МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Робота над термінами та поняттямиЛексична компетенція — наявність певного запасу слів у межах вікового періоду, здатність до адекватного використання лексем, доречне вживання образних виразів, приказок, прислів'їв, фразеологічних зворотів. Словник — сукупність слів, які використовуються в чиїй-небудь мові. Пасивний словник — це слова, які дитина розуміє, пов'язує з конкретними уявами, але ними в активному мовленні не користується. Активний словник — це слова, які дитина не тільки розуміє, а й доречно, свідомо використовує в своєму мовленні. Полісемія — наявність у слова кількох лексичних значень. Триєдина мета розвитку словника дитини — так визначають процеси збагачення-уточнення-активізації словникових одиниць, які на етапі дошкільного дитинства відбуваються постійно. Збагачення словникового запасу — одне із завдань словникової роботи у дошкільному навчальному закладі, яке полягає у поповненні кількісного складу лексики новими словами, а також засвоєння дітьми нових значень слів, що наявні у їх лексичному запасі. Методи безпосереднього ознайомлення з довкіллям — це методи, в основі яких лежить безпосередній чуттєвий досвід дитини, її сенсорне виховання (це наочні, практичні та ігрові методи). Методи опосередкованого ознайомлення з довкіллям — це словесні методи, методи, які опосередковуються словом (серед них: читання художніх творів, розповідь вихователя, словесні дидактичні ігри, бесіда, усна народна творчість, метод уявлюваних ситуацій). Бесіда — це організована, цілеспрямована розмова вихователя з дітьми з певної теми, яка складається із запитань і відповідей. Метод вправ — багаторазове повторення дитиною дій (розумових чи практичних) певного змісту. Конструктивні вправи — самостійні вправи дітей з різним матеріалом після пояснення вихователя. Творчі вправи — самостійні вправи дітей на основі раніше засвоєних способів діяльності. Метод проектів — організація навчання, за якою діти набувають знань і навичок у процесі планування і виконання практичних завдань-проектів. Моделювання — наочно-практичний метод навчання, в основі якого лежить створення моделей та їх використання для формування знань про властивості і зв'язки предметів та явищ. Дослідницький метод навчання — метод, за допомогою якого діти самостійно вирішують пізнавальні й практичні завдання шляхом дослідів та експериментування при керівній ролі педагога. Полілог— це проблемна, не репродуктивна бесіда, у процесі обговорення якої здійснюється спільний пошук відповідей на проблемні запитання. Словник-мінімум — обов'язковий словниковий набір за темами для різних вікових груп для систематичної і планомірної лексичної роботи з дошкільниками. Тлумачний словник для дітей — пояснення лексичного значення слів у словнику, підібраного до певної, доступної дітям лексики. Активізація словника — завдання словникової роботи, що передбачає застосування дітьми лексичних засобів у різних мовленнєвих ситуаціях. Якісне засвоєння лексики — завдання словникової роботи, що виявляється в поглибленому розумінні значення й смислових відтінків слів і словосполучень, подальшому оволодінні узагальненням, яке в них виражене. Лексичні вправи — прийом словникової роботи, який полягає у багаторазовому повторенні дитиною дій лексичного змісту. Дидактична розповідь — це розповідь, у якій вихователь передбачає правильне вживання різних частин мови, навмисно пропускає чи вставляє слова для заміни чи доповнення їх дитиною. Лексична робота з дітьми дошкільного віку — це робота над вирішенням завдань словникової роботи з дітьми дошкільного віку. Лексичний розвиток — це розвиток словника дитини. Прийом командного змагання — це прийом лексичної роботи із дошкільниками, який полягає у виконанні певних лексичних завдань невеликими групками дітей — командами, з використанням елементів змагання. Художній аналіз — методичний прийом, який використовується