Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Способи стимулювання учбових і виховних успіхів дітей.

Разом з видами педагогічних оцінок виділяються способи стимулювання учбових і виховних успіхів дітей. Головні з них - це увага, схвалення, визнання, оцінка, підтримка, нагорода, підвищення соціальної ролі, престижу і статусу людини. Розглянемо кожен з перерахованих способів стимулювання окремо.

 

Доброзичлива увага до людини завжди вважалася однією з дієвих форм її заохочення. Людині приємно, коли вона викликає до себе підвищений інтерес з боку оточуючих людей, коли вона користується увагою. Така увага означає, що її цінують, виділяють серед оточуючих людей. І, навпаки, коли на людину не звертають увагу, коли її як би не помічають, то це викликає у неї неприємне відчуття.

Педагог, що звертає особливу, доброзичливу увагу на учня, виявляє до нього щиру, непідроблену цікавість, тим самим як би заохочує його, привертаючи до нього увагу і навколишніх людей.

Діти у свою чергу цінують увагу до себе з боку дорослих, особливо вчителів або вихователів, прагнуть добитися її, удаючись до різного роду прийомам, щоб в що б те не стало стати об'єктом підвищеної уваги. Іноді з цією метою діти навмисно роблять щось незвичайне, здійснюють певні вчинки і навіть провину виключно ради того, щоб привернути до себе увагу.

Воно є простим і доступним способом педагогічного стимулювання, який часто поєднується з іншими, що розглядаються нижче. Нерідко увага супроводжується схваленням, що у свою чергу підсилює його стимулюючу роль.

 

Схвалення виступає як позитивна оцінка того, що зробила або має намір зробити дитина. Коли говорять про схвалення, то мають на увазі вербальну або ж невербальну позитивну оцінку дій і вчинків людини. Вербальна оцінка включає словесні вислови, що містять відповідні оцінні думки, а невербальна - жести, міміку і пантоміміку, що виконують аналогічну оцінну роль. Часто вербальні і невербальні способи виразу схвалення поєднуються один з одним.

 

Визнання є виділенням тих або інших переваг у оцінюваної особи і їх високою оцінкою. На відміну від уваги або схвалення, визнання визначає і дає зрозуміти оцінюваній особі, за що конкретно її цінують. Визнання разом з тим виступає як виділення і оцінка тих переваг, за якими оцінювана особа відрізняється від інших, у тому числі і для того, хто її характеризує.

 

Оцінка включає визначення рівня розвиненості певної властивості у оцінюваної особи, а також кількісну і якісну оцінку її дій або результатів діяльності. Такими є, наприклад, шкільні оцінки. Вони характеризують в балах абсолютні і відносні успіхи учня: абсолютні в тому сенсі, що сама по собі оцінка свідчить про якість знань або поведінки школяра, а відносні тому, що, користуючись оцінками, можна порівнювати їх у різних дітей.

 

Підтримка як спосіб стимулювання виявляється в тому, що вчитель схвалює конкретні дії учня, стимулює його на повторення або успішне завершення цих дій. Підтримка може бути запропонована у формі співчуття, морально підкріплюючої дитини, або сприяння, тобто виконання дорослим таких практичних дій, які сприяють активізації діяльності дитини. Найчастіше підтримка як засіб стимулювання виявляється тоді, коли дитина потребує допомоги з боку вчителя.

 

Нагородарозуміється і сприймається як засіб матеріальної підтримки або оцінки дій дитини. Нагорода стає стимулом діяльності тоді, коли вона заслужена і відповідає як зусиллям, що додаються, так і реальному результату. Якщо в характері нагороди не враховується те або інше, то її стимулююча роль знижується.

 

Наступні способи заохочення - посилення соціальної ролі, престижу і статусу - є социально-психологічними засобами стимулювання дій учнів і вихованців. Вони пов'язані з підвищенням авторитету дитини в очах тих значимих для неї людей, які її оточують.

Ролі, які в житті виконують діти, володіють різною цінністю і привабливістю для них. Наприклад, роль лідера зазвичай високо цінується серед дітей, а роль ізгоя, якого ніхто не любить, не поважає і над яким всі сміються, є одній з найменш привабливих. Відведення дитині більш значущої ролі серед однолітків і дорослих є дієвим засобом стимулювання, особливо в тому віці, коли діти претендують на дорослість, незалежність і самостійність (наприклад, в підлітковому віці).

Під престижем розуміється ступінь пошани, визнання, яким користується дитина серед значущих для неї людей. За допомогою ряду психолого-педагогічних прийомів можна штучно підвищувати або знижувати престиж дитини і тим самим заохочувати або карати її. Статусом називається дійсне положення дитини в системі міжособистісних відносин (наприклад, соціометричний статус). Він може бути змінений за допомогою описаних вище прийомів.

 

Рештою всіх способів стимулювання є оцінки, що даються поведінці, вчинкам, намірам, діям, манері поведінки, результатам діяльності дітей. Традиційні шкільні оцінки виступають як один з цих способів, причому далеко не достатній для того, щоб забезпечити різносторонню і повноцінну мотивацію учення і виховання дітей.


Читайте також:

  1. Безстатеве розмноження, його визначення та загальна характеристика. Спори — клітини безстатевого розмноження, способи утворення і типи спор.
  2. Біологічні способи лікування ран.
  3. Валютний курс і способи його визначення
  4. Варіанти і способи вимірювань характеристик телефонних каналів
  5. Види і способи вибіркового спостереження.
  6. Види середніх величин та способи їх обрахування.
  7. Види середніх величин та способи їх обрахування.
  8. Види середніх і способи їх обчислення
  9. Види та методи контролю за динамікою розвитку і станом здоров’я дітей.
  10. Види та способи гартування.
  11. Види та способи здійснення посягань на територіальну цілісність.
  12. Види цивільно-правових договорів в “Руській Правді”, способи їх укладення.




Переглядів: 828

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види педагогічного оцінювання і педагогічних оцінок. | Умови ефективності застосування педагогічної оцінки.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.