Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Робота над термінами та поняттями

Лексична компетенція — наявність певного запасу слів у межах вікового періоду, здатність до адекватного використання лексем, доречне вживання образних виразів, приказок, прислів'їв, фразеологічних зворотів.

Словник — сукупність слів, які використовуються в чиїй-небудь мові.

Пасивний словник — це слова, які дитина розуміє, пов'язує з конкретними уявами, але ними в активному мовленні не користується.

Активний словник — це слова, які дитина не тільки розуміє, а й доречно, свідомо використовує в своєму мовленні.

Полісемія — наявність у слова кількох лексичних значень.

Триєдина мета розвитку словника дитини — так визначають процеси збагачення-уточнення-активізації словникових одиниць, які на етапі дошкільного дитинства від­буваються постійно.

Збагачення словникового запасу — одне із завдань словникової роботи у дошкіль­ному навчальному закладі, яке полягає у поповненні кількісного складу лексики но­вими словами, а також засвоєння дітьми нових значень слів, що наявні у їх лексич­ному запасі.

Методи безпосереднього ознайомлення з довкіллям — це методи, в основі яких ле­жить безпосередній чуттєвий досвід дитини, її сенсорне виховання (це наочні, прак­тичні та ігрові методи).

Методи опосередкованого ознайомлення з довкіллям — це словесні методи, методи, які опосередковуються словом (серед них: читання художніх творів, розповідь вихователя, словесні дидактичні ігри, бесіда, усна народна творчість, метод уявлюваних ситуацій).

Бесіда — це організована, цілеспрямована розмова вихователя з дітьми з певної теми, яка складається із запитань і відповідей.

Метод вправ — багаторазове повторення дитиною дій (розумових чи практичних) певного змісту.

Конструктивні вправи — самостійні вправи дітей з різним матеріалом після пояс­нення вихователя.

Творчі вправи — самостійні вправи дітей на основі раніше засвоєних способів діяльності.

Метод проектів — організація навчання, за якою діти набувають знань і навичок у процесі планування і виконання практичних завдань-проектів.

Моделювання — наочно-практичний метод навчання, в основі якого лежить ство­рення моделей та їх використання для формування знань про властивості і зв'язки предметів та явищ.

Дослідницький метод навчання — метод, за допомогою якого діти самостійно вирі­шують пізнавальні й практичні завдання шляхом дослідів та експериментування при керівній ролі педагога.

Полілог— це проблемна, не репродуктивна бесіда, у процесі обговорення якої здійснюється спільний пошук відповідей на проблемні запитання.

Словник-мінімум — обов'язковий словниковий набір за темами для різних вікових груп для систематичної і планомірної лексичної роботи з дошкільниками.

Тлумачний словник для дітей — пояснення лексичного значення слів у словнику, підібраного до певної, доступної дітям лексики.

Активізація словника — завдання словникової роботи, що передбачає застосування дітьми лексичних засобів у різних мовленнєвих ситуаціях.

Якісне засвоєння лексики — завдання словникової роботи, що виявляється в погли­бленому розумінні значення й смислових відтінків слів і словосполучень, подальшому оволодінні узагальненням, яке в них виражене.

Лексичні вправи — прийом словникової роботи, який полягає у багаторазовому повторенні дитиною дій лексичного змісту.

Дидактична розповідь — це розповідь, у якій вихователь передбачає правильне вживання різних частин мови, навмисно пропускає чи вставляє слова для заміни чи доповнення їх дитиною.

Лексична робота з дітьми дошкільного віку — це робота над вирішенням завдань словникової роботи з дітьми дошкільного віку.

Лексичний розвиток — це розвиток словника дитини.

Прийом командного змагання — це прийом лексичної роботи із дошкільниками, який полягає у виконанні певних лексичних завдань невеликими групками дітей — командами, з використанням елементів змагання.

Художній аналіз — методичний прийом, який використовується в процесі ознайом­лення дітей з художнім словом для розуміння лексичного значення складних виразів (прислів'я, приказки, фразеологічні звороти тощо).

Лексичний матеріал — матеріал, який використовується у дитячому садку для лек­сичної роботи (загадки, вірші, прислів'я, приказки, образні вислови). Лексикон — запас слів. Лексика — сукупність слів певної мови, її окремих сфер.

Запитання для самоконтролю

1. Назвіть особливості засвоєння слова у молодшому дошкільному віці.

