Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ціна – це грошова сума, що сплачується за конкретний товар.

Ціна в ринковій економіці: суть, види, функції.

Кожного дня людина має справу з різноманітними цінами, купуючи продукти харчування, одяг, взуття, предмети домашнього вжитку, тобто те, що називають споживчими товарами. Всі вони мають ціну. Ціною є плата за квартиру, за комунальні послуги, відсотки за кредит, орендна плата власникам землі, і навіть різні види послуг людської праці мають свою ціну, що виступає у формі заробітної плати. Отже, на різних видах ринків існує безліч цін.

Проте, існують різні поглядина механізм формування ціни. Нагадаємо, що класична економічна теоріяосновою ціни, яка встановлюється в процесі обміну товару на інші цінності, вважає витрати виробництва. Інший представник цього напряму Д. Рікардо відстоював принцип, що головним фактором вартості, отже і ціни товару, є тільки праця. Теорія марксизму, базується на положенні Д. Рікардо і, виходить з того, що ціна – грошовий вираз вартості товару. Маржиналістська концепція основою цінності товару вважає корисність товару. Неокласична теорія, в особі А. Маршалла, пояснює механізм формування ринкової ціни синтезом класичного і маржиналістського підходу до ціни (“два леза одних ножиць”).

В сучасних умовах економічною наукою визнано, що вирішальна роль у формуванні цін належить попиту і пропозиції, корисності, якості товару та ряду інших детермінант ціни. Звідси робиться певний висновок: якщо ціна є грошовим вираженням вартості товару то тільки в тому разі, коли існує рівновага між попитом і пропозицією. Отже, якщо існує коливання цін, то ціна не співпадає з вартістю, бо її зміни викликані зміною не вартості, а іншими причинами. Через це, в сучасній теорії використовується універсальне визначення ціни.

Докорінна відмінність ринкового ціноутворення полягає в тому, що реальний процес формування цін відбувається не в сфері виробництва, не на підприємстві, а в сфері реалізації продукції, тобто на ринку, під впливом попиту і пропозиції, товаро-грошових відносин. Ціна товару і його корисність проходять перевірку ринком і в кінцевому підсумку формуються на ньому.

Функції ціни відображають її суть, призначення, роль в господарському житті, а також взаємозв’язок з іншими економічними категоріями і явищами.

Þ Облікова функціяціни полягає в тому, що вона є засобом обліку і виміру витрат на виробництво товару. В кінцевому підсумку ціна відображає не тільки величину загальних витрат виробництва і обігу товарів, а й величину прибутку.

Þ Регулююча функція ціни полягає в тому, що вона виступає засобом підтримання і регулювання рівноваги в ринковій економіці, насамперед, між попитом і пропозицією, виробництвом і споживанням.

Þ Посередницька функція ціни виражається в тому, що через ціни здійснюється зв’язок між виробником і споживачем, продавцем і покупцем.

Þ Стимулююча функція ціни виражається у впливі на виробників збільшувати або зменшувати виробництво тих чи інших товарів, стимулює їх знижувати витрати (ефективно використовувати ресурси); підвищувати якість продукції; змінювати структуру виробництва; запроваджувати у виробництво досягнення НТР тощо.

Þ Розподільча функція ціни здійснюється тому, що за допомогою ціни відбувається насамперед розподіл товарів і послуг (суспільного продукту) між людьми з одного боку, а з другого - розподіл і перерозподіл доходів від одних до інших. Останнє проявляється через акцизи на окремі групи товарів, податок на додану вартість, контроль і регулювання державою монополій тощо.

Види (класифікація) цін у ринковій економіці. Залежно від економічних ознак всі ціни класифікують по видах і різновидностях. Найважливішими ознаками класифікації цін є їх поділ:

1) залежно від їх застосування у сфері товарного обігу. За цією ознакою ціни поділяють на такі види:

- гуртові (оптові) ціни на продукцію промисловості;

- ціни на продукцію будівництва;

- тарифи вантажного і пасажирського транспорту;

- роздрібні ціни;

- тарифи на платні послуги населенню;

- ціни обслуговуючі зовнішньо-торгівельний обіг.

2) залежно від розмірів купівлі-продажу товарів є ціни: гуртові (біржові), внутрішньофірмові трансфертні, роздрібні.

3) за способом формування (впливом конкуренції) ціни поділяються на ціни ринку досконалої конкуренції, монопольні та регульовані.

4) згідно з територією дії розрізняють поясні, національні, світові ціни.

5) є також – вихідні (базисні, пропозиції), прейскурантні, пільгові, попиту, пропозиції тощо.

 


Читайте також:

  1. Грошова маса
  2. Грошова маса
  3. Грошова маса
  4. Грошова маса і рівновага на ринку грошей
  5. Грошова маса та грошова база
  6. Грошова маса та ї вимір. Зміна пропозиції грошей та ї вплив на рівень ділової активності.
  7. Грошова маса та її агрегати
  8. Грошова маса та її показники
  9. Грошова маса та показники її виміру.
  10. Грошова маса. Грошові агрегати
  11. Грошова реформа 1996 року.
  12. ГРОШОВА СИСТЕМА




Переглядів: 656

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Взаємодія попиту і пропозиції. | Антипод конкуренції.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.