в процесі ознайомлення дітей з художнім словом для розуміння лексичного значення складних виразів (прислів'я, приказки, фразеологічні звороти тощо). Лексичний матеріал — матеріал, який використовується у дитячому садку для лексичної роботи (загадки, вірші, прислів'я, приказки, образні вислови). Лексикон — запас слів. Лексика — сукупність слів певної мови, її окремих сфер. Запитання для самоконтролю 1. Назвіть особливості засвоєння слова у молодшому дошкільному віці. 2. У чому полягає специфіка засвоєння слова у старшому дошкільному віці? 3. Які завдання словникової роботи у дошкільному навчальному закладі? 4. Які особливості лексичної роботи з дітьми молодшого дошкільного віку? 5. У чому виявляється специфіка словникової роботи з дітьми старшого дошкільного віку? 6. Які вимоги до формування лексичної компетенції дошкільника? 7. Як потрібно вирішувати завдання підвищення рівня мовленнєвої культури дошкільника? 8. Які напрями ускладнення змісту лексичної роботи з дошкільниками? 9. Як визначається зміст та критерії до словника-мінімуму для дітей різних вікових груп? 10. Які вказівки Є.Тихеєвої щодо розвитку словника дошкільника залишаються актуальними і сьогодні? 11. Назвіть принципи словникової роботи на етапі дошкільного дитинства. 12. Які форми лексичної роботи з дітьми дошкільного віку використовуються під час режимних моментів? 13. Назвіть групи методів стимулювання лексичного розвитку дошкільників,, 14. Які види занять сприяють збагаченню лексичного запасу дитини в організованій навчальній діяльності? 15. Назвіть та дайте характеристику методам і прийомам збагачення словникового запасу дітей. 16. Які методи і прийоми сприяння освоєнню дітьми смислу слова та активізації словника? 17. З'ясуйте місце фольклорних та літературних творів для ознайомлення дітей із багатозначними словами. 18. Визначте послідовність методики формування свідомого ставлення дітей до слова. 19. Наведіть приклади методи? і прийомів роботи з дошкільниками над смислом слова. 20. Що таке метод командного змагання? 21. Яка особливість методичного прийому лексичної роботи — художнього аналізу? 22. Назвіть лексичні вправи для старших дошкільників. 23. Яка особливість дидактичної розповіді для лексичної роботи? 24. Які методи та прийоми доцільні для ознайомлення дітей з багатозначними словами, синонімами й антонімами? 25. Назвіть приклади методичних прийомш лексичної роботи в процесі ознайомлення з художнім словом. 26. Які методичні прийоми ознайомлення старших дошкільників з прислів'ями та приказками? 27. Назвіть сучасні дослідження з лексичної роботи з дітьми дошкільного віку. Завдання для самоперевірки Робота з таблицями Таблиця 1 «Напрями та форми лексичної роботи з дітьми дошкільного віку»
• Визначте форми лексичної роботи в одній із вікових груп відповідно до напряму роботи з дошкільниками та заповніть їх у таблиці. Який, на Вашу думку, взаємозв'язок та взаємозалежність між напрямами та формами лексичної роботи простежуються у залежності від віку дітей? Таблиця 2 «Лексична робота з дітьми дошкільного віку»
• Відповідно до особливостей розвитку словника на етапі дошкільного дитинства, вимог базової програми стосовно лексичної роботи з дітьми, заповніть таблицю на основі самостійно вибраних прикладів занять. • Проаналізуйте особливості домінування завдань словникової роботи, методичних прийомів, підбору лексичної групи слів у залежності від дидактичної мети заняття та віку дітей. • На визначену тему заняття певної вікової групи доберіть тлумачний словник на відповідну лексичну групу слів для дітей. Таблиця 3 «Індивідуальна лексична робота з дітьми дошкільного віку»
• Відповідно до програми мовленнєвого розвитку підберіть варіанти груп слів для індивідуальної лексичної роботи з дітьми певної вікової групи. • Підберіть лексичний матеріал та визначте завдання відповідно до вікового періоду розвитку дитини.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|