Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Стилістичний рівень тексту

Риторичні вигуки. Для ораторської мови характерні риторичні вигуки, які являють собою гасла в чистому вигляді. Наприклад: Бережіть рідну природу! Шануйте своїх батьків!

Риторичні звертання. Риторичні звертання виражають емоційне ставлення оратора до об'єкта його промови, причому оратори звертаються часто не тільки до людей, але й до неживих предметів або абстрактних понять: Тобі, о Вітчизно, наші душі й наші серця! До риторичних звертань можна віднес­ти й етикетні формули: Пані та панове! та ін.

Риторичні питання. Питання, відповідь на які вже закладено в самому питанні, або відповідь не потрібна, вони пе­редають роздуми автора. Наприклад: Хіба ревуть воли, як ясла повні? (П.Мирний); Чи насправді сміється той, хто сміється останнім? Риторичне питання може завершувати опис якоїсь ситуації чи, навпаки, передувати цьому опису.

Антитеза від грец. "аутібєочд" (протиставлення). Це протиставлення антагоністичних (чи ситуаційно антагоністичних) явищ. Наприклад: Ні Богові свічка,ні чортові кочерга.Переме­леться лиходобро буде. Питання життяабо смерті(присл.). Біси на зло посилавші бивают, а Ангелина благоє (Іпатієв літо­пис 1015 р.).

Іронія від грец. "еірсгуєю" (прихована насмішка). Фігу­ра, за допомогою якої авторові легко натякнути на своє ставлен­ня до об'єкта, дати зрозуміти аудиторії, що він критично ста­виться до зображуваної ним людини чи явища, хоча прямо цього не висловлює. Наприклад:

Колись були Орфеї, а тепер корифеї.

А як же він став корифеєм, як не був Орфеєм?

Сам Орфей не був корифей.

Він навіть не бував у Спілці.

(Л.Костенко)

Іронія є невід'ємною складовою частиною гумору та са­тир и: зображення людей, подій та явищ у карикатурному ви­гляді; гумор базується на м'якій і доброзичливій іронії, а сатира — на гострому неприйнятті об'єкта зображення.

Каламбур від франц. "саіетЬоиг" (гра слів) — це гра омонімією слова, яка має відтінок комізму. Наприклад: Останній зовсім не обов'язково буде останнім.Проте калам­бури більш властиві для побутового, ніж для інших видів красно­мовства.

Парадокс від грец. "лара6оїІ,ос;" (дивний, неочікува-ний). Парадокс — це неочікуване судження, висновок, що різко розходяться з загальноприйнятою думкою чи з логікою попе­реднього тексту. Одним з найвідоміших є парадокс Сократа: Я знаю, що я нічого не знаю.

Е п і с т р о ф авід грец. "єяютрофт]" (обертання, поворот назад) — риторична фігура, що складається з повторення одного і того ж слова чи звороту. Наприклад: Тільки з тобою я не сама, тільки з тобоюя не на чужині. Тільки тивмієш рятувати мене від самої себе (Л.Українка). Якби ви були завернулися, лелічко, то було б можна його врятувати! — кликнув із несказанним жа­лем. Якби ви були завернулися! (О.Кобилянська).

Д і а ф о р авід грец. "оіафора" (розрізнювати) — це різновид повтору: повторюються слово чи вираз, які щойно прозвучали, але вони набувають більш експресивного звучання. Наприклад: Нам обіцяли, що ціни підвищуються тимчасово. Тимчасово— означає назавжди.

А н а ф о р авід грец. "ожїфора" (винесення вгору) — лексико-синтаксичне повторення слів чи словосполучень на по­чатку прозаїчних речень (у віршах відповідно — рядків). Напри­клад: Голос Господній із силою, голос Господнійз величністю.

Голос Господній ламає кедрини, голос Господнійтрощить кед­рини, кедрини ливанські" (Іс. 29:4,5). Пор.:

Такої дивної отрути я ще ніколи не пила. Такої чистої печалі, такої спраглої жаги, такого зойку у мовчанні, такого сяйва навкруги. (Л.Костенко)

Епіф ор а від грец. "ель" (після) + "форо" (той, що несе) — зворотний анафорі прийом, повторення тих самих слів (слово­сполучень) у кінці речень (у віршах — наприкінці віршових ряд­ків або строф). Наприклад: Теплота нашого серця — тобі, Тара­се!Щира синівна любов наша — тобі, Тарасе!

Анадипло з и с (стикування) — від грец. "ауабілХшоід" (подвоєний) — лексико-синтаксичне повторення слова (слово­сполучення) в кінці рядка (речення), яке ніби "підхоплюється" на початку наступного речення. Наприклад: Засоби масової інфор­мації одностайно твердять про розбудову України. Розбудова України— це наша спільна справа!

