Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Усний інструктаж по самопідготовці за темою лекції

М. Берислав

Лекція №10

на тему: «Гемобластози»

 

Викладач:

Азарова Людмила Іванівна

 

План лекції:

1. Визначення поняття кожного із захворювань (α І)

2. Етіологічні чинники сприяння і виникнення захворювань (α ІІ)

3. Сучасна класифікація захворювань (α ІІ)

4. Медсестринський процес при гемобластозах:

а) І етап м/с процесу – сестринське обстеження пацієнта(α ІІ);

б) ІІ етап м/с процесу - медсестринська діагностика (α ІІ);

в) ІІІ етап м/с процесу - планування медсестринських втручань(α ІІ);

г) ІV етап м/с процесу - виконання лікарських призначень (α ІІ);

д) V етап м/с процесу - оцінювання результатів медсестринських втручань

та їх корекція (α ІІ);

5. Роль медичної сестри в профілактиці захворювань (α ІІ)

6. Загальні висновки по основним розділам лекції

 

 

Лейкози

Лейкози- гетерогенна група злоякісних уражень системи крові, які розвиваються внаслідок злоякісної трансформації гемопоетичних клітин у кістковому мозку і лім-фоїдній тканині

 

Класифікації:

І.Гострі лейкози:

- гострий мієлобластннй лейкоз

- гострий промієлоцитарннй лейкоз

- гострі мієлобластний і монобластний лейкози

- гострий лімфобластний лейкоз

- гострий еритромієлоз

- гострий плазмобластний лейкоз

- гострий мегакаріобластний лейкоз

- гострі недиференційовані лейкози

Перебіг:

- перед лейкоз

- початковий період

- повного розвитку (розгорнутий)

- період ремісії

- період загострення (ремісія)

- термінальний період

ІІ. Хронічні лейкози:

1. Мієлопроліферативні:

- хронічний мієлолейкоз

- доброякісний сублейкемічний мієлоз

- хронічний еритромієлоз

- еритремія

- хронічний мегакаріоцитарннй лейкоз

2. Лімфопроліферативні:

- хронічний лімфолейкоз

- волосатоклітннний лейкоз

- хвороба Сезарі (лімфолейкоз з ураженням шкіри)

- хронічні моноцитарні і мієломоноцитарні лейкози

- парапротеїнемічні гемобластози (мієломна хвороба, макроглобулінемія Вальденстрема,

хвороба тяжких ланцюгів)

Перебіг:

- початковий період

- розгорнута стадія

- термінальний період

Фази захворювання:

- алейкемічна

- лейкемічна

Гострий лейкоз

Гострий лейкоз- злоякісна пухлина, що первинно уражує кістковий мозок і морфо-логічним субстратом якої є молоді бластні клітини (бласти) - недиференційовані або мало диференційовані.

Етіологія:

- імунна недостатність

- ендогенна (обмінна)

- хімічна

- іонізуюча радіація

- дія радіоактивних речовин

- спадковість

- вірусогенетична теорія

 

Медсестринський процес:

І етап медсестринського процесу – медсестринське обстеження.

Збирання інформації ведеться суб’єктивними, об’єктивними та додатковими метода-ми обстеження.

Суб’єктивні методами обстеження:

А.Скарги пацієнта:

- прогресуюча загальна слабість

- біль у горлі

- задишка

- проливний піт уночі

- озноб

- тяжкість та біль у підребер'ях

- висока температура тіла

- крововиливи на шкірі

- запаморочення

- серцебиття

- біль у кістках, суглобах

- кровоточивість ясен

- кровотечі різної етіології

Б.Анамнестичні дані:

- стать Ч : Ж = 1:1,

- вік - приблизно 60 р.

