МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
А й насиллям над смертюМикола Бердяєв АКТУАЛЬНІСТЬ: Впродовж останнього року, внаслідок суїцидальних спроб на території України загинуло близько 500 людей, з них приблизно 200 – підлітки. Недавній сюжет телеканалу ТСН від 23.11.2013 вказує на те, що більшість самогубств здійснюються в результаті втрати сенсу життя. Суїцид - явище інтернаціональне, без вікових обмежень, статі, освіти тощо.(1) Мета роботи: дослідити явище суїцидальної поведінки серед учнів підліткового віку, чинники, що його викликають та виявити ефективні та прості методи профілактики. Об`єкт дослідження: групи «А» та «В» ( учні 9-х класів спеціалізованої школи №291 м. Києва). Предмет дослідження : рівень депресивного стану учнів. Основні завдання: 1. Ознайомитися з теоретичними поняттями «суїцид», «суїцидальна поведінка», історією розвитку та відношення світового суспільства, релігії до явища суїциду. 2. Опрацювати офіційні статистичні дані вітчизняних та іноземних джерел. 3. Вивчити особливості прояву суїцидальної поведінки у дітей підліткового віку. З`ясувати основні чинники, що їх викликають. Ознайомитися з ознаками поведінки – передвісниками загрози виникнення суїцидних думок. 4. Провести дослідження по виявленню рівня депресивного стану учнів, як основного чинника розвитку суїцидальної поведінки підлітка. 5. Розробити та застосувати профілактичні заходи попередження розвитку депресивного стану. Виявити їх ефективність. Методи дослідження: 1.Застосування «Методику визначення рівня депресії» Віталія Жмурова, «Шкалу визначення рівня депресії» Тетяни Балашової, «Шкалу депресії BDI» Аарона Бека в двох групах учнів: «А» і «В». 2. Статистичний метод. 3. Метод аналізу та синтезу. 4. Метод порівняння. 5. Метод діаграм. 6. Метод опитування з застосуванням форуму соціальної мережі «Вконтакте». 7. Методи профілактики: - аутотренінг - арттерапія (кінотерапія). Відповідні методи допоможуть провести дослідження в двох незалежних групах учнів: - в групі «А» - виявити рівень депресивного стану до і після застосування профілактичних заходів; - в групі «В» - порівняти рівень депресивного стану за результатами «Шкали депресії» 2012-2013 н.р. з результатами 2013-2014 н.р. (В роботі використані результати дослідження за минулий рік, надані шкільним психологом ЧернокрилюкЛ.І.). Таким чином простежити зміни рівня депресивного стану в динаміці. Очикуваний результат: Отримати достовірну інформацію про: - відношення різних груп населення до суїциду як явищу в сучасному суспільному житті; - рівень депресивного стану в сучасних учнівських колективах, як показника, що визначає появу суїцидальних думок у дітей підліткового віку; - методи профілактики суїцидальної поведінки, їх ефективність та простоту застосування.
РОЗДІЛ 1 Поняття «суїцид», «суїцидальна поведінка» та історія розвитку явища 1.1. Розмаіття тлумачень поняття суїциду Науковий поняття « суїцид » вперше почав використовувати лікар і філософ 17 в . Томас Браун , утворивши його від латинського sui( себе) і caedere ( вбивати ) . Існує безліч визначень суїциду. Одні трактують його як психічне захворювання, інші - як явище, характерне для осіб з психічними розладами, треті - як форму девіантної поведінки. Психологічний словник : «суїцид» - поведінка , що має ціль самогубство. У більшості випадків здійснюється як форма агресії - проти власного Я. Моріс Фарбер розкрив тотожній синонім суїциду : «Самогубство - це свідоме, навмисне і швидке позбавлення себе життя ». Суїцидальна поведінка поняття більш широке, включає в себе суїцидальні замахи, спроби та прояви.(2) Розмаїття визначень поняття вказує на різнопланове відношення до явища суїциду. Цей факт зокрема буде доведений під час дослідження відношення до суїциду різних категорій людей .
