МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИВСТУП Усе, що постає у людській свідомості, набуває форми слова. Система знаків, яку іменовано мовою, фіксує знання про світ, що оточує людину, є важливим чинником її самоусвідомлення, дає їй змогу виразити своє ставлення до навколишньої дійсності. Мова виражає думки і почуття людей, вона є основним засобом їх спілкування. Отже, одна з головних функцій мови — комунікативна, тобто функція спілкування. Виступаючи публічно, людина виражає, утверджує себе, одночасно впливаючи на інших. Красномовство — сила, з допомогою якої вдається впливати на світ, змінювати його, реалізуючи власну волю. Той, хто добре володіє словом, здатен навіть своїх супротивників перетворити на друзів. Про величезну і часом небезпечну силу слова свідчить народна приказка: "Шабля ранить тіло, а слово — душу". Бувало, що не лише окремі особи, а й цілі народи знаходилися під впливом обдарованих красномовців, які мали владу над свідомістю інших. Давня цікавість людей до можливостей слова спричинилася до виникнення спеціальної науки про красномовство. Але той, хто само-впевнено береться впливати на людей словом, не розрахувавши своїх можливостей, не може сподіватися на успіх. Отож, необхідно з'ясувати, що таке риторика і як вона допомагає людині в житті. Термін походить від грецького рт|торіісч — наука про ораторське мистецтво, красномовство. Латиною поняття „красномовство" як "мистецтво говорити" позначається словом е^иепіїа — елоквенція. Наука про красномовство виникла як спроба осмислити закономірності гарного мовлення прозою, що в античному суспільстві цінувалося значно менше, ніж художнє, поетичне слово. І все ж поруч з поетами, які говорили про речі високі, використовуючи віршову форму, поставали оратори зі словом на політичні теми, промовами в судах тощо. Доброму промовцеві здебільшого вдавалося переконати аудиторію, виграти справу. У зв'язку з цим постала потреба вивчати закони ораторства, яке вже в античності стало справжнім мистецтвом. Отже, риторика — це наука про способи переконання, ефективні форми впливу (переважно мовного) на аудиторію з урахуванням її особливостей. Без риторики не може обійтися ні проповідник, ні викладач, ні державний діяч, ні юрист, ні бізнесмен. Чим розвиненіше суспільство, тим більше в ньому цінується вміння володіти словом. Недарма у народі здавна живе вислів „золоте слово". Отож, мав рацію старогрецький філософ Арістотель, коли говорив, що дар мовлення має характер загальності й виявляється у найрізноманітніших обставинах. Інтерес до риторики в різні часи був різним. В останні два століття він знизився, що дало підставу одному французькому науковому журналу в 1836 р. зазначити: якби риторику за традицією не продовжували вивчати в навчальних закладах, вона б давно вмерла. Бо, наприклад, увага філологів була зосереджена переважно на художніх творах, на поетиці, а не на риториці. Водночас поетика й риторика мають немало спільного (особливо коли йдеться про використання риторами поетичних прийомів). Характерний аспект ситуації простежується в романі російського письменника І.Тургенєва „Батьки і діти": Базаров з відразою каже своєму товаришеві: „Друже мій, Аркадію, не говори красиво!" Найвидатніший поет Франції кінця XIX ст. Поль Верлен теж закликав „зламати шию красномовству", пориваючись до мови „вивільненої", розкутої, незалежної від будь-яких „правил". У поезії це дало чудові наслідки: Верлен зачаровує відтінками свого поетичного слова, передаючи (зародження руху душі, коли він ще, власне, у стале слово не оформився: І спогади, і зблиски вечорові Горять-тремтять на обрії палкім Надії, що в огнистому покрові Ховаються за муром пломінким, Де в'ються, викохані хтозна-ким, Лілеї і тюльпани буйнокрові... {Переклав МЛукаш) Але якщо в поезії двозначність та мінливість змісту слова відіграє неабияку роль, то в повсякденному житті людина з „роздвоєним язиком" викликає недовіру. Від ритора чекають, що він назве чорне — чорним, а біле — білим. Таким чином, слово художнє і слово повсякденне не тотожні. Якщо в поетичному слові важлива полісемія (багатозначність), то в повсякденному житті — точність вислову. Тому теорію художньої мови вивчає поетика, а закони елоквенції (красномовства) — риторика. Художнє слово створює побудований на емоційному переживанні образ дійсності. Слово риторичне, не уникаючи часом образу, ґрунтується здебільшого на точному, конкретному значенні. Риторика не є замкненим у собі знанням. Це не тільки академічна дисципліна, предметом вивчення якої є теоретичні питання ораторства. Це й прикладна дисципліна, що має на меті виховання вмілого промовця, який би володів прийомами ораторського