Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Новопридбання.

Динаміка розвитку

1. До початку кожного періоду складається неповторне відношення дитини з
навколишньою дійсністю - соціальна ситуація розвитку.

СОЦІАЛЬНА СИТУАЦІЯ РОЗВИТКУ — специфічне для кожного вікового періоду система відносин суб'єкта в соціальній дійсності, відображена в його переживаннях і реалізована їм в загальній діяльності з іншими людьми. Поняття С. ц.р. було введено Л.С. Виготськім як одиниця аналізу динаміки розвитку дитини, тобто сукупності законів, якими визначаються виникнення і зміни структури обличчя дитини на кожному віковому етапі. С.с.г. обуславливает спосіб життя дитини, його "соціальне буття", в процесі якого їм сприймаються нові властивості особи і психічні новоутворення.

2. Вони закономірно визначають його спосіб життя, яке веде до виникнення новоутворень.

Будучи продуктом вікового розвитку, новопридбання з'являються до кінця вікового періоду і приводять до перебудови всієї структури свідомості дитини, до змін системи її відносин до світу, іншим людям, до себе самій. Поява новоутворень є особливий знак розпаду старої С.с.г. і складання нової С.с.г., що супроводжується кризами вікового розвитку

3. Новоутворення проявляють нову структуру свідомості дитини, зміна відносин.

4. Отже, змінюється соціальна ситуація розвитку. Наступає пов'язана з цим криза.

Сенситівниє періоди

Кожна дитина сенситивен до певних дій, до освоєння реальності і розвитку

здібностей в різні періоди. Сенситівниє періоди зв'язані, по-перше, з провідною діяльністю, по-друге, з актуалізацією в кожному віці тих або інших базальних потреб

5. Зона найближчого розвитку

Взаємодія дитини з соціальним середовищем є не чинником, а джерелом розвитку. Інакше кажучи, все, чому навчиться дитина, повинні дати йому оточуючі її люди. Важливо при цьому, щоб навчання (у щонайширшому значенні) йшло з випередженням. У дитини є якийсь рівень актуального розвитку (наприклад, він може вирішити завдання самостійно, без допомоги дорослого) і рівень потенційного розвитку, тобто в співпраці з дорослим. Зона найближчого розвитку - це те, на що дитина здатна, але не уміє без допомоги дорослих. Все навчання будується на принципі обліку зони найближчого розвитку, з випередженням актуального розвитку.

КРИЗА НОВОНАРОДЖЕНОСТІ (0-2 місяців) Ознака кризи - втрата у вазі в перші дні після народження.

Соціальна ситуація новонародженого специфічна і неповторювана і визначається двома моментами. З одного боку, це повна біологічна безпорадність дитини, вона не в змозі задовольнити жодній життєвій потребі без дорослого. Таким чином, немовля - максимально соціальна істота. З іншого боку, при максимальній залежності від дорослих дитина позбавлена ще основних засобів спілкування у вигляді людської мови.

У розбіжності між максимальною соціальністю і мінімальними засобами спілкування закладена основа всього розвитку дитини в дитячому віці. Основне новоутворення - виникнення індивідуального психічного життя дитини. Нове в цьому періоді те, що, по-перше, життя стає індивідуальним існуванням, окремим від материнського організму. Другим моментом є те, що воно стає психічним життям, оскільки, згідно Виготському, тільки психічне життя може бути частиною соціального життя оточуючих дитину людей.

Виявляється новоутворення у формі комплексу пожвавлення, які включає наступні реакції:

• загальне моторне збудження при наближенні дорослого;

• використання крику, плакав для залучення до себе, тобто виникнення ініціативи спілкування;

• густі вокалізи під час спілкування з матір'ю;

• реакція усмішки.

Комплекс пожвавлення служить межею критичного періоду новонародженості, а терміни його появи - основним критерієм нормальності психічного розвитку дитини. Комплекс пожвавлення з'являється раніше у тих дітей, матері яких не тільки задовольняють вітальні потреби дитини (своєчасно годують, міняють пелюшки і т.п.), але і спілкуються і грають з ним.

Немовля (2 місяці - 1 рік) Веде тип діяльності - безпосередньо-емоційне спілкування з дорослим. Залежність від дорослого носить всеосяжний характер. Наприклад, когнітивний: всі пізнавальні процеси реалізуються у відносинах з матір'ю і за допомогою її. Новоутворення віку

1.До року дитина вимовляє перші слова (складається структура язиковою

дії);

2.Освоює довільні дії з предметами навколишнього світу (структура
наочної дії).

