Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сутність і особливості стратегії підприємства

104 - 124

 

Конспект лекцій

 

з дисципліни „Стратегічне управління”

для студентів V курсу спеціальності 8.050104 «Фінанси»

напряму підготовки «Економіка та підприємництво»

денної форми навчання

 

Рекомендовано

методичною комісією

зі спеціальності

«Фінанси»

Протокол № 7

від 25 березня 2011 р.

 

Рівне – 2011

Конспект лекцій з дисципліни з дисципліни „Стратегічне управління” для студентів V курсу спеціальності 8.050104 «Фінанси» напряму підготовки «Економіка та підприємництво» денної форми навчання / В. І. Борейко, Рівне: НУВГП, 2011. – 80 с.

 

 

Упорядник:

В. І. Борейко, д.е.н., професор кафедри фінансів і економіки природокористування.

 

Відповідальний за випуск: В. І. Павлов, д.е.н., професор, завідувач кафедри фінансів і економіки природокористування.

 

 

© Борейко В. І., 2011

© НУВГП, 2011

ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………..... 4

 

Тема 1. Стратегія підприємства: сутність, концепції, еволюція…. 5

 

Тема 2. Характеристика передумов застосування стратегічного

управління на підприємствах……………………………………….. 10

 

Тема 3. Аналіз зовнішнього середовища підприємства…………... 15

 

Тема 4. Визначення конкурентоспроможності підприємства……. 27

 

Тема 5.Оцінка стратегічних можливостей підприємства..………. 34

 

Тема 6.Визначення цілей в системістратегічного управління

підприємством…………………………..….………………………... 46

 

Тема 7. Вибір і формування корпоративної стратегії…………...... 53

 

Тема 8. Продуктово-товарні стратегії підприємства……………… 60

 

Тема 9.Ресурсні стратегії підприємства……................................... 67

 

Тема 10.Забезпечення реалізації стратегії підприємства……........ 73

 

Література………………………………………………………….. 80

 

ВСТУП

Сучасні тенденції в розвитку національної економіки, які супроводжуються фінансово-економічною кризою, глобальними процесами, дефіцитністю окремих природних ресурсів та зростанням конкуренції на вітчизняному і міжнародних ринках вимагають від менеджерів підприємств нових підходів до формування та реалізації стратегії їх розвитку.

При цьому, мінливість зовнішнього середовища, недостаток кредитних ресурсів та зростаючі вимоги до якості підготовки виробничих кадрів підвищують відповідальність керівників всіх рівнів за рішення, які вони приймають.

Тому для майбутніх високоосвічених керівників вітчизняних підприємств – нинішніх студентів економічних спеціальностей важливо оволодіти знаннями що стосуються питань стратегічного управління суб’єктами господарювання: оцінки зовнішнього середовища, внутрішнього потенціалу і ризиків, які супроводжують функціонування підприємств в ринкових умовах господарювання та формування ефективних управлінських рішень.

Однак слід враховувати, що стратегія управління конкретним підприємством залежить від галузі в якій воно працює, його забезпеченості ресурсами та фази економічного циклу в якій знаходиться національне господарство, що вимагає від майбутніх керівників підприємств постійного поповнення знань та дієвої організації стратегічного управління на підприємстві.

Забезпечити отримання цих знань та навчити майбутніх керівників підприємств орієнтуватися в ринкових умовах господарювання покликана навчальна дисципліна «Стратегічне управління», яку вивчають студенти економічних спеціальностей.

Під час вивчення дисципліни, опрацювання теоретичного матеріалу поєднується з діловими іграми та розв’язуванням практичних задач, що дозволить майбутнім випускникам впевнено влитися в трудові колективи.

Водночас основою для здобуття студентами знань та практичних навичок з дисципліни «Стратегічне управління» є ґрунтовне опрацювання ними лекційного матеріалу, який наведено нижче.

Тема 1. Стратегія підприємства: сутність, концепції, еволюція

План

1. Сутність і особливості стратегії підприємства.

2. Концепції стратегії підприємства.

3. Еволюція стратегії підприємства.