- дія етіологічних чинників

- розвиток досить швидкий

- початок з неспецифічної симптоматики

- наростання тяжкості симптомів протягом 1-3 місяців

- поступова поява крововиливів

- можливі кровотечі

- підвищення температуритіла

- зниження МТ

В.Об’єктивні методи обстеження:

- шкірні покриви бліді з землистим відтінком, зі слідами крововиливів

- позитивні симптоми "джгута" і "щипка"

- виразково-некротична ангіна, гінгівіт, стоматит

- температура тіла 39-40°С

- збільшені лімфовузли - підщелепні, шийні

ІІ етап сестринського процесу - медсестринська діагностика:

- виразково-некротична ангін

- біль у кістках і суглобах

- посилене потовиділення

- озноб

- кровоточивість ясен

- запаморочення

- зниження апетиту

- гіпертермія

ІІІ етап сестринського процесу –планування медсестринських втручань:

1. Підготовка пацієнта та взяття біологічного матеріалу для лабораторних дослідже-

нь.

2. Підготовка пацієнта до інструментальних методів обстеження

3. Спостереження за пацієнтом та вирішення його дійсних проблем

4. Виконання лікарських призначень

5. Вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

6. Навчання пацієнта та оточуючих само- та взаємо-допомоги

ІY етап сестринського процесу – виконання плану медсестринського догляду:

- підготовка пацієнта та взяття крові для ЗАК

- підготовка пацієнта та інструментарію до стернальної пункції, асистування лікареві

при ній

- підготовка пацієнта та інструментарію до біопсії лімфовузлів, асистування лікареві

при ній

- створення пацієнтові комфортних умов. Режим - в залежності від стадії хвороби і

стану пацієнта

- постійний контроль за самопочуттям та об'єктивним станом пацієнта: вимірювання

АТ, температури тіла, підрахунок Р, ЧДР

- дієта № 15 (якщо нема протипоказань). Допомога пацієнтові та переконання його в

необхідності раціонального харчування

- контроль та допомога в дотриманні особистої гігієни пацієнтом, профілактика

пролежнів

- при гіпертермії - висушування шкіри рушником, зміна білизни, фізичні методи

охолодження

- при кровотечах - холод, оптимальне положення тіла, кровоспинні препарати

- при ураженнях слизових та порушенні ковтання - напіврідка, щадна, тепла їжа,

посилене пиття, теплі полоскання ротової порожнини відваром шавлії, ромашки

- при пролежнях - протирання шкіри навколо пролежнів розчином камфорного

спирту, 40% розчином етилового спирту, кварцування ураженої ділянки, підкладан-

ня гумового кругу

- при посиленому потовиділенні - переодягання пацієнта, обтирання насухо
- при ознобі - зігрівання, укутування пацієнта

- при запамороченні - допомога при пересуванні, ліжковий режим

§ виконання лікарських призначень:

- цитостатики: вінкрестин, вінбластин, хлорбутин, цитозар, віндезин

- ГКС: преднізолон, дексаметазон

- антиметаболіти: 6-меркаптопурин, метотрексат

- протипухлинні АБ: рубоміцин, карміноміцин, циклофосфан

- дезінтоксикаційна терапія: гемодез, альбумін, ізотонічний розчин, поліглюкін

- імунотерапія: інтерферон, реаферон

- лікування анемії

- лікування геморагічного синдрому: переливання тромбоцитів від найближчих

родичів, свіжозамороженої плазми, амінокапронової кислоти

- лікування інфекційних ускладнень: АБ широкого спектру дії (напівсинтетичні

пеніциліни + цефалоспорини), противірусні препарати (ацикловір)

- симптоматичне лікування

- вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

- навчання оточуючих забезпеченню повного обслуговування пацієнта

- надання психологічної підтримки пацієнтові

Y етап сестринського процесу – оцінка результатів медсестринського втручан-ня.