Інверсія від лат. "іпуєгзіо" (перестановка) — незвич­ний, нехарактерний для даної національної мови порядок розта­шування слів. Використовується з метою привернути увагу слу­хача. Наприклад: Пити за перемогу не годиться завчасно, то прикмета погана (Н.Рибак).

Обрив. Перервана мова: коли йдеться про щось одне, а потім переводиться на інше (часто виражається крапками). На­приклад: / пригадалося йому рідне село під стріхами... потім ба­гатоповерхові будинки над зеленим яром... Околиця міста, куди він перебрався жити.

Апосіопеза (замовчування) від грец. "алооіожтібід" (той, що замовчав) — обрив, що містить в собі щось невимовне, підтекст. Мова переривається тому, що потрібно щось "сховати" чи імітувати таємницю. Так, у детективі до останніх сторінок прихову­ється ім'я злочинця. Цей прийом може використовуватись, коли ора­тор хоче показати, що в нього наче перехоплює подих від чогось незвичайно болісного, радісного і т.п. Наприклад: Тут би тічьки жити.., а вони візьми та умри (П.Мирний). Я б сказав вам усю правду, але...

Еліпс від грец. "є?Лєіі|нс;" (вада, дефект) — пропуск слова, яке легко відтворити, воно ніби "підказується" контекстом (пор. з неповними реченнями). Як захрестити себе й навкруги, то [тоді] чорт не приступить (М.Вовчок). На письмі еліпс най­частіше позначається тире. Наприклад: Собаки щоночі вили — [тому що] вмирущого чули (П.Мирний).

П а р а лє п с и с— від грец. "ларсЛгіфід" (пропуск) — фігура, яка утворюється, коли оратор повідомляє саме про те, що начебто намагався приховати. Ця фігура часто використовується для комічного ефекту або для нищівного сарказму. Наприклад, у популярному анекдоті, в якому грають в карти ведмідь, лисиця та заєць, і лисиця, звісно, хитрує, розлючений ведмідь поперед­жує: "А хитруна будемо бити по морді, по нахабній рудій морді!" Пор. також: Я вже мовчу про те, що ви пияк і розпус­ник чи Як би то не дати зрозуміти, що наш шановний керів­ник абсолютно некомпетентний у цій справі.

Алюзія — від лат. "аііизіо" (натяк) — натяк на якийсь відомий факт. Наприклад: нитка Аріадни, Танталові муки і т.п. Звичайно алюзія є ознакою ерудиції оратора і спрямовує промову в річище високого стилю. Але слід пам'ятати, що оратор тут звертається до аудиторії, яка належить до одного з ним рів­ня, має спільний культурний код. Зловживання алюзіями в "чу­жій" аудиторії здатне лише затьмарити зміст. Алюзія може стати і засобом іронічного змалювання явища, пародії, іронії: Моєю ниткою Аріаднина сьогоднішньому іспиті був конспект лекцій, захований під сорочкою.

Р є м і н і с цє н ція — від лат. "гетіпізсепїіа" (спогад). Це — відгомін вже добре відомого тексту, який у всіх на пам'яті. На­приклад: От і згадали ми Івана Оверковича незлим, тихим сло­вом.Ремінісценція звичайно виступає як ознака високого стилю, але, як бачимо з наведеного прикладу, може виступати і як іроніч­ний прийом.

Ан о мін а ція — від лат. "аппотіпагіо" (перейменування) — створення нового слова на основі двох інших, відомих слів. Най­частіше ця фігура використовується для сатиричного ефек­ту. Наприклад: перукарня + перекурити = перекурня, ухватити + приватизація = прихватизація.

Гр а д а ц ія — від лат. "§гас1аі;ю" (поступовість) — стиліс­тичний прийом, що дає змогу відтворити вчинки, думки, почут­тя або події в розвитку.

Види градації.Клімакс — розташування слів за семанти­кою зростання, накопичення: Він боявся сили деякого зілля, яке, замовленелихими словами й підкиненепід яку річ або під твари­ну або й вулій, могло довести до великого нещастя,а не раз до смерті(О.Кобилянська). Така поведінка не тільки негарна,вона непорядна,навіть неприпустима.

Антиклімакс — розташування слів за семантикою послаблення, або й навіть втрати ознаки: Ми не маємо права знищуватиприроду, навіть шкодитиїй, ані на кузьку оту малу наступити,ані листочка зеленого зірвати.

Усі подані вище тропи та фігури в основному базуються на прагненні оратора чітко і ясно передати думку та емоцію. Проте в останні роки поширюється практика використання ірраціона­льно-алогічних, неправильних з погляду логіки й навіть грама­тики структур. Це, безперечно, — вплив живої розмовної мови, а інколи навіть хизування своєю невченістю. Явище зовсім не нове — уже старовинні риторики подають подібні випадки. Цікаво та­кож, що ці конструкції знаходять сьогодні певного роду обгрун­тування, узаконюються як ораторська норма1.




Переглядів: 2321

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Синтаксичний рівень тексту | Стиль ораторського твору

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.