МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ділові переговориЗвичайно, знання характерних ознак національно-культурних та етнічних від-носин не виключає необхідності знання основних правил, етичних норм і традицій, що утвердились як загальнокультурні в ділових стосунках і ґрунтуються на поло-женнях дипломатичного протоколу. Водночас важливо вміти вивчати партнерів, ви-користовуючи, зокрема, методи візуальної психодіагностики, соціоаналізу та ін. Найбільш ґрунтовний серед них, на нашу думку, є метод аналізу стилів спілкування. Відповідно до цього методу стиль поведінки партнера на переговорах визна-чається двома основними факторами: орієнтацією другої сторони на кінцевий ре-зультат, поведінкою партнерів у комунікаційному процесі. При орієнтації на кінцевий результат стиль поведінки партнера базується: а) "на положенні", б) "на інтересі". Коли переговори ґрунтуються "на положенні", то передбачається ряд типових правил взаємодії: чим більше домагається одна сторона, тим більше має поступитися інша; обидві сторони переслідують власні цілі, домагаючись переваги; основний натиск робиться на висуванні вимоги, її просуванні й захисті; будь-які поступки мають компенсуватись іншими перевагами; вимоги обґрунтовуються об'єктивними даними; допускається широкий діапазон тактичних засобів впливу на партнера, у тому числі психологічного. Якщо переговори ґрунтуються "на положенні", то вони, як правило, обмежу-ються укладанням однієї вигідної ділової домовленості за один раз. Інакше підходять до переговорів, що ґрунтуються "на інтересі". Тут передба-чається можливість укладення тривалого взаємовигідного договору. При цьому пе-реговори відбуваються з дотриманням типових правил взаємодії: обидві сторони націлені на співробітництво, відкритість в обміні інфор-мацією; партнери поважають і допомагають один одному; сторони взаємодіють на основі об'єктивних норм чесності, довіри, кому-нікабельності; контракт допускає можливість уточнення та змін; договори мають довгостроковий характер. Стиль, що визначається особливостями комунікаційного процесу, базується: а) "на змісті"; б) "на контексті". При стилі комунікативної поведінки під час переговорів, що базується "на змі-сті", віддається перевага не словам, інформації, ідеям, а саме змісту спілкування. При цьому передбачається ряд типових правил взаємодії: зрозуміло й чітко висловлюватися, трактуючи доводи дослівно; проблеми розв'язувати логічним шляхом, орієнтуючись на об'єктивність рішень; використовувати для аргументації документи, схеми, письмові угоди, що чітко визначають терміни; орієнтуватися на раціональне сприйняття світу і розв'язання проблем. Стиль комунікативної поведінки під час переговорів, що ґрунтуються "на кон-тексті", передбачає пріоритети взаємозв'язку, місця, часу, установки та почуттів партнера. Головне, щоб чітко і точно "читати" партнера та візуально діагностувати його поведінку. При цьому передбачається ряд типових правил взаємодії: партнери вивчають один одного, діагностуючи поведінку; опорою слугують образність внутрішнього сприймання, емоційна оцінка спілкування; мовою спілкування можуть бути натяки, репліки неоднозначного змісту, завуальовані посилання; сторони орієнтуються на інтуїтивне сприйняття світу та прийняття рі-шення. Розглянуті стилі поведінки під час переговорів утворюють чотири стилі пове-дінки, інтегровані на культурологічній основі. 1 На контексті та інтересі (притаманний культурі України та Японії). 2 На змісті та положенні (типовий для культури США, Німеччини, Швей-царії). 3 На контексті та положенні (притаманний переважно культурі Мексики, Іспанії, Єгипту, Філіппін). 4 На змісті та інтересі (притаманний культурі Швеції та Ісландії). Не несуть в собі загрози переговори з представниками країн споріднених ку-льтур, тобто таких, у яких в основі стилю лежить хоча б один спільний компонент. Наприклад, 1 і 2 (контекст); 1 і 4 (інтерес); 2 і 4 (зміст); 2 і 3 (положення). У цьому разі партнери досить легко розуміють один одного і розв'язують спільні проблеми. Найскладніша ситуація виникає, як правило, тоді, коли в основі стилів немає жодного спільного компонента. На сприйняття партнера у переговорах з цих країн впливають стереотипи, які не завжди відповідають дійсності. Так, представники першої групи сприймають партнера другої групи як зухва-лу, агресивну, нетерплячу, нудну та обмежену людину. Представники другої групи сприймають партнера першої групи як неуважного, вважають, що його важко зро-зуміти, він може обдурити і ввести в оману. Представники третьої групи сприймають представника четвертої групи як лю-дину високої думки про себе, надто серйозну, офіційно–холодну та негнучку. На-впаки, представники третьої групи сприймають представників четвертої групи як "ділка", маніпулятора, як балакучу людину, котра не заслуговує на довіру. Як бачимо, шлях до взаєморозуміння партнерів, які представляють різні куль-тури, передбачає виконання двох умов. З одного боку, треба ознайомитися з культу-рою тієї країни, з представниками якої мають відбутися переговори. З іншого боку, коли виконання першої умови ускладнюється, треба обрати певний стиль спілку-вання, у загальних рисах спрогнозувати, як сприйматиме вас партнер з іншої країни. Крім того, важливо уникати стереотипного сприйняття партнера. Зазначимо, що проблеми ділового спілкування із зарубіжними партнерами мають не лише вітчизняні бізнесмени. Не менш гострою вона є також для розвине-них країн, зокрема США. Нерідко представники цих країн у діловому спілкуванні не зважають на особливості партнерів і намагаються нав'язати їм свій стиль і стереоти-пи поведінки.
|
||||||||
|