1. Поліпшення самопочуття та об’єктивного стану пацієнта

2. Корекція медсестринських втручань у випадку виникнення ускладнень

Перебіг:

· захворювання прогресуючий

Прогноз:

- стосовно видужання залишається несприятливим

Профілактика:

· попередження дії на організм факторів ризику (інсоляції, професійних шкідливостей, іонізуючої радіації)

 

Хронічний мієлолейкоз

Хронічний мієлолейкоз - злоякісна пухлина кровотворної тканини з переважним ура-женням гранулоцитарного ростка мієлопоезу

Етіологія:

- у 90-97% пацієнтів – наявність в клітинах кісткового мозку і периферичної крові так

званої філадельфійської (Ph) хромосоми, що виникає внаслідок транслокації генетич-

ного матеріалу між 9 і 22 хромосомами

- іонізуючі радіаційні впливи;

- найчастіше вік 20-50 років (можливо від 1 до 70 років)

Класифікації:

І.За стадіями:

І - початкова (доклінічна)

П - розгорнутих клініко-гематологічних проявів (моноклонова)

III- прискорення (перехідний період, фаза акселерації)

ІV- термінальна (бластна криза, поліклонова)

 

Медсестринський процес:

І етап медсестринського процесу – медсестринське обстеження.

Збирання інформації ведеться суб’єктивними, об’єктивними та додатковими метода-ми обстеження.

Суб’єктивні методами обстеження:

А.Скарги пацієнта:

Початкова стадія:

- самопочуття задовільне, зміни лише в аналізі крові

Розгорнута стадія:

- фізична втома

- похудіння

- безпричинний субфебрилітет

- болі і тяжкість в лівому підребер'ї

- збільшення об'єму живота

- кровоточивість ясен, нанесених ран

Стадія акселерації:

-прогресуюче похудіння

- наростання загальної слабості

- підвищення температури тіла до фебрильних показників

Термінальна стадія:

- гарячка

- прог­ресуюче збільшення живота

- ознаки анемії

Б.Анамнестичні дані:

- дія етіологічного чинника

- виявлення відповідних змін в аналізі крові

- відсутність ефекту від попереднього лікування

В.Об’єктивні методи обстеження:

- блідість шкірних покривів

- пониження МТ

- субфебрильна температура тіла, яка з часом переходить в гарячку

- збільшення селезінки, яка може займати більшу частину черевної порожнини

- гепатомегалія

- в крові: нейтрофільний лейкоцитоз із зсувом вліво, збільшення бластних клітин без

лейкемічного провалу, анемія, тромбоцитопенія

ІІ етап сестринського процесу - медсестринська діагностика:

- наростаюча загальна слабість

- кровоточивість

- гарячка

ІІІ етап сестринського процесу –планування медсестринських втручань:

1. Підготовка пацієнта та взяття біологічного матеріалу для лабораторних дослідже-

нь.

2. Підготовка пацієнта до інструментальних методів обстеження

3. Спостереження за пацієнтом та вирішення його дійсних проблем

4. Виконання лікарських призначень

5. Вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

6. Навчання пацієнта та оточуючих само- та взаємо-допомоги

 

ІY етап сестринського процесу – виконання плану медсестринського догляду:

- підготовка пацієнта та взяття крові з вени для лабораторних досліджень: ЗАК, цитохіміч-

ного дослідження крові, дослідження каріотипу клітин крові, БАК

- підготовка пацієнта, інструментарію і всього необхідного та участь в пункції кісткового

мозку

- підготовка пацієнта до УЗД органів черевної порожнини

- створення пацієнтові зручних та комфортних умов

- контроль за самопочуттям та об'єктивним станом пацієнта: вимірювання г° тіла, АТ,

визначення Р, підрахунок ЧДР

- допомога пацієнтові у здійсненні заходів особистої гігієни, надання поради щодо чищен-

ня зубів, щоб уникнути кровоточивості ясен

- допомога пацієнтові у пересуванні, виконанні фізичних дій

- при гарячці - холод над головою, зміна натільної білизни, жаропонижуючі (за призначенням

лікаря)

- на початкових стадіях: загальноукріплюючі заходи (режим, збалансоване повноцінне харчу-

вання)

- санація осередків інфекції

§ виконання лікарських призначень:

- в розгорнутій стадії: паліативне лікування для зменшення клінічних ознак, гальмування

прогресування (інтерферон, трансплантація кісткового мозку)

- у термінальній стадії: поліхіміолікування (цитозар, рубоміцин, вінкристин, метотрексат,

6 – меркаптопурин у різних комбінаціях в залежності від перебігу)

- симптоматичне лікування: переливання еритроцитів, тромбоконцентрату, АБ (ампіцилін,

амоксицилін, цефатоксим, цефтазидим)

- вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

-враховуючи психоемоційний стан, спрямувати вольове зусилля пацієнта на боротьбу з

хворобою (засобами психотерапії активізувати саногенні механізми організму, утвердити

оптимізм і віру в поліпшення в подальшому якості життя, рекомендувати оздоровчі про-

грами)

Y етап сестринського процесу – оцінка результатів медсестринського втручання.

