![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Миру й міжнародноїнаоодних питань WTnmm V ^uwju-mw* винахідливості вима__^ і міжнародної безпері. Справа і - vrt після другої світової війни роя :^еречливо і далеко не завжди так* г З^япіод утворення ООН. Головне організації вважали Bperyjr1 с Аж) будуть __ у другій світовій війні, ІеУ~лЯсав: США, СРСР, Великобр— Д?*довною силою системи колек Франції та КитаіО-1 %еликі держави — постійні ™ безпеки мали ста?** Звиток подій у світі вніс такі Ради Безпеки. АлеРродні відносини, що втілити в * корінні зміни в ^г^і Статуту повною мірою вияви тя положення й *Д неможливо. ^^цням мирних засобів урегулюв Якщо з викорис* ори, обстеження, посередня„ конфліктів (nepfr° ^с та ін.) особливих проблем не -т япбітр .<мя механізму колективної бе~~ розходження стратегія авників різних блоків, і ш—~<. до колективних воєнн . перед ^rv^r і '-"—^нЯ війни в Кореї (1950—1953 pp.) з метою припийеІгіуку. Лише 16 h 60 членів ООН У дістав належного 3^іл контингенти в об'єднану групу, конфліктів (пр^ т ) р примирення, арбітр^ия механізму колективної беЦ никало то застосУ»'* через розхо^дження стратегічни? унеможливлювалось представників різних блоків, нас| тіолітичних інтересу заклик до колективних воєнних;! SCPCP і СОІА- війни в Кореї (19501953 pp) ділили певні війс«2£ом ООН- Понад ?° % СУ^011^^ виступала під праІї^ та майже вся авіація міжнародну морського персонаЛУ^ериканськими. Уроки корейс* контингенту мяп війни переконливо показали нежиттєздатність передбаченого Статутом колективного застосування військової сили в умовах протистояння великих держав. Треба було шукати альтернативу, бо життя породжувало чимало конфліктів, які не піддавалися врегулюванню шляхом переговорів. До того ж характер конфліктів, що вибухали після другої світової війни, був не завжди таким, як це передбачалося в 1945 р. Конфлікти виникали не тільки між державами, але й усередині держав у вигляді громадянських воєн, рухів визволення з-під колоніального ярма тощо. Ставало очевидним, що застосування міжнародної сили в таких конфліктах малопродуктивне, а часто і шкідливе. Бо важко було визначити, яку конфліктуючу сторону треба підтримувати. Тим більше що всі конфлікти, пов'язані з антиколоніалізмом чи внутріполітичною боротьбою в країнах між лівими і правими, розглядалися супердержавами крізь призму своїх стратегічних інтересів. Отже, життя підказувало нову, не передбачену Статутом форму підтримання миру: використання збройних контингентів, але без застосування їхньої бойової сили. Так народилися операції ООН з підтримання миру. Вони були імпровізацією, побудованою на положеннях і ідеях глав VI і VII Статуту та реаліях міжнародного життя. Як слушно зазначав Генеральний секретар ООН Даг Хаммар-шельд, характеризуючи правові основи операцій ООН, їх треба було б віднести до неіснуючої глави «шість Ь половиною». Ця думка виглядає цілком слушною, оскільки операції з підтримання миру за своїм змістом і характером є дещо середнє між методами мирного врегулювання спорів, передбаченими главою VI, і примусовими заходами, передбаченими главою VII, але без практичного застосування сили проти порушника миру. Перші спроби використання військового персоналу ООН мали місце в 1947 р. в Індонезії й на Балканах, але ^Ді були залучені невеликі групи офіцерів, які діяли не ПІД керівництвом Генерального секретаря. У 1948 р. у зв'язку з арабо-ізрапіьежою війною була ство-Рена Організація ООН для спостереження за перемир'ям. У 1949 р. ООН створила групу спостерігачів в Індії й "кистані. Досвід цих перших груп спостерігачів проклав РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Тема 6 Діяльність ООН в умовах «холодної війни» шлях до інших форм і методів підтримання миру. В перші післявоєнні роки ще не фігурував термін «.