1.2. Історія розвитку та відношення світового суспільства до явища суїциду
Відношення людства до прояву самогубства змінювалось в часі, майже напряму залежало від ступеня суспільного розвитку. Багато стародавніх воліли рабству смерть. Так, після взяття Олександром Македонським міста Тіра його жителі вчинили колективне самогубство. Геродот у своїй «Історії » згадує про диких масагетів, які вважали природну смерть ганебної та з`їдали своїх старих. Великий маг і математик Піфагор розглядає життя як системний порядок, тотожний природі божества. Обгрунтовану ідею балансу він присвятив своє вчення про числа: життя є порядок від бога і людина повинна йому підкорятися. Його теорія будується на переконанні , що в світі існує тільки така кількість душ, щоб виконувати свою ( космогонічну ) функцію в світі в даний момент. У разі суїциду порушується ця спіритуальна математика. Тому важливо, щоб інша душа могла бути готова заповнити пролом, що утворився випадковим винятком.
В Індії самогубство взагалі вважалося справою звичайним. Це йшло від віри в майбутнє життя, коли людина втілиться в новому вигляді, в іншому місці. У Японії самогубство користується повагою і розумінням до сих пір. Це акт не тільки хоробрості, але й мудрості. Не злічити, скільки японців зробили собі харакірі.
Середньовічне законодавство дуже несхвально відносилося до самогубців. Їхнє майно конфісковували . В цей час відбувається цікавий випадок. Герцог Роберт Нормандський позбавляє себе життя, написавши перед цим трактат про самогубство, про його користь. У трактаті говорилося: якщо з тілом вмирає і душа ( тобто немає загробного життя ), то не може бути злочином самогубство, оскільки зло заподіюється тільки тіло, а не душі. Якщо ж загробний світ кращий земного, самогубство прискорює перехід в той світ. Сучасне суспільство більшості країн суїцид засуджує, створює служби всебічної допомоги зневіреним людям. (3) 1.3. Відношення світових релігій до самогубства людей Загальну думку християн щодо самогубств висловив ще блаженний Августин: «Самогубець той душогуб, і він тим більше винен, ніж менш у нього було причин до позбавлення себе життя. Шоста заповідь каже не убий, не додаючи твого ближнього, а так як Спаситель заповідав любити ближнього, як самого себе, то, отже, вбиває себе, грішить проти шостої заповіді, бо вона забороняє взагалі вбивати людину. Потрібно поважати тих, хто вміє жити серед неприємностей, а не тих, хто шукає від них порятунку в смерті ». Брахманизм санкціонує Сатти - обряд самоспалення вдови разом з трупом чоловіка, поширений в Китаї та Індії. Самогубство відповідає ідеї заперечення плоті, що входить в більшість філософських доктрин Сходу.
Іслам суїцид не схвалює. Проте в одному з його радикальних напрямків міститься ідея про те, що Божественна Воля проявляється різними шляхами.
Суїцид вкрай засуджується в Іудаїзмі. Старий Завіт проголошує життя як цінність. Жертві суїциду та її родині відмовляють у праві традиційного поховання і виконання ранкових обрядів. Однак, принаймні, чотири самогубства описані в Старому Завіті. Тому Старий Завіт як би санкціонує самогубство в крайніх випадках, як самопожертва, відступництво, сором, ганьба полону, або тортур.
