Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Умови ефективності застосування педагогічної оцінки.

Під ефективністю педагогічної оцінки розуміється її стимулююча роль в навчанні і вихованні дітей. Педагогічно ефективною вважається така оцінка,яка створює у дитини прагнення до самовдосконалення, до надбання знань, умінь і навичок, до вироблення у себе цінних позитивних якостей особи, соціально корисних форм культурної поведінки.

Уявлення про ефективність педагогічної оцінки

мають індивідуальний і соціально-специфічний характер.

 

Індивідуальний характер уявлень і дії педагогічної оцінки виявляється в тому, що її ефективність залежить від індивідуальних особливостей дитини, від її актуальних потреб. Дієвою буде та педагогічна оцінка, яка співвідноситься з тим, що понад усе цікавить дитину. Якщо, наприклад, цей інтерес полягає в отриманні схвалення з боку конкретної особи, то на нього в першу чергу і повинна орієнтуватися педагогічна оцінка.

Коли говорять про соціально-специфічний характер педагогічної оцінки, враховують дві обставини. По-перше, те, що в умовах різних культур в системі навчання і виховання віддається перевага різним видам педагогічних оцінок. У одному випадку, наприклад в сучасних суспільствах північноамериканського і західноєвропейського типу, найбільш дієвими є матеріальні стимули; в умовах азіатських культур ісламського напряму - морально-релігійні стимули; у деяких інших країнах, наприклад в Японії, - соціально-психологічні стимули (окрім традиційних матеріальних).

По-друге, соціально-специфічний характер педагогічної оцінки виявляється в тому, що така оцінка може бути різною за ефективністю залежно від соціальної ситуації, в якій вона дається. Різні педагогічні оцінки, пропоновані в різних ситуаціях, можуть володіти неоднаковою значущістю для дитини і з різним ступенем вірогідності вести до задоволення актуальних для нього потреб. Та педагогічна оцінка, яка володіє в даній ситуації найбільшою цінністю і забезпечує найвищу вірогідність досягнення успіху, є переважною в цій ситуації.

Слід пам'ятати, що персональна значущість педагогічної оцінки з часом може змінюватися. Це відбувається принаймні по двох причинах. Перш за все тому, що від ситуації до ситуації змінюється ієрархія людських потреб у міру їх задоволення. Крім того, з віком відбуваються істотні особистісні зміни дітей, і ті оцінки, які раніше були значущими для них, втрачають свою стимулюючу роль, а замість них на перше місце виходять інші, які більш відповідають віковим інтересам дитини. Нарешті, існують індивідуальні відмінності між дітьми, через яких те, що є стимулом для однієї дитини, може не бути їм для іншого.

Оцінка є педагогічним стимулом, що поєднує в собі властивості заохочення і покарання:хороша оцінка є заохоченням, а погана - покаранням. Треба зазначити, що крайні значення оцінок не завжди володіють тією стимулюючою силою, яку мають середні по величині оцінки. Наприклад, кращим стимулом до досягнення успіхів часто стає оцінка 4, а не 5; 3, а не 2 або 1. Тому, отримавши п’ятірку, дитина частково може втратити сенс подальшого вдосконалення свого навчання, оскільки вище за п’ятірку в наших умовах, при 5-бальній оцінній системі, все одно не отримаєш. Якщо ж учень отримав оцінку 4, то у нього ще є шанс і можливість добитися більшого, в даному випадку відмінної оцінки.

Дуже низька оцінка, наприклад одиниця, знищує прагнення дитини до поліпшення своїх результатів, оскільки таку оцінку важко виправити і отримати, скажімо, 5. Зазвичай вчителі не ставлять вищих оцінок тим, хто зовсім недавно вчився на «незадовільно». Трійка ж суб’єктивно сприймається як така оцінка, після якої цілком можна добитися відмінної успішності, якщо постаратися.

Оптимальним є той випадок, коли оцінка, отримана по п’ятибальній системі, на один бал вище або нижче за ту, яку зазвичай по даному предмету має дитина. Якщо раніше вона в основному отримувала трійки або четвірки, то найбільшою стимулюючою силою для неї, відповідно, стануть оцінки 4 і 5, а найбільшою негативною силою, що викликає неприємні переживання і прагнення виправити положення, що склалося, - оцінки 2 і 3.

У системі стимулювання дітей спостерігається явище згасання реакції, суть якого полягає в тому, що дуже часте використання одних і тих же позитивних або негативних стимулів веде до поступової втрати їх мотивуючої ролі. Наприклад, надмірно часті заохочення дітей у формі високих оцінок з часом перестають діяти на них так же сильно, як вони діяли спочатку. З іншого боку, постійне отримання низьких оцінок кінець кінцем починає сприйматися людиною з набагато меншими емоційними переживаннями, чим це було спочатку, і втрачає свою мотивуючу дію. Виникає необхідність час від часу змінювати характер позитивних і негативних стимулів, варіювати їх для збереження і підтримки правильної реакції на них.

 

Стимулювання учбової і виховної діяльності дітей повинне мати комплексний характер, включати систему різноманітних спонукань, кожен з яких застосовується не часто і залежно від того, які інші інтереси і потреби дитини в даний момент часу є актуальними. Комплексність стимулювання означає одночасне використання різних стимулів: органічних, матеріальних і моральних, індивідуальних і соціально-психологічних.

Органічні - це стимули, пов’язані із задоволенням органічних потреб дитини (що-небудь приємне фізично, солодке, смачне і тому подібне).

Матеріальні стимули пов’язані з придбанням у власне користування яких-небудь привабливих, цікавих і бажаних для дитини речей.

Моральні стимули звернені до відчуттів дитини і пов’язані із задоволенням її духовних потреб. До їх числа можна віднести задоволення, що отримується від свідомості виконаного боргу, від надання допомоги іншим людям, від відповідності здійснення вчинків з високими етичними цілями і цінностями.

Соціально-психологічні стимули містять в собі мотиви, пов’язані з системою людських відносин. У їх число включені ті, які орієнтовані на підвищення уваги до людини, пошана до неї, відведення для неї престижної і значущої ролі і тому подібне.

Індивідуальні стимули містять в собі щось вельми особисте, істотне для даної людини, особливе значення, що має для неї.

Комплексність мотивації учбово-виховного процесу припускає пошук і варіювання стимулів діяльності кожної дитини, включення в їх число органічних, матеріальних, моральних, індивідуальних, соціально-психологічних і інших можливих стимулів, знань, що позитивно впливають на засвоєння, на формування умінь і навиків, на придбання певних особистісних властивостей:


Читайте також:

  1. V. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.
  2. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  3. Автомобільні ваги із застосуванням цифрових датчиків
  4. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  5. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  6. Акти правозастосування, їх види
  7. Акти правозастосування.
  8. Алгоритм із застосування річної процентної ставки r.
  9. Алгоритм із застосуванням річної облікової ставки d.
  10. Аміноглікозиди (стрептоміцину сульфат, гентаміцину сульфат). Механізм і спектр протимікробної дії, застосування, побічні ефекти.
  11. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  12. Аналіз ефективності використання каналів розподілу




Переглядів: 1381

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Способи стимулювання учбових і виховних успіхів дітей. | Особливості оцінювання у першому і другому класах.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.035 сек.