Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Синтаксичний рівень тексту

Синтаксис — один з найважливіших рівнів мовлення, тому що саме він виражає структуру авторського мислення. Синтак­сис підкреслює, акцентує увагу на певних важливих моментах, що усталилися в кожній національній мові протягом століть. їх називають фігурами (від лат. й§ига — позиція в танку).

Полісендитон від грец. "ло^шгіу&єтоу" (багатоспо­лучниковість). Цей прийом часто використовується в Біблії: "/ розкрився Храм Божий на небі, — іКовчег Заповіту Його в Його храмі з'явився. І зчинилися блискавки, ігуркіт, ігроми, іземле­трус, івеликий град..." (Об. 11:19). Він надає стилю урочистості та значущості.

Асиндетон від грец. "абіЗл'бєтоу" (безсполучнико­вість). Може передавати статичність зображуваного явища, опи­суючи його з різних боків або його внутрішню динаміку. Напри­клад: Прийшов, побачив, переміг.

'Не так давно було зроблено спробу поставити крапку в суперечках такого роду: автор підручника "Риторика" Є.Клюєв (М., 1999), проаналізувавши концеп­ції як старовинних авторів, так і сучасних вчених (М.Гаспаров, В.Григор'єв, Ж.Дюбуа та ін.), спробував звести цей багатющий матеріал до прозорої, ясної схеми. Він виходить з суто лінгвістичної позиції: для нього поетичний прийом є, по суті, різновидом риторичного прийому, і на цій підставі він зводить тропи та фігури в один ряд. При цьому Є.Клюєв досить дотепно, але не дуже перекон­ливо розділяє тропи — "акірологічні" (неправильні) вирази — на дві групи: ті, що забезпечують відповідність висловлювання дійсності, і ті, що забезпечують вираз щирих думок і почуттів — "власне тропи" і "не власне тропи". Хотілося б знати, де автор знаходить критерій об'єктивної відповідності тропа реальності. Чому, власне, метафора є правдивою картиною дійсності, а апосіопеза (фігура замовчу­вання) — суб'єктивний вираз, "не власне троп"? Так само можна заперечити від­несення таких явищ, як алітерація та асонанс до рангу фігур (мікрофігур), що продиктовано ігноруванням яскравої образної природи цих прийомів; автор зво­дить їх просто до формальної ознаки. Цей формально-структуралістський підхід до образу як просто "послідовності слів" дає змогу будувати стрункі схеми, але руйнує не самі лише класичні поняття, а й очевидні ознаки явища.

З є в г м авід грец. £,єіЗу|Ш (зв'язок) — підпорядкування слів, словосполучень одному узагальнюючому слову (пор. з од­норідними членами речення). Наприклад: Так як не загинувні на війні, нівід звіря, ні від води, ні з коня падаючи, так і з вас ніхто не може скалічитись чи забитись, коли не буде Божого повеління ("Наука кн. Володимира Мономаха дітям").

Синтаксичний паралелізм. Повторення однакової структури речень (1234/1234). Наприклад: Учення світ, а невчення — тьма (присл.), "Що снилося, то снилося! А що я кажу, то вже кажу!" (О.Кобилянська). Або:

Хто віночка пойме, той дівоньку возьме, Хто вінка дістане, То той моїм стане (Купальська пісня)

Хіазм від грец. "хшоцос;" (зворотний) — порядок слів, при якому спостерігається синтаксичне "перехрещення" на зра­зок літери X. Класичний приклад хіазму: "Одні живуть, аби їсти, інші їдять, аби житиг'.

Симплока від грец. "о\)[ш\окг\" (сплетіння) — збіг у паралельних структурах початку, кінця або середини. Наприклад: Хто вимагав допиту рабів? Аппій! Хтоїх представляв? Аппій(Ціцерон). Можена тебе хто недобрим оком глянув? Можетебе такий вітер обвіяв? (М.Вовчок).




Переглядів: 2024

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Жоржини на чорнобильській дорозі | Стилістичний рівень тексту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.