Багато індійських релігійних вчень засновані на думці, що тіло є джерелом всіх страждань, від яких душа прагне звільнитися - і злитися з Брамою. Але перш вона, душа, піддається тривалим мандрівці та переселенню. Браміни говорили, що самогубство не страшно, і тисячі людей кидалися під колісницю божества Джагерната.(3)
РОЗДІЛ 2 Вивчення суїцидальної поведінки у дітей підліткового віку
2.1. Рівень суїцидних спроб серед американських та українських підлітків За даними Американської асоціації суїцидології (4), більше 60% осіб віком від 15- до 25 років повідомляють про наявність суїцидальних думок чи намірів в певний період свого життя. Суїцидальні уявлення та думки стосовно скоєння самогубства (5), широко розповсюджені серед учнів старших класів та студентської молоді. М.Руд (6) дослідив 737 студентів університету віком 16-30 років і виявив наявність суїцидних намірів у 43% досліджуваних, серед яких 15% повідомили про розроблений план скоєння самогубства, а 6% - про суїцидну спробу. Інші дослідники повідомляють, що від 35-55% старшокласників та студентів коледжів в анамнезі є думки стосовно скоєння самогубства. В нашій країні кожний дванадцятий підліток у віці 15-19 років здійснює спробу самогубства, 15% самогубців повторювали спробу. 2.2. Чинники, що викликають у дітей підліткового віку суїцидальну поведінку Найбільш частою причиною спроби самогубств серед підлітків є: а) депресивний стан Депресія – стан, при якому людина постійно почуває себе нещасною. Причини депресії: - зовнішні (ігнорування, цькування, відчуття особистісної неуспішністі підлітка) - внутрішньоособистісні конфлікти На фізіологічному рівні почуття пригніченості виникає в разі нестачі гормону сиротоніну. На жаль, сучасні діти уже народжуються с дефіцитом цього гормону, а в декого він розвивається в перші місяці життя. б) сімейні конфлікти з батьками ( втрата довірливих взаємин з батьками, постійність конфліктів та байдужість до підлітка). в)загроза втрати близької людини (нероздільна любов) г) діти з надкритичним ставленням до себе («синдром відмінника») д) несправедливе ставлення, звинувачення (конфлікти з вчителями, однокласниками) е) наявність в оточенні підлітка осіб, що скоїли суїцидальні дії (надання такий людині рис «героя») є) позитивне ставлення до смерті та різних форм суїцидальної поведінки деякими субкультурами( емо, готи) та прибічниками музичних стилів (року). 2.3. Ознаки суїцидальної поведінки Помітити в натовпі того, хто виношує суїцидні плани складно, тому що деяки прояви поведінки (швидка зміна настрою, апатія тощо) характерні для більшості підлітків. Небайдужу людину насторожать такі ознаки, як: - суїцидні думки, втрата апетиту, апатія і повна відсутність інтересу до життя - приведення життєвого простору до ладу. Відчуття, наче людина кудись збирається. Роздавання або заповіт особистих речей рідним чи друзям. - прощання (часто у вигляді подяки за допомогу у різні періоди життя) - прилив енергії, зовнішня задоволеність, що іноді може бути небезпечніше, ніж стан сильного пригнічення чи депресії. Якщо рішення піти з життя вже прийнято, способи визначено, у дитини з`являється надлишок внутрішньої енергії. - письмові вказівки - словесні висловлення або погрози (підліткам властива саме ця форма вираження наміру здійснити суїцид) - спалахи гніву, бажання йти на невиправданий ризик, імпульсивність - втрата близької людини чи дому, що супроводжується вищезазначеними ознаками. - нехтування своїм зовнішнім виглядом (що виникло раптово), ігнорування гігієнічних потреб свого тіла - активна попередня підготовка - вживання алкоголю або наркотиків Розмови про смерть, натяки про свої наміри піти з життя також є ознаками можливого самогубства. 2.4. Профілактичні заходи суїцидальної поведінки 2.4.1. «Любов довго терпить, любов милосердствує, не заздрить, любов не величається, не надимається, не поводиться нечемно, не шукає свого, не рветься до гніву, не думає лихого, не радіє з неправди, але тішиться правдою. Усе зносить, вірить у все, сподівається всього, усе терпить.» (Новий Заповіт, Перше послання до Корінфянів, 13:4-7). Щира, безумовна батьківська любов, небайдужість до дитячих проблем, повага особистості підлітка, його «Я» надасть емоційних сил протидіяти депресії та нав`язливим ідеям про смерть. 2.4.2. Аутотренінг Аутотренінг (або аутогенне тренування ) є легкою формою гіпнозу , який людина застосовує до себе сам без стороннього втручання. Психологічні прийоми, за допомогою яких людина може направити свої думки і дії в бажане русло. 2.4.3. Арттерапія (лікування мистецтвом) Прослуховування класичної музики, малювання, перегляд кінострічок - дозволяють підлітку змінити негативне ставлення до себе на позитивне. 2.4.4. Їжа, як метод профілактики Раціональне, повноцінне харчування, вживання вітамінів має ефективний вплив на емоційний стан дітей. Споживання щодня шоколадного напою дозволяє підлітку почуватися спокійним і задоволеним. Це тому, що поліфеноли, які містяться в темному шоколаді, впливають на рецептори мозку, пов'язані з тривогою.(ped.pnpu.edu.ua/psuholigia.doc.) 2.4.5. Професійна допомога педагогів та шкільного психолога Часто про проблеми дитини батьки узнають від вчителя. Батьки або не бачать, або ігнорують нетипову поведінку підлітка. Психолог і вчителі надають дитині та батькам професійну допомогу. 2.4.6. Інші методи Здоровий сон, реалізація своїх творчих здібностей, спорт, спілкування за інтересами дозволять підліткам зміцнити здоров`я, емоційно збагатитися, заповнити свій вільний час.