2. У чому полягає специфіка засвоєння слова у старшому дошкільному віці?

3. Які завдання словникової роботи у дошкільному навчальному закладі?

4. Які особливості лексичної роботи з дітьми молодшого дошкільного віку?

5. У чому виявляється специфіка словникової роботи з дітьми старшого дошкіль­ного віку?

6. Які вимоги до формування лексичної компетенції дошкільника?

7. Як потрібно вирішувати завдання підвищення рівня мовленнєвої культури до­шкільника?

8. Які напрями ускладнення змісту лексичної роботи з дошкільниками?

9. Як визначається зміст та критерії до словника-мінімуму для дітей різних віко­вих груп?

10. Які вказівки Є.Тихеєвої щодо розвитку словника дошкільника залишаються ак­туальними і сьогодні?

11. Назвіть принципи словникової роботи на етапі дошкільного дитинства.

12. Які форми лексичної роботи з дітьми дошкільного віку використовуються під час режимних моментів?

13. Назвіть групи методів стимулювання лексичного розвитку дошкільників,,

14. Які види занять сприяють збагаченню лексичного запасу дитини в організова­ній навчальній діяльності?

15. Назвіть та дайте характеристику методам і прийомам збагачення словникового запасу дітей.

16. Які методи і прийоми сприяння освоєнню дітьми смислу слова та активізації словника?

17. З'ясуйте місце фольклорних та літературних творів для ознайомлення дітей із багатозначними словами.

18. Визначте послідовність методики формування свідомого ставлення дітей до слова.

19. Наведіть приклади методи? і прийомів роботи з дошкільниками над смислом слова.

20. Що таке метод командного змагання?

21. Яка особливість методичного прийому лексичної роботи — художнього аналізу?

22. Назвіть лексичні вправи для старших дошкільників.

23. Яка особливість дидактичної розповіді для лексичної роботи?

24. Які методи та прийоми доцільні для ознайомлення дітей з багатозначними сло­вами, синонімами й антонімами?

25. Назвіть приклади методичних прийомш лексичної роботи в процесі ознайом­лення з художнім словом.

26. Які методичні прийоми ознайомлення старших дошкільників з прислів'ями та приказками?

27. Назвіть сучасні дослідження з лексичної роботи з дітьми дошкільного віку.

Завдання для самоперевірки

Робота з таблицями

Таблиця 1

«Напрями та форми лексичної роботи з дітьми дошкільного віку»

 

Напрями лексичної роботи Форми лексичної роботи
Реалізація номінативної функції слова  
 
 
Засвоєння змістової сторони слова  
 
 

• Визначте форми лексичної роботи в одній із вікових груп відповідно до напряму роботи з дошкільниками та заповніть їх у таблиці. Який, на Вашу думку, взаємозв'язок та взаємозалежність між напрямами та форма­ми лексичної роботи простежуються у залежності від віку дітей?

Таблиця 2

«Лексична робота з дітьми дошкільного віку»

 

 

Вікова група   Розділпрограми, темазаняття Завданнясловниковоїроботи Лексичнагрупаслів Методиі прийомироботи
Молодша група        
Середня група        
Старша група        

• Відповідно до особливостей розвитку словника на етапі дошкільного дитинства, вимог базової програми стосовно лексичної роботи з дітьми, заповніть таблицю на основі самостійно вибраних прикладів занять.

• Проаналізуйте особливості домінування завдань словникової роботи, методичних прийомів, підбору лексичної групи слів у залежності від дида­ктичної мети заняття та віку дітей.

• На визначену тему заняття певної вікової групи доберіть тлумачний словник на відповідну лексичну групу слів для дітей.

Таблиця 3

«Індивідуальна лексична робота з дітьми дошкільного віку»

 

Групи слів для лексичної роботи Лексичний матеріал (загадки, вірші, прислів′я, образні вислови) Вікова група
Багатозначні слова    
Синоніми    
Антоніми    
Приказки, прислів′я    
Фразеологічні звороти    
Образні слова    

• Відповідно до програми мовленнєвого розвитку підберіть варіанти груп слів для індивідуальної лексичної роботи з дітьми певної вікової групи.

• Підберіть лексичний матеріал та визначте завдання відповідно до віко­вого періоду розвитку дитини.




Переглядів: 1447

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практичний вимір на педагогічну практику | Розв'яжіть кросворд «Словник»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.