Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Підзаконні акти

Підзаконними актами виступають такі правові акти, які видаються компетен­тними органами на підставі закону, відповідно до його змісту і на його виконання. Підзаконні акти покликані деталізувати, конкретизувати положення закону. Тому й кількісно їх набагато більше.

До характерних ознак підзаконного акту належать:

а) вони засновані на законі. Підзаконний характер правового акта відобража­
ється, "в*"першу чергу, в тол'у, що він видається внаслідок повноважень суб'єкта
правотворчості, визначених законом;

б) підзаконні акти мають меншу юридичну силу порівняно з законами. У разі
розходження в їх змісті правореалізаційний суб'єкт чи правозастосовний орган бе­
зумовно повинні керуватися законом;

в) вони регламентують набагато ширше коло суспільних відносин порівняно з
законами. У цьому плані можна сказати, що підзаконні акти конкретизують, дета­
лізують закон;

170

Загальна теорія держави і права


г) іґідзаконні акти спрямовані за виконання закону та інших нормативних ак­ин, які мають силу закону.

Критерії для класифікації підзаконних актів є різноманітними. З точки зору наявності в них норм права вони поділяються на нормативні та індивідуальні. Ін­дивідуальні акти діють одноразово і торкаються конкретного життєвого випадку чи окремого індивіда чи групи конкретно визначених індивідів. Наприклад, указ президента про призначення на посаду прем'єр-міністра. Підкреслимо це, бо, на-і адасмо, закони завжди є нормативними актами.

За суб'єктами видання і належною їм юрисдикцією підзаконні акти поділя­ються на чотири групи:

1) загальні підзаконні акти - це підзаконні акти, котрі діють на всій території країни й видаються главою держави та урядом. Наприклад, Президент України видає укази і розпорядження, Кабінет Міністрів України - постанови і розпоря­дження;

2) відомчі підзаконні акти - це такі акти, які діють на обмежену сферу суспі­льних відносин й видаються міністерствами і відомствами (наприклад, наказ міні­стра, наказ голови Державного комітету);

3) місцеві підзаконні акти - це акти, юридична сила яких поширюється на певну ділянку території країни, наприклад, певну адміністративно-територіальну одиницю. До них належать акти безпоседнього волевияву територіальної громади, акти місцевих органів державного управління і органів місцевого самоврядування. Наприклад, голова місцевої державної адміністрації видає розпорядження, місцева рада, як і її виконавчий комітет, приймає рішення, керівники структурних підроз­ділів місцевих держадміністрацій та виконавчих комітетів місцевих рад видають накази, сільські, селищні, міські голови видають розпорядження.

4) внутрішньоорганізаційні підзаконні акти - це акти, регламентація яких поширюється лише в рамках кадрового складу певної установи, підприємства, ор­ганізації Вони видаються керівниками чи керівними органами цих організацій. Наприклад, наказ ректора університету про зарахування студентами першого кур­су таких-то осіб.

Відзначимо, що виклад підзаконних актів у такій послідовності не означає їх такої ж ієрархії за юридичною силою. Наприклад, рішення сільської ради, прийня­те на основі закону і в межах своєї компетенції не є "нижчим" за юридичною си­лою від будь-якого іншого підзаконного акту. Проте, наприклад, розпорядження голови місцевої держадміністрації обов'язково повинно відповідати постанові Уряду України, воно справді має меншу юридичну силу, бо це прямо визначено законом.

Окремо розглянемо зміст таких підзаконних нормативних актів як статути,
положення, інструкції, регламенти, правила, які затверджуються органами держа­
вної влади і місцевого самоврядування їх нормативними актами іншого виду, і
юридична сила яких визначається правовим статусом того суб'єкта, що їх затвер­
див. Статут, положення - звід правових норм, які регулюють організацію та дія­
льність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств,
об'єднань, організацій і установ, службовців та інших осіб у певних сферах еко­
номічної, соціальної і культурної діяльності. Інструкція - нормативний акт, який
Глава 20. Правотворчість і форми (джерела) права 171


визначає зміст регулювання в найбільш детальній формі певної сфери суспільних відносин. Регламент - нормативний акт колегіальних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, який містить сукупність правил, що визначають про­цедуру діяльності цих органів. Правила - нормативний акт, який конкретизує нор­ми права більш загального характеру з метою регулювання поведінки суб'єктів суспільних правовідносин у певних галузях та процедурних питаннях.




Переглядів: 454

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Закон: поняття і ознаки | Правовий звичай

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.