2.5. Виявлення нахилів до суїцидальної поведінки у дітей підліткового віку .5.1. Дослідження загального ставлення людей до суїциду. Було проведено анонімне опитування в соціальній мережі «Вконтакте» за чотирма питаннями (додаток ) Гістограми “ Ставлення до суїциду у суспільстві ” (опитування на Інтернет-форумі ) Гістограма 1 - Середнє відношення до явища суїциду – негативне; - Наявність людей з позитивним ставленням (25,5%) вказує на помірну адиктивність; - В подальшому ця группа ризику стає предметом дослідження; Гістограма 2
- 60% опитуваних виявляють наміри допомогти потерпілому; - 20% цікавляться явищем; - 20% проявляють адиктивність до акту самогубства; Висновки: Отже, у результаті опитування визначено загальне ставлення до явища суїциду - негативне , натомість виявлена група ризику у відношенні 25,5 % людей. Ця група зокрема і є предметом дослідження. Тим не менш група людей (75%) прагнуть допомогти людині , що скоїла суїциїдальну спробу.
2.5.2. Дослідження рівня депресивного стану за «Шкалою депресії» в групі «Б» (18 листопада 2013 р.) та порівняння з результатами 2012-2013 н.р. Діаграма 1
v Група абсолютної норми- кількість людей – 40% -жодних нахилів до суїциду; v кількість людей – 34% група норми із елементами нахилу до суїцидальних думок; v кількість людей 26% група відносного ризику, думки адиктивні,найменші ознаки нахилу до суїцидальних спроб;
Отже, присутня досить значна група ризику серед опитуваних у минулому році, це свідчить про розвиток ризику виникнення суїциїдальних думок серед дітей підліткового віку у колективі.
Діаграма 2
v кількість людей- 45%: без жодних змін, група зберіглася; v кількість людей- 31% група відносної норми; v кількість людей- 24%: група відносного ризику.
Отже, порівнюючи діаграми результатів за 2 роки, робимо висновок:
2.5.3. Дослідження рівня депресивного стану за «Шкалою депресії» в групі «А»(18 листопада 2013 р.) Діаграма 3
v 20 % опитаних - група абсолютної норми ; v 50 %; опитаних – група відносної норми ; v 30 % опитаних - група відносного ризику .
Отже, висновок: кількість людей, приналежних до групи відносного ризику досить висока. При таких показниках варто одразу звернути увагу на профілактику цих результатів, оскільки данна група людей вже адитивна до явища самогубства , як такого. Треба також зауважити , що група абсолютної норми дуже мала і складає невеликий відсоток.
