Для аналізу становища підприємства в умовах конкуренції Портер запропонував “поле сил”. За Портером на діяльність підприємства впливають п’ять основних сил:
- покупці;
- постачальники;
- поява нових конкурентів;
- існування товарів-замінників;
- дія конкуренції всередині галузі.
Схематично це можна подати:
Покупці
Проаналізувавши “поле сил” підприємство може вибрати оптимальну стратегію.
Зміст „зниження витрат” – низькі витрати, які дозволяють знизити ціну. Для здійснення цієї стратегії необхідно великий обсяг виробництва; потужна виробнича база і ефективна технологія; високий рівень організації виробництва.
Стратегія диференціації полягає у випуску унікальної індивідуалізованої продукції з урахуванням специфічних вимог споживача.
Конкуренція – в площині якості і технічних властивостях продукції.
Суть стратегії фокусування - зосередити увагу на одному сегменті ринку, орієнтуючись на вимоги саме цього сегменту.
Аналіз “5 сил” Портера носить динамічний характер, враховує особливості конкретної ситуації, але не дає конкретних рекомендацій.
Тому у випадку необхідності прийняття швидких рішень доцільно використовувати діагностику за слабкими сигналами.