Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



К р и з а 3 р о к і в

Напередодні кризи з’являється чітка когнітивна симптоматика:

• гострий інтерес до свого зображення в дзеркалі;

• дитина збивається з пантелику своєю зовнішністю, зацікавлений тим, як він виглядає в очах інших. У дівчаток інтерес до нарядів; хлопчики починають проявляти заклопотаність своєю ефективністю, наприклад, в конструюванні. Гостро реагують на невдачу.

Криза 3-х років належить до гострих. Дитина некерована, впадає в злість. Поведінка майже не піддається корекції. Період важкий як для дорослого, так і для самої дитини. Симптоми кризи:

1. Негативізм - реакція не на зміст пропозиції дорослих, а на те, що воно йде від дорослих. Прагнення зробити навпаки, навіть всупереч власному бажанню.

2. Упертість. Дитина наполягає на чомусь не тому, що хоче, а тому, що вона цього прагне, вона зв'язаний своїм первинним рішенням.

3. Норовистість. Вона безособова, направлена проти норм виховання, способу життя, що склався до три років.

4. Свавілля. Прагне все робити сам.

5. Протест-бунт. Дитина у стані війни і конфлікту з тими, що оточують.

6. Симптом знецінення опиняється в тому, що дитина починає лаятися, дратувати і обзивати батьків.

7. Деспотизм. Дитина примушує батьків робити все, що вона вимагає. По відношенню до молодших сестер і братів деспотизм виявляється як ревнощі.

Криза протікає як криза соціальних відносин і пов'язана із становленням самосвідомості дитини. З'являється позиція "Я сам". Дитина пізнає відмінність між "повинен" і "хочу".

Зона найближчого розвитку дитини полягає в отриманні "можу": вона повинна навчитися співвідносити своє "хочу" з "винен" і не "можна" і на цій основі визначити своє "можу". Криза затягується, якщо дорослий стоїть на позиції "хочу" (вседозволеність) або не "можна" (заборони). Слід надати дитині сферу діяльності, де б вона змогла би проявляти самостійність.

Ця сфера діяльності - в грі. Гра з її особливими правилами і нормами, які відображають соціальні зв'язки, служить для дитини тим "безпечним острівком», де вона може розвивати і апробовувати свою незалежність, самостійність" (Е.Еріксон).

ДОШКІЛЬНЕ ДИТИНСТВО(3-7 років)

Провідна діяльність - гра. Характер гри міняється разом з розвитком дитини, вона

теж проходить етапи.

До три років гра є маніпулюванням предметами. Немовля грає весь вільний від сну і їжі час. За допомогою іграшок вона знайомиться з кольором, формою, звуком тощо, тобто досліджує дійсність. Пізніше починає сама експериментувати: кидати, стискати іграшки і спостерігати за реакцією. В процесі гри дитина розвиває координацію рухів (див. "Послідовність розвитку рухів"). Власне гра виникає в З роки, коли дитина починає мислити цілісними образами - символами реальних предметів, явищ і дій (див. нижче "Розумовий розвиток дитини").

Гра - критерій нормальності дитини, по тому, як вона грає, про неї можна багато що сказати. Гра як провідна діяльність закладена в основу багатьох тестів. Гра має важливе значення і для емоційного розвитку дітей. Вона допомагає справитися із страхами, виникаючими травмуючими ситуаціями (нічні кошмари жахливі історії, довге перебування в лікарні). Головне, що дитина одержує в грі, - можливість узяти на себе роль. У ході програвання цієї ролі змінюються дії дитини і її ставлення до дійсності.

Новоутворення дошкільного віку

Новоутворенням є компоненти готовності до шкільного навчання :

• комунікативна готовність;

• когнітивна готовність;

• рівень емоційного розвитку;

• технологічна оснащеність;

• особистісна готовність.

Криза 7 років Це криза саморегуляції, яка нагадує кризу 1 року. Дитина починає регулювати свою поведінку правилами. Раніше поступливий, він раптом починає пред'являти претензії на увагу до себе, поведінка стає химерною. З одного боку, у неї в поведінці з'являється демонстративна наївність, яке дратує, оскільки інтуїтивно сприймається такими, що оточують як нещирість. З іншого, здається надмірно дорослій: пред'являє до що оточують нормі.

Базальна потреба - шана. Будь-який молодший школяр виявляє претензію на шану, на відношення до нього як до дорослого, на визнання його суверенітету. Якщо потреба в шані не буде задоволена, то неможливо буде будувати відносини з цією людиною на основі розуміння ("Я відкритий для розуміння, якщо упевнений, що мене поважають").

МОЛОДШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК (7-10 років) Провідна діяльність - навчання. Щоб навчання стало провідною діяльністю, воно повинне бути організовано особливим чином. Воно повинне бути схоже на гру: адже дитина грає тому, що йому хочеться, це діяльність ради неї самої, просто так. Продукт учбової діяльності - сама людина. Основні новоутворення школяра:

1.особистісна рефлексія;

2.інтелектуальна рефлексія.

Особистісна рефлексія. У шкільному віці число чинників, які впливають на самооцінку, помітно розширюється. У дітей у віці від 9 до 12 років продовжує формуватися прагнення на все мати свою точку зору. У них також з'являються думки про власну соціальну значущість - самооцінка. Вона складається завдяки розвитку самосвідомості і зворотному зв’язку. Висока оцінка звично буває у дітей в тому випадку, якщо батьки відносяться до них з зацікавленістю, теплотою і любов'ю. Молодший шкільний вік - завершення розвитку самосвідомості.

Рефлексія інтелектуальна. Є на увазі рефлексія в плані мислення. Дитина починає думати про підстави того, чому вона думає так, а не інакше. Виникає механізм корекції свого мислення з боку логіки, теоретичного знання. Отже, дитина стає здатною підпорядкувати намір інтелектуальної мети, здатної утримати його впродовж тривалого часу. У шкільні роки здатність берегти і витягати інформацію з пам'яті удосконалюється, розвивається метапамять. Діти не тільки краще запам'ятовують, але і здатні роздумувати про те, як вони це роблять. У проведених дослідженнях по запам'ятовуванню списку предметів дошкільники не справилися із завданням, а школярі пригадали всі предмети. Вони цілеспрямовано повторювали, організовували в пам'яті, удосконалювали інформацію для того, щоб краще запам'ятати, і потім могли розповісти, до якої техніки вони вдавалися, щоб допомогти своїй пам'яті.




Переглядів: 529

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Новопридбання. | ПІДЛІТКОВИЙ ВІК Криза 13 років.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.