операції з підтримання миру». Вживалися такі назви, як «легіон ООН», «польові кадри ООН» та ін. Термін «підтримання миру» вперше ввійшов у міжнародний лексикон у 1956 p., коли у зв'язку з конфліктом Англії, Франції та Ізраїлю з Єгиптом Перша надзвичайна спецсесія Генеральної Асамблеї ухвалила резолюцію про створення Надзвичайних Збройних сил ООН, які діяли в зоні Суецького каналу понад 10 років. Назва «операції ООН з підтримання миру» остаточно усталилася в 1965 p., коли Генеральна Асамблея створила Спецкомітет з операцій з підтримання миру. Особливість таких операцій полягає в тому, що військові контингенти використовуються не як бойова сила, а як механізм для припинення ворожнечі і як буфер між конфліктуючими силами. У формуванні операцій ООН як методу врегулювання міжнародних конфліктів важливу роль відіграв досвід Надзвичайних сил ООН у зоні Суецького каналу. Особливість цієї операції полягала в тому, що вона була розпочата не; рішенням Ради Безпеки, а Генеральною Асамблеєю. Справа в тому, що учасниками конфлікту були два постійні члени Ради Безпеки — Англія і Франція, які мали право «вето». Склалася кризова ситуація. У зв'язку з цим Рада Безпеки ухвалила резолюцію про скликання надзвичайної спеціальної сесії Генеральної Асамблеї на ос-' нові резолюції 1950 р. «Єдність на користь миру». Ця резолюція, прийнята Генеральною Асамблеєю у зв'язку 3f війною в Кореї, передбачала, що коли в умовах порушення миру або акту агресії Рада Безпеки неспроможна діяти через відсутність єдності серед її постійних членів, Генеральна Асамблея може вдатися до необхідних кроків аж до рекомендації використання збройних сил з метою підтримання або відновлення міжнародного миру й безпеки.* Сутність конфлікту полягала в тому, що в липні 1956рї1 Єгипет оголосив про націоналізацію Суецького каналу/1 що зачіпало інтереси Англії та Франції. В цій загостреній J ситуації 29 жовтня ізраїльські війська вдерлися на те-І риторію Єгипту, просуваючись до каналу. Розвиток подій! призвів до воєнного втручання також Англії та Франції. - Шукаючи союзників у боротьбі проти англо-франко-ізраїпьської агресії, президент Єгипту Гамаль Абдель Насер звернувся до міжнародного співтовариства із закликом про допомогу, і радянське керівництво з розумінням поставилося до можливості направлення добровольців. Виникла надзвичайно небезпечна ситуація, оскільки в міжнародний конфлікт були втягнуті великі держави. В цих умовах 1 листопада 1956 р. розпочалася перша надзвичайна сесія Генеральної Асамблеї, присвячена су-ецькій кризі. Вона закликала негайно припинити вогонь, вивести війська і вжити невідкладних заходів для відновлення судноплавства на каналі. Англія і Франція заявили, що вони погодяться на виконання резолюції тільки в разі введення в зону військ ООН. 4 листопада Генеральна Асамблея ухвалила резолюцію, що пропонувала створення Надзвичайних Сил ООН. Резолюція була прийнята 57 голосами. 19 представників держав утрималися, зокрема представники соціалістичних країн, які вважали, що проти агресорів треба було вжити жорсткіших заходів. У цій операції брали участь контингенти 10 країн (Канада, Швеція, Фінляндія, Данія, Індія та ін.). Надзвичайні Сили ООН налічували до 6 тис. чоловік. Керував операцією Генеральний секретар, якому допомагала група військових — представників країн-учасниць. Військове керівництво здійснював Командувач Сил, призначений Генеральною Асамблеєю за рекомендацією Генерального секретаря Дага Хаммаршельда. Командувач діяв під керівництвом Генерального секретаря. Національні підрозділи підпорядковувались національним командирам, а вони — Командувачу Силами ООН. Солдати й офіцери національних підрозділів носили свою національну форму. Своєрідною емблемою ООН стали запропоновані Да-гом Хаммаршельдом блакитні каски й берети. Сили ООН контролювали кордони між Ізраїлем і Єгиптом у районі Таза та Сінайського півострова. Функції Сил ООН полягали в тому, щоб вести спостереження за Дотриманням лінії перемир'я, виведенням військ, підтримкою порядку та стабільності в смузі Газа. Після відведення іноземних військ від зони Суецького каналу й відновлення єгипетського контролю над каналом між- РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» народні Сили ООН продовжували перебувати на єгипетській території з метою роз'єднання конфліктуючих сто-t рін. У ході операції додержувалися принципи, які стан рили правові засади майбутніх операцій ООН. Осново» проведення операції була згода Єгипту на розташуваі~ іноземних військ на його території. Було застережено, війська ООН не є окупаційними за своїми цілями та] характером і покликані не воювати, а підтримувати мир.1 Збройна сила могла бути використана лише з метою са-| мооборони. Тема 6 Діяльність ООН в умовах «холодної війни» • Операція ООН у Конго Операція в Конго протягом тривалого часу бул найбільшою за масштабами. Контингент ООН І налічував до 20 тис. чоловік. Небезпечний конфлікт у Конго виник у цій колишні колонії Бельгії після здобуття незалежності ЗО черв 1960 р. Всі провідні посади в державному апараті офіцерські посади в армії обіймали бельгійці або іні європейці. Тому відразу після проголошення незалежності почалися виступи солдатів проти бельгійських офіцері і цивільного населення проти засилля іноземців. Під р водом відновлення порядку бельгійські війська, розташовані тут на двох базах, увійшли в ряд міст без зщв конголезького уряду Лумумби. Тим часом Чомбе — зидент однієї з провінцій — Катанги проголосив її незалежність як окремої держави. В цих умовах керіві Конго звернулося по допомогу до ООН. 14 липня 1960 р. Рада Безпеки закликала Бельгію ви-J вести свої війська з Конго й уповноважила Генеральної секретаря Дага Хаммаршельда забезпечити конголезько-1 му урядові військову допомогу, яка має надаватися доки сили національної безпеки не стануть здатними ви-1 конувати свої функції. Вже наступного дня в Конго прибули контингенти з Гани й Тунісу. Через місяць в Операції ООН у Конго вже брало участь 14 тис. чоловік. Керівництво ООН виходило з того, що контингент не повинен втручатися у внутрішні справи Конго і має використовувати силу тільки для самооборони. Але розвиток подій висував перед операцією й завдання, які важко було здійснити, не порушуючи принцип цілковитої нейтральності. Завдання, поставлені в ряді резолюцій Ради Безпеки і резолюції від 20 вересня 1960 p., ухваленої надзвичайною сесією Генеральної Асамблеї, зводилися до такого: відновлення і підтримання закону й порядку, захист життя людей і власності на території всієї країни, відновлення і підтримання територіальної цілісності Конго, відвернення громадянської війни і врегулювання міжплемінних конфліктів, захист Конго від зовнішнього втручання у внутрішні справи, насамперед шляхом усунення іноземних найманців у сепаратистській Катанзі, тощо. Виконання цих завдань безумовно виходило за межі «буферної» ролі контингенту. Трагедією конголезького народу став розкол у його керівництві, зокрема між президентом Касавубу, на якого робили ставку країни Заходу, і прем'єр-міністром Лумум-бою, якого підтримував СРСР. Загострення суперечностей призвело до того, що Касавубу звільнив Лумумбу з посади прем'єр-міністра, а Лумумба у відповідь звільнив Касавубу з посади президента. В цих умовах начальник штабу Мобуту розпустив парламент і заарештував Лумумбу. Керівництво ООН вважало неможливим силою визволяти його, бо це означало б втручання у внутрішні справи Конго. Після невдалої втечі Лумумба був знову заарештований і переданий у Катангу, де його стратили. На початку 1961 р. в Конго одразу функціонувало кілька урядів: уряд Касавубу—Мобуту в Леопольдвілі, який був визнаний більшістю членів ООН; уряд прихильника Лумумби Гізенги в Стенлівілі, який визнали соціалістичні країни і кілька африканських країн; у Катанзі діяв режим Чомбе, а в провінції Касаї прагнув до автономії місцевий керівник. За таких суперечливих обставин, особливо у зв'язку з загибеллю Лумумби, посилилася критика з боку СРСР на адресу Дата Хаммаршельда. Була висунута пропозиція про Усунення його з посади Генерального секретаря. РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» В серпні й вересні 1961 р. відбулися військові сутички між силами Чомбе і військами ООН. З метою врегулювання конфлікту в Катанзі Даг Хаммаршельд домовився» про особисту зустріч із Чомбе. Але Пвересня 1961 р. Даг| Хаммаршельд загинув в авіаційній катастрофі на шляху ві Ндолу, де мали проводитися переговори про пригашення| воєнних дій. В умовах порушення катанзькими сепаратистами угоді про припинення вогню Рада Безпеки 24 листопада 1961 р.