Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






До семінарського заняття

Тема є важливою в курсі політології, бо питання держави, її походження та сутності належить до кола так званих «вічних» проблем політики і політичної теорії. Це зумовлено тим, що держава і логічно, і історично виступає єдиним формоутворювальним елементом політичного життя суспільства, а тому на ній з найдавніших часів і до сьогодні концентруються найважливіші проблеми життєдіяльності людей: економічні, правові, політичні, соціальні та ін. Студентам варто звернути увагу на те, що політологічний аналіз держави має включати за необхідністю три зрізи: про походження, про сутність і про належні її форми. І саме ці три проблеми внесені до плану заняття.

Розглядаючи питання про виникнення та сутність держави, необхідно звернутись до концепцій, які створювались вченими в різні епохи та в різних країнах. Характеризуючи їх, студенти повинні вміти виділяти найбільш суттєве в кожній (патріархально-патерналістська – Конфуцій, Р. Філмер; психологічна – М. Вебер; теорія держави як результату підкорення, насильства – Н. Макіавеллі, Л. Гумплович; теорія держави як запозичення чужих зразків – Є. Вятр та ін.; анархічна – П. Кропоткін, М. Бакунін). І все ж, основну увагу радимо звернути на дві найбільш популярні теорії походження держави – класову (Ф. Енґельс) та теорію держави як суспільного договору (Т. Гоббс). Зробіть аналіз праць Ф. Енґельса «Походження сім’ї, приватної власності та держави» та Т. Гоббса «Левіафан або матерія, форма і влада держави церковної та громадянської». Порівняйте ці концепції відповідно до причин виникнення, сутності, зв’язку з інтересами людей, за функціями і головною метою тощо. Завершення підготовки першого питання логічно припадає на проблему функцій держави. Виділіть внутрішні функції як базові, та зовнішні – як похідні від перших. Аналізуючи внутрішні функції (збереження політичного ладу та режиму, захист прав і свобод громадян, організаційна та ін.), зверніть увагу на те, як ці функції змістовно «працюють» в концепціях класової держави та держави як суспільного договору. До зовнішніх функцій держави віднесіть функцію гарантування зовнішньої безпеки країни та захист території, а також комунікативну функцію.

Друге питання логічно почати з того, що показати важливість типології держав як певного способу систематизації знань про державу, яких в історії була величезна кількість. Адже саме від факту різноманітності державних утворень виникає саме питання про їх типологію, класифікацію. Тут варто знати, що держави поділяються за формами державного правління та формами державного устрою.

Форма правління – це організація влади, яка характеризується її формальним носієм. Протягом свого розвитку людство створило дві форми державного правління: монархію та республіку. Монархії поділяються на обмежені (або конституційні) та необмежені. Сучасні монархії мають досить специфічний вигляд, функції монархів, як правило, зведені до мінімуму (данина традиціям та представницькі – Великобританія та Японія). Що стосується республіканської форми, то детальніше, як історичні так і сучасні форми, будуть розглядатись в наступних темах. Тут лише скажемо, що на відміну від монархій, де носієм влади є монарх (моно – один), в республіках носієм влади вважається народ, який або сам управляє (пряма демократія – віче, референдум тощо), або делегує частину своєї влади представникам (представницька демократія – вибори). Таким чином, республіки в історії були найрізноманітніші: демократичні, бюрократичні, аристократичні, теократичні та ін.

Державний устрій – це спосіб, принцип взаємовідносин центрального, реґіонального та місцевого рівнів влади. Іншими словами – принцип територіального поділу країни. В цьому контексті політологія розрізняє три форми державного устрою: унітарну, федеративну і конфедеративну. Зверніть увагу на сутнісні особливості кожної з них. Зокрема, унітарна держава – це така, яка в своїй структурі не має інших державних утворень (Польща, Франція, Іспанія тощо). Для неї характерною є єдність: території, системи влади, законодавства, фінансової, в цілому економічної, системи країни. Що стосується федерації та конфедерації, для кращого їх засвоєння, потрібно їх розглянути у два етапи. Спочатку слід з’ясувати сутнісні риси федерації у порівнянні з унітарною державою, а потім зробити порівняльний аналіз федерації та конфедерації. Зокрема, слід зауважити, що федерація – це складна держава у порівнянні з унітарною, яка є простою державою. Якщо унітарна держава має один рівень законодавчої влади, то федерація – два рівні. Разом з тим, потрібно усвідомити чіткі відмінності федеративної та конфедеративної форм держави. Перша – це союзна держава і завжди є суб’єктом міжнародного права, тоді як друга – лише союз держав, а тому не є таким суб’єктом. Відповідно, механізми прийняття рішень та їх легітимація в таких державах різні. Зверніть увагу на зміст понять «сецесія» та «нуліфікація».

Логічним для данної теми є питання про правову державу. В світовій історії це поняття має досить глибоке коріння. Про деякі елементи правової держави говорили вже Сократ, Платон, Арістотель, Ціцерон. У ХVIII столітті Шарль Луі Монтеск’є розробив знамениту теорію поділу влади, яка на сьогодні стала основоположним принципом будь-якої демократії. Сутність правової держави полягає, насамперед в пануванні права у стосунках між державною владою та громадянином. До того ж громадянин у методологічному плані має володіти тими правами та свободами, які даються йому від народження як представникові людського роду (невідчуджені права), до яких додаються набуті права. Другою сутнісною рисою правової держави є верховенство закону, який адекватно відображає права громадянина. В основі правової держави лежить два принципи: загальнодозволяючий та загальнозабороняючий (перший – «дозволено все, що не заборонено законом», другий – «заборонено все, що не дозволено законом»). Усвідомлення дії цих принципів дозволить зрозуміти процес забезпечення правового характеру суспільства. З’ясуйте, у яких випадках громадянин керується загальнодозволяючим принципом, а у яких – загальнозабороняючим.

Перед Україною на сучасному етапі стоїть нагальне питання – формування правової держави. Цей процес відбувається не просто, із серйозними труднощами, відступами, що, загалом, є природним. Адже таку державу неможливо ввести указом, декретом чи іншим законодавчим актом влади, тому що це живий процес суспільного життєтворення, який передбачає, в тому числі, створення відповідної правової та політичної культури громадянина та влади. Новітня українська революція (Євромайдан) продемонструвала, що українське суспільство дозріло для побудови правової держави.

Тема 7. Політичні партії та партійні системи. Політична культура.

План.

1. Поняття політичної партії, її виникнення та функції.

2. Типологія політичних партій та партійних систем.

3. Політична культура суспільства: поняття, зміст та структура.

4. Типологія політичних культур. Вітчизняна політична культура.




Переглядів: 389

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
До семінарського заняття | До семінарського заняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.