Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етапи проведення конкретних соціально-економічних досліджень

Проведення дослідження передбачає низку логічно послідовних, взаємопов'язаних етапів:

1. Підготовчий етап включає:

- вивчення проблеми;

- розробка та затвердження програми дослідження;

- складання робочого плану, який має оперативний характер. У плані намічаються основні етапи дослідження, методи збору інфор­мації, види звітності, розраховуються очікувані результати, терміни виконання цих робіт;

- підготовку інструментарію;

- розробка макетів, таблиць, бланків, анкет, інструкцій.

2. Етап польового дослідження - збирання первинної інформації про досліджуваний об'єкт; під останньою розуміють неузагальнені відомості (наприклад, відповіді на питання анкети, інтерв'ю, дані документів і спостереження тощо), які потребують подальшої оброб­ки й аналітичного аналізу.

3. Підготовка зібраної інформації до обробки та її обробка.

4. Аналіз та узагальнення отриманої соціально-економічноїінформації.

5. Підведення підсумківдослідження, формулювання висновків і наукового обґрунтування рекомендацій, розробка прогнозів і про­ектів змін.

Етапи проведення дослідження, як правило, відображаються в програмі і робочому плані. У межах кожного з названих етапів мо­жуть бути виділені свої послідовні фази - проміжні етапи. Так, на етапі визначення методів дослідження спочатку розробляється відпо­відний інструментарій (анкети, форми таблиць, тести тощо), після чого з метою апробації методики проводиться невелике пілотажне дослідження, яке дає можливість своєчасно відкоригувати й удоско­налити як саму методику, так і робочу документацію.

Зазначимо, що, незважаючи на присутність в соціально-економічному дослідженні вищеназваних етапів, єдиної форми наукового аналізу не існує. У науковій літературі зустрічаються й інші підходи.

 

2. Поняття, функції та структура програми соціально-економічного дослідження.

Наукове дослідження - не довільна процедура, а серія логічно послідовних операцій органічно пов'язаних між собою єдиною ме­тою, необхідністю отримання максимально вірогідних і надійних да­них про досліджуване явище чи процес. Ці операції поєднуються в єдину систему головним документом - програмою дослідження.

Програма дослідження - це документ, який регламентує всі ета­пи, стадії підготовки, організації та проведення конкретного дослід­ження. Вона виконує роль стрижневого кореня дослідження, зумовлюючи тим самим його змістовно-смислову цінність, якість та надійність отриманої інформації. Програма, по суті, є теорією і методологією конкретного вивчення окремого емпіричного об'єкта чи явища. У ході складання програми вирішуються проблеми вибо­ру об'єкта дослідження, розробляються конкретні методики збиран­ня, опрацювання й аналізу даних, апробується надійність емпірич­ної інформації, наукової інтерпретації фактів, за її відсутності дослі­дження нагадує пошук методом проб і помилок, що в ряді випадків не дає пізнавального ефекту.

Серед основних вимог до формування програми слід назвати такі:

- теоретико-методологічна обґрунтованість;

- структурна повнота, тобто наявність у програмі всіх структур­них елементів;

- логічна послідовність всіх елементів, ланок програми. Так, не можна братися за розробку робочого плану без попереднього фор­мулювання мети і завдань дослідження. Як і безглуздо намагатися формулювати гіпотези, не уявляючи предмета;

- гнучкість програми. На перший погляд, це суперечить попе­редній вимозі. Однак на практиці в міру розробки програми або при появі нових, непередбачених обставин доводиться повертатися до вже сформульованих положень і вносити в них корективи;

- ясність і точність, деталізація програми.

Програма конкретно-економічного дослідження виконує три основні функції:

- методологічну (дає змогу визначити проблему наукову і прак­тичну, задля якої здійснюється дослідження; сформулювати його мету і завдання; зафіксувати вихідні уявлення про досліджуваний об'єкт; зіставити дане дослідження з тими, що проводились раніше або проводяться паралельно щодо аналогічних проблем);

- методичну (дає можливість розробити загальний логічний план дослідження; визначити методи збирання і аналізу первинної інфор­мації; виробити процедуру дослідження; провести порівняльний аналіз отриманих результатів щодо аналогічних досліджень);

- організаційну (забезпечує розробку чіткої системи розподілу праці між членами дослідницької групи; налагодження контролю за ходом і процесом дослідження, публікацію за необхідністю резуль­татів тощо).

Підготовка програми наукового дослідження - справа надзви­чайно відповідальна, вона вимагає значних витрат часу та зусиль. Практика показує, що на розробку програми інколи йде набагато більше часу, ніж на проведення самого дослідження. Однак еконо­мити на ній не слід. Ретельно продумана програма дослідження - найважливіша умова і запорука проведення його на високому нау­ковому рівні.

Науковці і дослідники сформулювали низку порад і практичних рекомендацій, якими доцільно користуватися у процесі розробки і складання програми. Насамперед слід зважити, чи є дослідження достатньо значущим і чи будуть корисні для справи його результати, чи варто витрачати час і кошти на копітку дослідницьку справу. Мож­ливо, у ході його підготовки з'ясується, що існують уже готові анало­ги розв'язання досліджуваної проблеми. Тоді краще скористатися ними, ніж починати нове дослідження.

Слід також добре подумати над тим, чи будуть наявні необхідні засоби й фінансові ресурси на оплату друкування таблиць, анкет, їх тиражування, машинного часу обробки анкет (при користуванні ком­п'ютером) тощо. Важливим є й з'ясування, чи матиме дане дос­лідження підтримку з боку зацікавлених осіб, органів управління, громадських організацій, адміністрації.

Особливо рекомендується скласти алгоритм здійснення по­слідовності дослідницьких операцій типу: що читати з даної пробле­ми? З ким консультуватися? Не варто шкодувати часу на самоосвіту, пошуки й опрацювання спеціальної літератури, яка містить досвід проведення подібних досліджень іншими науковцями і практиками. Нарешті, є бажаним оформлення програми як окремого документа дослідження, що допоможе не лише у здійсненні аналізу, а й при з'я­суванні отриманих результатів та підготовці висновків і практичних рекомендацій.

У соціально-економічній літературі вважається загальновизна­ним, що структура програми дослідження складається з двох розділів: методологічного і методичного.

Усі елементи програми тісно і жорстко взаємопов'язані і утво­рюють єдине ціле.

 




Переглядів: 656

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття, види та етапи конкретно-економічного дослідження | Методологічний розділ програми

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.