мистецтва. Тому риторика тісно пов'язана з практикою повсякденного красномовства. Водночас вона взаємодіє з іншими науками. Мовознавство, наприклад, озброює ЇЇ знанням законів, за якими формується й розвивається людське мовлення. Літературознавство відкриває ораторові закони творення художнього образу словесними засобами. Філософія вводить у світ інтелектуально-духовного пошуку людства, а окремі філософські дисципліни знайомлять з цінностями моралі {етика), принципами розуміння і творення прекрасного {естетика), законами мислення {логіка). Психолінгвістика допомагає зрозуміти, наскільки вибір слова зумовлено емоційно-вольовим станом людини, які саме лексичні засоби варто використовувати в певних психологічних ситуаціях. Психологія дає змогу ораторові контролювати власний душевний стан та настрій аудиторії; зокрема, когнітив-на психологія (від со§пігіо — знання, пізнання) відкриває можливості осягнення світу через слово. Фізіологія дає знання про мовний апарат, його можливості та принципи творення голосу. Очевидно, що й такі дисципліни, як методика виразного читання, основи режисури й акторської майстерності, допомагають ораторові оволодіти голосом і поставою, жестикуляцією й мімікою, без чого немислима ораторська діяльність. Усе це означає, що оратор може розвинути свої природні здібності, а також те, що існує сума знань, яку необхідно засвоїти, аби стати добрим промовцем. При цьому слід враховувати чимало чинників. Оратор повинен зважати на те, чого від нього очікує конкретна аудиторія, а не просто виходити на кафедру, аби „самовира-зитися". Він мусить думати не лише про те, як він "сприймається", чи матиме успіх; важливіше те, що відбувається у свідомості слухача, а не на кафедрі. Мета промови — досягти бажаної реакції аудиторії. Оратор не повинен відчувати себе „зверхньою істотою". Він мусить мати слухача „у власній голові", бути співбесідником, а не „бити аудиторію" високими словами. Тому промова в основному має бути подібна до звичайної бесіди. Маючи на меті переконати людей, оратор повинен добре готуватися до майбутнього виступу. Не кожен володіє даром імпровізації, виступу без підготовки. Та й дар цей розвивається й шліфується завдяки ретельній системній праці над собою. Щоб оволодіти чиєюсь свідомістю, потрібно спочатку опанувати себе, навчитися керувати своїми думками та почуттями. Оратор мусить дисциплінувати думку (логіка), емоцію(не варто „плакати" чи „реготати" на кафедрі), жест(погано, якщо промовець нагадує незграбними рухами працюючий млин або ж, навпаки, подібний до нерухомого стовпа). Оратор має чітко визначити тему свого виступу і не відхилятися від неї. Водночас вузький знавець свого предмета, „професіонал" швидко надокучить аудиторії. Отож, треба ґрунтовно знати фахову літературу. Але загальна ерудиція, знання філософії, художньої літератури, обізнаність в різних галузях науки ніяк не завадять. Базові поняття: риторика, елоквенція, поетика. ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ 1. У чому полягає функція мови як засобу пізнання світу? 2. Що означають терміни "риторика" та "елоквенція"? Чи різняться вони за змістом? 3. У чому полягає різниця між сферами риторичного та поетичного слова? 4. Чому в нашому суспшьстві інтерес до риторики зростає? 5. Як співвідносяться в риториці теоретичні та практично-прикладні моменти? 6. З якими науками пов'язана риторика і в чому простежується цей зв'язок? 7. Як ви розумієте проблему "Я і моя аудиторія"? 8. Що вирішує успіх промови — талант чи праця? 9- Чи потрібна ораторові широка освіта? РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА Апресян Г.З. Ораторское искусство. — М., 1982 (глава 2). Гнатенко В. Цариця наук — риторика //Літ. Україна. — 1993. — 25 берез. Гурвич С.С., Погорелко В.Ф., Герман М.А. Основи риторики. — К., 1978. — С.8-35, 75-102. Зеленецкий К.П. Исследование о риторике. — М., 1991. — С.11-15. Саіач Г.М. Золотослів. - К., 1993. - С.3-6. Сопер Поль Л. Основи искусства речи. — М., 1995. — С.7-17. Шенберг В.А., Савкова З.В. Риторика. - СПб., 1997. - С.5-21.
2. ВИДИ КРАСНОМОВСТВА ТА СФЕРИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ Розрізняють п'ять основних видів красномовства: академічне, політичне, юридичне (судове), церковне та суспільно-побутове. Відомі спроби виділити до десяти його видів: соціально-політичне, академічне, судове, соціально-побутове, дипломатичне, військове, лекційне, торговельне, церковно-богословське, дискусійне1, але за такої класифікації деякі позиції дублюють одна одну. П.Сопер вважає, що існує лише два види красномовства — інформаційне та агітаційне, але очевидно, що такою класифікацією обмежитися не можна.
|
||||||||
|