\ надала безпрецедентні повноваження виконуючому обо-| в'язки Генерального секретаря У Тану. Мова йшла про| застосування радикальних заходів, навіть воєнних у необхідності, для негайного усунення і депортації з танги всіх іноземних військових і політичних радників,! що не входили в контингенти військ ООН. З метою самооборони військам ООН було дозволено проводити обмежені воєнні дії. То був певний відхід від принципів про-1 ведення операцій з підтримання миру. Після довгих зволікань у січні 1963 р. Чомбе мусив| відмовитися від ідеї утворення сепаратної держави. Це означало, що мета операції ООН в основному була досягнута: єдність Конго відновлена; іноземні найманці усу-| нуті; поступово відновлювався порядок у країні. В люто-І му 1963 р. почалося планомірне виведення військ ООН,| яке остаточно завершилося ЗО червня 1964 р. Тема б Діяльність ООН в умовах «холодної війни» • ООН і перші кроки в галузі роззброєння Аналіз положень Статуту ООН свідчить про' що ставлення її фундаторів у 1945 р. до пробле ми роззброєння мало свої відмінності. Тоді і зброєнню не надавалося провідної ролі в досягненні ловної мети: миру й безпеки. Це пояснювалося, мабу тим, що на той час ще невідомо було про загрозу ядерне зброї, а сумний досвід Ліги Націй не давав підстав оптимістичних надій щодо реальності ідеї роззброєї Тому якщо Статут Ліги Націй закликав до скорочення озброєнь, Статут ООН лише проголошував мету регулювання озброєнь. Концепція міжнародної безпеки будувалася на ідеї колективних дій, у тому числі й воєнних, проти порушника миру. Стаття 43 Статуту зобов'язує всіх членів організації надавати Раді Безпеки на її вимогу збройні сили для підтримання міжнародного миру й безпеки. Стаття 45 зобов'язує тримати в стані негайної готовності контингенти національних військово-повітряних сил для спільних міжнародних примусових дій. Створювався Воєнно-ПІтабний Комітет як допоміжний орган Ради Безпеки для підтримання міжнародного миру й безпеки і надання їй допомоги у використанні військ, командування ними, а також регулювання озброєнь і «можливого роззброєння» (ст. 47). Статутом не передбачалося створення механізму контролю над роззброєнням. Застосування Сполученими Штатами атомної бомби проти японського міста Хіросіма 6 серпня 1945 р. внесло корінні зміни в бачення проблеми роззброєння. Перед міжнародним співтовариством постає невідкладне завдання заборони ядерної зброї, застосування якої приховувало смертельну загрозу людству. Монопольне володіння атомною зброєю Сполученими Штатами {до 1949 p., коли СРСР ліквідував цю монополію) загострило радянсько-американські відносини. Гонка ядерних озброєнь перетворилася на провідний і найне-безпечніший напрям розвитку «холодної війни». Боротьба навколо проблеми заборони ядерної зброї посіла центральне місце в дебатах, присвячених роззброєнню. Першою резолюцією, ухваленою 24 січня 1946 р. першою сесією Генеральної Асамблеї, була резолюція про створення Комісії з атомної енергії. До неї ввійшли представники членів Ради Безпеки й Канади. Мета Комісії полягала в розробці- конкретних пропозицій щодо встановлення контролю за використанням атомної енергії лише в мирних цілях і знищення атомної зброї та всіх інших засобів масового знищення. Пізніше, 14 грудня 1946 р., Генеральна Асамблея ухвалила резолюцію, яка визнала центральну роль роззброєння в справі підтримання миру й безпеки. Тоді ж визначилися протилежні позиції щодо атомної енергії та її використання. РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» План СІЛА був викладений у Комісії з атомної енергії' | Бернардом Барухом 14 червня 1946 р. «План Баруха»^передг-» бачав: створення Міжнародного агентства з атомног розвитку, яке здійснюватиме під керівництвом Ради Без-| пеки контроль над використанням атомної енергії, піал створення системи контролю вся атомна зброя має 6} знищена, а виробництво нових атомних бомб заборонені но; Агентство мало стати єдиним власником атомної ^ ровини, контролювати всю діяльність у галузі атомної енергії в інтересах всіх країн, володіти монополією дослідження і розвиток у галузі атомної енергії. Радянський план, викладений А. Громико, передбач укладення міжнародної конвенції про заборону вироб-| ництва й застосування атомної зброї, яка мала закрії такі зобов'язання: заборонити використання атомне зброї та виробництво атомної зброї, знищити протягом4! трьох місяців усі запаси атомної зброї; вважати будь-яке! порушення конвенції серйозним злочином проти людст-1 ва; протягом шести місяців учасники конвенції мали! ухвалити закони, які передбачали суворе покарання зщ порушення положень конвенції. Пізніше, 11 червня 1947р., радянська сторона вї своє бачення інспекцій і контролю: створити Міжнар Контрольну комісію з повноваженнями контролю таї інспекцій щодо мирного використання атомної енергії;! залишити у віданні урядів країн володіння й упра~!