МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загальні методи навчання у ВНЗ1. Методи формування і розвитку мотивів учіння та професійного самостановлення: • особистісно орієнтована лекція; • створення ситуацій усвідомлення студентом навчальної праці у ВНЗ як засобу професійного самовизначення, самовираження і самореалізації; • вправи у самооцінці психологічної, моральної і практичної готовності до навчання у ВНЗ, відповідності результатів самооцінювання власним потягом і очікуванням; • педагогічна оцінка рівня навчально-пізнавальної активності студента та його активності у самопізнанні реального образу професійного “Я”; • метод “зараження” студента емоцією радості при оцінці його особистісних надбань; • переконання в особливому значенні активності у навчальній праці для особистісного професійного розвитку і розвитку українського суспільства; • демонстрації фахової готовності професійних зразків, ідеалів, позитивних результатів активності у професійному становленні; • орієнтація на самоаналіз власних навчальних дій, причин успіхів і невдач у професійному навчанні, реального образу професійно-духовного “Я”; • вправи на самоототожнення майбутнього фахівця з конкретною духовною або професійною цінністю; • привчання до пошуку особистісного сенсу оволодіння компонентами змісту фахової освіти і активності у цій справі; • консультування студентів за результатами взаємооцінювання їх навчальних можливостей та рівня сформованості фахових умінь і якостей, готовності до творчої та науково-дослідної роботи; • привчання до самодослідження можливостей досягнення успіхів у професійному становленні та розвиткові; • вправи у самоконтролі навчальних професійно значущих дій і емоційних реакцій та у їх співвіднесенні з професійним зразком; • вправи в описі власного ставлення до певних професійно-духовних цінностей, конкретної навчальної дисципліни, ВНЗ, однокурсників і викладачів; • створення ситуацій переосмислення студентом ставлення до навчальної праці і рівня своєї активності в ній; • накреслення близьких і віддалених перспектив професійного становлення і особистісного розвитку у навчальному процесі; • вправи у написанні самохарактеристик активності у фаховій самопідготовці; • створення ситуацій емоційного переживання студентами фахових знань та знань про процес професійної підготовки засобами різних видів мистецтва; •заохочення дій майбутнього фахівця, пов’язаних з усвідомленням суперечності між реальним та ідеальним образами “Я” як професіонала; • вправи у письмовій фіксації власних почуттів і думок щодо ідей різних науковців, відбитих у змісті модуля чи книги. 2. Методи формування знань (загальнокультурних і фахових), професійних умінь, навичок і досвіду творчої та науково-дослідної діяльності 2.1. Методи формування загальнокультурних і фахових знань та способів професійної діяльності (цільова спрямованість на розвиток уваги, сприйняття, пам’яті та у меншій мірі – мислення та уяви): а) пояснювальний, ілюстративний, репродуктивний, проблемний виклад у темах змістової лекції, модуля або семінарського заняття; б) вправи у виконанні навчальних завдань різної спрямованості під час опрацювання модуля, лабораторних і практичних занять чи самостійної позааудиторної роботи; в) досліди; г) лабораторні роботи і навчально-виробнича, навчально-педагогічна й інша діяльність у ході різних видів практики. 2.2. Методи формування досвіду творчої та науково-дослідної діяльності (цільова спрямованість на розвиток уяви і творчого мислення особистості студента): а) частково-пошуковий, або евристичний; б) дослідницький (основні складові – теоретичний аналіз, синтез, моделювання, ідеалізація, систематизація, класифікація, індукція, дедукція, спостереження, експертні оцінки, експеримент та ін.); в) вправи у створенні продуктів різних видів творчості та продуктів навчальної творчості (комп’ютерних й інших програм, рефератів, дидактичних та навчально-методичних матеріалів, доповідей і статей за різною тематикою, аналітичних оглядів тощо); г) методи співтворчості викладача і студента; д) вправи у розв’язанні завдань, стимулюючих розвиток уяви і творчого мислення (проектуються з урахуванням психологічних механізмів цих когнітивних процесів). 3. Методи формування досвіду емоційно-вольвого ставлення до духовних і фахових цінностей, до себе та світу в цілому: • створення ситуацій для емоційного переживання професійних знань, умінь та якостей; • створення емоційно-моральних ситуацій; • твори-мініатюри за мотивами демонстрацій знань про духовний і професійний світ засобами різних видів мистецтва; • вправи у почуттєвому і вольовому вираженні свого ставлення до предмета навчального пізнання, до себе як суб’єкта професійного становлення; • вправи в оцінюванні й емоційному переживанні професійних і духовних зразків та ідеалів; • вправи в емоційно насичених й вольових актах щодо самооцінки і самоформування моральних і професійно важливих якостей; • привчання до різних видів художньої діяльності як засобу розвитку естетичного світосприймання, здатності до художнього мислення, потреби у прекрасному; • привчання до пошуку краси людських гуманних (зокрема, професійних) взаємин, неповторних куточків рідної природи, чіткої логіки конкретної науки, емоційного відгуку на красу; • емоційно забарвлені самохарактеристики реального образу професійно-духовного “Я”. 4. Методи формування досвіду саморегуляції професійного становлення та поведінки, фахового і духовно-морального саморозвитку: • привчання до саморегуляції виконання навчальних завдань і суспільної поведінки; • вправи у ідентифікації з професійними зразками у сфері саморегуляції загального і фахового розвитку; • вправи у рефлексії професійного образу “Я”; • вправи у цілепокладанні, плануванні, самоорганізації й самостимулюванні професійно-духовних самоосвіти і самовиховання; • контроль і самоконтроль за ходом і якістю професійного становлення і поведінки; • самокорекція програми й особистого плану професійного самостановлення і поведінки за їх проміжними результатами. 