Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА – НЕБЕЗПЕКА – БЕЗПЕКА - ЗАГРОЗИ

Економічна безпека – це стан національної економіки, за якого зберігається економічна стійкість до внутрішніх та зовнішніх загроз і задовольняються потреби особи, суспільства, держави.


Економічна безпека визначає національну безпеку в цілому.

Економічна безпека має складну внутрішню структуру, яка містить три найважливіші елементи:

- економічну незалежність, що означає можливість здійснення державного контролю над національними ресурсами, здатність використовувати національні конкурентні переваги для забезпечення рівноправної участі держави у міжнародній торгівлі та коопераційних зв’язках.

- стійкість і стабільність національної економіки, яка передбачає міцність і надійність усіх елементів економічної системи, захист усіх форм власності, створення гарантій для ефективної підприємницької діяльності, стримування дестабілізуючих факторів.

- здатність до саморозвитку і прогресу – спроможність самостійно реалізовувати й захищати національні економічні інтереси, здійснювати постійну модернізацію виробництва, ефективну інвестиційну та інноваційну політику, розвивати інтелектуальний та трудовий потенціал країни.

 

У науковій літературі є декілька підходів щодо визначення економічної безпеки держави. Вітчизняні та зарубіжні фахівці, використовуючи змістовий аналіз виокремлюють три основні позиції щодо трактування економічної безпеки держави:

І) як певний стан чи рівень розвитку економіки;

ІІ) сукупність умов або потенціалів забезпечення цільових параметрів безпеки;

ІІІ) процес, спрямований на запобігання загрозам та реалізацію економічних інтересів.

І позиція – захищеність економіки від впливу несприятливих, здебільшого економічних факторів.

А.Городецький – економічна безпека – означає надійну і забезпечену всіма необхідними засобами держави захищеність національно-державних інтересів у сфері економіки від внутрішніх та зовнішніх збитків.

К.Іполітов – економічна безпека – охоплює захищеність всієї системи економічних відносин, які визначають прогресивний розвиток економічного потенціалу країни і забезпечують підвищення рівня добробуту всіх членів суспільства, його окремих соціальних груп, а також формують основи обороноздатності країни, захищеність від небезпек та загроз, джерелом яких є внутрішні та зовнішні протиріччя.

В.Савін – економічна безпека – це система захисту життєво важливих інтересів країни.

ІІ позиція – діяльність із забезпечення економічної безпеки держави має вузько інструментальну, службову роль: не допустити переходу параметрів безпеки за граничні значення, захистити державу від соціально-політичного вибуху.

Економічна безпека – стан економічної системи, який характеризується стійкістю до впливу внутрішніх та зовнішніх дій, що загрожують суспільству або при якому забезпечується усунення чи нейтралізація загроз її докорінним національно-державним інтересам та самому існуванню.

Економічна безпека – здатність національної економіки до захисту національних економічних інтересів від зовнішніх та внутрішніх загроз або превентивно нейтралізувати та активно протидіяти впливу внутрішніх та зовнішніх загроз з метою забезпечення стабільної соціально-економічної ситуації в країні.

С.Ликшин, А.Свинаренко – економічна безпека – стан можливості та готовності економіки забезпечити стійкість економічного становища суспільства та держави в умовах внутрішніх та зовнішніх загроз і впливів.

В.Шлемко, І.Бінько – економічна безпека – стан національної економіки, який дає змогу зберігати стійкість до внутрішніх та зовнішніх загроз і здатний задовольняти потреби особи, сім’ї, суспільства, держави.

ІІІ позиція – економічна безпека держави розглядається ширше ніж тільки інструмент економічної політики держави.

В.Тамбовцев – економічна безпека держави – сукупність властивостей стану виробничої підсистеми економічної системи, яка забезпечує можливість досягнення цілей всієї системи.

Л.Абалкін – економічна безпека – сукупність умов та факторів, які забезпечують незалежність національної економіки, її стабільність, стійкість, здатність до постійного поновлення та самовдосконалення.

Б.Грієр – економічна безпека держави – може бути визначена як ступінь, при якому забезпеченість товарами та послугами в певній країні захищена від зовнішніх акцій або подій, які сприймаються як загроза ефективному функціонуванню національної економіки.


Загрозами економічній безпеці України слід вважати явні чи потенційні дії, що ускладнюють або унеможливлюють реалізацію національних економічних інтересів і створюють небезпеку для соціально-економічної та політичної системи, національних цінностей, життєзабезпечення нації та окремої особи.

Стосовно фінансової безпеки, то за основу при формуванні критеріальних вимог взято підходи до визначення критеріїв та інтегрального індексу економічної безпеки за Методикою розрахунку рівня економічної безпеки України.

Таблиця 9.1

Загрози економічній безпеці класифікують за такими параметрами.

Класифікаційні ознаки Різновиди
за місцем виникнення ü внутрішні; ü зовнішні
за ступенем небезпеки ü особливо небезпечні; ü небезпечні
за можливістю здійснення ü реальні; ü потенційні
за масштабами здійснення ü загальнонаціональні; ü локальні; ü індивідуальні
за тривалістю дії ü тимчасові; ü постійні.
за сферою спрямування ü виробничі; ü фінансові; ü експортно-імпортні; ü технологічні; ü інституційні.
за ставленням до загроз ü об’єктивні; ü суб’єктивні.
за характером спрямування ü прямі; ü непрямі.

 

Зазначена Методика розроблена з метою визначення рівня економічної безпеки України як головної складової національної безпеки держави і визначає перелік основних індикаторів стану економічної безпеки України, їхні оптимальні, порогові та граничні значення, а також методи розрахунку інтегрального індексу економічної безпеки. Методика базується на комплексному аналізі індикаторів економічної безпеки з виявленням потенційно можливих загроз економічній безпеці в Україні і застосовується Міністерством економіки України для інтегральної оцінки рівня економічної безпеки України в цілому по економіці та за окремими сферами діяльності. Відповідно дана Методика може використовуватись для моніторингу окремих складових економічної безпеки з метою прийняття управлінських рішень щодо аналізу, попередження та нейтралізації реальних і потенційних загроз національним інтересам у відповідній сфері, і зокрема, фінансовій. Індикатори та порогові значення індикаторів стану фінансової безпеки України подано в таблиці 9.2.

Таблиця 9.2




Переглядів: 1666

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Причини та наслідки сучасної Світової фінансової криз для України | Індикатори та порогові значення індикаторів стану

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.066 сек.