Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна будова коробки передач

 

На різних автомобілях будова коробки передач може відрізнятися, але принципова схема залишається приблизно однаковою. У цьому розділі ми розглянемо її загальну будову.

Коробка передач (рис. 1) механічна, триходова, чотириступінчаста, з чотирма передачами вперед і однією назад. Зубчасті колеса першої, другої, третьої і четвертої передач косозубі. Провідне і ведене зубчасті колеса заднього ходу прямозубі. Проміжне зубчасте колесо заднього ходу косозубі.

 

Передавальні числа пар зубчастих коліс коробки передач

 

першої передачі ......................................... 3,8

другої передачі ......................................... 2,118

третьої передачі ........................................ 1,409

четвертій передачі .................................... 0,964

заднього ходу ............................................... 4,156

 

Картер коробки передач являє собою блокову конструкцію, розділену перегородками на три секції. У першій секції з боку маховика розміщена головна передача. У другій секції розміщені зубчасті колеса першої та другої передач та зубчасті колеса заднього ходу, а в третій секції - зубчасті колеса третьої і четвертої передач. Перша і друга секції сполучаються між собою і мають загальний отвір для зливу масла, закрите пробкою з вклеєним постійним магнітом для збору металевих частинок, які потрапили в масло. Третя секція зєднується з порожниною задньої кришки і також має отвір для зливу масла, закритий такою ж пробкою. У третій секції між зубчастими колесами третьої і четвертої передач встановлено зубчасте колесо приводу спідометра. У передній частині картера коробки передач кріпиться картер зчеплення, до задньої - задня кришка. Посадкові місця картера коробки передач оброблені спільно з картером зчеплення, тому вони замінюються в комплекті.

 

 

Рис. 2. Коробка передач:

 

1 - задня кришка, 2 - шток повзуна; 3 - ущільнювач; 4 - задня втулка, 5 - передня втулка; 6 - кришка картера; 7 - прокладка; 8 - втулка; 9 - провідна шестерня четвертої передачі; 10 - шайба; 11 - маточина; 12 - муфта третьої і четвертої передач; 13 - голчастий підшипник; 14 - кільце блокуюче; 15 - шестерня третьої передачі; 16 - підшипник роликовий; 17 - проміжний вал; 18 - важіль; 19 - стопорное кільце; 20 - ведучий вал коробки передач; 21 - кришка; 22 - провідна шестерня (ведений вал) головної передачі; 23 - кришка переднього підшипника; 24 - маслозливна пробка; 25 - регулювальна прокладка; 26 - завзятий підшипник ведучої шестерні; 27 - регулювальна прокладка; 28 - ведена шестерня першої передачі; 29 - шайба; 30 - ведена шестерня заднього ходу; 31 - ведена шестерня другої передачі; 32 - ведена шестерня третьої передачі; 33 - провідна шестерня приводу спідометра; 34 - ведена шестерня четвертої передачі; 35 - задній підшипник провідної шестерні; 36 - картер коробки передач; 37 - прокладка; 38 - шайба; 39 - гайка; 40 - шайба; 41 – шліцевий вал провідної шестерні заднього ходу; 42 - проміжна ведуча шестерня заднього ходу; 43 - проміжна ведена шестерня заднього ходу; 44 - втулка осі; 45 - вісь шліцьового вала; 46 - сухар; 47 - пружина; 48 - заглушка; 49 - ведена шестерня приводу спідометра; 50 - ущільнювач; 51 - провідна шестерня; 52 - вал; 53 - корпус редуктора; 54 - шестерня; 55 - ведений вал. Схема роботи синхронізатора: а - нейтральне положення передач; б - початок синхронізації; в - передача включена

Рис. 3.

Ведучий вал коробки передач обертається на двох підшипниках: передній кінець вала на голковому підшипнику, запресованому в болт маховика, а задній - на підшипнику, встановленому в отвір картера коробки передач. Вперте розрізне кільце, встановлене на провідному валу, перешкоджає зсуву підшипника і вала . Від зміщення вперед він утримується кришкою заднього підшипника, яка закріплена болтами з моментом затягування 1,6-2 кгс-м. На передньому кінці провідного валу нарізані шліци для ковзної посадки веденого диска зчеплення. У середній частині валу, що знаходиться всередині коробки передач, нарізана косозуба шестерня, яка знаходиться в постійному зачепленні з відомою шестернею першої передачі і проміжною відомою шестернею заднього ходу. Осьова сила, що виникає при передачі крутного моменту ведучим валом, сприймається кульковим підшипником. За шестернею на задньому кінці ведучого вала є евольвентні шліци, що входять у зчеплення з маточиною проміжного вала. Ущільнення ведучого вала здійснюється саморухомим гумовим сальником з маслом .

Проміжний вал коробки передач порожнистий, виконаний заодно з ведучою шестернею другої передачі. Обертається вал на двох підшипниках: передньому роликовому і задньому кульковому, встановлених в отворі картера коробки передач. На проміжному валу на дворядних голчастих підшипниках обертаються провідні шестерні третьої і четвертої передач. Для обмеження осьових переміщень, що виникають на косозубих шестернях при передачі крутного моменту, встановлені фігурні шайби. Необхідний осьовий розбіг шестерень в межах 0,26-0,39 мм забезпечується довжиною втулок.