Автономна мова формується біля року і служить перехідною фазою між пасивною і активною мовою. Іноді автономну мову називають дитячим жаргоном. Формою вона є спілкуванням. По сенсу - емоційно-безпосереднім зв'язком з дорослими і ситуацією. Особливості автономної мови:

• не співпадає з мовою дорослих артикуляція і фонетично, а також по значенню (багатозначність одних і тих же вокалізів);

• спілкування можливе тільки з людьми, присвяченими в шифр дитячої мови, і в конкретній ситуації;

• зв'язок між словами своєрідний: мова нагадує ряд вигуків, вимовних в афекті.

Початок і кінець автономної мови знаменує початок і кінець кризи одного року. Наочна діяльність пов'язана з розвитком рухів у дитини. У послідовності розвитку рухів є закономірність.

1. Рухоме око. Відомий феномен "око новонародженого" - малеча може дивитися в різні боки. До кінця другого місяця ці рухи уточнюються, дитина
здатна зорово зосереджуватися на предметі. До третього місяця рух очей розвинений майже так само, як в дорослого, формується бінокулярний зір.

2. Виразні рухи (комплекс пожвавлення - див. вище).

3. Переміщення в просторі - передумова засвоєння діяльності з предметами. Дитина послідовно вчиться перевертатися, піднімати голову, сідати, повзати,
ставати на ніжки, робити перші кроки. Все це - в різні терміни, причому на
терміни впливає стратегія батьків (див. нижче). Оволодіння кожним новим
рухом відкриває дитині нові межі простору.

4. Повзання. Іноді пропускає цю стадію.

5. Хапання. До кінця першого півріччя з випадкових захоплень іграшки цей рух перетворюється у те, що має намір.

6. Маніпулювання предметом. Відрізняється від "справжніх" дій тим, що предмет використовується не за призначенням.

7. Вказівний жест.

8. Довільність рухів і жестів, керованість. Це база для новоутворення наочної діяльності. Як тільки дитина навчиться ходити, розширюються межі доступного миру. Отже, звільняються руки, і дитина дістає можливість діяти з речами.

9. Наочна діяльність - це діяльність з предметами згідно їх призначенню. Але спосіб дії не "написаний" на предметах, він не може бути відкрите дитиною самостійно. Цьому дитина повинна навчитися у дорослих людей. Поступово дитина опановує людською дією. Вона засвоює призначення предмету;

• способи роботи з предметами;

• техніку виконання дій.

У освоєнні наочної діяльності величезне значення мають іграшки, їх призначення знаходиться відповідно до провідної діяльності (спочатку в орієнтовній поведінці, далі - в спілкуванні з дорослими; потім - в наочній діяльності.

Розумовий розвиток

Згідно Ж. П’яже, дитина до року знаходиться в 1 періоді розумового розвитку - сенсомоторному. Діти в даний час ще не оволоділи мовою і в них немає психічних образів для слів. Знання про людей і навколишні предмети складаються в них на основі інформації, одержаної від власних органів відчуття і випадкових рухів. Сенсомоторний період проходить через 6 стадій, з яких 4 - до 1 року.

5. Вправа рефлексів. Діти "відпрацьовують" всі навики, якими володіють в даний період розвитку. Це безумовні рефлекси: смоктання, хапання, плач. Окрім цього новонароджені ще уміють дивитися і слухати.

6. Первинні кругові реакції (1-4 місяць життя). Дитина починає пристосовуватися до свого оточення, використовуючи акомодацію (пристосування старих схем до нової інформації).

7. Вторинні кругові реакції (4-8 місяців). Діти довільно повторюють ті форми поведінки, які приносять їм задоволення; у них розвивається здатність сприйняття постійності об'єкту. З цією якістю зв'язана поява в 7-8 місяців перших страхів (страх "чужого"), а також сприйняття постійності об'єктів складає основу прихильності до значущих для дитини людей.

8. Координація вторинних схем (8-12 місяців). Відбувається подальший розвиток всіх згаданих здібностей дитини. Малюки проявляють перші ознаки уміння передбачити події (наприклад, плачуть побачивши йод).

Базова потреба віку

Базова потреба віку - потреба в безпеці, захищеності. Вона повинна бути базально задоволена. У цьому головна функція дорослої людини. Якщо дитина відчуває себе в безпеці, то вона відкрита навколишньому світу, довіряє йому і освоює його сміливіше. Якщо немає - обмежує взаємодію з світом замкнутою ситуацією. Э. Ериксон говорить про те, що в молодшому віці у людини формується відчуття довіри або недовіри до навколишнього світу (людям, речам, явищам), яка людина пронесе крізь все життя. Відчуття відчуженості виникає при дефіциті уваги, любові, ласки, при жорстокому поводженні з дітьми.

Друга половина стабільного періоду характеризується розширенням меж спілкування. Розривається зв'язок дорослого і дитини, з'являються двоє. Отже

змінюється соціальна ситуація. У її зміні - суть кризи одного року.




Переглядів: 574

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мислення | К р и з а 3 р о к і в

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.