—Л матеріалами та установами з атомної енергії; контрол. має здійснюватися шляхом обмежених інспекцій, запитії інформації від урядів стосовно матеріалів; передбачався також контроль за існуючими атомними матеріалами. Отже, виявилися такі основні розбіжності в підходахі до атомного роззброєння: 1. Послідовність у заходах. СІЛА: спочатку встанови систему контролю, а потім здійснити атомне роззброєну ня. СРСР: спочатку підписати договір про заборону атол ної зброї. ттта ^ини>Уп масності й національного суверенітетул США: за міжнародну власність на атомні матеріали таї установи. СРСР: міжнародна власність є втручанням І внутрішні справи країн і загрожує їх національному су-веренітету. Тема 6 Діяльність ООН в умовах «холодної війни» 3. Міжнародні інспекції. СІЛА: за жорсткий контроль. СРСР: за періодичні інспекції. Існувало ще одне істотне розходження: СІЛА були проти застосування права «вето» при вирішенні Радою Безпеки питання про порушення угоди з атомної енергії. СРСР же твердо відстоював принцип права «вето» в Раді Безпеки і щодо атомних проблем. Американське домінування в ООН у ті роки забезпечило ухвалення в 1948 р. Генеральною Асамблеєю резолюції, основу якої становили пропозиції СІЛА. Радянський Союз не підтримав ці пропозиції й у січні 1950 р. відмовився від участі в Комісії з атомної енергії. Провідне місце в радянських пропозиціях щодо роззброєння посідали .заклики до глобальних, радикальних заходів. Уже на першій сесії Генеральної Асамблеї в 1946 р. Радянський Союз виступив з програмою загального й повного роззброєння. Радянська ініціатива справила пропагандистський ефект, зміцнила міжнародний авторитет СРСР, особливо серед прихильників миру, але виявилася нереальною в умовах загострення міжнародної напруженості. Комісія з атомної енергії не справдила надій, що покладалися на неї, і згодом почали створюватися інші форуми для обговорення проблеми роззброєння. У січні 1952 р. була утворена Комісія з роззброєння в складі членів Ради Безпеки й Канади. Під тиском СРСР Генеральна Асамблея розширила склад цієї Комісії до 25 членів. А в 1958 р. до Комісії з роззброєння ввійшли всі члени ООН. Ця глобальна інституція не мала на меті вироблення якихось конкретних планів щодо роззброєння. Вона слугувала радше форумом для обміну думками й концепціями з приводу роззброєння, а також інструментом морально-політичного тиску на великі держави, аби зрушити з місця проблеми роззброєння. Пізніше функції цієї комісії перейшли до Першого комітету. У 1959 р. був створений Комітет 10-ти з роззброєння. Східний блок тут представляли СРСР, Болгарія, Чехосло-ваччина, Польща та Румунія, а західний блок — США, Великобританія, Італія, Франція і Канада. У 1961 р. під тиском країн «третього світу» Комітет 10-ти був розширений за рахунок введення 8 країн, що не приєдналися, і перетворився на Комітет 18-ти з роззброєння. РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Одне з центральних місць у переговорах про роззброєння в ці роки посідало питання про припинення випробувань ядерної зброї. Дискусії виявили серйозні розбіжності думок щодо кількості щорічних інспекцій, тривалості мораторію на випробування, зон інспектування, складу контрольного органу. До 1961 р. підтримувалося добровільне припинення ядерних випробувань. 5 серпня 1963 р. СРСР, США й Великобританія підписали Договір про заборону ядерних випробувань, в атмосфері, космосі та під водою. Але питання про підземні випробування залишилося невиріше-ним. Отже, в напружених умовах «холодної війни» ООН відігравала важливу роль як форум Ъбговорення проблеми роззброєння, з'ясування позицій держав, визначення шляхів скорочення гонки озброєнь, заборони ядерної зброї. Численні резолюції, ухвалені Генеральною Асамблеєю, її допоміжними органами, комітетами та комісіями з роззброєння мобілізовували світову громадськість на боротьбу за заборону ядерних випробувань, заборону та знищення ядерної зброї. Тиск світової громадськості був одним із факторів, які позитивно впливали на політику держав у галузі роззброєння. Тема 6 Діяльність ООН в умовах «холодної війни»
|
||||||||
|