Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Метод рангової кореляції

Кореляційний зв'язок – це узгоджені зміни двох ознак або більшої кількості ознак (множинний кореляційний зв'язок). Кореляційний зв'язок відображає той факт, що мінливість однієї ознаки знаходиться в деякій відповідності до мінливості іншої. «Стохастичний (вірогідний) зв’язок є тоді, коли кожному із значень однієї випадкової величини відповідає специфічний (умовний) розподіл ймовірностей значень іншої величини, і навпаки, кожному з значень цієї іншої величини відповідає специфічний (умовний) розподіл ймовірностей значень першої випадкової величини» (Суходольський Г.В., 1972, с. 178).

Кореляційна залежність – це зміни, які вносять значення однієї ознаки в імовірність появи різних значень іншої ознаки.

Обидва терміни – кореляційний зв'язок і кореляційний залежність – часто використовуються як синоніми (Плохінский Н.А., 1970; Суходольський Г.В., 1972; Артем'єва Є.Ю., Мартинов Є.М., 1975 та ін.). Тим часом, узгоджені зміни ознак і кореляційний зв'язок між ними, який відображається може свідчити не про залежність цих ознак між собою, а залежність обох цих ознак від якоїсь третьої ознаки або сполучення ознак, які не розглядалися в дослідженні.

Залежність має на увазі вплив, зв'язок – будь-які узгоджені зміни, які можуть пояснюватися сотнями причин. Кореляційні зв'язки не можуть розглядатися як свідчення причинно-наслідкового зв'язку, вони свідчать лише про те, що зміни однієї ознаки, як правило, супроводжують певними змінами іншої, але чи знаходиться причина змін в одній з ознак, чи вона опиняється за межами досліджуваної пари ознак, нам невідомо.

Говорити в строгому сенсі про залежність ми можемо тільки в тих випадках, коли самі чинимо якийсь контрольований вплив на досліджуваних або так організуємо дослідження, що виявляється можливим точно визначити інтенсивність не залежних від нас впливів. Впливи, які ми можемо якісно визначити або навіть виміряти, можуть розглядатися як незалежні змінні. Ознаки, які ми вимірюємо і які, за нашим припущенням, можуть змінюватися під впливом незалежних змінних, вважаються залежними змінними. Узгоджені зміни незалежної та залежної змінної дійсно можуть розглядатися як залежність.

Якщо в дослідження включені незалежні змінні, які ми можемо принаймні враховувати, наприклад, вік, то можна вважати виявлені між віком і психологічними ознаками кореляційні зв'язки кореляційними залежностями. У більшості ж випадків нам важко визначити, що в розглянутій парі ознак є незалежною, а що – залежною змінною.

Враховуючи, що термін «залежність» явно або неявно має на увазі вплив, краще користуватися більш нейтральним терміном «кореляційний зв'язок.

Кореляційні зв'язки розрізняються за формою, напрямком та ступенем (силою).

За формою кореляційний зв'язок може бути прямолінійним або криволінійним. Прямолінійним може бути, наприклад, зв'язок між кількістю тренувань на тренажері і кількістю правильно вирішених завдань у контрольній сесії. Криволінійним може бути, наприклад, зв'язок між рівнем мотивації і ефективністю виконання завдання. При підвищенні мотивації ефективність виконання завдання спочатку зростає, потім досягається оптимальний рівень мотивації, якому відповідає максимальна ефективність виконання задачі; подальшому підвищенню мотивації супроводжує вже зниження ефективності.

За напрямком кореляційний зв'язок може бути позитивним («прямим») і негативним («зворотнім»). При позитивній прямолінійній кореляції більш високим значенням однієї ознаки відповідають більш високі значення іншої, а більш низьким значенням однієї ознаки – низькі значення іншої. При негативній кореляції співвідношення зворотні.

При позитивній кореляції коефіцієнт кореляції має позитивний знак, наприклад r=+0,207, при негативній кореляції – негативний знак, наприклад r=–0,207.

Ступінь, сила чи щільність кореляційного зв'язку визначається за величиною коефіцієнту кореляції.

Сила зв'язку не залежить від її спрямованості і визначається за абсолютним значенням коефіцієнту кореляції. Максимально можливе абсолютне значення коефіцієнту кореляції r=1,00; мінімальне r=0.




Переглядів: 645

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Обмеження біноміального критерію | Класифікація коефіцієнтів кореляції за силою

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.