1992 р. № 01-6/856 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевозок вантажів автомобільним транспортом", роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 20 листопада 1992 р. № 01-6/1395 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевозок вантажів залізницею", інформаційний лист Вищого арбітражного суду України від 12 березня 1996 р. № 01-8/110 "Про Закон України "Про поставки продукції для державних потреб", лист Вищого арбітражного суду України № 01-8/142 від 17 квітня 1998 р. "Про Статут залізниць України", Міжнародні правила по тлумаченню термінів "Інкотермс" (редакція 1990 р.), введені на виконання Указу Президента України "Про застосування Міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів" від 4 жовтня 1994 р. Форма, зміст договорів перевезення вантажів та їх виконання. Договори перевезення вантажів укладаються шляхом зустрічних дій сторін: пред'явлення відправником вантажу із належним чином оформленими транспортними документами та передачі перевізником транспортного засобу. Договори перевезення вантажів укладаються в письмовій формі. Необхідно звернути увагу на те, що при оформленні перевезення вантажів застосовуються спеціальна (стандартна) письмова форма (або бланки певної форми). Така вимога міститься в транспортних статутах та правилах (у ст. 60 Повітряного кодексу України, статтях 17, 23 Статуту залізниць України, ст. 134 Кодексу торговельного мореплавства та ін.). Так, на автомобільному транспорті товарно-транспортна накладна та дорожні листи є основними транспортними документами, які визначають взаємовідносини між вантажовідправниками, вантажоодержувачами та автотранспортними підприємствами і організаціями. Товарно-транспортна накладна є єдиним документом для списання товарно-матеріальних цінностей у вантажовідправника, оприбуткування їх у вантажоодержувача, а також для складського, оперативного та бухгалтерського обліку. Облік транспортної роботи і розрахунки за перевезення провадяться виключно на підставі дорожніх листів та доданих до них товарно-транспортних накладних або актів заміру (зважування). Вантажовідправник і вантажоодержувач несуть відповідальність за достовірність та правильність оформлення товарно-транспортних документів. Автотранспортні підприємства і організації мають право перевіряти правильність цих відомостей. Основним перевізним документом на залізниці є накладна, що оформляється відповідно до Статуту залізниць та Правил перевезення вантажів і надається залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони — одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Міністерством транспорту України. Виконання залізницею додаткових операцій, пов'язаних з перевезенням вантажів (завантаження, розвантаження, зважування, експедирування тощо), здійснюється на підставі окремих договорів (зокрема, про експлуатацію залізничної під'їзної колії, про подачу та забирання вагонів, транспортної експедиції тощо). Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Накладна є формою договору при перевезеннях вантажів в прямому змішаному залізнично-водному та прямому водному сполученні (ст. 67 Статуту внутрішнього водного транспорту). Документами, що підтверджують наявність і зміст договору морського перевезення вантажу, є: 1) рейсовий чартер — якщо договір передбачає умову надання для перевезення всього судна, його частини або окремих суднових приміщень; 2) коносамент — якщо договір не передбачає умови, зазначеної в п. 1 цієї статті; 3) інші письмові докази. Різновидом договору морського перевезення є рейсовий чартер (п. 1 ст. 134, ст. 136 згаданого Статуту). Рейсовий чартер повинен містити основні реквізити: найменування сторін, судна і вантажу, порту відправлення і призначення (або місця направлення судна). До рейсового чартеру можуть бути включені за згодою сторін інші умови і застереження. Рейсовий ! чартер підписується фрахтівником (перевізником) і фрахтувальником або їх уповноваженими представниками. Після приймання вантажу до перевезення перевізник вантажу, капітан або агент перевізника зобов'язані видати відправнику коносамент, який є доказом прийому перевізником вантажу, зазначеного в коносаменті. Перевізник може видати інший документ на підтвердження отримання вантажу для перевезення. Такий документ є першочерговим доказом укладання договору морського перевезення і приймання перевізником вантажу, як його описано в цьому документі. Чартер (фрахтування) застосовується також при повітряних перевезеннях вантажів. Відповідно до ст. 61 Повітряного кодексу за договором чартера фрахтівник зобов'язується надати фрахтувальнику за плату всю місткість одного чи кількох повітряних суден на один або кілька рейсів для повітряного перевезення вантажів. Головними обов'язками перевізника за договором