Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



B). Vowels.

In GA there is no strict division of vowels into long and short. According to D. Jones, all American vowels are long.

The distinction between monophthongs and diphthongs in GA is not very concrete. Some diphthongs have monophthongs as their phonemic variants, some monophthongs have diphthongs as their phonemic variants. Russian phoneticians distinguish five diphthongs in GA [ei, ai, oi, au, əu].

Glottal stop is made by GA speakers before initially stressed vowels (ex. in India).

The nasalization of GA vowels when they are preceded or followed by a nasal sonorant is called an American twang. It results from the lowering of the soft palate while the vowel is pronounced (ex. man, manner, candy, fine, small, name, etc.).

GA speakers use the [æ] phoneme in many words which have the vowel [α:] in RP (Ex. ask [æsk], past [pæst], dance [dæns], path [pæθ] etc.).

In all words which have the [o] in RP the [Λ] phoneme is pronounced in GA (ex. hot [hΛt], rock [rΛk], bother [bΛðə], dog [dΛg] etc.).

In unstressed position the vowel [ə] is pronounced in GA and corresponds to [əu] and [i] in RP.

Ex. RP GA

Negro ['nigrəu] ['nigrə]

fellow ['feləu] ['felə]

tomorrow [tə'morəu] [tə'mΛrə]

pocket ['pokit] ['pΛket]

Non systematic difference between GA and RP involve pronunciation of individual words or groups of words.

Ex. RP GA

Asia ['ei∫ə] ['ei3ə]

either ['aiðə] ['i:ðə]

leisure ['le3ə] ['li:3ə]

schedule ['∫edju:l] ['sked3u:l]]

tomato [tə'mα:təu] [tə'meitə]

vase [vα:z] [veiz]

nephew ['nevju:] ['nefju:]

advertisement [əd'vз:tismənt] [ədvə'taismənt] (difference in the stress position and in a vowel)

 

C). Accent.

In words of French origin GA tends to have stress on the final syllable, where RP has it on the initial one.

Ex. RP GA

ballet ['bælei] [bæ'lei]

Some words have first syllable stress in GA whereas in RP the stress may be elsewhere.

Ex. RP GA

address [əd'res] ['ædrəs]

cigarette [sigə'ret] ['sigərət]

research [ri'sз:t∫] ['risз:t∫]

adult [æ'dΛlt] ['ædΛlt]

Some compound words have stress on the first element in GA and in RP they retain it on the second element.

Ex. RP GA

week'end 'weekend

ice-'cream 'ice-cream

hot'dog 'hotdog

New 'Year 'New Year

Polysyllabic words, ending in -ory, -ary, -mony, have tertiary stress in GA (ex. laboratory, dictionary, secretary, testimony).

 




Переглядів: 775

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
A). Consonants. | D). Intonation.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.