Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЖАНРОВА КЛАСИФІКАЦІЯ

 

Музику можна розмежувати на інструментальнуй вокальну. Різниця між ними вельми істотна: слово додає ту конкретність у зміст, яка музиці в „чистому” вигляді не притаманна. Інструментальна музика і є власне музикою, а вокальна представляє собою синтез музичного і поетичного (інколи прозаічного).

Найпростіший жанр інструментальної музики – п’єса, твір відносно невеликої протяжності, але завершений і цілком самостійний. Більшість п’єс має назву, що уточнює жанрові витоки, або програмний зміст.

Розповсюджені жанрові назви п’єс визначають вже не „рід”, а „вид” музики. Це перш за все безліч танців – естампідай сарабанда, менует і гавот, вальс і регтайм, різновиди марша. Далі – скерцо(жарт), що виросло з менуета й буре і стало самостійним жанром. Стала самостійною й прелюдія, яка спочатку була інструментальним вступом до церковної служби, а також звучала перед фугою. Етюд – п’єса, частіше передбачала вирішення технічних задач, але нерідко несла у собі значний художній зміст – подібно етюду в живопису.

Токата, ноктюрн, рондо, рапсодія, поема, фантазія – все це жанрові різновиди п’єс.

Назви п’єс можуть носити програмний характер, уточнювати, конкретизувати її зміст: „Порив” і „На тройці”, „Ходить місяц над лугами” і „Поїхав Тит по дрова” тощо. В ціх п’єсах жанрову основу не оголошено, але вона є й її необхідно виявити в ході аналізу, тому що вона теж є засобом втілення змісту: „Похорон ляльки” – траурний марш, а „Нова лялька” – вальс-скерцо.

Особливу групу інструментальних творів складають ті, в основу яких покладено послідовну багаторазову зміну музичної теми, а саме варіації. Змінюватися тема може не дуже суттєво й більш радикально, але кожна варіація неодмінно зберігає спорідненість з темою, що ясно можна почути, інакше це вже не варіація, а інша тема.

Нарешті, можливі різноманітні сполучення й переплетення жанрових джерел в одному творі. Увертюра-фантазія (жанрова вказівка) „Ромео і Джульєта” (програмна вказівка), написана П.Чайковським, - масштабна оркестрова п’єса, в якій важливу змістову роль грає видозмінення тем – вступної й побічної.

Ряд жанрів інструментальної музики передбачає форму твору, що складається з відносно самостійних частин, кожна з яких може прозвучати і як окрема п’єса – такими є сюїти й сонати.

Сюїти писали й пишуть для окремих інструментів, ансамблів, малих й великих оркестрів. Теж саме відноситься і до сонат, але саме сонатами називають лише твори для одного або двох інструментів. Сонату для камерного ансамблю називають по складу цього ансамблю–тріо, квартет, квінтет тощо, а для оркестру – симфонієй. Соната для інструмента і оркестру називається концертом.

Вокальна музика набагато старша за інструментальну: є всі підстави вважати, що музичне мистецтво веде своє походження від співу, звідси його інтонаційна природа.

Єдність слова й музики природня: маючи загальну звукову форму, що розгортається у часі, вони при цьому активно доповнюють одне одного – музика додає словам експресію, яскраву, рельєфну інтонаційну виразність, а слова додають музичному змісту конкретність, предметність.

Найдавніший, первісний жанр вокальної музики – пісня – широко диференцювався на протязі своєї еволюції. Так в народній пісні виділилися „внутрішні” жанри – календарні хліборобські й родино-побутові пісні, билини й історичні, протяжні ліричні, хороводні, плясові. В свою чергу й ці жанри мають неоднорідний склад. Наприклад, до календарних пісень належать веснянки й купальські, зажиночні й обжиночні, святочні й масленичні. Звідси можна зробити висновок: жанровий розподіл багаторівневий, багатоярусний; жанрове визначення може відноситися й до великої групи музичних творів, і до її частин, і до частин частин тощо.

Розвиток міст з їх специфічним побутом породив й новий тип пісень – міських; на їх основі й при помітному впливі танцювальних жанрів сформувався жанр романсу.

Пісенне походження мають й інші вокальні жанри – балада, елегія, серенада, баркарола. Починаючи з минулого соліття, в музиці часто з’являються й інструментальні п’єси з такими „вокальними” назвами.

Особливий, більш складний жанр представляє собою вокальний цикл, створений кількома достатньо самостійними, але об’єднаними загальною художньою задачею вокальними творами. Вокальні цикли писали Л.Бетховен, Ф.Шуберт, Р.Шуман, М.Глінка, М.Мусоргський, Д.Шостакович, Г.Свірідов та багато інших композиторів.

Поряд з сольно-вокальними жанрами складаються хорові жанри. Це хорова мініатюра, що часто називається просто хором, жанр хорового циклу, який називають хоровою сюїтою.

Складними жанрами є кантата і ораторія, які можуть включати в себе поряд з хоровими частинами також і сольно-вокальні (арії), ансамблі, оркестрові епізоди.

Особливу жанрову групу складають музично- театральні твори, в яких здійснюється синтез музики з драматичною дією, а також зі словом (в опері, опереті), танцювальним рухом (в балеті) або з тим та другим (мюзікл).

Часто музика звучить в драматичній виставі, в телевізійній постановці, в кінофільмі.

Драматична вистава, кінофільм, як і опера, балет, може розпочатися увертюрою. Увертюра часто виконується і як самостійний твір. Вона звучить як чисто інструментальна п’єса, але її сприйняття відрізняється тією особливостю, що слухач пов’язує музику з героями й подіями твору, до якого написано увертюру. На практиці увертюри до опер М.Глінки, Р.Вагнера, М.Римського-Корсакова, Д.Кабалевського звучать набагато частіше, ніж самі опери. Вони набувають ознаки іншого жанру – програмної увертюри, що належить до широкої жанрової групи, яка називається програмної музики.

До жанрів програмної музики, крім увертюри, відносяться симфонічна поема (Ф.Лист), симфонічна картина (О.Лядов, К.Дебюсі), інструментальна п’єса, яку супроводжує програма. Програма може обмежуватися лише назвою, яка вичерпує зміст музики („Світанок на Москва-річці”), або відсилає до літературного джерела („Егмонт”, „Ромео і Джульєта”), В інших випадках нотному тексту твору передує словесний – запозичений з літератури.

Таким чином, одна з можливих жанрових класифікацій зпирається на відносини музики й слова: інструментальна музика („безсловесна”), вокальна (з „паралельним” словесним текстом) і проміжний тип – програмна музика („словесний вступ” в інструментальний твір).

 




Переглядів: 1229

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПОНЯТТЯ ЖАНРУ | ЖАНРОВИЙ КОМПЛЕКС

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.