про перевезення вантажу є доставка його вантажоодержувачу у встановлений законодавством або договором строк та забезпечення цілісності й схоронності вантажу. Належне виконання договорів на перевезення вантажів перевізником та відправником (вантажоодержувачем) залежить від дотримання цими суб'єктами передбачених транспортними кодексами, статутами, правилами численних умов (наприклад, правил пакування вантажів, їх маркування, вантаження і розвантаження вантажів, пломбування, приймання вантажів для перевезення, здачі вантажів перевізником у пункті призначення вантажоодержувачу, розрахунків за перевезення тощо). Так, відповідно до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом перевізник зобов'язаний забезпечувати своєчасну подачу справного рухомого складу, придатного для перевезення вантажів відповідно до заявки (разового замовлення) та такого, що відповідає санітарним нормам. При перевезеннях вантажів контроль за своєчасним прибуттям транспорту протягом дня, регулювання його розміщення, подачі під завантаження, використання транспорту, що звільнився, у зворотному напрямку, облік завантаження, часу прибуття та відправлення рухомого складу виконується перевізником або вантажовідправником (вантажоодержувачем) залежно від прийнятої ними схеми перевезень. Вантажовідправник (вантажоодержувач) зобов'язаний утримувати вантажно-розвантажувальні майданчики та під'їзні шляхи до них згідно з вимогами діючої нормативної документації щодо ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування. Перевізник зобов'язаний забезпечити цілісність та схоронність прийнятого до перевезення вантажу з моменту прийняття вантажу до перевезення і до видачі його одержувачу в пункті призначення. Перевізник зобов'язаний здійснити перевезення у строки, визначені статутами, кодексами, правилами перевезень або договорами, і видати вантаж вантажоодержувачу. Так, відповідно до Статуту залізниць, вантаж вважається доставленим у належний строк, якщо на станції призначення його розвантажено засобами залізниці або вагон подано під розвантаження засобами одержувача до закінченого встановленого строку доставки. Перевізник зобов'язаний видати в пункті призначення одержувачу вантаж, який зазначено в транспортних документах. Так, відповідно до Статуту автомобільного транспорту вантажоодержувач і перевізник зобов'язані повністю вивантажити з автомобіля вантаж, що прибув, після чого вантажоодержувач повинен очистити автомобілі та контейнери від залишків вантажу, у передбачених випадках промити "їх та продезинфікувати. У пункті призначення автотранспортне підприємство або організація при здачі вантажу зобов'язані перевірити вагу, кількість місць і стан вантажу, зокрема, у разі прибуття вантажу в несправному кузові рухомого складу або в справному кузові, але з пошкодженими пломбами, або з пломбами попутної вантажної автостанції; у разі прибуття вантажу, що швидко псується, з порушенням строків доставки цього вантажу або встановленого Правилами температурного режиму при перевезенні. Обов'язок перевізника перевірити вагу, кількість місць та стан вантажу, передбачений в інших транспортних статутах та Кодексі торговельного мореплавства. Вантажовідправник зобов'язаний пред'явити вантаж у належному стані, справній тарі та упаковці відповідно до встановлених державних стандартів та технічних умов, надати перевізнику правильно складені та належним чином оформлені транспортні документи, своєчасно завантажити транспортні засоби, сплатити за перевезення вантажу встановлену плату, оплатити інші роботи та послуги, пов'язані із перевезенням вантажу, здійснювати інші дії, що передбачені законодавством або договором. Відповідальність сторін за неналежне виконання договорів перевезення вантажів. Необхідно звернути увагу на те, що відповідно до ст. 13 Закону "Про транспорт" підприємства транспорту відповідають за втрату, нестачу, псування і пошкодження прийнятих для перевезення вантажу та багажу у розмірі фактичної шкоди, якщо вони не доведуть, що втрата, нестача, псування або пошкодження сталися не з їх вини. Розміри відповідальності перевізника за втрату, нестачу, або пошкодження вантажу детально врегульовано транспортними статутами та кодексами, а стосовно автомобільного транспорту — ст. 363 Цивільного кодексу. Так, відповідно до Статуту залізниць залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: а) за втрату чи недостачу — у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі; б) за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, — у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, Що оголошена вартість перевищує дійсну, — у розмірах дійсної вартості; в) за псування і пошкодження — у розмірах тієї суми, на яку було знижено вартість вантажу. Загальна сума відшкодування збитку за