2.5.4. Визначення рівня депресивного стану за «Шкалою депресії» в групі «А» після застосування профілактичних заходів Учасникам групи «А» для зняття депресивної напруги були рекомендовані: - перелік мультиплікаційних та кінострічок (додаток ) для індивідуального перегляду. - аутотренінг (додаток ). - налагодження відносин з батьками чи друзями Через два тижні, 2 грудня 2013 р. групі «А» був запропонован перегляд кінострічки «Signs» (дод), сеанс аутотренінгу, після чого проведено повторне дослідження рівня депресивного стану за «Шкалою депресії». Діаграма 4
v 45, 45% опитаних - група абсолютної норми; v 40,9% опитаних – група відносної норми ; v 13,63% опитаних - група відносного ризику.
Внаслідок порівняння цих двох діаграм робимо висновок : профілактичні заходи вплинули позитивно на результати шкали депресії від (2.12.2013).А саме, кількість людей, що входять до групи відносного ризику складає близько 13,63 %, що у 2,75 разів менше від попередніх результатів. Натомість кількість людей, приналежних до групи абсолютної норми зросла вдвічі.
ВИСНОВКИ Під час дослідницької роботи «Виявлення нахилів до суїцидальної поведінки у дітей підліткового віку» були отримані всебічна підтримка та розуміння з боку однолітків, батьків, вчителів, шкільного психолога та незнайомих людей. Цим підтверджується актуальність проблеми в сучасному суспільстві. Для реалізації теми були застосовані різноманітні методи дослідження, опрацьовані різні джерела інформації. Це дозволило зробити основні висновки: · Наше суспільство засуджує суїцид, в більшості небайдуже до людей груп ризику. · Проблема суїциду немає вікових, статевих, освітніх, релігійних обмежень. Їх кількість щороку зростає як в світі, так і в Україні. · Головним чинником, що сприяє виникненню суїцидальної поведінки у дітей підліткового віку є депресивний стан. · За допомогою «Шкали депресії» можна виявити загрозу виникнення нахилів до суїцидальної поведінки підлітка, вчасно застосувати професійну допомогу вчителів, психолога, батьків. · Знизити рівень депресивного стану у дітей можна профілактичними заходами, які підтвердили свою ефективність: аутотренінг, кінотерапія. · Щирі відносини з батьками, безперечна любов до дитини, сприйняття підлітка таким, яким він є, повага його особистості. За таких умов у дітей підліткового віку ніколи не виникнуть бажання позбавити себе життя. Дослідницька робота показала, що існують проблеми, які слід взяти до уваги. 13,63 % учнів мають підвищений рівень депресивного стану. Вони утворюють групу ризику. Класні керівники та шкільний психолог взяли до уваги цей факт.
Список використаних джерел та літератури: (1) http://tsn.ua/kyiv/u-kiyevi-23-richniy-samogubec-vistribnuv-z-vikna-ofisu-v-obidnyu-perervu-321667.html; (2) www.psyhologymaster.ru (3) http://www.travel-journal.ru/cultural-antropology/10/59/ (4) Suicide is not about death. \ Brown University Child & Adolescent Behavior Letter , Mar .98, Vol.14,Is.3 , p.6-8. (5) White, J.L. (1989) . The troubled adolescent .New York : Pergamon Press$ (6) Rudd, M.D.(1989) . The prevalence of cuicidal ideation among college students . Suicide and Life Threatening Behavior ,19 , 173-183
Додатки: 1.Таблиця «Ставлення до суїциду» ( за опитуванням на Інтернет-форумі)
2.Таблиця результатів щодо питання «Перед Вами людина, що зробила суїцидних спробу, що Ви подумаєте, дізнавшись це?»
Також були використані питання: «Як Ви ставитеся до смерті?»; «Під час спілкування з Вами, співрозмовник активно зачіпає цю тему, і після того як ви розходіться, Ваші дії?»; 3.Таблиця «Результати Шкали Депресії серед групи «Б» за 2012-2013 рр.»
4.Таблиця «Результати шкали депресії серед групи «Б» за 2013-2014 рр.»
5. Таблиця «Результати шкали депресії серед групи «А» до профілактичних заходів»
6.Таблиця « Результати шкали депресії серед групи « А» після профілактичних заходів»
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|