Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Програмоване навчання

Програмоване навчання— це кероване навчання з оптималь­ним зв'язком, тобто програма пізнавальної діяльності учнів. Ос­новою його є три уявлення про навчання: 1) як про процес керу­вання, 2) інформаційний процес та 3) індивідуалізований процес. Воно потребує спеціальної побудови навчального матеріалу, а саме:

— навчальний матеріал (навчальна інформація) дається учням невеликими частинами (дозами, кроками). Кожна доза є логічно завершеною, зручно доступною для цілісного сприйняття;

— кожна частина навчального матеріалу супроводжується вка­зівками або завданнями, як здійснити певні дії, спрямовані на її засвоєння;

— засвоєння кожної частини навчального матеріалу перевіря­ється переходом до нової шляхом надання учню спеціального за­вдання;

— учень одразу ж дізнається, правильно чи неправильно він відповів (здійснюється зворотний зв'язок), тобто учень забезпечу­ється засобами контролю і самоконтролю;

— залежно від відповіді учня оцінюється можливість його про­сування: якщо дав правильну відповідь, переходить до наступної частини, дози навчальної інформації. Якщо відповідь неправиль­на, учень повинен ще раз опрацювати поданий матеріал або про­читати додаткові пояснення, виконати ще одне завдання або діз­натися, яка відповідь правильна.

Отже, навчання передбачає такі етапи: пред'явлення, засвоєння і перевірки.

Представимо структуру програмованого навчання в табл. 21.



Розділ 2. Дидактика

 


 


Таблиця 21

Структура програмованого навчання

Учитель (підручник, комп'ютер)   Учень  
1. Пред'являє першу дозу матеріалу   1. Сприймає інформацію  
2. Пояснює першу дозу матеріалу й необхідні дії з нею   2. Виконує операції, спрямовані на засвоєння першої дози  
3. Ставить контрольні запитання   3. Відповідає на запитання  
4. Якщо відповідь правильна, пред'яв­ляє іншу дозу матеріалу. Якщо ні — пояснює помилку, повертає до робо­ти з першою дозою   4. Виконує наступну дозу матеріалу. Якщо відповідь неправильна, повер­тається до вивчення першої дози  

Залежно від характеру розміщення навчального матеріалу, на­явності кроків і зв'язків між ними розрізняються програми:ліній­ні, розгалужені й комбіновані.

При лінійнійпрограмі весь матеріал, який піддягає засвоєнню, поділяється на частини, дози. Вивчаючи кожну частину матеріа­лу, учень одночасно виконує включені до неї завдання для перевір­ки. Перевіривши правильність відповіді, учень починає викону­вати наступне завдання. (Наприклад: «Дидактика — частина педа­гогіки, яка розробляє теорію...й... Навчання передбачає взаємодію...» і ...»).

При розгалуженійпрограмі матеріал поділяється на частини більш великі, ніж при лінійній програмі, потім подаються завдан­ня і вказівки щодо засвоєння змісту. При зворотному зв'язку учень вибирає відповідь із поданих. Залежно від цієї відповіді подають­ся нові вказівки, пояснення. (Наприклад: «Викладання в сучасній дидактиці визначається як: а) повідомлення, передача знань; б) консультування учнів; в) управління навчальною діяльністю.

— Яка відповідь правильна?)

Комбінованаадаптивна програма передбачає вивчення деяких частин навчального матеріалу за лінійною схемою, інших — за розгалуженою.

Ці програми виконують такі функції:

— вони є джерелом інформації;

— певним чином організують навчальний процес;

— контролюють ступінь засвоєння матеріалу;

— регулюють темп вивчення навчального предмету;

—- дають необхідні пояснення;

— попереджують помилки;

— забезпечують зворотній зв'язок: внутрішній (учень одержує інформацію про засвоєння) і зовнішній (учитель одержує інформа­цію про засвоєння матеріалу кожним школярем і класом в цілому).


2.4. Види, концепції навчання, авторські педагогічні ідеї______________ 283

Засобамипрограмованого навчання можуть бути:

— програмовані підручники, за допомогою яких здійснюється весь цикл засвоєння знань;

— збірники задач і вправ, які побудовані в основному на за­вданнях з варіативними відповідями;

— зошити з друкованою основою; ; — перфокарти, сигнальні картки;

— контролюючі машини; v — технічні засоби навчання (ТЗН).

Одним із видів програмування у навчанні є алгоритмізаціяна­вчання (алгоритм — це суворе розпорядження до виконання уч­нями пізнавальних і практичних завдань, операцій, дій).

Алгоритмізація навчання передбачає побудову моделей правиль­них процесів мислення: послідовних розумових дій, що найкоро-тшим шляхом ведуть до розв'язання навчальних завдань. Але над­мірне захоплення алгоритмізацією призводить до формалізації, стандартизації, шаблонізації у здійсненні пізнавальних дій.

Таким чином, позитивна роль програмованого навчання в тому, що забезпечується оперативний контроль за засвоєнням школя­рами знань, індивідуалізація навчання, виникає можливість пра­цювати в оптимальному темпі й здійснювати самоконтроль у на­вчанні.




Переглядів: 2817

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Умови успішної організації проблемного навчання | Модульне навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.