5. Методи формування досвіду гуманної взаємодії з людьми у навчальній діяльності та суспільній поведінці: 5.1. Методи підвищення рівня адекватності розуміння гуманної поведінки однокурсників, викладачів, батьків (роз’яснення особливостей комунікативної культури фахівця; переконання у її винятковій значущості для розвитку суспільства і загального професійного розвитку особистості; демонстрація гуманної поведінки в дії; орієнтація на ідентифікацію з певним зразком у спілкуванні; вправи в ідентифікації з особистістю як зразком культурної взаємодії з людьми; створення ситуацій для вправ у рефлексії міжособистісних стосунків та ін.). 5.2. Методи підвищення рівня розвитку комунікативних, моральних і перцептивних якостей (самовиховання, організація спілкування студентів і викладачів на гуманістичній моральній основі як співробітництва і співтворчості). Наведена класифікація методів не є універсальною. Проте вона увібрала найкращі здобутки вітчизняної школи і педагогічної науки у сфері розв’язання проблеми “як навчати “. Сутнісні характеристики (діяльнісний характер, цілісність і особистісна орієнтованість) цієї системи методів забезпечують її застосування у найбільш прогресивних типах навчання, яким і є модульне. З’ясуємо тільки, як воно співвідноситься з найбільш поширеним і традиційним способом досягнення цілей у вищій школі – лекцією. Модульно-розвивальна система побудови цілісного педагогічного процесу у вищій школі не відкидає лекцію як провідний метод навчання і форму його організації. Лекція передує роботі студента зі змістом компонентів освітнього модуля, відбитого у електронному чи книжковому варіанті навчально-методичного посібника. Саме його функції за своїм змістом і виконує блок модулів. Чому ж лекція займає стрижневе місце у пласті культури технології освіти в Україні? При оптимальній організації педагогічного процесу у ВНЗ жоден із методів не може замінити лекцію, сповнену величезним духовним зарядом, позитивним емоційним потенціалом. Розвивальні можливості має сама особистість лектора і професійно-педагогічна ситуація його взаємодії з майбутніми фахівцями. Тільки у неперервному гуманному спілкуванні викладача і студента у останнього відбувається належний розвиток усіх сфер його особистості в їх єдності. Важко переоцінити роль лекції в актах “зараження” студентів любов’ю до обраної професії, небайдужого ставлення до проблем навколишньої дійсності, у прищепленні поваги до людей праці та історії рідного народу. Від майстерності лектора – професора або доцента – залежить й те, чи переросте вогник цікавості конкретного їх слухача до будь-якої наукової проблеми у факел стійкого теоретичного інтересу до неї, чи народиться у нього особистісний сенс активності у професійній самопідготовці, бажання побудувати й реалізувати її особистісну програму. Злиття на лекції у єдиний потік думок і почуттів викладача з думками і почуттями майбутніх фахівців “працює” на розвиток їх духовної й професійної свідомості й самосвідомості. Лекція якісно впливає на формування духовної і професійної спрямованості особистості студента – її відповідних потреб, мотивів, установок, інтересів, цілей, – має великі можливості для забезпечення процесу емоційного переживання майбутнім фахівцем певних цінностей (насамперед знань), трансформації їх у його свідомості в самоцінні. Лекції, на яких проблемний виклад навчального матеріалу поєднується з його проблемним засвоєнням, виступають у ролі найефективнішого методу стимулювання розвитку мислення студентів. Утім будь-яка лекція не є універсальною, бо не має можливостей для оволодіння студентами професійно значущими вміннями та навичками, досвідами творчої та науково-дослідної діяльності, а також професійного самостановлення і саморозвитку. Такі потенціали закладені в інших методах, відбитих у наведеній класифікації, які використовуються під час організації семінарських, лабораторно-практичних занять і самостійної роботи студентів. Викладачу ВНЗ слід пам’ятати, що в основі організації цілісного педагогічного процесу знаходяться не самі методи, а їх система, яка є адекватною потребам загального, духовного і професійного розвитку особистості майбутнього фахівця. У той же час треба творчо і оптимально підходити до вибору конкретного методу навчання в залежності від цілей, завдань й змісту заняття, враховуючи вікові й індивідуальні особливості, ступені актуального загального і фахового розвитку студентів, а також рівень сформованості їх інтересу і готовності до професійної діяльності. У сукупності похідних від методу понять чільне місце займають наступні: структура методу модульно-розвивального навчання, прийоми модульно-розвивального навчання, система методів модульно-розвивального навчання, функціональна спрямованість цих методів та ін. Структура методу модульно-розвивального навчання містить такі компоненти, як цілі викладача (дидактичні, розвивальні, виховні) і цілі студента, відповідні дії викладача і дії майбутнього фахівця, педагогічні засоби організації навчальної діяльності студента і засоби оволодіння змістом компонентів освітнього модуля, які має майбутній фахівець. Прийоми методів модульно-розвивального навчання є складовою частиною його методів. Системою методів модульно-розвивального навчання слід називати цілісну сукупність спрямованих на засвоєння студентом змісту модулів таких взаємопов’язаних компонентів, як методи формування і розвитку мотивів учіння та професійного самостановлення, методи формування знань (загальнокультурних і фахових), професійних способів діяльності та досвіду творчої й науково-дослідної роботи, методи формування досвіду афективного ставлення до цінностей духовної й фахової культури, до себе та світу загалом, методи формування досвіду саморегуляції професійного становлення та поведінки, фахового і духовно-морального саморозвитку і методи формування досвіду гуманної взаємодії з людьми у навчальній праці та суспільній поведінці. Про функціональну спрямованість методів йшлося раніше. Ще одним базовим поняттям теорії модульно-розвивального навчання у ВНЗ є форми організації навчальної роботи студентів.
|
||||||||
|