Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Політичні вчення періоду Еллінізму

У ІІ ст. до н.е. Стародавня Греція була завойована Римом. Криза полісних установ і втрата державами незалежності породили серед громадян настрої занепаду, невпевненості, аполітичності. Еллінські монархії уявлялися вільному греку, вихованому в полісних традиціях, настільки величезними, що він відчував себе безпорадним і нездатним вплинути на результат суспільних подій. У свідомості рабовласницьких кіл починає процвітати індивідуалізм; проповідь морального звільнення межує з упаданням перед державою, з обожнюванням особи монарха. Теоретичне вивчення політики деградує, поступаючись місцем моральним повчанням або релігійній містиці. Порівняно новими в політичній теорії того часу були ідеї космополітизму, світового панування і всесвітньої монархії.

В період еллінізму один з представників політико-правової ідеології – Епікур (341 – 270 рр. до н.е.) в соціально-політичній теорії відстоював ідеї рабовласницької демократії.

Справедливість. Свобода.

Як і інші прихильники демократичного правління, він вважав, що закони і держава існують не від природи, а за встановленням. «Справедливість не існує сама по собі; це – договір про те, щоб не заподіювати, не терпіти шкоди, укладений при спілкуванні людей і завжди стосовно тих місць, де він полягає». Право і держава суть продукти договору, результат угоди.

Філософія Епікура носить яскраво виражений практичний характер. Три її частини: каноніка (теорія пізнання), фізика й етика підпорядковані єдиній меті – навчити людину, як досягти щасливого, блаженного життя, вільного від страждань тіла і сум'яття душі. Каноніка – вчення про критерії істини і правила її пізнання, без яких неможливе розумне життя і розумна діяльність.

Етика Епікура ґрунтується на положенні, що «насолода є початком і кінцем блаженного життя» Людина, як і всі живі істоти, за природою прагне до насолоди й уникає страждань, і в цьому сенсі насолода є мірилом блага. Проте блаженне життя полягає зовсім не в здобутті все нової і нової насолоди, а в досягненні межі насолоди – свободи від тілесних страждань і душевних тривог - атараксії. Для досягнення цього самодостатнього душевного спокою людині необхідно здолати страждання, що виникають унаслідок незадоволених бажань.

Слідуючи релятивістським поглядам на суспільні встановлення, Епікур наполегливо підкреслював відносний і умовний характер справедливості, втіленої в законах різних держав.

Право.

Вчення Епікура заперечує будь-яку можливість існування природного права, яке передувало б договору. Про природне право, на його думку, можна говорити лише стосовно договору, який служить прикордонною лінією, що розділяє той час, коли люди жили подібно до тварин, не маючи законів, й епоху суспільного, державного життя. Епікур відносив договір про взаємну користь, мабуть, одночасно і до природних явищ, і до штучних утворень.

Переконання Епікура відрізнялися від попередніх учень демократії закликом уникати політичної діяльності. Щастя людини він убачав у відсутності страждань, у повній незворушності або безтурботності духу. Для досягнення цієї мети філософ пропонував усунутися від суспільних справ, знайти незалежність від суспільства і присвятити життя моральному самовдосконаленню. Ці положення Епікура, що переносили центр тяжіння суспільної теорії у сферу моралі, виражали крайній індивідуалізм і байдужість до політики, які були характерні для ідеології рабовласницької демократії в період еллінізму.

Проти філософії Епікура виступила школа стоїків. Термін «стоїцизм» походить від слова «стоячи» (колонада, галерея) – від назви знаменитої художньої галереї Stoa Picelis («Розписана Стоячи»), портика в Афінах, де викладав засновник школи Зенон Китійській (ок.336 – 264 рр. до н.е.). Стоїцизм як філософське вчення поєднував у собі елементи матеріалізму й ідеалізму, атеїзму і теїзму. У трактаті «Про людську природу» Зенон першим проголосив, що «жити згідно з Природою - це те ж саме, що жити згідно з доброчесністю» і що це - основна мета людини.

Його послідовниками були Клеанф (331-232 рр. до н.е.) і Хрісіпп (280 - 207 рр. до н.е.). Найбільш яскравими представниками Середньої Стої є Панетій (Панеций) і Посідоній (Посейдоній).

Найбільш видними представниками римського стоїцизму (Нової Стої) були Сенека, Епіктет і Марк Аврелій.

Етика була філософією життя, або практичною мудрістю, тобто вченням про мораль. Стоїки визнають чотири основні чесноти: розумність, помірність, справедливість і доблесть. Головною чеснотою в стоїчній етиці є уміння жити у згоді з розумом. В основі стоїчної етики лежить твердження, що не слід шукати причини людських проблем у зовнішньому світі, оскільки це - лише зовнішній прояв того, що відбувається в людській душі. Людина - частина великого Всесвіту, вона пов'язана з усім тим, що існує в ньому, і живе за його законами. Тому проблеми і невдачі людини виникають через те, що він відривається від Природи, від Божественного світу. Людині треба знов зустрітися з Природою, з Богом, з самим собою. А зустрітися з Богом - означає навчитися бачити у всьому прояв Божественного Промислу. Слід пам'ятати, що багато речей в світі не залежать від людини, проте вона може змінити своє ставлення до них.




Переглядів: 505

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Справедливість. Свобода. | Держава.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.