Вісь шліцьового вала заднього ходу запресована в отвори передньої і середньої стінок картера і додатково утримується вусом кришки, що входять в паз на передньому кінці осі. Діаметр переднього кінця осі на 27 мм більше діаметра іншої частини на 0,04 мм. Відповідно збільшено і отвір в передній стінці картера, що полегшує збірку і розбирання вузла.

Ведений вал виконано заодно ціле з ведучою шестірнею головної передачі і обертається на трьох підшипниках, запресованих в картер коробки передач. Передній підшипник дворядний, завзятий, конічний, запресований в передню спинку картера і сприймає радіальне і осьове зусилля від головної передачі.Від осьових переміщень, що виникають під дією осьових сил на сталевих зубах при передачі крутного моменту, підшипник фіксується кришкою, яка кріпиться до картера чотирма болтами моментом 3,2-4 кгс-м.

Синхронізатори призначаються для вирівнювання швидкостей обертових деталей силової передачі при перемиканні передач. У коробці передач передбачені два синхронізатора: для четвертої і третьої передач і для другої та першої. Синхронізатори мають однакову будову і одні й ті ж розміри, але в синхронізатора другої та першої передачі муфтою служить ведена шестерня заднього ходу. Маточина синхронізатора внутрішніми шліцами надіта на шліци проміжного валу і утримується на ньому разом з іншими деталями, шайбами і гайкою. На зовнішній поверхні маточини нарізані шліци, за якими може переміщатися муфта синхронізатора. Крім шліців, на маточині вирізані на різних відстанях один від одного три поздовжніх паза, в яких поміщено три штампованих сухаря з виступами на середині. Сухарі притиснуті до шліца муфти двома пружинними кільцями, причому виступи сухарів входять в кільцеву проточку муфти. З обох сторін маточини встановлені латунні блокуючі кільця. На торцях цих кілець, звернених до маточини, зроблено по три паза, в які входять кінці сухарів. Блокуючі кільця мають внутрішню конічну поверхню, яка відповідає конічній поверхні вінців синхронізатора шестерень. На конічні поверхні кілець нарізана дрібна різьба. У циліндричну проточку на верхній поверхні муфти синхронізатора входить вилка включення передач. Вона розриває плівку між блокуючими кільцями і конічною поверхнею шестерні передачі, яку включають при їх зіткненні, внаслідок чого між кільцем і конічною поверхнею виникає підвищене тертя. Зовні на кільцях є короткі прямі зубці, такі ж, як і на сусідніх з ними вінцях синхронізатора шестерень. Ці зубці відповідають западинам між шліцами муфти синхронізатора, в результаті чого муфта, переміщаючись в осьовому напрямку, може входити в зачеплення своїми шліцами з зубцями блокуючих кілець і з зубчастими вінцями. Муфти і маточини підбираються на заводі комплектами, таким чином забезпечується плавне і легке ковзання муфти по маточині з мінімальним зазором. На автомобілі ЗІЛ - 130 застосовують синхронізатор інерційного типу.

 


Рис. 4. Механізми перемикання і управління коробкою передач:

1 - важіль; 2 - чохол; 3, 33 - пружина; 4 - опорна чашка, 5 - кульова чашка; 6 - кришка, 7 - опорна втулка, 8 - вкладиш; 9 - стопорний болт; 10 - важіль включення заднього ходу; 11 - шток перемикання задньої передачі; 12 - шток перемикання третьої і четвертої передач; 13 - замок верхніх штоків; 14 - шток повзуна; 15 - штовхач замків; 16 - повзун перемикання передач; 17 - вилка третьої і четвертої передач; 18 - кришка; 19 - пружина; 20 - кулька фіксатора; 21 - шток перемикання першої і другої передач; 22 - замок нижніх штоків; 23 - контргайка; 24 - шайба; 25 - болт; 26 - гайка; 27 - муфта; 28 - вал; 29 - кришка тунелю статі; 30 - чохол; 31 - повзун; 32 - напрямна чашка; 34 - демпфуюче кільце; 35 - кронштейн; 36 - болт кріплення механізму; 37 - корпус; 38 - килимок; 39 - стопорне кільце.

 

 

Перемикання передач здійснюється за допомогою муфт, вилок і трьох рухливих штоків (мал. 4), паралельних один одному і розташованих в одному ряді. Штоки переміщуються в отворах, розточених в задній і середній стінках картера коробки передач. Кінці штоків, що входять в порожнину задньої кришки, мають пази, в які входить повзун перемикання. Для фіксації робочих положень штоків на їх поверхні є поглиблення, в які входять фіксатори у вигляді кульок, притиснутих пружинами, розташованими у втулках. Втулки запресовані в отвори картера і закриті загальною кришкою. Для запобігання включення відразу двох передач встановлено блокувальний пристрій, що складається з верхнього та нижнього замків і штовхача. Управління коробкою передач здійснюється важелем на тунелі підлоги кузова. Нижній палець важеля шарнірно з'єднаний з повзуном механізму управління коробкою передач. Повзун за допомогою валу і гумової пружної муфти з'єднаний з повзуном коробки передач. На задній кришці коробки передач встановлений вимикач ліхтарів заднього ходу, який включається спеціальним виступом, виконаним на штоку включення заднього ходу.

 




Переглядів: 3788

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Призначення | Головна передача з диференціалом

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.