Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Демократичний режим

Демократія, що етимологічно означає "народовладдя", виступає таким видом державного режиму, за якого вся повнота державної влади належить народу, кот­рий здійснює її безпосередньо або через обраних представників. Необхідно одразу відзначити, що "народ" - це поняття, котре пройшло тривалу еволюцію й сьогодні в цивілізованих державах позначає "виборців" - громадян даної країни, котрі згід­но з законом наділені активним виборчим правом. Наприклад, в Україні до них належать усі громадяни, котрі досягли 18-річного віку й не визнані в судовому по­рядку недієздатними.

Сучасна демократична держава характеризується такими ознаками:

1) Народний суверенітет. Принцип суверенітету (верховенства влади) наро­ду порівняно з владою держави як основа демократії бере свій початок з учень просвітителів ХУІІ-ХУІІІ ст. (Жан-Жак Руссо, Джон Локк, Вольтер). Народ є єди­ним джерелом влади і, як уже було сказано вище, здійснює її безпосередньо (пря­ма демократія) і через обраних представників.

Сучасна демократія виступає переважно представницькою демократією, за якої народ-суверен здійснює публічну владу через обраних представників у орга­нах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Механізм прямої демократії включає такі засоби волевиявлення виборців як референдум, плебісцит, народна ініціатива про відкликання депутата чи іншої по­садової особи, народна ініціатива законопроекту, збори жителів за місцем прожи­вання тощо.

2) Регулярні, вільні та справедливі вибори. Вибори, через які в представни­цькій демократії громадяни обирають своїх представників до владних органів, можна назвати головним інститутом кожної демократичної держави. У такій краї­ні державна влада постійно повинна узгоджувати свою діяльність з волею грома­дян і право останніх на вільні й справедливі вибори якраз і є тим механізмом, з до­помогою якого це узгодження й можливо здійснити. Демократичні вибори мають характер вільного змагання. Це означає, що всі суб'єкти, котрі беруть участь у цьому змаганні (правлячі і опозиційні партії, незалежні кандидати) мають рівні умови на пропаганду своїх програм і цілей. Необхідно також відзначити, що вибо­ри повинні проводитися в наперед визначені законом строки.

3) Влада більшості і охорона прав меншин. Демократію можна охарактери­зувати як систему, в якій громадяни приймають політичні рішення, на основі во-левияву більшості. Кожне з таких рішень є тим більше демократичним, чим біль­ша частина населення погоджується з ним. Але такий підхід є однобоким, бо влада більшості в такий спосіб може перетворитися в тиранію більшості. Підтримка рі­шення більшістю в сучасній демократії має бути коригована необхідністю враху­вання прав і законних інтересів яких-небудь меншин і окремого індивідууму. По-няття "меншина" різноаспектна: меншини бувають мовними, расовими, етнічни-

110

Загальна теорія держави і права


ми, релігійними тощо. Але в першу чергу слід відзначити політичну меншину (по­літичні сили, котрі програли останні вибори та знаходяться в меншині серед депу­татського складу парламенту або ж взагалі не потрапили до нього) та виступаючу від її імені опозицію. Ступінь правових гарантій діяльності опозиції є критерієм демократичності держави.

4) Правове закріплення основних прав і свобод людини і громадянина в кон­ституції і законах і наявність механізму їх реального впровадження в життя;

5) Державна влада організує своє діяльність за принципом її розподілу на за­конодавчу, виконавчу і судову;

6) Соціальний, економічний і політичний плюралізм. Державу як соціальне утворення можна охарактеризувати не лише з боку державних органів, а й з точки зору різних інституцій, політичних партій, громадських організацій, спілок, това­риств, які в ній діють.

Така різноманітність є передумовою того, що в демократичному суспільстві різні організації груп громадян не є обмежені в своїй діяльності державою, а своєю легалізацією - від державних органів. У демократичній державі функціонує бага-топартійна система, а також різні суб'єкти права власності і господарської ініціа­тиви (економічний плюралізм);

7) Демократичний режим характерний для соціальної і правової держави
(держави благополуччя).

Важливо також відзначити, що влада в демократичній державі завжди має ле­гальний характер, а її легітимація забезпечується раціонально-правовими засоба­ми. Сучасний демократичний режим у цьому розумінні функціонує лише в умовах правової держави.

У своєму розвитку демократії пройшли два етапи розвитку:

а) ліберальна демократична держава, котра характеризується певними об­
меженнями народного суверенітету (цілий ряд цензів у виборчому праві), а також
відсутністю у громадян (юридично і фактично) соціальних прав: права на працю,
відпочинок, на допомогу у зв'язку з втратою працездатності тощо. Держава майже
не регулювала трудові відносини, діяльність монополій.

б) сучасна соціальна демократична держава, котра, крім вищенаведених
ознак, характеризується загальним виборчим правом і гарантіями кожному рівня
життя, гідного людини, незалежно від її здатності заробляти.

Кілька слів про процес поширення демократії на земній кулі. Станом на 1900 р. жодну з існуючих тоді 55 держав не можна назвати демократичною в сучасному розумінні. Досить відзначити лише той факт, що в жодній із країн не було загаль­ного виборчого права, зокрема його цілковито були позбавлені жінки. Проте ста­ном на 1950 р. вже 22 країни можна назвати демократичними (в них проживало 31% населення планети) та ще 21 "частково демократичну" країну (12% населен­ня). Основною "хвилею демократії" стали глобальні зміни на рубежі 80-90 років минулого століття. В умовах повної або часткової демократії нині функціонує 136 держав світу із усіх 192. У них проживає 63, 2% населення земної кулі. Суцільною смугою демократії, разом з тим, виступають нині лише Західна і Центральна Єв­ропа та Північна Америка.

111

Глава 13. Державний режим





Переглядів: 294

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Авторитарний режим | Особливості державного режиму в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.