1. Поліпшення самопочуття та об’єктивного стану пацієнта

2. У разі прогресування захворювання та виникнення ускладнень- корекція медсестрин-

ських втручань

Перебіг:

· захворювання прогресуючий, іноді з короткочасними спонтанними ремісіями

· середня тривалість життя раніше складала 2,5-3 роки (іноді – до 10 років)

· сучасні методи лікування дозволяють дещо продовжити життя пацієнтів

· смерть наступає внаслідок загального виснаження, несумісної з життям анемізації, ге-

морагічних ускладнень або приєднання інфекції

Прогноз:

- стосовно захворювання несприятливий

- проведення комплексної терапії дозволяє віддалити термінальну стадію хвороби і продовжити тривалість життя пацієнтів

- перспективним в цьому плані є трансплантація кісткового мозку

 

 

Хронічний лімфолейкоз

Хронічний лімфолейкоз - неопластичне лімфопроліферативне захворювання, яке харак-теризується проліферацією і збільшенням в периферичній крові кількості зрілих лімфо-цитів, доброякісним перебігом та збільшенням лімфатичних вузлів, селезінки, печінки та інших органів за рахунок розростання в них лімфоїдної тканини.

Етіологія:

Основні чинники:

- спадковість

- похилий вік (ніколи не хворіють діти)

- частіше хворіють чоловіки (у 2 рази частіше від жінок)

-зв'язок з радіацією та іншими мутагенами не виявлений

Теорія походження:

- показана клональна природа походження – розвиток пухлинного клону з єдиного В- або

Т-лімфоциту, з яким відбулася мута­ція і який отримав перевагу в рості

- у 95% випадків хронічний лімфолейкоз має В- клітинне походження і лише у 5% випад-
ків - Т-клітинний фенотип

Класифікації:

І.За стадіями перебігу:

- початкова (компенсована)

- клінічних проявів (моноклонова)

- термінальна (поліклонова)

ІІ.За особливостями клінічних варіантів:

- типовий

- з млявим перебігом (доброякісний)

- з швидким перебігом (злоякісний)

- пухлинний

- кістково-мозковий

- селезінковий

 

Медсестринський процес:

І етап медсестринського процесу – медсестринське обстеження.

Збирання інформації ведеться суб’єктивними, об’єктивними та додатковими методами обстеження.

Суб’єктивні методами обстеження:

А.Скарги пацієнта:

а) початковий період:

- самопочуття задовільне

- підвищена втомлюва­ність

- збільшенні помірно пери­феричні лімфовузли

б) розгорнутий період:

- загальна слабість

- пітливість вночі

- голово­кружіння

- генералізоване збіль­шення лімфовузлів

- жовтяниця

- болі в кістках

- свербіж шкіри

в) термінальний період:

- кровоточи­вість з ясен

- підвищення температури тіла (гарячка)

Б.Анамнестичні дані:

- розвиток захворювання переважно поступовий

В.Об’єктивні методи обстеження:

при пальпації:

- послідовність ураження лімфовузлів: шийні —пахвові — пахові: вони помірно збіль-

шені, не спаяні між собою, неболючі

- спленомегалія ( при пальпації

- гепатомегалія неболючі)

- на шкірі: екзема, псоріаз, кропивниця

- часті бронхіти, пневмонії, плеврити, виразкова хвороба 12-палої кишки

- розвивається серцева та ниркова недостатності

- в термінальному періоді

-ознаки кахексії, геморагічний синдром, сепсис

- ураження нервової системи: ознаки менінгоенцефаліту, паралічів черепно- мозкових
нервів, кома