 

Сутність і особливості стратегії підприємства

Кожному підприємству для досягнення успіхів в конкурентній боротьбі необхідно відстежувати далекосяжні тенденції розвитку ринку, виробляти на цій основі бачення свого майбутнього та розробляти способи його досягнення, тобто формувати ефективну стратегію своєї діяльності

Стратегія підприємства – це узагальнена програма діяльності (модель дій), спрямована на досягнення підприємством бажаного результату, мети (статусу на ринку, соціально-економічних показників) завдяки ефективному розподілу, координації та використанню ресурсів.

Термін «стратегія» спочатку використовували для характеристики військового мистецтва, тобто здатності полководця правильно скласти план битви, визначити напрямок головного удару, вірно розподілити ресурси та передбачити можливість їх використання при різному розвитку подій (битви).

З економічної точки зору стратегія розглядається як система правил і способів реалізації концепції розвитку підприємства.

Правильно сформована стратегія дозволить підприємству вибрати найраціональніший шлях та найефективніші способи досягнення мети, забезпечить йому вибір перспективних видів діяльності та високий попит на його продукцію.

Вищою метою стратегії є забезпечення процвітання підприємства.

Однак, слід зазначити, що навіть вірно вибрана стратегія, не гарантує підприємству «світлого» майбутнього, оскільки конкурентне середовище залежить від багатьох факторів і швидко змінюється. Тому, стратегію підприємства необхідно систематично корегувати відповідно до змін внутрішнього та зовнішнього середовища.

В трактуванні різних вчених стратегія розглядається, як:

- майбутній результат, орієнтир, напрям розвитку;

- зобов’язання діяти певним чином;

- визначення основних довгострокових цілей і завдань підприємства;

- загальний, всебічний план досягнення цілей;

- план управління фірмою, спрямований на зміцнення її позиції, задоволення споживачів і досягнення поставленої мети;

- узагальнена модель дій, необхідних для досягнення встановлених цілей;

- перелік правил для прийняття рішень, якими організація користується у своїй діяльності;

- планування всіх найважливіших дій, які необхідно реалізувати для забезпечення тривалого успіху організації;

- довгостроковий курс розвитку фірми, спосіб досягнення цілей, які вона визначає для себе;

- комплекс прийнятих менеджером рішень стосовно розміщення ресурсів підприємства і досягнення довгострокових конкурентних переваг на цільових ринках.

Головною ознакою стратегії є цілеспрямованість, а її призначення полягає в побудові системи управління, здатної своєчасно реагувати на виклики конкурентів, внутрішні проблеми та непередбачувані обставини.

Для того щоб підприємство успішно розвивалося, його стратегія повинна відповідати таким принципам:

1). Обґрунтованість, тобто кожне положення стратегії повинно бути підтверджене науковими та емпіричними дослідженнями.

2). Прозорість – стратегія повинна бути викладена чітко і зрозуміло, містити механізми доведення її положень, логіки і цільових орієнтирів до виконавців. Стратегія буде успішно реалізовано тоді, коли вона буде зрозумілою не тільки керівництву фірми, а й кожному виконавцю.

3). Легітимність – завдання, які визначенні стратегією повинні відповідати можливостям підприємств та позитивно сприйматися існуючими інституціями.

4). Адекватність – стратегія повинна максимально враховувати національні і регіональні особливості та конкретну економічну ситуацію.

5). Підконтрольність – стратегічна програма повинна містити чітко визначені критерії її реалізації та досягнення конкретних результатів. Кожне положення та завдання стратегії повинно бути виписано так, щоб його можна було проконтролювати за кількісними, якісними та часовими показниками.

6). Логічність – пропоновані стратегічні рішення повинні бути вмотивованими, системними та зрозумілими.

При формуванні стратегії головне використати конкурентні переваги підприємства, потенціал галузі, національної або регіональної економіки, постійно нарощувати його конкурентний потенціал.

Для реалізації стратегії підприємству необхідно створити відповідну організаційну структуру, розробити стратегічні програми та їх бюджети, сформувати систему мотивацій та корпоративну культуру, налагодити планування, організування, інформування, стимулювання, контроль та оцінювання результатів.

 




Переглядів: 1939

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Андрусівський договір | Концепції стратегії підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.