Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Кримінологічна характеристика особи злочинця в організованій злочинності

У злочинних угрупованнях здійснюється певний розподіл функцій між їх учасниками, тобто відбувається їх певна спеціалізація. Розрізняють такі типи учасників організованих злочинних об’єднань:

- лідери організованих злочинних груп і злочинних організацій;

- «злодії в законі», «авторитети»;

- фахівці різних сфер професійних знань;

- рядові учасники організованих злочинних груп і організацій;

- корумповані посадові особи.

Лідери організованих злочинних груп і злочинних організацій:

- керівники організованих злочинних груп (організацій) у сфері економіки, переважна більшість якихє посадовими особами підприємств, установ чи організацій, приватними підприємцями;

- керівники бандитських, рекетирських груп з числа «злодіїв у законі», інших «авторитетів»;

- керівники– «перевертні» з числа співробітників правоохоронних і контролюючих органів.

Лідерам злочинних угрупованьпритаманні такі риси: наявність організаційних здібностей, сильна воля і вміння підкорити собі інших, авторитарність, жорстокість, готовність на все задля досягнення своєї мети. Щоправда, і мета, і засоби для її досягнення є злочинними.

Окремі лідери організованих злочинних угруповань, які вже володіють значними статками, бажають легалізувати своє становище в суспільстві. Для цього вони відмивають кошти, здобуті злочинним шляхом, і вкладають їх у легальний бізнес, фінансують політичну діяльність з метою проникнення у сферу державного управління тощо.

«Злодії в законі»,інші «авторитети» складають еліту злочинного світу. В організованих злочинних угрупованнях вониздійснюють:

- взаємозв’язок та координуючу діяльність щодо організованих угруповань, які діють на певній території чи у сфері злочинного бізнесу;

- надання організаційної і правової допомоги організованим злочинним угрупованням;

- збирання, зберігання та поповнення спільних («общакових») коштів;

- вирішення різних спорів і конфліктів як усередині таких угруповань, так і між різними угрупованнями;

- зв’язок із засудженими злочинцями, які відбувають покарання в місцях позбавлення волі, здійснюють передачі «в зону» продуктів, грошей тощо;

- вони є зразком для наслідування для інших членів злочинних угруповань і носіями злочинної субкультури.

Фахівці є не дуже численною, але важливою ланкою організованої злочинності. Це, насамперед, особи, які мають спеціальні знання і вміння щодовиготовлення і переобладнання зброї, вибухових пристроїв; щодо ремонту та експлуатації транспортних засобів, у сфері інформаційних комп’ютерних технологій тощо.

Рядові учасникиорганізованих злочинних угруповань–це «солдати злочинного фронту», які безпосередньо виконують «чорну» роботу – вчиняють злочини, створюють умови для їх учинення, приховують сліди злочинів, здійснюють охоронні функції тощо. За кримінально-правовою термінологією саме вони є виконавцями (співвиконавцями) та пособниками.

Саме на цю категорію злочинців розрахована сувора дисципліна й жорстокі покарання у разі її порушення.

Корумповані посадові особи–це, як правило, працівники правоохоронних чи контролюючих органів. які за винагороду надають організованим злочинним угрупованням різного роду важливу інформацію, сприяють їм у вчиненні окремих злочинів, допомагають уникнути відповідальності, надають юридичну допомогу тощо.

3. Детермінанти організованої злочинності

Організовану злочинність ніхто спеціально не організовував. Її появу спричинили соціально-економічні, адміністративно-політичні, культурно-ідеологічні та інші чинники.

Організована злочинність в Україні в цілому детермінується рядом різнопланових факторів, серед яких слід назвати кризові явища в економіці: загальне падіння виробництва і пов’язане з ним безробіття; розрив господарських зв’язків; деформація зовнішньої торгівлі; тривалі взаємонеплатежі; помилки у процесі приватизації державного майна; слабкий контроль за діяльністю комерційних банків; поява спільних підприємств за участю суб’єктів з сумнівною діловою репутацією; збільшення частки «тіньової економіки», бартерних угод; непрозорість паливно-енергетичного ринку та ін.

Під поняттям «тіньова економіка» розуміють економічні процеси (виробництво, розподіл,обмін, споживання товарів і послуг), які приховуються їх учасниками від контролю держави та суспільства і не фіксуються державною статистикою, а матеріальні результати цих процесів не потрапляють до національного валового продукту (Юридична енциклопедія, т. 6, с. 74).

