Структурно-логічна схема теми
«Методика формування граматичної будови мовлення у дітей»
Структурно-опорна схема
«Періодизація засвоєння граматичної будови мовлення дітьми раннього і дошкільного віку»
Періоди засвоєння граматичної будови мовлення у ранньому віці (Д.Ф.Ніколенко)
I етап— пасивний (після 6 місяців до 1 року 2—3 місяців)
IIетап— активний (другий рік життя)
Періоди засвоєння граматичної будови мовлення (О.М.Гвоздев)
I— від 1 р. З міс. до 1 р. 10 міс. (період речень)
1) стадія однослівного речення (1 р. З мір. — 1 р. 8 міс);
2) стадія речень з кількох слів (1 р. 8 міс. — 1 р. 10 міс).
II— від 1 р. 3 міс. до 3 років (період засвоєння граматичної структури речення)
1) стадія формування перших форм (1 р.10 міс. — 2 р. міс.)
2) використання флективної системи рідної мови для вираження синтаксичних зв'язків (2 р. 1 міс. — 2 р. З міс);
3) засвоєння службових слів для вираження синтаксичних відношень (2 р. 3 міс. — 3 p.).
III— від 3 до 7 років (період засвоєння морфологічної системи мовлення)
• Проаналізуйте періодизації засвоєння дітьми граматичної будови мовлення. Чи погоджуєтеся з думкою про те, що діти до 4—5 років засвоюють відмінкові закінчення та основні граматичні форми? Обґрунтуйте своюдумку.
Структурно-опорна схема
«Типові граматичні помилки»
(за А.Марковою, О.Соловйовою, Р.Стаценко)
• Помилки у словотворенні та словозміні Ф.Сохін пояснює генералізацією відношень. Дайте тлумачення цьому явищу, визначте стадії засвоєння граматичних відношень, які виділяє вчений.