- в крові: лейкоцитоз, до 80-90% збільшення кількості лімфоцитів, поява пролімфоцитів,

лімфобластів, збільшення ШОЕ

ІІ етап сестринського процесу - медсестринська діагностика:

- загальна слабість

- пітливість вночі

- головокружіння

- болі в кістках

- свербіж шкіри

- кровоточивість

- гарячка

- медсестринські діагнози змінюватимуться і розширюватимуться в міру прогресування

хвороби

ІІІ етап сестринського процесу –планування медсестринських втручань:

1. Підготовка пацієнта та взяття біологічного матеріалу для лабораторних досліджень

2. Підготовка пацієнта до інструментальних методів обстеження

3. Спостереження за пацієнтом та вирішення його дійсних проблем

4. Виконання лікарських призначень

5. Вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

6. Навчання пацієнта та оточуючих само- та взаємо-допомоги

ІY етап сестринського процесу – виконання плану медсестринського догляду:

1. Підготовка пацієнта та взяття крові для лабораторних досліджень: ЗАК, БАК, цитохімічних і

імунофенотипних досліджень периферичної крові

2. Підготовка пацієнта та всього необхідного та асистування лікареві при пункції кісткового

мозку

3. Підготовка пацієнта до радіоізотопної лімфографії

4. Підготовка пацієнта до ультразвукового сканування печінки та селезінки

5. Створення зручних умов та комфорту для пацієнта

6. Контроль за самопочуттям та об'єктивним станом пацієнта: вимірювання температури тіла,

АТ, визначення Р, підрахунок ЧДР

7. Допомога пацієнтові у здійсненні заходів особистої гігієни; надання поради щодо чищення

зубів, щоб уникнути кровотечі

8. Допомога пацієнтові в пересуванні, виконанні фізичних дій

9. Переодягання пацієнта вночі

10. При свербіжі шкіри - обтирання її слабим розчином оцту, або застосування мазей за приз-

наченням лікаря

11. Під час гарячки - холод над головою, жарознижуючі (за призначенням лікаря)

12. На початкових стадіях - дотримання режиму дня, збалансоване повноцінне харчування

13. Санація осередків інфекції

14. Виконання призначень лікаря - в розгорнутій та термінальній стадіях:

- Цитостатики (хлорбутин, циклофосфамід, пафенцал)

- ГКС (преднізолон, метипред)

- Поліхіміолікування - схема СОР (циклофосфан + вінкристин + преднізолон)

- Лімфоцитоферез - при значній кількості лімфоцитів

- Променеве лікування лімфовузлів, селезінки

- Симптоматичне лікування (АБ, переливання еритроцитарної маси)

15. Вирішення супутніх проблем та потреб пацієнта

16. Враховуючи психоемоційний стан, спрямувати вольове зусилля пацієнта і його оточення на

видужання (засобами психотерапії активізувати саногенні механізми організму, утвердити

віру в поліпшення подальшої якості життя

Y етап сестринського процесу – оцінка результатів медсестринського втручання.

1. Поліпшення самопочуття та об’єктивного стану пацієнта

2. У разі прогресування захворювання та виникнення ускладнень- корекція медсестрин-

ських втручань

Перебіг:

· захворювання поступовий або циклічно прогресуючий

· середня тривалість життя раніше складала 4-5 роки, проте деякі пацієнти живуть до

10-12 років

· смерть зумовлена приєднанням інфекції, геморагічних ускладнень, найчастіше

пневмонії

Прогноз:

-здебільшого несприятливий

 

Загальні висновки лекції:

У лекції особливу увагу приділено медсестринському процесу при гемобластозах: визначення дійсних проблем пацієнта, встановлення медсестринських діагнозів, планування медсестринських втручань: підготовка пацієнтів до лабораторних досліджень та іструментальних обстежень, реалізації медсестринських втручань, виконання лікарських призначення, особливостям догляду за пацієнтами, профілактиці захворювань.