незбережений вантаж в усіх випадках не може перевищувати суми, яка сплачується за повністю втрачений вантаж. Поряд із відшкодуванням збитків у разі втрати вантажу залізниця відшкодовує стягнуту за цей вантаж провізну плату, якщо вона не включається у вартість втраченого вантажу. За незабезпечення залізницею подачі вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень та за невикористання вантажовідправником поданих вагонів і контейнерів чи відмову від вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень сплачується штраф у розмірах, встановлених ст. 106 Статуту залізниць. Перевізник несе відповідальність за прострочення доставки вантажу, якщо не доведе, що воно сталося не з його вини. Слід мати на увазі, що законодавством визначено підстави звільнення перевізника від відповідальності. Зокрема, Статутом залізниць передбачено, що залізниця звільняється від сплати штрафу за невиконання планів перевезень у випадку, зокрема, стихійного лиха (замети, смерч, повінь, пожежа, землетрус тощо), внаслідок якого було неможливо подати вагони (контейнери) під завантаження; незабезпечення подачі вагонів (контейнерів) через неплатоспроможність відправника; виконання плану перевезень власними (приватними) або орендованими вагонами (контейнерами); незавантаження відправником вагонів, поданих йому у меншій кількості, ніж заплановано, та ін. (ст. 108). Відповідно до ст. 111 Статуту залізниць залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли, зокрема, вантаж надійшов у непошкодженому вагоні (контейнері) з непошкодженими пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення; коли недостача, псування або пошкодження сталися внаслідок дії природних причин, пов'язаних з перевезенням вантажу на відкритому рухомому складі; вантаж перевозився у супроводі провідника відправника чи одержувача; у випадку стихійного лиха та інших обставин, які залізниця не могла передбачити і усунення яких від неї не залежало, та в інших випадках. Транспортними статутами та кодексами передбачена відповідальність вантажовідправників та вантажоодержувачів за неналежне виконання договорів перевезення вантажів. Так, відповідно до Статуту залізниць з відправника стягується штраф за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника. За неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. За пошкодження і втрату вагонів, контейнерів під час навантаження або вивантаження засобами відправника або одержувача на станції відправник, одержувач несуть матеріальну відповідальність перед залізницею у розмірі фактично заподіяної шкоди, а також відшкодовують залізниці збитки, завдані внаслідок пошкодження рухомого складу, перевантаження, неправильного навантаження, застосування неякісної упаковки або неправильного кріплення вантажу. Після прибуття вантажу на станцію призначення всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення несе одержувач. Слід враховувати особливості доарбітражного врегулювання спорів, що виникають стосовно перевезень вантажів, оскільки строки подання та розгляду претензій відрізняються від тих, що встановлені Арбітражним процесуальним кодексом України. Так, відповідно до статей 386, 387 Кодексу торговельного мореплавства претензії до перевізника, що випливають з договору перевезення вантажу, пасажирів і багажу, можуть бути заявлені протягом перших шести місяців строку позовної давності незалежно від того, здійснювалось перевезення у каботажному чи закордонному сполученні. Перевізник зобов'язаний розглянути заявлену претензію протягом трьох місяців і сповістити заявника про задоволення чи відхилення її, а претензії, що випливають з перевезення у змішаному сполученні, — протягом шести місяців. З дня заявлення перевізнику претензії збігання терміну позовної давності припиняється до одержання відповіді на претензію або закінчення терміну, встановленого для відповіді. Відповідно до статей 165, 166 Статуту автомобільного транспорту Української РСР претензії автотранспортному підприємству або організації можуть бути пред'явлені протягом шести місяців, а претензії про сплату штрафів — протягом 45 днів. Автотранспортне підприємство або організація зобов'язані розглянути заявлену претензію і повідомити заявника про задоволення або відхилення її у такі строки з дня одержання претензії: а) протягом трьох місяців — по претензіях, що виникли з перевезень в автомобільному сполученні; б) протягом шести місяців — по претензіях, що виникли з перевезень у прямому змішаному сполученні (тобто у взаємодії з іншими видами транспорту автомобільно-залізничних автомобільно-водних, автомобільно-водно-залізничних, автомобільно-повітряних та інших сполучень); в) протягом 45 днів — по претензіях про сплату штрафів. Аналогічні норми містяться в Статуті залізниць України.
|
||||||||
|