Негативний вплив на економіку держави чинить товарний бартер (прямий і через посередників), коли проводяться взаємні розрахунки за товари. послуги тощо у будь-якій формі, окрім грошової. Значна його поширеність завдає істотної шкоди економіці держави, сприяє ухиленню від податків та розвитку організованої злочинності.

Важливим чинником, що детермінує організовану злочинність, є корупція. Корупція – це діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, спрямована на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг (Юридична енциклопедія, т. 3, с. 369).

Корумпованість чиновників використовує, насамперед, організована злочинність. Корупціонери за винагороду зраджують інтереси служби і держави, сприяючи організованим злочинним угрупованням у здійсненні їх злочинної діяльності та уникненні кримінальної відповідальності. Кримінальні структури витрачають на підкуп корумпованих посадових осіб різного рангу величезні кошти.

На стан боротьби з організованою злочинністю негативно впливає погіршення морального клімату в нашому суспільстві та девальвація моральних цінностей. Суцільний правовий нігілізм, який притаманний, насамперед. діловій та політичній еліті нашого суспільства, подвійна мораль, беззаконня й безкарність, вибіркове правосуддя, спричинили негативне ставлення окремих громадян до держави та її інституцій, неповагу до права як до регулятора суспільних відносин. Внаслідок цього, у свідомості багатьох людей відбувається переоцінка соціальних цінностей, формується антисоціальна спрямованість окремих осіб, що призводить, у кінцевому рахунку, до вчинення правопорушень і злочинів.

Окрім вказаних причин організованої злочинності, в Україні є певні об’єктивні та суб’єктивні умови, щосприяють вчиненнюзлочинів організованими злочинним угрупованнями, а саме: недосконалість чинного законодавства України щодо боротьби з організованою злочинністю; відсутність необхідного досвіду у правоохоронних органів та їх працівників щодо протидії цьому виду злочинності; недосконалість форм і методів діяльності правоохоронних органів щодо протидії організованій злочинності; недостатнє матеріальне забезпечення правоохоронних структур, покликаних протидіяти організованій злочинності; недостатній рівень фахової підготовленості та низькі моральні якості окремих працівників правоохоронних органів, які йдуть на співпрацю з організованою злочинністю; лібералізм суддів при призначенні покарання членам організованих злочинних угруповань.

4. Протидія організованій злочинності

Протидія злочинності, у тому числі організованій її формі, є одним з пріоритетних завдань Української держави. Закон України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» від 30 червня 1993 року визначив систему державних органів, що ведуть боротьбу з організованою злочинністю.

Системудержавнихорганів,якіздійснюютьборотьбуз організованою злочинністю, становлять:

а)спеціальностворенідляборотьбизорганізованою злочинністю державні органи;

б)державніоргани,якіберутьучастьуборотьбіз організованою злочинністю вмежахвиконанняпокладенихнаних інших основних функцій.

До державних органів, спеціально створених для боротьбиз організованою злочинністю, належать:

а)спеціальніпідрозділипоборотьбізорганізованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України;

б)спеціальніпідрозділипоборотьбізкорупцієюта організованою злочинністю Служби безпеки України.

В разі необхідності Верховною Радою України на постійнійабо тимчасовій основі можуть бути створені йіншіспеціальніоргани для боротьби з організованою злочинністю.

До державних органів,якіберутьучастьуборотьбіз організованою злочинністю, належать:

а) органи внутрішніх справ України і Служби безпеки України;

б) органи прокуратури України;

в)органидоходівізборів, органи Державної прикордонної служби України та органи державного фінансового контролю;

д)органи і установи виконання покарань та слідчі ізолятори;

е) розвідувальний орган Міністерства оборони України;

є)Службазовнішньоїрозвідки України.

Основними напрямами боротьби з організованою злочинністю є:

створенняправовоїоснови,організаційних, матеріально-технічних та іншихумовдляефективноїборотьбиз організованоюзлочинністю,організаціяміжнародного співробітництва у цій сфері;

виявлення та усунення або нейтралізація негативних соціальних процесівіявищ,щопороджуютьорганізованузлочинністьта сприяють їй;

запобігання нанесенню шкоди людині, суспільству, державі;

запобігання виникненню організованих злочинних угруповань;

виявлення,розслідування,припиненняізапобігання правопорушенням,вчинюванимучасникамиорганізованихзлочинних угруповань, притягнення винних до відповідальності;

забезпеченнявідшкодуванняшкодифізичнимтаюридичним особам, державі;

запобігання встановленню корумпованих зв’язківздержавними службовцямитапосадовимиособами,втягненнюїхузлочинну діяльність;

протидіявикористаннюучасникамиорганізованихзлочинних угрупованьусвоїхінтересахоб’єднаньгромадянізасобів масової інформації;

запобігання легалізації коштів,здобутихзлочиннимшляхом, використанню суб’єктів підприємницької діяльностідляреалізації злочинних намірів.