Лейкози – група злоякісних пухлин системи крові, субстратом яких є найбільш молоді клітини крові – бласти або їх попередники. Найбільш розповсюдженими формами гострого лейкозу є мієлобластичний і лімфобластичний. При гострих лейкозах субстратом пухлини є молоді не зрілі клітини, при хронічному – дозріваючі клітини. Гострий лейкоз ніколи не переходить в хронічний, а хронічний може набувати ознаки гострого. Перебіг захворювання циклічний, тривалість життя від декілька місяців (у разі гострого лейкозу) до декілька років (хронічні лейкози).

Пацієнти гинуть від приєднання вторинних інфекцій, геморагічних ускладнень, кахексії.

 

 

Перелік посилань:

1. Демченко О.К. Медсестринство в терапії. - К.: Здоров`я, 2001.- С.240-245, 245-246

2. Паращак Г.П. Внутрішні хвороби. - К.: Здоров`я, 1994.- С. 255-262

3. Левченко В.А., Середюк Н.М. Внутрішні хвороби. - Л.: Видавництво Світ, 1994.-

С. 342-344, 344-348, 348-353

4. Шегедин М.Б. Медсестринство в терапії. - Видавнича фірма: Відродження, 2006.-

С. 156-158, 158-160, 160-162, 162-164

5. Середюк Н.М. Внутрішня медицина. - К.: Медицина, 2006.- С. 590-593, 593-596,

596-598, 598-599; E - mail: med@books. kiev. ua.

6. Єпішин А.В. Внутрішні хвороби. - Т.: Укрмедкнига, 2005.- С. 557-566.

Список наочних приладь:

1. Таблиця №5 – «Гострий лейкоз»

2. Кровозипинні засоби (амінокапронова кислота, дицинон).

3. Кортикостероїдні засоби (преднізолон).

4. Антигістамінні засоби (супрастин).

 

 

Засоби активації слухачів:

Питання:

1. Що означає термін: гемобластози?

 

2. Що таке лейкоцитоз, лейкопенія?

 

3. Що таке бластні клітини?

 

4. Яка загальновизнана природа лейкозів?

 

Проблемні ситуації:

1. Ви ознайомилися з основними симптомами гострого лейкозу. Назвіть їх.

 

2. Ви ознайомилися з можливими клінічними проявами хронічного лімфолейкозу.

Назвіть їх.

 

3. Пацієнт 18-ти років місяць тому переніс гостре респіраторне вірусне захворюван-

ня, з приводу якого лікування амбулаторно, самостійно. Тиждень тому з`явились

такі симптоми, як біль у горлі при ковтанні, біль в яснах, температура тіла підви-

щилась до 40о С. У зв’язку з різким погіршенням стану госпіталізований.

Об’єктивно: шкіра бліда, волога. При огляді ротової порожнини язик сухий, на

слизових оболонках ясен, язика, твердого та м`якого піднебіння, мигдаликів некро-

тичні виразки, які вкриті брудно-сірими нашаруваннями.

Аналіз крові: еритроцити – 3,2Х1012/л, Hb – 98 г/л, лейкоцити - 85Х109/л, с -22 %,

м - 3 %, бластні клітини – 80 %, ШОЕ – 60 мм/год

Ваш попередній діагноз?

4. Які методи обстеження використовують для діагностики лейкозів.

 


Читайте також:

  1. Більш детально про інвестиційну взаємодію в наступному Додатку до цієї Лекції.
  2. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  3. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  4. Вибір остаточного варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
  5. Види інструктажів
  6. Види інструктажів працюючих з ОП і порядок їх проведення
  7. Вступний інструктаж з охорони праці та первинний інструктаж з охорони праці на робочому місці в виробничих підрозділах.
  8. Державне управління системою загальної середньої освіти.
  9. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
  10. ДОДАТОК до Лекції № 12
  11. Документальні колекції науково-історичних товариств в Україні 19 – початку 20 ст.
  12. Допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктажі і перевірку знань з охорони праці, забороняється.




Переглядів: 1947

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи наукового дослідження проблем олімпійського спорту. | Тема №11 Технологія розробки навчального курсу з психології.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.066 сек.