Запобігання організованій злочинностіяк напрям профілактичної діяльності передбачає:

- достатню правову базу;

- спеціалізацію кадрів, що ведуть боротьбу з цією злочинністю, та їх підготовку;

- достатнє ресурсне забезпечення;

- сучасну інформаційну базу;

- комплексне програмування;

- знання реального стану і тенденцій організованої злочинності, обґрунтовані прогнозні оцінки.

Загальносоціальною основою запобігання організованій злочинності є подолання кризових явищ у країні: в економіці, політиці, ідеології, соціальній сфері, правоохоронній діяльності.

Необхідно поліпшити механізми реалізації законів про боротьбу з корупцією, про відповідальність за легалізацію злочинних доходів, про державний фінансовий контроль та ін.

Ефективними заходами протидіїорганізованій злочинності та корупції є:

- регіональні оперативно-профілактичні та цільові операції щодо виявлення та припинення «злодійських» сходок, діяльності «злодіїв у законі», лідерів і активних учасників етнічних злочинних угруповань;

- перевірки дотримання законності в діяльності підприємств і служб безпеки приватних структур;

- перевірки дотримання банками порядку кредитування недержавних структур;

- підготовка правових актів щодо забезпечення безпеки осіб, які здійснюють негласну допомогу в боротьбі зі злочинністю;

- вибіркові перевірки підприємств щодо видобутку та переробки нафти, газу, кольорових і рідкісноземельних металів, які відвантажують продукцію за кордон;

- розробка заходів, що перешкоджають кримінальній діяльності організованих злочинних груп і корумпованих посадових осіб у цих галузях;

- заходи, що перешкоджають проникненню організованої злочинності в органи державної влади, у тому числі правоохоронні;

- проведення конференцій із проблем удосконалення боротьби з організованою злочинністю.

Профілактика організованої злочинності є одним із пріоритетних напрямів міжнародного співробітництва України у сфері боротьби зі злочинністю.

Організована злочинність набуває міжнаціонального характеру. Організація Об’єднаних Націй у своїх документах констатувала, що організована злочинність загрожує світовій спільноті і потребує спільних зусиль усіх держав для протидії цьому явищу. Для цього визнано за необхідне:

- домовитися між державами про співробітництво у сфері боротьби з організованою злочинністю, практикувати обмін інформацією між відповідними установами держав; надавати один одному взаємну правову допомогу;

- зміцнювати технічне співробітництво в різноманітних формах, розширювати консультативні послуги з метою обміну досвідом і новими досягненнями у боротьбі з організованою злочинністю;

- посилити митний, паспортний і транспортний контроль за незаконними міжнародними поставками товарів, які здійснюються організованими злочинними групами;

- створити або розширити банк даних на учасників транснаціональних організованих злочинних груп;

- закликати фінансові установи розширювати допомогу національним, регіональним і міжнародним програмам із запобігання організованої злочинності і боротьби з нею;

- надавати взаємну допомогу в галузі кримінального правосуддя;

- вести рішучу боротьбу з «відмиванням» грошей, здобутих злочинним шляхом;

- вживати заходи щодо обмеження банківської і комерційної таємниці;

- заохочувати в порядку, встановленому законом, виявлення підозрілих фінансових операцій та інформування про них компетентних правоохоронних органів; розширювати практику «заморожування» або арешту активів, прибутків, одержаних злочинним шляхом;

- прийняти більш дійові закони щодо боротьби з корупцією, яка значною мірою зумовлює діяльність організованих злочинних угруповань;

- зміцнювати інші механізми міжнародного співробітництва у протистоянні організованій злочинності.

Експерти ООН вважають, що кінцева мета міжнародного співробітництва полягає в тому, щоб: організація і діяльність транснаціональних злочинних організацій була завжди поєднана з підвищеним ризиком; уряди, комерційні структури і система кримінального правосуддя були невразливі для корупції, хабарництва і насильства з боку національних і транснаціональних злочинних угруповань.




Переглядів: 2029

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 12 | Основні положення Концепції державної політики у сфері боротьби з організованою злочинністю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.238 сек.